Fru Banderas Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Jeg blir altså så eitrende forbanna av å lese om ulvejakten. Stortinget som åpner for å skyte 42 ulv, altsåHVA I HELVETE er galt med de som sitter på Tinget? Norge har jo nesten ikke ulv igjen, noe vi latterliggjøres for i resten av Europa (med god grunn), og nå skal vi kvitte oss med de få som er igjen? Alfahanner skytes, til applaus, og neandertal etter neandertal synger ut at "ekte menn skyter ulv". Det skal mye til for å overgå dagens, ukens månedens hat. Takk for at du leste.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Jeg forstår ikke hva som er så viktig med å beholde ulv. At det er krise at mange insekter forsvinner forstår jeg. De er viktige, men hva skal vi med ulv? Anonymkode: cb322...bd9
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Kunne ikke vært mer enig, HI. Dette er ett av de temaene som får det til å rase i meg!! Anonymkode: 8d0ed...51b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår ikke hva som er så viktig med å beholde ulv. At det er krise at mange insekter forsvinner forstår jeg. De er viktige, men hva skal vi med ulv? Anonymkode: cb322...bd9 https://www.wwf.no/dette_jobber_med/norsk_natur/norske_rovdyr/usas_storskala_rovdyreksperiment__ulvens_tilbakekomst/ Anonymkode: a7cfc...40d
Fru Banderas Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår ikke hva som er så viktig med å beholde ulv. At det er krise at mange insekter forsvinner forstår jeg. De er viktige, men hva skal vi med ulv? Anonymkode: cb322...bd9 Gud bedre.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 Også står de å sier at "nå har vi jo skutt alfahannen så da må vi skyte resten også". Anonymkode: 6365c...9ab
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Jeg er forsåvidt enig med deg, men klarer ikke å forstå hvorfor ulven fører til så voldsomt hat på begge sider av leiren. Tror vi hadde fått en mer fruktbar debatt hvis man hadde dempet følelsene på begge sider. Anonymkode: d3315...acc
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 Du er uviten og fordømmende som forsøker å bruke "neandertaler" som skjellsord. Vet du ikke det, du, at neandertalere var mennesker som oss? De så bare litt spesielle ut. Anonymkode: 396cd...5f5
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 Den finsk-russiske ulven som yngler i våre skoger er det ikke synd på. Norsk er den genestisk sett ikke. Vil vi ha bønder i ulvesonen? Vil du ha norsk lammestek og pinnekjøtt? Vil vi ha levende bygder? Vil vi ha en viss selvforsyningsgrad? Jeg er mer bekymret for bier enn for ulv. Anonymkode: 7fe36...075
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 Kan ikke skjønne praksisen at sauebønder får erstatning når de lar sine dyr gå rundt fritt og ubevoktet. Vi i Norge har glemt at natur også betyr rovdyr. Typisk at disse kun blir skutt når de truer menneskets eiendeler. Anonymkode: 2acba...1ea
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.wwf.no/dette_jobber_med/norsk_natur/norske_rovdyr/usas_storskala_rovdyreksperiment__ulvens_tilbakekomst/ Anonymkode: a7cfc...40d Har du inntrykk av at norsk skog sliter med at bunndekket forsvinner eller at tilveksten er for lav? Anonymkode: cb322...bd9
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Helt enig med deg! Blir fly forbanna av denne ulvejakten! Anonymkode: cd873...ce6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 Ja takk til sauekjøtt og ullklær! Tviler på at ulven smaker og varmer like godt. Anonymkode: 1308c...038
