Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Min far har 3 barn og 9 barnebarn. Nå ønsker han å gi bort leiligheten sin til min yngste datter. Hun er fire år. Jeg har sagt til han at dette blir helt feil! Og at leiligheten bør deles på alle barnebarna. Han blir bare sint på meg og sier at han ønsker det slik. Siden datteren min er mindreårig må jeg og mannen min skrive under på en del papirer. Skal jeg nekte? Og får han gjennomført dette uten min underskrift? Noen som kan noe om dette? Samtidig føler jeg at jeg tar noe ifra datteren min fordi jeg synes det er feil... mine søsken vet ingenting og uansett blir det trøbbel for meg om jeg skriver under. Hva tenker dere? Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Dette er jo oppskrift på å skape splid i familien, vil bare skape misunnelse og misnøye. I tilegg, så er det utrolig urettferdig. Så med mindre han ikke har kontakt med noen av de andre barn og barnebarn i det hele tatt av en eller annen grunn, så ert ikke dette noe greit. Hvorfor ønsker han å gi den til deres barn, og ikke de andre? Anonymkode: 8053b...233
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Ja, han kan gjennomføre det uten at dere skriver under. Da vil overformynderiet bli koblet inn. Anonymkode: 94a3b...b18
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 Han har ikke noe godt forhold til brødrene mine. Han har aldri likt sviderdøtrene sine heller. Etter skilsmissen med min mor var det jeg som ble boende hos min far. Det var han og meg i mange år. Brødrene mine flyttet. Så han er sterkt knyttet til meg og mine barn. Jeg synes det alltid har vært "belastende" og trist at han gjør så stor forskjell. Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, han kan gjennomføre det uten at dere skriver under. Da vil overformynderiet bli koblet inn. Anonymkode: 94a3b...b18 Da må jeg velge dette og ha en far som blir sint på meg, men søsken som sikkert tenker jeg gjorde rett. Eller skrive under og påpeke til mine søsken at han hadde fått viljen sin uansett.... Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har ikke noe godt forhold til brødrene mine. Han har aldri likt sviderdøtrene sine heller. Etter skilsmissen med min mor var det jeg som ble boende hos min far. Det var han og meg i mange år. Brødrene mine flyttet. Så han er sterkt knyttet til meg og mine barn. Jeg synes det alltid har vært "belastende" og trist at han gjør så stor forskjell. Anonymkode: 982e9...791 Så du har flere barn? uff, dette vil jo skape splid i deres søskenflokk og. Dette er tap tap situasjon for deg føler jeg. Og det er jo litt trist, for det er nok godt ment, men han tenker nok ikke så mye på deres forhold til resten av familien. Det er ingenting som får frem det verste i folk, som arveoppgjør Anonymkode: 8053b...233
Nyttårs barn Skrevet 30. desember 2017 #7 Skrevet 30. desember 2017 Er du sikker på at faren din er helt frisk? Han kan gi bort hva han vil mens han lever. Men om han gir bort leiligheten sin hvor skal han bo? Alle livsarvinger(barn eller barns barn om noen av dere søsken ikke lever lenger) skal ha pliktdelsarv på en million, men han kan omgå dette ved å g bort ting mens han lever.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 Ja, jeg har fire barn og de andre barna blir nok skuffet. Likevel kan jeg og mannen min støtte de andre ved kjøp av bolig og utjevne forskjellen noe... Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 5 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Er du sikker på at faren din er helt frisk? Det tenkte jeg og på Anonymkode: 8053b...233
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #10 Skrevet 30. desember 2017 2 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Er du sikker på at faren din er helt frisk? Han kan gi bort hva han vil mens han lever. Men om han gir bort leiligheten sin hvor skal han bo? Alle livsarvinger(barn eller barns barn om noen av dere søsken ikke lever lenger) skal ha pliktdelsarv på en million, men han kan omgå dette ved å g bort ting mens han lever. Ja han er frisk. Han er veldig spesiell og har alltid gjort som han vil. Han er lite empatisk. Han bor til vanlig i eget hus langt borte fra der vi bor. Leiligheten har han kjøpt for å ha et sted å bo når han kommer på besøk til vår landsdel. Da er han gjerne her i 5-6 uker. Leiligheten står ellers tom. Anonymkode: 982e9...791
Nyttårs barn Skrevet 30. desember 2017 #11 Skrevet 30. desember 2017 Har han et annet sted å bo? Om han "gir" bort leiligheten sin uten at det skjer i praksis så kan det komme til å bli regnet som en dødsdisposisjon og da trer arveloven i kraft. Det betyr at livsarvingene mottar arven.
