Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #26 Skrevet 30. desember 2017 Overformynderiet kommer nok på banen her uansett, men de forvalter verdiene til barnets beste og vil aldri selge den. Jeg har selv en datter med formue, og offentlige instanser har meldeplikt til overformynderiet når mindreårige plutselig får en stor formue. Det vil ha litt og si for din og mannens økonomi også, for verdien av boligen vil føres på deres selvangivelse. Selv om ligningsverdien er mye lavere enn den reelle verdien vil dere kanskje måtte betale formueskatt om dere ikke har mye gjeld selv? Anonymkode: 84bad...a5f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #27 Skrevet 30. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Overformynderiet kommer nok på banen her uansett, men de forvalter verdiene til barnets beste og vil aldri selge den. Jeg har selv en datter med formue, og offentlige instanser har meldeplikt til overformynderiet når mindreårige plutselig får en stor formue. Det vil ha litt og si for din og mannens økonomi også, for verdien av boligen vil føres på deres selvangivelse. Selv om ligningsverdien er mye lavere enn den reelle verdien vil dere kanskje måtte betale formueskatt om dere ikke har mye gjeld selv? Anonymkode: 84bad...a5f Vi har ganske lite gjeld. Eier hus og hytte. Så det kan jo slå negativt ut for oss. Men det har vi vel råd til. Hele saken er værst i forhold til søsknene mine... Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #28 Skrevet 30. desember 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: En ting er retten til å gjøre som en vil, men din far er en liten, liten og bitter mann om han klandrer barna sine for å ikke ha valgt å bo hos han. Også lurer en på hvorfor barn tar på seg ansvar når foreldrene skilles. Anonymkode: 462f8...dd5 Ja, de valgte han bort og ble med mamma til hennes rike elsker. Det var rent materialistiske grunner til valget, og de levde i sus og dus. Nå har denne mannen funnet seg en ny, og sugerøret ned i hans lommebok er borte. Anonymkode: 28acf...e78
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #29 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi har ganske lite gjeld. Eier hus og hytte. Så det kan jo slå negativt ut for oss. Men det har vi vel råd til. Hele saken er værst i forhold til søsknene mine... Anonymkode: 982e9...791 Det beste hadde jo vært om han skrev et testamente, da kan han skrive at sønnene bare skal ha pliktdelsarven og resten går til deg og din familie. Da vil jo leiligheten antagelig havne hos dere uansett... Anonymkode: 84bad...a5f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #30 Skrevet 30. desember 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Avtalen er at han disponerer leiligheten så lenge han lever. Han betaler alle utgiftene. Men hvorfor skulle overformynderiet selge leiligheten? Anonymkode: 982e9...791 Da vil det sansynlig vis ikke være en lovlig transaksjon. Så lenge han i praksiss ikke gir slipp på leiligheten før han dør vil det ikke regnes som en livsdisposisjon. Søsknene dine vil da, så vidt jeg vet, kunne kreve transaksjonen omgjort og år leiligheten eller verdien av leiligheten, går inn i boet. Anonymkode: 94a3b...b18
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #31 Skrevet 30. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da vil det sansynlig vis ikke være en lovlig transaksjon. Så lenge han i praksiss ikke gir slipp på leiligheten før han dør vil det ikke regnes som en livsdisposisjon. Søsknene dine vil da, så vidt jeg vet, kunne kreve transaksjonen omgjort og år leiligheten eller verdien av leiligheten, går inn i boet. Anonymkode: 94a3b...b18 Men han bor jo i egen enebolig. Det at han bor der av og til er en muntlig avtale... Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #32 Skrevet 30. desember 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men han bor jo i egen enebolig. Det at han bor der av og til er en muntlig avtale... Anonymkode: 982e9...791 Det ville jo løst problemet for deg. Faren din ville tror han har gitt bort leiligheten, men når boet sksl gjøres opp fordeles det mellom dere søsknene likevel. Anonymkode: 94a3b...b18
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #33 Skrevet 30. desember 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, de valgte han bort og ble med mamma til hennes rike elsker. Det var rent materialistiske grunner til valget, og de levde i sus og dus. Nå har denne mannen funnet seg en ny, og sugerøret ned i hans lommebok er borte. Anonymkode: 28acf...e78 Har de sagt det, eller har faren din sagt det? Det kan uansett være en overlevelsesmekanisme i en vond situasjon at en fokuserer på noe overflatisk. Jeg syns for eksempel det var veldig stas å flytte til storbyen da mine foreldre ble skilt. Skilsmissen var en personlig katastrofe for meg og ødela nesten livet mitt. De som spurt meg som elleveåring fikk likevel høre meg overbevise meg selv og andre om at det var tipp topp. Anonymkode: 462f8...dd5
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #34 Skrevet 30. desember 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ville jo løst problemet for deg. Faren din ville tror han har gitt bort leiligheten, men når boet sksl gjøres opp fordeles det mellom dere søsknene likevel. Anonymkode: 94a3b...b18 Hvis leiligheten står på datteren min så kan ikke jeg bare fordele den på mine søsken?! Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #35 Skrevet 30. desember 2017 Veldig vanskelig. Jeg hadde ikke godtatt det. En ting er at det vil skape splid med deg og dine søsken/tantebarn men det blir også forskjellsbehandling av dine barn. Jeg tror dette vil skape splid innad i søskenflokken også. At lillesøster AT lillesøster arver en leilighet si til 2,5milliondr, klarer dere virkelig å gi de andre barna deres like mye? Hvor mye konflikter vil ikke det bli blandt dine egne barn? Jeg hadde i det minste "krevd" at alle mine barn skulle fått likt. Penger skaper splid, men at solisten skulle blitt i mellom mine egne unge barn hadde jeg ikke godtatt. Anonymkode: 34111...a7b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #36 Skrevet 30. desember 2017 Altså er det noen som vet hvordan dette fungerer? Hvis jeg skriver under. Er det da jeg og mannen min som bestemmer hva som skjer med leiligheten frem til hun er 18 år? Når kommer overformynderiet inn? Min fire åring kan jo ikke bestemme over en tom leilighet.... Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #37 Skrevet 30. desember 2017 Hadde jeg aldri godtatt. Han kan gjøre som han vil selvsagt, men det hadde iallfall blitt uten min hjelp. Anonymkode: f23cc...975
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #38 Skrevet 30. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig vanskelig. Jeg hadde ikke godtatt det. En ting er at det vil skape splid med deg og dine søsken/tantebarn men det blir også forskjellsbehandling av dine barn. Jeg tror dette vil skape splid innad i søskenflokken også. At lillesøster AT lillesøster arver en leilighet si til 2,5milliondr, klarer dere virkelig å gi de andre barna deres like mye? Hvor mye konflikter vil ikke det bli blandt dine egne barn? Jeg hadde i det minste "krevd" at alle mine barn skulle fått likt. Penger skaper splid, men at solisten skulle blitt i mellom mine egne unge barn hadde jeg ikke godtatt. Anonymkode: 34111...a7b Hvis jeg ikke godtar det, får han gjennomført det likevel. Vi "eier" allerede 6 millioner i form av hus og hytte. Så det blir i praksis 2 millioner på de andre barna. Men det må jo vi i så fall ordne. Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #39 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis jeg ikke godtar det, får han gjennomført det likevel. Vi "eier" allerede 6 millioner i form av hus og hytte. Så det blir i praksis 2 millioner på de andre barna. Men det må jo vi i så fall ordne. Anonymkode: 982e9...791 Hvis du kan "garrantere" at du kan gi dine andre barn samme sum, hadde jeg signert. Samtididig må du regne med at du mister dine søsken pga arvestrid. Signerer du ikke kan ikke dine søsken klandre deg. Signerer du har du vært med på forskjellsbehandlingen og ført de bak lyset. Anonymkode: 34111...a7b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #40 Skrevet 30. desember 2017 Stakkars de andre barna dine 🙁 Anonymkode: cd437...043
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #41 Skrevet 30. desember 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis leiligheten står på datteren min så kan ikke jeg bare fordele den på mine søsken?! Anonymkode: 982e9...791 Hvis dere vet at gaven uansett blir omstødt eller blir regnet som forskudd på arv til deg slipper du at dine brødre blir sure på deg. Hvis faren din ikke vet at det blir resultatet blir han også fornøyd. Var det ikke det du ville? Anonymkode: 94a3b...b18
Nyttårs barn Skrevet 30. desember 2017 #42 Skrevet 30. desember 2017 Du og din far bør ta en prat med en advokat så dette blir ordentlig gjort. jeg tror ikke det er noe problem å føre over leiligheten på et barnebarn og selv ha bruksrett. Overformynderiet vil ta barnets beste i betraktning og en leilighet vil jo være en investering. Men jeg er ikke jurist.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #43 Skrevet 30. desember 2017 20 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Du og din far bør ta en prat med en advokat så dette blir ordentlig gjort. jeg tror ikke det er noe problem å føre over leiligheten på et barnebarn og selv ha bruksrett. Overformynderiet vil ta barnets beste i betraktning og en leilighet vil jo være en investering. Men jeg er ikke jurist. Takk for svar! Det er nok lurt. Egentlig ville jeg ha minst mulig med dette å gjøre. Men det blir "bråk" uansett hva jeg gjør... Anonymkode: 982e9...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå