Gå til innhold

Bruker barnet ditt hjelm når det aker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei. 

Men så er helningen på akebakken ca 5 grader, og det er ingen trær eller stolper i nærheten. Og bakken er ca 20-30 meter. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har brukt hjelm når vi  har akt i  store isete bakker men ikke når vi har akt i små bakker har vi gjort det. 

Jeg ble selv hardt skadet i akebakken da jeg  var barn. Hodeskader og millimeter fra å bli lam.

Anonymkode: 3b07a...765

Skrevet

Selvfølgelig.

Jeg ville ikke sendt ungen min utfor en bakke i stor fart uten sykkelhjelm. Samme gjelder når den samme bakken er dekt av snø og is.

En venninne av meg døde forresten i en akeulykke...

Anonymkode: 9e8e4...903

Skrevet

ikke hjelm. du er i overkant hysterisk

Anonymkode: 6f856...008

Skrevet

Bruker hjelm på barna i akebakken. Føler meg ikke hysterisk av den grunn. Fort gjort at noen kjører i deg eller lignende.

Bruker alpinhjelm.

Anonymkode: e4058...fd6

Skrevet

Bruker ikke hjelm nei, lar heller være å ake i isete bakker. Ungen er bare 4 enda, så er ikke ute på egenhånd i akebakkene her. 

Anonymkode: f2e3f...694

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ler av hjelm i akebakken men har selvsagt hjelm i alpinbakken. Er dere dumme? Forklar meg forskjellen på å dundre ner en akebakke på snowracer og å stå på ski?

En i bh her som har brukt julen på sykehus grunnet akeulukke. Hodeskade. Dør barn vært år pga det.

Anonymkode: f2eb0...f7f

Forskjellen er at alpinbakken er lengre og brattere (=større fart) og med flere mennesker. 

Akebakken her er ikke så veldig lang og bratt. De har større kontroll sittende på en stiga enn stående på ski. Der er heller ikke trær.

Men det har også vært poppis å ake i en bratt skogsvei i det siste. Da har alle hatt alpinhjelm

Anonymkode: bc30f...941

Skrevet
På 4.1.2018 den 19.07, Anonym bruker skrev:

Nei. Men de er enda små, og renner relativt seint.

Når de blir større, vil jeg nok kreve hjelm. Ihvertfall hvis de slekter på foreldrene sine.  Vi pleide å lage slalomløype for kjelkene på hålka i skogen. Med bratte bakker, klunka is, og fullt av trestammer gikk det fort for seg.  De galneste ungene i gate ble tåtvunget ishockeyutstyr av foreldrene...

Men aker de i åpne bakker, på akebrett, er det jo noe helt annet.  

Skal ikke kimse av hjelm. Det dør unger i akebakken stort sett hvert år. 

Anonymkode: e5400...cb5

Det hadde vært best om vi brukte hjelm når vi er passasjerer i bil også, men vi gjør det ikke, av en eller annen grunn: https://www.monash.edu/__data/assets/pdf_file/0011/216767/atsb160.pdf

Anonymkode: d00e6...a42

Skrevet

Tja, her er foreløpig akebakken jordet utenfor huset vårt. Ikke så lang og bratt, og ingen trær osv. Men når de eventuelt begynner å ake i brattere og mer folksomme bakker, er nok hjelm lurt ja. Det går jo utrolig fort ned en ordentlig akebakke, og det skjer jo årlig alvorlige ulykker.

Anonymkode: d5b93...f6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...