Gå til innhold

Blir babyene alltid større?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min siste ble hos privat gynekolog estimert til 5 kilo ved termin. Han sendte brev til sykehuset med beskjed om at jeg ikke skulle gå over termin. Ble sjekka på sykehuset 4 dager før fødsel hvor de estimerte han til 3700 den dagen og 3900 til termin. De lo nesten av gynekologen som hadde sagt 5 kilo og mente jeg ikke fikk igangsettelse på termin pga et normalt stort barn. Men så kom han heldigvis 6 dager før termin, 4860.. så enda godt det starta av seg selv!

Anonymkode: 7ec05...192

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 1: 3500 g

Nr 2: 3510 g

Så de trenger ikke bli større og større for hver gang.

Anonymkode: 2427b...87f

Skrevet

2,9 i uke 38

3,4 i uke 39

Begge er født på menstermin. Jeg er overbevist om at de lå like mange dager inne i magen.

Anonymkode: db1a0...dff

Skrevet

Nr 1 - 4610 g.

Nr 2 - 3990 g.

Nr. 3 - 3890 g.

Nr 4 - 4270 g.

Anonymkode: df5bc...e93

Skrevet

Første var 4130 gram to dager over termin. Andre var 4160 gram seks dager før termin.

Anonymkode: 20aaf...607

Skrevet

Mine ble bare større, men nå var de ganske små i utgangspunktet så jeg var bare glad til.

1: 2735
2: 2960
3: 3260 (jippi over 3 kg)

Anonymkode: 92759...083

Skrevet

Siste var halvannen kilo mindre enn første..

Anonymkode: 901f4...a99

Skrevet

Vet ikke, tror statistisk sett at nr 2 er litt større. Her var nr 1 3240 g og nr 2 var 3440 g. Men første kom 2 uker før termin og nr 2 kom til termin, så hvis nr 1 hadde ligget i magen i 2 uker til hadde hun sikker vært omtrent 3400 hun også.

Anonymkode: d98d6...0df

Skrevet

Nr 1 - ca 3500

nr 2 - ca 3800

nr 3 - ca 4000

nr 4 - ca 3300

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min siste ble hos privat gynekolog estimert til 5 kilo ved termin. Han sendte brev til sykehuset med beskjed om at jeg ikke skulle gå over termin. Ble sjekka på sykehuset 4 dager før fødsel hvor de estimerte han til 3700 den dagen og 3900 til termin. De lo nesten av gynekologen som hadde sagt 5 kilo og mente jeg ikke fikk igangsettelse på termin pga et normalt stort barn. Men så kom han heldigvis 6 dager før termin, 4860.. så enda godt det starta av seg selv!

Anonymkode: 7ec05...192

Såpass ja.   Litt skremmende igrunn..

Tenker hvis jeg hadde hatt lite bekken og ikke hadde fått han ut 

Men JM sa at jeg kunne ha en underliggende diabetes selvom d ikke har slått ut på urinprøver. Burde derfor bli satt igang før termin neste gang. Spent på hva føden sier...

Hi

Anonymkode: 83eb9...28f

Skrevet

Har kun to da, men;

Nr 1: gutt født uke 37: 3375 g.

Nr 2: jente født uke 40: 3240 g.

Anonymkode: c809f...4ef

Skrevet

Nr 1. 3280. Født på termin

Nr 2. 3196. Født 8 dager over termin

Nr 3. 3360. Født 10 dager før termin

Gutter alle 3. 

Anonymkode: 673bf...525

Skrevet

Nr 1: 3800 g

Nr 2: 2700 g

Nr 3: 3060 g

...men de to siste er tvillinger, så det forklarer jo saken 😀

Anonymkode: 8cbbd...669

Skrevet

3,5 kg - 3,1 kg - 4,2 kg. Alle født i uke 38. Jeg trodde det hadde rablet for mannen min da han sa at tredjemann veide 4,2 kg. 😂

Anonymkode: f2dfb...8b1

Skrevet

Ei jeg kjenner fikk først et barn på ca. fire kilo. Ny mann og nr. to var 5,6 kg, nr. tre var 5,2 kg. Forskjellen på første og andre/tredje svangerskap var nok at hun med de to siste trolig hadde svangerskapsdiabetes (er noen år siden, de sjekket ikke særlig da), hun la på seg mye, var ordentlig sukkergris.

Et familiemedlem ville hatt norgesrekord i fødselsvekt hvis ikke dokumentasjonen hadde kommet bort. De to neste var normalvektige på rundt 3,5.

En venninne av meg som har tre barn, husker ikke hvor store hennes var, men sistemann var minst av dem.

Har ikke inntrykk av at det er en "regel" at hvert barn blir større enn forrige.