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #15 Skrevet 3. januar 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du inntrykk av at norsk skog sliter med at bunndekket forsvinner eller at tilveksten er for lav? Anonymkode: cb322...bd9 Det er vel ikke det som er poenget. Poenget er at ulven hører hjemme i Norge og er bra for naturen også her. HVilken rett har vi til å utrydde den, bare pga dumme fordommer og irrasjonell angst? Anonymkode: 8d0ed...51b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #16 Skrevet 3. januar 2018 https://www.nrk.no/norge/_-fluelarver-dreper-flere-sauer-enn-ulvene-gjor-1.13827412 Anonymkode: 8d0ed...51b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #17 Skrevet 3. januar 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den finsk-russiske ulven som yngler i våre skoger er det ikke synd på. Norsk er den genestisk sett ikke. Vil vi ha bønder i ulvesonen? Vil du ha norsk lammestek og pinnekjøtt? Vil vi ha levende bygder? Vil vi ha en viss selvforsyningsgrad? Jeg er mer bekymret for bier enn for ulv. Anonymkode: 7fe36...075 Har det noe å si om den er genetisk norsk? Anonymkode: 1996b...f0d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #18 Skrevet 3. januar 2018 Jeg foreslår at vi flytter alle ulvene inn I urbane strøk, og så ser vi hvor mange som er positive til ulven da. Jeg bor ikke i ulvesonene men bor i en middels stor by på Østlandet, og selv her har jeg opplevd å få ulven labbene på jordet 100 meter fra min inngangsdør. Min far har vært ute og gått tur på morgenen, og har møtt ulv som ble meget nærgående da min fars hund var med. Min venninne bor i utkanten av ulvesonen og der har de opplevd så mange hendelser med nærgående ulver at hun ikke tørr å la barna leke ute alene. Det er faktisk ikke trivelig å få ulven så nærme så lenge den er så lite sky som den er, og har dertil ikke vanlig adferd som ulver fra naturens side har. Anonymkode: d038a...500
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #19 Skrevet 3. januar 2018 Jeg kunne ikke blitt mer enig! Ble helt svimmel av å lese at 3 ulv hadde blitt skutt bare noen timer etter åpningen... De er jo helt kåte på å skyte dem! Det er så overproduksjon av sau at de selges for noen kroner til Afrikanske land. Hvorfor i all verden skal ulvene dø for at sauebøndene skal pøse på med overproduksjon? Dessuten går sauen rundt og ødelegger skogen. Blir dødsirritert, kjenner bare det koker i blodet altså. All produksjon har risiko, vi kan jo ikke bare drepe alt som står i veien, for at det ikke skal finnes noen risiko. Anonymkode: 95c87...51a
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #20 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Omg. Dette evinneligeJeg foreslår at vi flytter alle ulvene inn I urbane strøk, og så ser vi hvor mange som er positive til ulven da. Jeg bor ikke i ulvesonene men bor i en middels stor by på Østlandet, og selv her har jeg opplevd å få ulven labbene på jordet 100 meter fra min inngangsdør. Min far har vært ute og gått tur på morgenen, og har møtt ulv som ble meget nærgående da min fars hund var med. Min venninne bor i utkanten av ulvesonen og der har de opplevd så mange hendelser med nærgående ulver at hun ikke tørr å la barna leke ute alene. Det er faktisk ikke trivelig å få ulven så nærme så lenge den er så lite sky som den er, og har dertil ikke vanlig adferd som ulver fra naturens side har. Anonymkode: d038a...500 Ikke kom dette usaklige argumentet igjen, da. Ulv er ikke farlig for mennesker. Jeg kan gjerne få ulv i nærområdene til byen min - det er ikke noe problem. Har familiehytte i tjukkeste ulveland, og det syns jeg er fint. Er ikke redd. Anonymkode: 8d0ed...51b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #21 Skrevet 3. januar 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du inntrykk av at norsk skog sliter med at bunndekket forsvinner eller at tilveksten er for lav? Anonymkode: cb322...bd9 Poenget er at ulven er en del av økosystemet, også her i Norge, selv om vi har en litt annen natur Anonymkode: a7cfc...40d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #22 Skrevet 3. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke kom dette usaklige argumentet igjen, da. Ulv er ikke farlig for mennesker. Jeg kan gjerne få ulv i nærområdene til byen min - det er ikke noe problem. Har familiehytte i tjukkeste ulveland, og det syns jeg er fint. Er ikke redd. Anonymkode: 8d0ed...51b Men da har du faktisk ikke opplevd truende situasjoner med ulv, det er faktisk så enkelt som det. Du bør nok vurdere å innse at andre kan ha hatt en helt annen opplevelse med ulv enn det du har. Det er ikke slik at din opplevelse er den eneste korrekte. Anonymkode: d038a...500
