Gå til innhold

Er jeg muggen og urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg hadde avtalt sist nyttårsaften at denne gangen skulle vi være hjemme i joggebukse og bare daffe hele kvelden, vi skulle lage ordentlig middag og dessert, men det skulle være helt uformelt. Vi valgte å gjøre det slik for vi hadde barnefri og trenger å roe ned i perioder. 

Vi inviterte svigerforeldrene mine og informerte dem om planene våre, og de takket ja.

Fredag ringer min svoger og spør om han og hans familie kunne komme også. De har to små gutter som "er veldig tilstede", vi sa selvsagt ja, alle er velkommen, de visste også våres planer for kvelden. 

Vi så middagen var kl 18 og dette var greit for alle, sa de. Svigerfar sa plutselig i går ( i 16:30 tiden)at vi heller burde ha middagen halv seks, vi burde jo klare å ha maten klar til det? Jeg ble litt fornærmet, mest fordi de alltid skal endre på det mannen og jeg har bestemt (har bla bryllupet vårt friskt i minne), men så at det gikk fint. Så presterer de å komme kl 17, jeg var akkurat ferdig i dusjen og skulle kle meg. Mannen kom inn på badet og kledde seg i dress? Jeg spurte om hva som skjedde med planene våre, og da sier han at han må selvsagt kle seg ordentlig på nyttårsaften, for hva vil folk tro? Spesielt nyttårsbukkene..

Så jeg pakket vekk joggebuksen og kledde meg fint..Svigers kom med små "hjelpsomme tips" gjennom hele kvelden, om hva de pleide å gjøre med middagsservering, pynt, valg av mat, osv osv..

Svoger og konen satt pal i sofakroken og koste, guttene løp som galninger og hylte og bråkte. Mannen og jeg måtte irettesette dem mange ganger, som når de plaget kattene, rev duken av bordet, griste med godteri i sofaen osv..

Kvelden ble så motsatt av det vi hadde planlagt et helt år, og mannen kan ikke forstå at jeg er skuffet..Det ble en travel og hektisk kveld da jeg plutselig endte opp som vertinne og skulle please alle andre, og bare kunne vinke farvel til den planlagte daffe-kvelden..

Jeg kan skrive masse om svigers og svoger med familie, men det er altså gårsdagen jeg nå tenker på.. 

Anonymkode: 6d193...040

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at hvis du vil ha daffekveld, så inviterer du ikke folk. 

Anonymkode: c18d4...f70

Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du blir sur når du selv var med på å begynne å be inn gjester og heller ikke sa nei til enda flere gjester.

Hvorfor laget ikke mannen din maten til sin familie og var vert?

Neste år inviterer dere ingen. om ungene er hjemme kan dere i familien daffe rundt i koseklær.

Anonymkode: dca06...e77

Skrevet

Du sier at selvfølgelig kan de komme, den ene og den andre. Da har du allerede sagt adjø til dine planer. Jeg er enig i at man daffer ikke rundt med joggedress på en slik dag hvor man får gjester. OG alle vet at det å ha gjester krever en vertinne. SÅ egentlig forstår jeg ikke hva du mener.

DU sier ja, alle er selvfølgelig velkommen- du tror du ikke må være vertinne? Skulle gjestene ordne med maten i ditt hjem? Og ang buksen, jeg er en jobbebuksetype selv, men hadde blitt flau om min mann SKULLE gå i joggedress når huset ble fullt av folk.

Dere måtte selvfølgelig sagt nei til å ta i mot gjester !!!!

Skrevet

Eh du inviterte da blir det ikke daffekveld. Du kan ikke være muggen. Og nei du går ikke i joggis på nyttårsaften med inviterte folk.

Anonymkode: a94c6...5cd

Skrevet

Slik du skriver så var du jo med på å si at gjestene var velkomne. 

Blir så sliten av folk som blir grinete over et utfall de selv burde forutsett. 

Hva tror du da, når dere inviterer så mange folk, og også folk du ikke liker spesielt godt. 

Du er urimelig, dårlig på å kommunisere og må lære deg å si i fra hva du egentlig vil til mannen din. Han er ikke tankeleser. 

Anonymkode: d1e13...1ff

Skrevet

Ja du er urimelig. Du sa selv ja til å ha gjester. Da får du oppføre deg deretter, ikke som en furten tenåring. 

Anonymkode: 8f7ae...2e4

Skrevet

Du startet med og innvitere så da har du ikke grunn for og bli muggen for at du ikke fikk daffe rundt i joggis.

Skrevet

Du kan jo ikke daffe rundt i joggebukse på nyttårsaften når du egenhendig har invitert gjester til middag og feiring!

vil dere daffe rundt så gjør dere det på egenhånd. Her har du ingen grunn til å være muggen!

Anonymkode: b866f...a4f

Skrevet

Hvis dere vil ha en slik kveld du ønsker an dere ikke invitere gjester. Jeg forstår det er vanskelig å si nei, men det er det som må til.

Anonymkode: 29c8f...9b7

Skrevet

Selvfølgelig kan du være irritert.. Du informerte gjestene om planene. Og svogers inviterte jo seg selv.. Frekt av svoger la ungene gå på selvstyr og overlate «kjeftingen» til dere.. Ikke greit. Når folk kommer på besøk, så oppfører man sec, hjelper til og samarbeider for at alle skal kose seg og slappe av. Iaf når det er familiebesøk. 

Anonymkode: b0bd5...4e9

Skrevet

Vi inviterte svigers på det premisset, svoger inviterte seg selv og man sier jo ikke nei, men forteller planene for kvelden. Se bort fra joggebuksen (noe som i utgangspunktet var min manns ønske og forslag, og jeg ble litt overrasket når han plutselig har ombestemt seg uten å si det til meg). 

Så da er det greit å bli invitert en plass, også endre både tidspunkter, gi beng i at ungene(som egentlig ikke skulle være der fordi man ønsket en rolig kveld) nesten river ned huset, plager katter og bråker som 10 unger på sukker uten en eneste gang å prøve å roe dem, det er også greit å pirke på alt mulig uvesentlig og forvente at ting blir gjort etter deres tanker om hva som er riktig?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi inviterte svigers på det premisset, svoger inviterte seg selv og man sier jo ikke nei, men forteller planene for kvelden. Se bort fra joggebuksen (noe som i utgangspunktet var min manns ønske og forslag, og jeg ble litt overrasket når han plutselig har ombestemt seg uten å si det til meg). 

Så da er det greit å bli invitert en plass, også endre både tidspunkter, gi beng i at ungene(som egentlig ikke skulle være der fordi man ønsket en rolig kveld) nesten river ned huset, plager katter og bråker som 10 unger på sukker uten en eneste gang å prøve å roe dem, det er også greit å pirke på alt mulig uvesentlig og forvente at ting blir gjort etter deres tanker om hva som er riktig?

Kjempefrekt! Skjønner ikke hvorfor alle svarene du får er så negative, tror folk er muggne selv.. 

Anonymkode: b0bd5...4e9

Skrevet

Det ugreie her er at du sa ja til gjester (som du egentlig ikke liker engang) når du egentlig ikke ønsket å ha gjester 

Anonymkode: a07aa...315

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjestene skal selvfølgelig oppføre seg skikkelig, men det skal mye til å holde selskap uten å måtte bre vert og vertinne.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ugreie her er at du sa ja til gjester (som du egentlig ikke liker engang) når du egentlig ikke ønsket å ha gjester 

Anonymkode: a07aa...315

Hvor står det at jeg ikke liker dem?

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjestene skal selvfølgelig oppføre seg skikkelig, men det skal mye til å holde selskap uten å måtte bre vert og vertinne.

Selvsagt skal man være vert når man inviterer, men når man legger opp til, og er tydelig på det til de inviterte, at man vil ha en uformell kveld med god mat og spill, da regner man vel med at gjestene vet hva de har sagt ja til og innordner seg det? Og ikke gjør rimelig mange ting som rett og slett går i mot vertskapets premisser? Jeg syns det rett og slett er rart.

Skrevet

Dere har jo selv valgt å invitere folk, da kan det vel ikke komme som et sjokk at dere må være verter. Det virker heller ikke som om du er så overvettes begeistret for svigerfamilien, så skjønner ikke hvorfor dere valgte å ha gjester i det hele tatt. Jeg synes du er litt barnslig som er skuffet for noe dere la opp til selv. Dere trenger å roe ned, så lar dere 4 voksne og 2 uregjerlige unger komme, merkelig.

Anonymkode: aa2f8...389

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre dette var unik oppførsel for i går fra de folkene, så kom det vel ikke som noen overraskelse at de oppførte seg sånn.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere har jo selv valgt å invitere folk, da kan det vel ikke komme som et sjokk at dere må være verter. Det virker heller ikke som om du er så overvettes begeistret for svigerfamilien, så skjønner ikke hvorfor dere valgte å ha gjester i det hele tatt. Jeg synes du er litt barnslig som er skuffet for noe dere la opp til selv. Dere trenger å roe ned, så lar dere 4 voksne og 2 uregjerlige unger komme, merkelig.

For det første så liker jeg dem egentlig veldig godt, de er bare vant til at det de vil og mener er det eneste som gjelder, mannen og jeg har noen ganger andre måter vi vil gjøre ting på.

Vi la ikke opp til den kvelden i går, som jeg har skrevet her og som vi fortalte både inviterte gjester og selv-inviterte gjester, hadde vi allerede bestemt oss for middagen, dresskoden, aktiviteten og føringen for kvelden. De kunne enkelt takket nei om det ikke passet dem, istedenfor kommer de en time før sagt tidspunkt, passet ikke på barna sine, kommenterte både mat og spill. Og vi endte opp med et helt annet selskap enn vi inviterte til. Det er faktisk ganske frekt, i mine øyne.

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre dette var unik oppførsel for i går fra de folkene, så kom det vel ikke som noen overraskelse at de oppførte seg sånn.

Nei, det er ikke unik oppførsel, derfor var vi veldig tydelig i forkant, men det hjap ikke. 

Skrevet (endret)

Hvis du sier ja til at barn kan komme i et selskap som varer til midnatt, har du nok sagt fra deg muligheten til ro og fred den kvelden.

Ja, jeg er enig i at svoger og svigerinne burde gjete sine egne barn, og at svigers heller burde takket nei enn forventet seg en ordinær nyttårsfeiring, men du vet hvordan de er og du sa likevel at de kunne komme. Da blir det litt vel passiv-aggressivt å surne i ettertid. Neste gang sier du nei til svoger og unnlater å invitere svigers i utgangspunktet. 

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Jeg er enig i at oppførselen du beskriver ikke er grei, og hadde blitt sur selv. Men det virker på meg som at du viste hvordan disse menneskene er (refererer til bryllupsplanlegging etc), og i tillegg takket ja til familie med barn (når du selv ville ha barnefri)? -Da burde jo ikke alt komme som julekvelden på kjerringa for deg? 

Komunikasjonen virker jo ikke helt å være på plass heller, hverken mellom deg og mannen eller deg og hans familie? 

...lukke dørene neste gang er vel eneste garanti for at du får det som du planlegger. 

Godt nytt år (og nye muligheter) 😊

Skrevet

Ordet NEI er egentlig ganske fantastisk, bare man husker å bruke det 😉

Anonymkode: 1ccf7...7ea

Skrevet

At noen er invitert et sted og har fått klare følger for tidspunkt, mat, aktiviteter, dresskode og så velger å overstyre og endre dette, da er det ganske frekt.

Men... og dette er et stort MEN, Hi. Det er kun du og mannen som kan endre dette. Det må dere gjøre med å bedre kommunikasjonen dere imellom, og så må dere begge bli mindre konfliktsky.

Dere må ta føringen. Har dere invitert til middag kl. 18, da blir det midda kl. 18. Kommer folk kl. 17 - si "flott, da kan dere hjelpe til" og så setter du og mannen dem i arbeid med enkle oppgaver på kjøkken, med å dekke bord eller annet. Å komme så mye før uten at det er avtalt er uhøflig om de ikke tenker å hjelpe til.

At ungene plager kattene deres er HELT uakseptabelt, og der får dere bare risikere en krangel om foreldrene ikke stopper det umiddelbart.

Du og mannen gjorde en tabbe da dere planla nyttårsaften. I et helt år har dere bygd opp forventninger. Så endrer dere det med å invitere hans foreldre. Allerede der er premissene endret. Så sier dere ja til bror med familie/unger, da vet dere at kvelden ikke kommer til å bli rolig og fredelig, ikke bare pga. ungene, men like mye fordi dere da plutselig har fire voksne dere må være verter for i tillegg. Dvs. til tross for avtalen du og mannen hadde sammen så valgte dere begge å gå bort fra den og erstatte den med noe annet. At du/dere ikke greier eller ønsker si nei til broren med familie, det er kun deres egen skyld. Om dere egentlig ønsket å si nei og ikke gjorde det, da er dere konfliktsky - og det er igjen kun deres egen skyld. At du eller din mann ikke greier å si til svigers at "nei, jeg kan ikke endre middagstidspunktet nå for alt er planlagt. Kom litt før kl. 18, dere", det er kun din/din manns skyld. Får dere negative kommentarer om maten, si fra på en ordentlig måte. Klager de på aktiviteter, si fra. Om foreldrene lar ungene ha vill vest hos dere - si fra både til ungene og foreldrene. Om ungene plager kattene, si VELDIG klart fra at det er uakseptabelt.

Har du grunn til å føle deg muggen? Nja... muggen fordi det ikke ble en så avslappet nyttårsaften som dere hadde planlagt? Ja. Men siden dere valgte mer stress selv med å invitere flere og ikke ville si nei til andre, det må dere ta på egen kappe, så nei, det kan du nesten ikke surmule over. At svigerfamilien er uhøflige, det kan du godt føle deg muggen over. Men du kan ikke surmule fordi de endrer middagstiden, kommer flere osv., for det har du selv valgt å si ja til.

Avtal med mannen at dere neste helg eller helgen etter tar en helg hvor dere kobler helt ut - og så holder dere den avtalen! Logg av telefon, ikke inviter noen.

Anonymkode: 1965c...05a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi inviterte svigers på det premisset, *svoger inviterte seg selv og man sier jo ikke nei, men forteller planene for kvelden. Se bort fra joggebuksen (noe som i utgangspunktet var min manns ønske og forslag, og jeg ble litt overrasket når han plutselig har ombestemt seg uten å si det til meg). 

Så da er det greit å bli invitert en plass, **også endre både tidspunkter, ***gi beng i at ungene(som egentlig ikke skulle være der fordi man ønsket en rolig kveld) nesten river ned huset, plager katter og bråker som 10 unger på sukker uten en eneste gang å prøve å roe dem, det ****er også greit å pirke på alt mulig uvesentlig og forvente at ting blir gjort etter deres tanker om hva som er riktig?

* Selvfølgelig kan man si nei når noen inviterer seg selv. "Dessverre så passer det ikke denne gangen, vi vil ha en rolig kveld uten unger / uten mer besøk nå som vi har barnefri og bare kan slappe av i joggisen"

** De endret ikke tidspunkt, det var dere som sa ja til å endre det. Svaret skulle vært: "Dessverre, vi er ikke klare før klokka seks og det er da selskapet begynner / dørene åpner klokka seks, ikke før"

*** Gi beng i ungene er ikke ok, men det kan ikke ha vært en overraskelse, eller har dette aldri skjedd før. Gir foreldrene beng, må dere sette skapet på plass, men jeg er enig i at det er kjedelig og burde være unødvendig. At ungene ikke skulle ha vært der er feil, for dere har selv invitert dem da dere sa at det bare var å komme. 

**** Selvfølgeliger det ikke ok å pirke på alt mulig eller bestemme hva som skal gjøres.  Irriterende, men det er faktisk bare dere som kan gjøre noe med det. I deres hus er det ingen andre som kan bestemme at de skal bestemme (så sant de ikke kommer med alvorlige trusler eller bruker vold), det er dere som lar dem bestemme. "Nei, beklager - det er greitt at dere mener det, men nå har nå vi bestemt at sånn skal det være her i dag (akkurat som vi sa da vi sa at dere kunne komme)"

Det er lov å føle at du er lei deg og irritert over at det ble som det ble, men hovedansvaret må dere ta selv. Hvorfor i alle dager inviterer dere gjester og lar dem invadere dere når dere egentlig ønsker noe helt annet? Dere må lære dere stå opp for dere selv og ikke la dere overtale til noe dere ikke vil, i alle fall ikke når dere har all rett til å ta styringen og bestemme selv. 

Skrevet

Vi hadde joggebukse nyttårsaften med fin middag. Kun MEG, MANNEN OG UNGENE! Hadde det kommet gjester hadde vi pyntet oss. Du er medskyldig.

Anonymkode: 2fd3a...113

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...