Gå til innhold

Mamma og pappa har kjøpt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Elina skrev:

Det er jo enda foreldrene som har kjøpt denne hytta og da er det også de som bestemmer :)

Så de får snakke om det på en voksen måte og komme til enighet. Ikke vet vi hvor alvorlig allergien er, mulig det går helt fint at hunden er ute. Har selv en kompis med hundeallergi og han kan fint være med kompiser som har hund. Han var også med på hyttetur med hund (kjørte flere biler) og hunden bodde utenfor. Så dette er veldig forskjellig fra person til person. 

I siste instans er det jo foreldrene som bestemmer ja, men hvis kun et av feks fire søsken kan bruke hytta er jo intensjonen bak hyttekjøpet vekk. Så hvis alternativet flertallet bestemmer eller samtale ikke fører fram, ville personlig  jeg som forelder til fire ha solgt hele eiendommen.

Som hundeeier selv hadde det ikke vært aktuelt å sette hunden hverken på kennel eller i hundehus. Da hadde jeg heller latt være å bruke eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, HvittHus skrev:

I siste instans er det jo foreldrene som bestemmer ja, men hvis kun et av feks fire søsken kan bruke hytta er jo intensjonen bak hyttekjøpet vekk. Så hvis alternativet flertallet bestemmer eller samtale ikke fører fram, ville personlig  jeg som forelder til fire ha solgt hele eiendommen.

Som hundeeier selv hadde det ikke vært aktuelt å sette hunden hverken på kennel eller i hundehus. Da hadde jeg heller latt være å bruke eiendommen.

Men da er jo det et valg du tar. Det andre alternativet innebærer jo at sistemann ikke får noe valg, og det mener jeg blir feil.

Anonymkode: 8882d...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Elina skrev:

Jo, faktisk så gjør jeg det. Flere som har hunder som bor ute hele året, men de er også vant til dette. Om HI er der om sommeren så er det ingenting i veien for at hundene kan sove ute. De kan lage et hundehus og ha med hundeseng som de tar med seg hjem igjen etterpå. Det er verdt et forsøk, mange hunder liker å sove ute så ser ikke problemet med det. 

Og den kommentaren viser bare det jeg allerede sa, du vet ingenting om hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, HvittHus skrev:

I siste instans er det jo foreldrene som bestemmer ja, men hvis kun et av feks fire søsken kan bruke hytta er jo intensjonen bak hyttekjøpet vekk. Så hvis alternativet flertallet bestemmer eller samtale ikke fører fram, ville personlig  jeg som forelder til fire ha solgt hele eiendommen.

Som hundeeier selv hadde det ikke vært aktuelt å sette hunden hverken på kennel eller i hundehus. Da hadde jeg heller latt være å bruke eiendommen.

Jo, jeg er jo enig i det. Det er også derfor jeg tror det beste er å finne en løsning som passer alle. Det er jo klart man vil ha med hunden sin når man skal reise til hytta (som sikkert også vil brukes endel), men det er også viktig å tenke på at en person som er allergiker faktisk ikke velger å være allergisk kun for å irritere sine søsken. Vet ikke helt hva jeg ville følt om ALLE mine søsken fikk seg hund om jeg var så allergisk som HI sier sin bror/søster er. 

De er også tre søsken med hund, skal de alle reise til hytta samtidig? Om ikke så kan de også passe hundene til hverandre, kanskje ikke optimalt men mye bedre enn kennel. Få mor og far inn på banen, kanskje de kan passe litt hund? Dette er slike ting som de alle må snakke sammen om, ikke bare ta det enkleste løsningen (for dem). Dette er en hytte som skulle være til glede for alle fire og da må dem finne en løsning som passer for dem alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis foreldrene fortsatt eier hytta er det de som bestemmer 100%. 

Hvis hytta er overdratt til søsknene synes jeg de friske skal kjøpe ut den allrgiske hvis vedkommende vil det eller så bør det være hundeforbud. En ekstra hundehytte eller et hundehus som kan gjøre at hundene aldri kommer inn i hytta kan også være et alternativ.

Anonymkode: 2a590...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sug lut skrev:

Og den kommentaren viser bare det jeg allerede sa, du vet ingenting om hundehold.

Veldig morsomt. Har hatt hund i hele mitt liv ;) Om når jeg var liten og vi skulle på ferie så bodde vår hund på bondegård, ute hele dagen og natten. 

Tror du jeg mener at hunden bare skal ha et simpelt hus utenfor? Komme og gå som han vil? Kanskje også ha et nøkkelknippe for å låse seg inn om kvelden? Man må selvsagt legge til rette for at hunden kan bo ute og så lenge det er om sommeren så ser jeg ikke problemet. Her vi bord så er det flere som har gård og hundene bor ute året rundt. De er tre par med hund så dette kan de sikkert finne ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sug lut skrev:

Og den kommentaren viser bare det jeg allerede sa, du vet ingenting om hundehold.

Nå tror jeg snart du må komme med noen argumenter. Hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aanonym skrev:

Nå tror jeg snart du må komme med noen argumenter. Hva mener du egentlig?

Jeg ville aldri ha gjort det mot min hund med mindre den hadde vært vant til å være ute og ikke en del av familien!

Anonymkode: ba9c9...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ville aldri ha gjort det mot min hund med mindre den hadde vært vant til å være ute og ikke en del av familien!

Anonymkode: ba9c9...ba2

Nå må jeg le! Helt greit å fryse ut søsteren/broren? De er kanskje ikke vandt til å være en del av familien de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje ikke sammenlignes helt, men broren min og jeg deler en hytte vi har arvet. Jeg har katt og broren min er allergisk. Det er en selvfølge at jeg lar katten bli hjemme når jeg/vi er på hytta. Kunne ikke falle meg inn å trumfe igjennom katt på hytta slik at broren min ikke kunne bruke den. Skjønner ikke det er et spørsmål engang. 

Anonymkode: 79452...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne kommenterte en gang at mange nordmenn bryr seg mer om dyrene sine enn sine menneskelige familiemedlemmer. Jeg klarte ikke å si meg enig i det. Denne tråden har fått meg til å innse at jeg tok grundig feil! :hakeslepp:

Anonymkode: 1ee64...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg hadde ikke giddet å dra på Norgesferie uten hunden min. Da hadde det blitt til at jeg droppet å bruke hytten i stedet. Blir sikkert en god følelse om alle dropper å bruke hytta pga 1 person... 

Anonymkode: f3a3b...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bygge et aneks da hvor hundene + 1 eier kan sove? Så slipper dere å ha hundene inne og hundene blir heller ikke alene ☺ Det er jo bare aktuelt om søsteren din ikke er alvorlig allergisk da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, jeg hadde ikke giddet å dra på Norgesferie uten hunden min. Da hadde det blitt til at jeg droppet å bruke hytten i stedet. Blir sikkert en god følelse om alle dropper å bruke hytta pga 1 person... 

Anonymkode: f3a3b...d86

Like god følelse som det burde være for deg at du valgte dyret over et søsken 👍🏻

Hilsen hundeeier med tre hunder som hadde funnet en annen løsning.

Anonymkode: e5ad7...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle er vel ikke der samtidig? 

Her må alle trå til og gjøre det så bra som mulig for alle søsken. Lag en plan der dere rullerer og bytter på å passe hverandres hunder. Slik unngår dere kennel, og alle kan bruke hytta 👍🏻

Anonymkode: e5ad7...1e8

Hi skriver at det hjelper ikke å vaske. Dermed utgår denne ideen 😒

Anonymkode: f2750...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker > dyr. Og en hund er er dyr i tilfelle noen har glemt det.

Om mine søsken hadde valgt en hund over meg hadde jeg blitt lei meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere eier ikke hytta. Hytta er kjøpt for at alle søskenene skal kunne bruke den. Ingen har mer rett enn noen andre. Altså; ingen hunder på hytta.

Anonymkode: c9840...49e

Dette!!

Burde ikke være nødvendig å diskutere om det er mennesker eller dyr som har rett til å være på feriestedet. Mener dere virkelig det?

Anonymkode: 837cc...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hol(l)yCoW skrev:

Mennesker > dyr. Og en hund er er dyr i tilfelle noen har glemt det.

Om mine søsken hadde valgt en hund over meg hadde jeg blitt lei meg.

 

 

Skulle man betalt flere tusen kr for kennel, for å velge å bære på familiehytta da? Hadde ikke valgt hunden ovenfor barna mine, men hadde valgt å reise andre steder i slike situasjoner som dette.

Anonymkode: f3a3b...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like god følelse som det burde være for deg at du valgte dyret over et søsken 👍🏻

Hilsen hundeeier med tre hunder som hadde funnet en annen løsning.

Anonymkode: e5ad7...1e8

Jeg valgte å ta til meg en hund når den var to år etter at den forrige eieren hadde mishandlet hunden, og i det øyeblikket jeg sa ja til å ta vare på hunden sa jeg også ja til at den skal være en naturlig del av familien så også på ferie. Jeg hadde aldri valgt å sette bort hunden på kennel i dette tilfellet, da hadde jeg heller valgt og ikke bruke hytten og ikke minst ta avstand fra det søskenet som ikke forstår at det er urimelig at alle de andre søsknene ikke kan bruke hytten pga henne/han. Greit nok at vedkommende ikke kunne brukt hytten, men når det står mellom at en person ikke kan bruke hytten eller at en person kan bruke hytten som den vil og de tre andre må bruke hytten på vilkår som er dypt urimelig for de tre så må flertallet bestemme. 

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg valgte å ta til meg en hund når den var to år etter at den forrige eieren hadde mishandlet hunden, og i det øyeblikket jeg sa ja til å ta vare på hunden sa jeg også ja til at den skal være en naturlig del av familien så også på ferie. Jeg hadde aldri valgt å sette bort hunden på kennel i dette tilfellet, da hadde jeg heller valgt og ikke bruke hytten og ikke minst ta avstand fra det søskenet som ikke forstår at det er urimelig at alle de andre søsknene ikke kan bruke hytten pga henne/han. Greit nok at vedkommende ikke kunne brukt hytten, men når det står mellom at en person ikke kan bruke hytten eller at en person kan bruke hytten som den vil og de tre andre må bruke hytten på vilkår som er dypt urimelig for de tre så må flertallet bestemme. 

Anonymkode: 8877f...693

Reiser dere aldri noen sted uten hunden? Aldri på ferie til syden eller lignende?

Anonymkode: 03606...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Reiser dere aldri noen sted uten hunden? Aldri på ferie til syden eller lignende?

Anonymkode: 03606...1b8

Nei vi gjør ikke det.

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg valgte å ta til meg en hund når den var to år etter at den forrige eieren hadde mishandlet hunden, og i det øyeblikket jeg sa ja til å ta vare på hunden sa jeg også ja til at den skal være en naturlig del av familien så også på ferie. Jeg hadde aldri valgt å sette bort hunden på kennel i dette tilfellet, da hadde jeg heller valgt og ikke bruke hytten og ikke minst ta avstand fra det søskenet som ikke forstår at det er urimelig at alle de andre søsknene ikke kan bruke hytten pga henne/han. Greit nok at vedkommende ikke kunne brukt hytten, men når det står mellom at en person ikke kan bruke hytten eller at en person kan bruke hytten som den vil og de tre andre må bruke hytten på vilkår som er dypt urimelig for de tre så må flertallet bestemme. 

Anonymkode: 8877f...693

Ta avstand og dypt urimelig?? Å ta hensyn til søsken med allergi burde være en smal sak 

Anonymkode: 79452...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ta avstand og dypt urimelig?? Å ta hensyn til søsken med allergi burde være en smal sak 

Anonymkode: 79452...5a2

Der er vi uenige.

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...