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #23 Skrevet 3. januar 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den finsk-russiske ulven som yngler i våre skoger er det ikke synd på. Norsk er den genestisk sett ikke. Vil vi ha bønder i ulvesonen? Vil du ha norsk lammestek og pinnekjøtt? Vil vi ha levende bygder? Vil vi ha en viss selvforsyningsgrad? Jeg er mer bekymret for bier enn for ulv. Anonymkode: 7fe36...075 Synes vi skal kvitte oss med alt som ikke er genetisk norsk jeg. Mennesker, dyr, mat... jeg driter litt i hele debatten, for jeg aner ikke hvordan det er å bo side om side med ulv. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert om det stod en ulv i hagen min og som tuslet sammen med barna til og fra skolen. Jeg tviler på jeg hadde følt meg trygg. Det sies at ulv dreper færre mennesker enn biler hvert år, og at ingen mennesker er drept av ulv de siste 150 år, men det er litt færre ulv enn biler og mennesker har mer kontroll på hvor ulv er og hvor man kan møte ulv nå enn for 150 år siden. Så lenge ulven ikke beveger seg utenfor der mennesker bor (de kan jo ikke vite hvor de får lov å gå) og de ikke kan flyttes uten tilbakekomst, så må man kvitte seg med faren den utgjør. Selv om mennesker ikke drepes av ulv, så kan vanilje gamble med barna våre (som sannsynligvis blir første offer) fordi ulven er så pen og søt og hører til naturen. De kan være her så lenge de ikke truer mennesker. Jeg vet at jeg aldri hadde gamblet med livet til barna mine fordi ulv ikke har drept på 150 år i alle fall. Anonymkode: 0b76b...6e6
Fru Banderas Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #24 Skrevet 3. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg foreslår at vi flytter alle ulvene inn I urbane strøk, og så ser vi hvor mange som er positive til ulven da. Jeg bor ikke i ulvesonene men bor i en middels stor by på Østlandet, og selv her har jeg opplevd å få ulven labbene på jordet 100 meter fra min inngangsdør. Min far har vært ute og gått tur på morgenen, og har møtt ulv som ble meget nærgående da min fars hund var med. Min venninne bor i utkanten av ulvesonen og der har de opplevd så mange hendelser med nærgående ulver at hun ikke tørr å la barna leke ute alene. Det er faktisk ikke trivelig å få ulven så nærme så lenge den er så lite sky som den er, og har dertil ikke vanlig adferd som ulver fra naturens side har. Anonymkode: d038a...500 Ulven kan gjerne ha "blitt meget nærgående" men det er utrolig kunnskapsløst å ilegge en ulv skummel oppførsel. Og vet du, mennesker får faktisk slutte å flytte inn i ulvens område om det er så himla problematisk at det er natur rundt boligen vi velger å bygge.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #25 Skrevet 3. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kunne ikke blitt mer enig! Ble helt svimmel av å lese at 3 ulv hadde blitt skutt bare noen timer etter åpningen... De er jo helt kåte på å skyte dem! Det er så overproduksjon av sau at de selges for noen kroner til Afrikanske land. Hvorfor i all verden skal ulvene dø for at sauebøndene skal pøse på med overproduksjon? Dessuten går sauen rundt og ødelegger skogen. Blir dødsirritert, kjenner bare det koker i blodet altså. All produksjon har risiko, vi kan jo ikke bare drepe alt som står i veien, for at det ikke skal finnes noen risiko. Anonymkode: 95c87...51a Hvordan ødelegger sauen skogen? Anonymkode: cb322...bd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå