Gå til innhold

Bruker barnet ditt hjelm når det aker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt på min sykkelhjelm, de aker ned en bratt bakke og jeg er redd de skal kræsje i noe. Helst ville jeg tatt på slalomhjelm, men jeg ser at de andre barna er uten hjelm. Hva gjør du med ditt barn?

Anonymkode: 40c28...b8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn bruker ikke hjelm nei, aldri sett noen som bruker det heller

Anonymkode: d2952...0de

Skrevet

Nei. Ikke hjelm.

Anonymkode: af53a...15e

Skrevet

Hehe nå fikk jeg meg en god latter! Ikke den hysteriske pappaen til sønn vår engang,er så hysterisk som det! 

Anonymkode: df4cd...d9b

Skrevet

Kommer helt an på hvor de Aker. I korketrekkeren her i Oslo bruker de alpinhjelm alle virker det som.

Anonymkode: 27886...044

Skrevet

Nei. Men de er enda små, og renner relativt seint.

Når de blir større, vil jeg nok kreve hjelm. Ihvertfall hvis de slekter på foreldrene sine.  Vi pleide å lage slalomløype for kjelkene på hålka i skogen. Med bratte bakker, klunka is, og fullt av trestammer gikk det fort for seg.  De galneste ungene i gate ble tåtvunget ishockeyutstyr av foreldrene...

Men aker de i åpne bakker, på akebrett, er det jo noe helt annet.  

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe nå fikk jeg meg en god latter! Ikke den hysteriske pappaen til sønn vår engang,er så hysterisk som det! 

Anonymkode: df4cd...d9b

Skal ikke kimse av hjelm. Det dør unger i akebakken stort sett hvert år. 

Anonymkode: e5400...cb5

Skrevet

Ikke til vanlig, men noen ganger når det har vært veldig isete i bakken har jeg satt på de skøytehjelmen når de aker

Skrevet

Bare i korketrekkeren. Bruker da alpinhjelm.

Skrevet

Har faktisk vært hos legen i dag med mitt barn som fikk en kraftig krasj i akebakken i dag... kunne blitt veldig ille. Jeg syns det er skummelt men vil nok ikke kreve hjelm - bare at man faktisk må se an området man aker.

Anonymkode: 87c5c...cff

Skrevet

Nure Bergum!???? Er du blitt voksen?

Anonymkode: dde02...837

Skrevet

Samme sa sikkert våre foreldre om sykkelhjelm også. Herregud, haha liksom!

Realiteten er at det er stor risiko for å skade seg i akebakken, stor fart og andre barn, trær osv. Hva er teitere med det enn hjelm i slalåmbakken, skøytebanen etc? Skadene kan være like graverende om du er uheldig der.

Om noen år sitter sikkert våre barn og gruer seg over hvor uansvarlige vi var i gamle dager. 

Skrevet
1 minutt siden, Mordi skrev:

Realiteten er at det er stor risiko for å skade seg i akebakken, stor fart og andre barn, trær osv. Hva er teitere med det enn hjelm i slalåmbakken, skøytebanen etc? Skadene kan være like graverende om du er uheldig der.

Om noen år sitter sikkert våre barn og gruer seg over hvor uansvarlige vi var i gamle dager. 

Eller de tar barndommen tilbake og lar barna sine klatre i trær uten tau. Vi er alt for hysteriske blitt. Og skadene ved fall når man sitter er ikke like store som når man står eller underlaget er is. Men mine bruker ikke hjelm i slalombakken heller

Skrevet

Hehe nei det har aldri slått meg som et alternativ.

Anonymkode: 8259d...6bb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller de tar barndommen tilbake og lar barna sine klatre i trær uten tau. Vi er alt for hysteriske blitt. Og skadene ved fall når man sitter er ikke like store som når man står eller underlaget er is. Men mine bruker ikke hjelm i slalombakken heller

Da mener jeg du er direkte uansvarlig. Sønnen til venninnen min hadde ikke vært i live idag om det ikke hadde vært for hjelmen i slalåmbakken da han var 10. Bomma på et hopp, havna helt feil og hadde kraftig hjernerystelse pluss hukommelsestap til tross for hjelm.

verden går heldigvis fremover og ulykkene idag er ikke så mange og alvorlige som for 30 år siden. Da er det verdt å heller være litt «hysterisk» og ikke måtte sitte et helt liv og angre.

Skrevet
1 minutt siden, Mordi skrev:

Da mener jeg du er direkte uansvarlig. Sønnen til venninnen min hadde ikke vært i live idag om det ikke hadde vært for hjelmen i slalåmbakken da han var 10. Bomma på et hopp, havna helt feil og hadde kraftig hjernerystelse pluss hukommelsestap til tross for hjelm.

verden går heldigvis fremover og ulykkene idag er ikke så mange og alvorlige som for 30 år siden. Da er det verdt å heller være litt «hysterisk» og ikke måtte sitte et helt liv og angre.

Vi er blitt så hysteriske for at vi skal slippe å passe på barna. For 100+ år siden skremte de barna med nøkken og huldra og troll osv for å holde barn unna skogen og vannet. I dag har vi moderne utstyr og er opptatt av å ha det raskeste akebrettet/skiene osv og samtidig skal barna klare seg ute alene. Det er oftest ulykker der foreldrene ikke er tilstede eller er et stykke unna barna sine. 

Skrevet

Først lo jeg litt da jeg leste innlegget. Men jeg tenker nå at jeg hadde sett an forholdene. Hjelm i alpinbakken er en selvfølge. 

Anonymkode: 48408...ade

Skrevet

Har sett akeulykker hos små barn som har resultert i at halve hodeskallen har vært borte... Jeg synes ikke hjelm i bratte bakker er hysterisk.. 

Anonymkode: 5c107...f1f

Skrevet

Kjem an på kvar dei akar, og kor fort det går. Er barn som omkjem i akebakken nesten kvar vinter

Skrevet

Her er deg egen akeløype i slalombakken. Og hjelm er påbudt. Bruker alltid hjelm i Korketrekkern og liknende store akebakker. 

Aker de i hagen eller ned lia på skoleplassen bruker de ikke hjelm. 

Anonymkode: 3c2bb...ebf

Skrevet

Nei, og jeg har fått høre sykkelhjelm ikke er det lureste. Skal de ha hjelm bør det være alpinhjelm. 

Har det vært veldig isete i bakken har ungene på alpinhjelm eller om de skal ake på steder det burde være hjelm. Jeg har unger som lager seg hopp, kjører i slalomløypa (liten øvelsesbakke, så ikke stor og lang løype) og er som gamledagseunger når det kommer til utelek. Heldigvis bor vi så nære akebakken at ungene ikke gidder å være der når det er mange unger der, er det mange unger der når de går bort kommer de hjem og leker ute istede. Drar bort igjen når det er mindre folk der. De har sett nok av småulykker og nesetn ulykker til at de ikke syns det er gøy å være der når det er så mange unger. Mange som desverre ikke ar lært eller bryr seg om å vise hensyn og ta forhåndsregler slike steder.

Anonymkode: 87bb0...624

Skrevet
12 timer siden, Mordi skrev:

Det er ikke helt så enkelt. Sykkelhjelmer ble f eks mer og mer en nødvendighet fordi stadig flere veier ble asfalterte. Selv vokste jeg opp på grusveier uten biler (jeg var barn på 70-tallet) og selv om man skader seg der også, så ble akkurat hodeskadene mye alvorligere på asfalt. I tillegg til at biltrafikken har økt enormt i mellomtiden; og ikke minst: at stadig yngre barn blir tilbudt tohjulssykkel! Vi fikk kun trehjulssykler gjennom hele barnehagealderen, så jeg brukte ikke tohjulssykkel før jeg var ca 7 år. Nå sykler også 3-4-åringer rundt på tohjulssykkel. Sier seg selv at de har mye svakere balanse og mye dårligere avstandsvurdering, trafikkforståelse osv. Å slippe unger ut på sykkel uten hjelm er derfor veldig dumt i dag. Men man kan ikke HELT sammenligne med våre foreldre - de var faktisk ikke så uansvarlige som man skulle tro, for du kan ikke uten videre jamføre  2018 med 1978.

Å utsette seg for en viss grad av risiko er dessuten også en god skole i mestring og risikovurdering. Unger som får øve på fart, høyde osv arbeider intuitivt med å øke risikoen etter hvert som kompetansen øker. Sagt på den korte måten: de klatrer ikke høyere enn de tør å ramle - hvis de da har fått lov å klatre og å ramle litt.

https://www.bt.dk/danmark/ekspert-advarer-mod-sikkerheds-hysteri-legepladser-er-blevet-for-sikre

Når det er sagt, så går det fint an å ha to tanker i hodet på en gang. I alpinbakken ville jeg ikke la ungene holde på uten hjelm. Men når de idag har skidag på skolen, så vet jeg at snøen ikke er hard (måkte vekk en meter nysnø i går...) og jeg vet at de aker i en stor åpen lysning uten trær. De kan kun kræsje med hverandre. Når det i tillegg er høyeste mote å ake på de der isoporbrettene, dvs ikke metallkjelker, så sier det seg selv at de ikke rammer så mange harde ting. Så de trenger ikke hjelm der. 

Anonymkode: 0d1bb...61e

Skrevet

Nei. Men her er ikke akebakken bratt, verken hjemme eller på skolen. Det er store åpne områder uten trær de kan kræsje i. På skolen har de akematter, og de er ikke harde. Her hjemme er det aldri så mange barn at det blir en fare for kollisjoner.

Hvis mine barn skulle akt i en alpinbakke for eksempel ville jeg krevd at de brukte hjelm. Eller hvis underlaget var holke og is, eller hvis akebakken var en sikksakkløype mellom trærne.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Først lo jeg litt da jeg leste innlegget. Men jeg tenker nå at jeg hadde sett an forholdene. Hjelm i alpinbakken er en selvfølge. 

Anonymkode: 48408...ade

Ler av hjelm i akebakken men har selvsagt hjelm i alpinbakken. Er dere dumme? Forklar meg forskjellen på å dundre ner en akebakke på snowracer og å stå på ski?

En i bh her som har brukt julen på sykehus grunnet akeulukke. Hodeskade. Dør barn vært år pga det.

Anonymkode: f2eb0...f7f

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har sett akeulykker hos små barn som har resultert i at halve hodeskallen har vært borte... Jeg synes ikke hjelm i bratte bakker er hysterisk.. 

Anonymkode: 5c107...f1f

Enig! Gjennom jobben min har jeg desverre møtt mange barn som har akt uten hjelm. Hadde alle fått de opplenrlsrbr hadde de nok vært mer forsiktige. Men desverre lever mange etter :"Det skjer ikke meg eller mine kjære"

Anonymkode: 0a64b...485

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...