Hvis du har fått vite at du kan ligge i faresonen mtp. svangerskapsdiabetes, eller du vet at du får i deg for mye raske karbohydrater, så er jo dette noe du enkelt kan kontrollere selv, Hi, men å føre et sunt kosthold og passe på at du ikke får i deg for mye raske karbohydrater. Det vil jo også kunne hindre at barnet i magen blir altfor stor. Holder du ditt blodsukker stabilt er det også mindre sjanse for at babyen legger på seg altfor mye. (Merk, snakker her IKKE om å gå på diett for vekten sin del, kun mtp. blodsukker og vektøkning hos mor/barn.)

Anonymkode: 2d651...aac

Skrevet

Hos meg var det ganske stor forskjell

1 kom 15 dager over termin til 3600g

2 kom 7 dager før og var 3800g

Så differansen hadde vært stor hadde jeg gått like lenge med de. 

Anonymkode: 8f820...f81

Skrevet

3040

3975

3695

nr to er født ei uke over termin, de andre nøyaktig på termindato

Anonymkode: f4a5c...b73

Skrevet

Her var den midterste størst. Mye større enn nr. 3

Anonymkode: 2b330...2d5

Skrevet

Nr 1 3998 (14 dager over)

Nr 2 3550 (7 dager over)

Nr 3 3960 (9 dager over)

Ganske jevne med andre ord😊

Anonymkode: d49d3...3c4

Skrevet

3660g og 50 cm - gutt født 8 dager før termin

4089 og 51 cm - gutt født 8 dager før termin

4178g og 52 cm - gutt født 3 dager før termin. 

Alle har samme far, Den mellomste var jo en halv kilo tyngre enn den eldste, men ikke så stor forskjell på de to siste da. 

Anonymkode: 01ec5...0d6

Skrevet

Første her var 2800 (jente, svangerskapsforgiftning uke 40) og 3900 (gutt uke 41)

Anonymkode: 41167...9b3

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ei jeg kjenner fikk først et barn på ca. fire kilo. Ny mann og nr. to var 5,6 kg, nr. tre var 5,2 kg. Forskjellen på første og andre/tredje svangerskap var nok at hun med de to siste trolig hadde svangerskapsdiabetes (er noen år siden, de sjekket ikke særlig da), hun la på seg mye, var ordentlig sukkergris.

Et familiemedlem ville hatt norgesrekord i fødselsvekt hvis ikke dokumentasjonen hadde kommet bort. De to neste var normalvektige på rundt 3,5.

En venninne av meg som har tre barn, husker ikke hvor store hennes var, men sistemann var minst av dem.

Har ikke inntrykk av at det er en "regel" at hvert barn blir større enn forrige.

Hvis du har fått vite at du kan ligge i faresonen mtp. svangerskapsdiabetes, eller du vet at du får i deg for mye raske karbohydrater, så er jo dette noe du enkelt kan kontrollere selv, Hi, men å føre et sunt kosthold og passe på at du ikke får i deg for mye raske karbohydrater. Det vil jo også kunne hindre at barnet i magen blir altfor stor. Holder du ditt blodsukker stabilt er det også mindre sjanse for at babyen legger på seg altfor mye. (Merk, snakker her IKKE om å gå på diett for vekten sin del, kun mtp. blodsukker og vektøkning hos mor/barn.)

Anonymkode: 2d651...aac

Takk for svar.

Jeg har alltid hatt et sunt kosthold, så tror d går mer på gener. Men kan så klart prøve å kutte ut karb helt. Men spiser veldig lite sukker.

JM snakket om en underliggende diabetes som ikke slår ut på urinprøve... men så tidlig enda så ikke fått tatt opp dette ordentlig enda.

Tenker at om de setter i gang fødsel i uke 39 f.eks så vil d ha mye å si for sist da jeg gikk til uke 41 å fikk en på 4 ,6

Skrevet

var litt motsatt her da :

nr 1 5009

nr 2 4500

nr 3 4300

nr 4 4005

nr 5 og 6 2009 og 2200

Anonymkode: cda78...3fb

Skrevet

Mine gutter er begge født 5 dager over termin og var 4050 og 3920. Så veldig jevne her :)

Anonymkode: 8d986...4ca

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Såpass ja.   Litt skremmende igrunn..

Tenker hvis jeg hadde hatt lite bekken og ikke hadde fått han ut 

Men JM sa at jeg kunne ha en underliggende diabetes selvom d ikke har slått ut på urinprøver. Burde derfor bli satt igang før termin neste gang. Spent på hva føden sier...

Hi

På sykehuset her ønsker de ikke å sette igang fødsler med store barn. De begrunner det med at det er spesielt viktig med gode rier og at kroppen er klar for fødsel om barnet er stort. De sa det var bedre med planlagt keisersnitt enn en igangsatt fødsel med dårlige rier når barnet er stort.

Mitt barn var estimert til 5,5 kg til termin, men ble født 17 dager før termin av seg selv og veide 4858g. Ingen diabetes, bare genestisk store barn.

Det er også sånn at jo større barnet er jo vanskeligere er det å måle riktig på ultralyd, så det er større sjanse for at estimeringen blir feil når barnet er stort.

Anonymkode: 8743e...95c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...