Nyttårs barn Skrevet 30. desember 2017 #12 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja han er frisk. Han er veldig spesiell og har alltid gjort som han vil. Han er lite empatisk. Han bor til vanlig i eget hus langt borte fra der vi bor. Leiligheten har han kjøpt for å ha et sted å bo når han kommer på besøk til vår landsdel. Da er han gjerne her i 5-6 uker. Leiligheten står ellers tom. Anonymkode: 982e9...791 Ja da stiller saken seg litt annerledes. Jeg ville bare tatt imot og forsøkt å "jevne" ut overfor egne barn. Sannsynligvis er det kun dere han har kontakt med av sine barn. Om han har hus et annet sted så vil det jo være igjen arv til dere barn når han en gang rusler.(unnskyld utrykket)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #13 Skrevet 30. desember 2017 2 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Har han et annet sted å bo? Om han "gir" bort leiligheten sin uten at det skjer i praksis så kan det komme til å bli regnet som en dødsdisposisjon og da trer arveloven i kraft. Det betyr at livsarvingene mottar arven. Han har fylt ut alle nødvendige papirer for å få skrevet om leiligheten til min datter. Det eneste som mangler er vår underskrift. Han har fått hjelp av borettslaget til å ordne med alt som trengs. Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #14 Skrevet 30. desember 2017 3 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Ja da stiller saken seg litt annerledes. Jeg ville bare tatt imot og forsøkt å "jevne" ut overfor egne barn. Sannsynligvis er det kun dere han har kontakt med av sine barn. Om han har hus et annet sted så vil det jo være igjen arv til dere barn når han en gang rusler.(unnskyld utrykket) Ja han har stor enebolig og en del sparepenger. Så arv blir det på mine søsken uansett. Men leiligheten er verdt rundt 2 millioner. Så det er en del penger. Anonymkode: 982e9...791
Nyttårs barn Skrevet 30. desember 2017 #15 Skrevet 30. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har fylt ut alle nødvendige papirer for å få skrevet om leiligheten til min datter. Det eneste som mangler er vår underskrift. Han har fått hjelp av borettslaget til å ordne med alt som trengs. Anonymkode: 982e9...791 Jeg hadde tatt imot. Tenk for en fordel for din datter og du og mannen kan helle spare til de andre barna for å hjelpe dem på vei.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #16 Skrevet 30. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har fylt ut alle nødvendige papirer for å få skrevet om leiligheten til min datter. Det eneste som mangler er vår underskrift. Han har fått hjelp av borettslaget til å ordne med alt som trengs. Anonymkode: 982e9...791 Har han sagt hvorfor ikke dine andre barn arver? Hvorfor er det akkurat din 4 år gamle datter som arver leiligheten? Det må jo føles utrolig urettferdig for resten av søsknene når de blir større og den yngste i flokken sitter med en leilighet som hun kan selge og får dermed en mye lettere start på voksenlivet Anonymkode: b732a...1fd
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #17 Skrevet 30. desember 2017 Huff. Det er vondt det der. Han har alltid vært utrolig vanskelig å være sammen med. Når flere lurer på om han er frisk, så bekrefter det jo det, at han er veldig spesiell. Det nytter aldri å diskutere med han. Han vet alltid best, uansett. For meg er det bare tungt. Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #18 Skrevet 30. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har han sagt hvorfor ikke dine andre barn arver? Hvorfor er det akkurat din 4 år gamle datter som arver leiligheten? Det må jo føles utrolig urettferdig for resten av søsknene når de blir større og den yngste i flokken sitter med en leilighet som hun kan selge og får dermed en mye lettere start på voksenlivet Anonymkode: b732a...1fd Han argumenterer med at hun er "det svakeste ledd" fordi hun er minst. Hun er en attpåkladd og søsknene hennes er en del eldre. Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #19 Skrevet 30. desember 2017 Har han tenkt å tinglyse sin bruksrett på leiligheten? Hvem skal betale felleskostnader, vedlikehold mm.? Når barn arver så store verdier kommer overformynderiet inn i bildet. Det er da de som forvalter eiendommen. Dere som foreldre har faktisk ingenting dere skal ha sagt, og overformynderiet kan faktisk selge leiligheten. Anonymkode: 8775e...8c4
Nyttårs barn Skrevet 30. desember 2017 #20 Skrevet 30. desember 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff. Det er vondt det der. Han har alltid vært utrolig vanskelig å være sammen med. Når flere lurer på om han er frisk, så bekrefter det jo det, at han er veldig spesiell. Det nytter aldri å diskutere med han. Han vet alltid best, uansett. For meg er det bare tungt. Anonymkode: 982e9...791 Jeg har hatt en litt spesiell far selv jeg, så vet hvordan det er.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #21 Skrevet 30. desember 2017 Min far har gjort noe av det samme, han har gitt meg hytta, huset og båten og gitt barna mine alt han har av kontanter. Har gjort det nå mens han er i live for å unngå arveloven og for å unngå kluss i forbindelse med at han giftet seg på nytt i forfjor. Søskenene mine som valgte å bo hos mamma etter skilsmissen har ikke fått noe. Synes han må stå fritt til å gjøre som han vil. Mamma er dritsur og snakker ikke lenger med meg, noe som er en ekstra bonus. Søskenene mine har ikke sagt noe, er nok sure de også men de tar det ikke ut på meg tror jeg. Vi møtes 1-2 ganger i året og snakker overflatisk med hverandre slik vi alltid har gjort. Anonymkode: 28acf...e78
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #22 Skrevet 30. desember 2017 Får dine andre søsken nødvendigvis vite om det da? Tenker at det vil være urettferdig ovenfor dine andre barn, for dere klarer jo kanskje ikke å gi dem det samme. Samtidig vil det jo monne lite per barneabrn om leiligheten bir delt på 9... og kanskje fler etter hvert Anonymkode: 4580e...658
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #23 Skrevet 30. desember 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har han tenkt å tinglyse sin bruksrett på leiligheten? Hvem skal betale felleskostnader, vedlikehold mm.? Når barn arver så store verdier kommer overformynderiet inn i bildet. Det er da de som forvalter eiendommen. Dere som foreldre har faktisk ingenting dere skal ha sagt, og overformynderiet kan faktisk selge leiligheten. Anonymkode: 8775e...8c4 Avtalen er at han disponerer leiligheten så lenge han lever. Han betaler alle utgiftene. Men hvorfor skulle overformynderiet selge leiligheten? Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #24 Skrevet 30. desember 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får dine andre søsken nødvendigvis vite om det da? Tenker at det vil være urettferdig ovenfor dine andre barn, for dere klarer jo kanskje ikke å gi dem det samme. Samtidig vil det jo monne lite per barneabrn om leiligheten bir delt på 9... og kanskje fler etter hvert Anonymkode: 4580e...658 De får jo vite det når min far dør. Anonymkode: 982e9...791
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #25 Skrevet 30. desember 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min far har gjort noe av det samme, han har gitt meg hytta, huset og båten og gitt barna mine alt han har av kontanter. Har gjort det nå mens han er i live for å unngå arveloven og for å unngå kluss i forbindelse med at han giftet seg på nytt i forfjor. Søskenene mine som valgte å bo hos mamma etter skilsmissen har ikke fått noe. Synes han må stå fritt til å gjøre som han vil. Mamma er dritsur og snakker ikke lenger med meg, noe som er en ekstra bonus. Søskenene mine har ikke sagt noe, er nok sure de også men de tar det ikke ut på meg tror jeg. Vi møtes 1-2 ganger i året og snakker overflatisk med hverandre slik vi alltid har gjort. Anonymkode: 28acf...e78 En ting er retten til å gjøre som en vil, men din far er en liten, liten og bitter mann om han klandrer barna sine for å ikke ha valgt å bo hos han. Også lurer en på hvorfor barn tar på seg ansvar når foreldrene skilles. Anonymkode: 462f8...dd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå