Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 3 år som har vært så enkel å legge om kveldene.Plutselig en dag for ca.en mnd.siden nektet hun å legge seg og snakket om en skummel bamse.Greia nå er at vi er søvnløse.Hver kveld må vi sitte sammen med henne til hun sovner og hun våkner to ganger hver natt og vi må da enten ta henne inn til oss eller sitte i sengen atter en gang til hun sovner...dette er utrolig slitsomt(og kan fort ta et par timer)...jeg vil bare gråte hver kveld og ser snart ikke vits med å legge meg😭Jeg har prøvd å snakke med henne og sagt at vi er rett ved siden av på rommet, at vi følger med og det er ingenting skummelt.Har tatt bort eventuelle "farer", prøvd med belønning osv...noen med gode tips?🙏🏼

Anonymkode: bb838...331

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne sove inne hos dere en periode?

Anonymkode: 54abb...fde

Skrevet

Enig med Annie her. Samsove. Den alderen hun er i nå kalles ofte "marerittalderen". Min ene hadde en skummel hund han var redd for i den perioden. Varte vel ca et år, så sluttet han å drømme om hunden.

Anonymkode: bb7e4...f18

Skrevet

Men er det ikke dumt å venne de til å sove sammen med oss?ikke får jeg sove heller når hun ligger imellom oss,det er armer og ben overalt😫

Skrevet

Legg madrassen hennes på gulvet ved siden av deres seng. Det handler jo ikke om å gi barnet "dårlige vaner", men å gi henne trygghet og gi dere fred på nattestid. 

Anonymkode: 9d3ed...dae

Skrevet

Det går relativt fort å venne dem av med det igjen når den tid kommer. 

Skrevet

Takk for svar🙏🏼Madrassen på gulvet har jeg ikke tenkt på, en mulighet det👍🏻Jeg er bare så fortvilet, hun har skreket masse inatt, nekta legge seg igjen...

Skrevet

Tja. Har en liten på 4,5 år, og hun har sovet sammen med oss i 1,5 år snart. Startet på samme måte som hos dere, en skummel leke. Nå kommer hun tuslende i 1-2-tiden, og sover hos oss natta igjennom. 

Og som hun kaver, sparker og slår. Jeg har nærmest gitt opp nå, vi har prøvd alt. Så nå går jeg inn på gjesterommet, og lar pappaen ta seg av kavingen. Og bare for å toppe det hele - lillebror på 2 år har begynt å komme inn og... 😞

Anonymkode: fbe7c...0de

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Har en liten på 4,5 år, og hun har sovet sammen med oss i 1,5 år snart. Startet på samme måte som hos dere, en skummel leke. Nå kommer hun tuslende i 1-2-tiden, og sover hos oss natta igjennom. 

Og som hun kaver, sparker og slår. Jeg har nærmest gitt opp nå, vi har prøvd alt. Så nå går jeg inn på gjesterommet, og lar pappaen ta seg av kavingen. Og bare for å toppe det hele - lillebror på 2 år har begynt å komme inn og... 😞

Klart hun vil gjøre det så lenge hun får. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går an å begynne å leie henne inn igjen. Gi henne en varmeflaske og si god natt. Det er forskjell på frykt og vane...

Anonymkode: bb7e4...f18

Skrevet

man samsover virkelig ikke med en treåring, ta vekk den skummle bamsen

Anonymkode: cafe0...301

Skrevet

Her får vår 4, 5 komme inn, men har madrass på gulvet. Får ikke komme i sengen 

Anonymkode: f68f8...25f

Skrevet

Ser flertallet er for at barnet kan ligge i sengen vår eller på madrass ved siden av.Jeg er litt redd vi skal få enda større problemer med å gjøre det slik...men er villig å prøve

Skrevet

Og til deg som ikke synes at man skal samsove med en 3 åring: bamsen med mer er tatt bort,ting er blitt forklart og vi har prøvd ulike metoder som ikke virker.Jeg går ikke en dag til på jobb uten å sove i det hele tatt om natten(inatt lukket jeg ikke øynene engang...)hyl og skrik og hun ble leid inn i senga igjen ca 200 ganger..(nei overdriver ikke).

Skrevet

Vet ikke hvilke seng barnet ditt har, men jeg vårt barn har også hatt en sånn periode og da flyttet vi sengen (sprinkelseng )inn på vårt rom og plasserte den helt inntil vår, slik at jeg kunne strekke armen inn til henne hvis hun våknet om natten. Når perioden med redsel var over var det ikke problem å få henne til å sove på eget rom.

Anonymkode: 035f6...572

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og til deg som ikke synes at man skal samsove med en 3 åring: bamsen med mer er tatt bort,ting er blitt forklart og vi har prøvd ulike metoder som ikke virker.Jeg går ikke en dag til på jobb uten å sove i det hele tatt om natten(inatt lukket jeg ikke øynene engang...)hyl og skrik og hun ble leid inn i senga igjen ca 200 ganger..(nei overdriver ikke).

Sånn kan man ikke ha det, alle trenger søvn. Det går fint an å forklare en 3-åring at «nå skal du sove sammen med oss til du ikke er redd lenger», og så ta en ny prat om å være stor jente og sove på eget rom når tiden er inne for det. Kanskje tar det bare noen dager. 

Skrevet

Takk🙏🏼Nei slik går det ikke ant å ha det...hun vekker søskene sine også.Inatt var storesøster på tur å flytte i garasjen fordi lillesøster hylte sånn😭Vi får bare prøve oss litt frem🙏🏼

Skrevet

Dette er ikke unormalt i det hele tatt. Begge mine har hatt skumle "figurer" som har dukket opp, og vi har fått ganske detaljerte forklaringer om hva de ser og hva de er redd for.  Den ene min hadde en skummel man som dukket opp på forskjellige plasser, den andre hadde noe skummelt som lå under senga.

Jeg tror ikke at det har noen som helst hensikt å fortelle at det ikke eksisterer. Jeg tror det er bedre å spille på lag med dem. Ikke late som at vi ser det samme som dem, ikke snakke om hvor skummelt det høres ut, men behandlet "monsteret" som noe som vi tror på når de sier at det er der. Jeg kunne f.eks spørre "Er monsteret her i dag også? Jeg kan jo ikke se det, for det er ikke alltid voksne og barn kan se det samme." Det er helt sikkert noe ungene enten skal bearbeide av tanker, noe de skal sette på plass eller kanskje noe som de til og med trenger å ha i livet sitt en periode. Vi har testet ut usynlig monsterfjernepulver - yngste var litt skeptisk til det, mens eldste var helt med på å strø usynlig monsterpulver på rommet. Vi har snakket til monsteret og bedt det om å ikke forstyrre når "Vesla" skulle sove, eller latt barnet selv få bestemme for eksempel ved å spørre barnet ting som "Skal vi prøve å jage det ut eller hva synes du vi skal gjøre?" Det høres sikkert helt sprøtt ut, men det hjalp. Samtaler med monsteret på barnets prinsipper er ganske interessant faktisk. Det lærte meg at selv ganske små barn kan være ganske reflekterte. Den ene ville f.eks ikke at vi skulle jage monsteret ut, for det var kaldt ut og da kom monsteret til å fryse. Men hva skal vi gjøre da? Jo, vi kunne si at det måtte sitte på gangen, gå ned i stua eller at det kunne være der det var, men det fikk ikke lov til å å bruke så mye, det måtte ligge stille å sove. 

Jeg tror at det å snakke med ungene om de de opplever, selv i fantasiverden, gjør at de føler seg trodd og forstått og skjønner at vi tar det skumle på alvor og da går det fortere over også. 

Jeg har forresten aldri vært redd for å skjemme bort ungene heller. Jeg gjør alltid det som passer der og da, så fikser vi problemene som oppstår senere en gang, om det blir noe problem, og det har det aldri blitt, i alle fall ikke noe alvorlig. Unger flytter ut av senga før eller siden uansett. Heller en unge i senga enn å ikke få sove i flere dager på rad.

Skrevet

Å pokker, der var det mye skrivefeil og krøkkete språk, men jeg orker ikke å gå inn å rette.

Skrevet

Yellow Brick Road har løsningen. Snakk om det skumle, vær nysgjerrig, vis aksept for barnets virkelighet (men ikke bekreft det som din virkelighet - for det er det jo ikke). Finn kreative løsninger i lag med barnet.

Eller samsov, det er virkelig ingenting galt med det dersom det ikke ødelegger noens søvn.

Anonymkode: 372c9...561

Skrevet

Sov sammen med henne og ikke minst holdt rundt henne til hun sovner om kvelden. Det er jo en selvfølge. 😊

Anonymkode: 7c52e...221

Skrevet

Vi pleier å "løvebrøle" bort det skumle, for lille liker løver. Prøv noe lignende basert på barnets interesser?

Anonymkode: aa253...083

Skrevet

Vi hadde også en slik periode i den alderen og ja, det er jævlig når det står på. Det jeg gjorde var å legge, lese en koselig bok for så å si at jeg kommer tilbake om 3 min, gikk ut og talte på minuttene kom tilbake og sa at jeg skulle komme tilbake igjen om 5 min. Fortsatte helt til hun skjønte at jeg hele tiden ville være med henne å følge med. De trenger ofte i denne alderen en bekreftelse og trygging på at "mamma og pappa er der uansett". Kanskje det kan hjelpe :)

Anonymkode: 7c495...f79

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

man samsover virkelig ikke med en treåring, ta vekk den skummle bamsen

Anonymkode: cafe0...301

HI har sikkert fjernet den bamsen etter første natten 😉

Anonymkode: b16c5...11a

Skrevet

Øh.... jeg får ikke sove av den tråden her. Barn som ser skumle bamser og menn, skumle ting uner senga? Begynner barnet mitt med sånt ringer jeg åndenes makt 😫

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...