Gå til innhold

Hvorfor er det mange som ikke vil ha epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble "prakket på" epidural av Jm første gang, på 8cm... Var travelt på avdelingen og hun hadde flere fødende 😒 En vanlig bivirkning er svekkede rier, som igjen fører til oxytocin drypp -nye studier nå viser at kunstig oxytocin øker risiko for barseldepresjon. Epiduralen øker også risikoen for rift (dro en grad 3 jeg fordi jeg ikke kjente pressriene OG måtte ligge på rygg pga epiduralen). -Lovet meg selv aldri å ta epidural igjen.

Gang nr 2 fødte jeg liksågreit hjemme (planlagt m Jm). Fantastisk 🙌🏻😁 Mindre vondt, mindre blødning, ikke rift. Følte trykketrang -Verdens kuleste følelse!! Synd det bare var 10min med det.

Og fordi kroppen ikke ble tuklet med (smertelindring) så kom et naturlig oxytocin rush (som uteblir ved fungerende epidural) -jeg var så forelsket i både mann og barn i over en uke etterpå 💕 

Føde uten epidural kunne jeg gjort igjen og igjen 🙌🏻💜

Anonymkode: fa942...d47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan heller si deg hvorfor jeg valgte epidural:

1. Det er et medisinsk hjelpemiddel som brukes til å lindre smerte. En fødsel består av smerte.

2. Når det snakk om bivirkninger, så er det noe som eksisterer ved de aller fleste legemidler. Orker ikke å bruke en kalori på bekymre meg. 

3. Når man har ligget i 7 timer med konstante rier på 3cm, uten noen fremgang. Ja, da blir man desperat etter hjelp. Etter epiduralen ble satt tok det 2 timer til ungen var ute. Epiduralen var som en Gud for meg.

Anonymkode: 017fa...5da

Skrevet

Jeg for min del hadde ingen effekt eller hjelp av epiduralen ved første fødsel. Da andremann skulle til verden hadde jeg for lengst bestemt meg at jeg skulle føde uten. Valgte ABC på Ullevål, naturlig fødestue og fødte fint uten epidural. Skulle jeg ha hatt flere barn ville det definitivt blitt uten epidural. En mye finere opplevelse for meg. 

Anonymkode: 57857...ec4

Skrevet

Det gjør at det blir større fare for komplikasjoner, blir brukt mer hjelpemidler som klipp/ sugekopp etter epidural. Og det kan gjøre at fødselen varer mye lenger. Man kan få midlertidige eller permanente lammelser. Jeg har også sprøyteskrekk, så ville heller ha vondt enn å bli stikket av en diger nål i ryggen. Det er også noen det ikke fungerer på, eller de må stikke flere ganger. 

Skrevet

For meg var det bl a at jeg ikke ville være bundet til senga. Ryggleie og i hele tatt sitte lent bakover var veldig ubehagelig hele 3. trimester. Kunne ikke forestille meg å ligge slik og føde i flere timer, jeg ville mye heller kunne bevege meg fritt og velge beste posisjon selv.

I tillegg likte jeg ikke tanken på kateter, og heller ikke å måtte sitte helt stille og fremoverlent mens de prøver å sette inn nåla, og økt risiko for diverse annet.

Jeg var åpen for det hvis smertene var uutholdelige, men ønsket det virkelig ikke. Jeg var heldig og smertene var utholdelige og fødselen gikk raskt, og jeg fødte uten smertestillende.

Jeg var utrolig glad for at jeg kunne lene meg fremover og velge posisjon selv. Jordmor ville jeg meg opp i senga for å kjenne på magen da jeg ankom sykehuset, men jeg klatret ned igjen så snart det kom en rie for det var den absolutt vondeste posisjonen av alle jeg prøvde. Jeg klarte ikke å ligge bakover slik og jeg kan ikke forestille meg å være sengebundet i den posisjonen hele fødselen.

Men det er bare meg og min opplevelse. Jeg ser ikke på kvinner som mindreverdige som har valgt epidural, og jeg synes det er supert at epidural finnes og at kvinner kan velge dette hvis de vil.

Skrevet

Hvorfor skriver dere at dere blir bundet i posisjon liggende på rygg med epidural? Har født med epidural tre ganger. To ganger kom barnet i knestående, lent over yogaball, mens siste kom liggende på rygg da jeg ikke rakk å snu meg igjen etter undersøkelse. Før undersøkelsen lå jeg lent over yogaball med den og.

Og jeg må si meg enig i kommentaren om at noen føler seg litt flinkere til å føde om de velger bort smertelindring. Har spesielt sansen for jm på helsestasjonen her som fronter naturlig fødsel og er ammehjelper - og som aldri har født selv. Vit i det minste hva du snakker om. 

Anonymkode: 3d89f...8eb

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan ha bivirkninger for mor som en grusom hodepine og å bli lam.

Det kan gjøre riene mindre effektive, forlenge fødselen og skade barnet.

Det er ressurskrevende. De medisinske ressursene burde brukes der de trengs mest.

Anonymkode: 78daa...c9a

Kan du utdype påstanden din om at det er ressurskrevende, og at mor kan bli lam? 

Anonymkode: 6598c...fe9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skriver dere at dere blir bundet i posisjon liggende på rygg med epidural? Har født med epidural tre ganger. To ganger kom barnet i knestående, lent over yogaball, mens siste kom liggende på rygg da jeg ikke rakk å snu meg igjen etter undersøkelse. Før undersøkelsen lå jeg lent over yogaball med den og.

Og jeg må si meg enig i kommentaren om at noen føler seg litt flinkere til å føde om de velger bort smertelindring. Har spesielt sansen for jm på helsestasjonen her som fronter naturlig fødsel og er ammehjelper - og som aldri har født selv. Vit i det minste hva du snakker om. 

Anonymkode: 3d89f...8eb

Haha, gjør jm det på helsestasjon? En jm uten troverdighet.  

Har født med epidural. Kunne bevege meg fritt. Kunne gjort yoga om jeg ville. Så de som tror mann  blir bundet kan forsøke å lese litt mer om epidural så ikke andre leser dette og får en feil oppfatning av hva epidural er.  

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du utdype påstanden din om at det er ressurskrevende, og at mor kan bli lam? 

Ikke jeg som skrev det, men en anestesilege er en ressurs,  det samme er penger. Det kreve både anestesilege og utstyr (som koster penger) å sette inn en epidural. Dermed er det ressurskrevende å få epidural. 

Anonymkode: f4ccc...e63

Skrevet

http://tidsskriftet.no/2002/06/legemidler-i-praksis/medikamentell-smertelindring-ved-fodsel

Her står det litt om epidural ved fødsel. Står blant annet at man kan få epiduralt hematom eller nerveskader etter nålestikket, men at dette er veldig sjeldent. Jeg tok ikke sjansen på så alvorlige bivirkninger for å slippe smerter, derfor fødte jeg uten. Jeg ville heller ikke ha hodepine, forlenget fødsel, ryggsmerter, risiko for keisersnitt, eller risikere urininkontinens.... ! Ja, det er bivirkninger ved alle medisiner, derfor unngår jeg bruken av det så lenge jeg ikke MÅ ha. Vil heller ha forbigående smerter enn å risikere å få plager resten av livet!

Anonymkode: f4ccc...e63

Skrevet

Jeg ønsket ikke epidural på bakgrunn av en irrasjonell frykt for å ende lam slik som hun som var på TV akkurat rundt da jeg fødte. En annen grunn var mulighetene for at riene skulle stoppe opp, eller behov for andre hjelpemidler. 

Men tredje, og viktig grunn, var frykten for den nåla i ryggen. Bare tanken gjør meg svett idag. 

Jeg er dog veldig åpen på at de som har hatt epidural har gjennomført like mye fødsel som meg, samme med ks også når vi først nevner det, og hadde jeg hatt en tøff fødsel hadde jeg sikkert valgt epidural jeg og. 

Skrevet

Har født to ganger, første gang med og andre gang uten epidural.

Hvis en fødenes prestasjoner skal måles i hvor mye smerte hun har gjennomgått (som synes å være greia her inne....) så presterte jeg langt bedre under fødselen med epidural. Vi snakker et 12-timers smertehelvete hvor jeg fikk en pause på 45 minutter. Jeg er helt sikker på at det ikke finnes en kvinne i verden som ikke hadde tryglet om epidural under en lignende fødsel med identiske smerter. Jeg burde fått premie for ikke å ha hopper ut av vinduet fra 10. etasje.

Har man på den andre siden gjennomgått en fødsel lignende min andre, så skjønner jeg godt at man kan gjennomføre uten epidural. Smertefullt, men udramatisk og gjennomførbart.

Dette handler jo bare om hvilke behov man har i akkurat den fødselen man selv gjennomfører. Noen fødsler er enklere enn andre.

Anonymkode: d9c91...918

Skrevet

Av 2 grunner: spinalhodepine..noe som krever at man må få blodpatch. Og epidural kan stoppe riene helt slik at fødselen blir dratt ut i en evighet :)

Anonymkode: 46088...a57

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av 2 grunner: spinalhodepine..noe som krever at man må få blodpatch. Og epidural kan stoppe riene helt slik at fødselen blir dratt ut i en evighet :)

Anonymkode: 46088...a57

Man kan få bloodpatch. Men det er forbundet med infeksjonsrisiko så de er litt restriktive med å sette det. 

Anonymkode: c5f59...049

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, gjør jm det på helsestasjon? En jm uten troverdighet.  

Har født med epidural. Kunne bevege meg fritt. Kunne gjort yoga om jeg ville. Så de som tror mann  blir bundet kan forsøke å lese litt mer om epidural så ikke andre leser dette og får en feil oppfatning av hva epidural er.  

Det er ett faktum at ikke alle kan det. Jeg fikk ikke opp av sengen etter epidural var satt og måtte vente en viss tid etter fødsel før jeg fikk gå ut av sengen, og da med følge i tilfelle beina skulle svikte.

Anonymkode: bc7d7...01c

Skrevet

Jeg er førstegangsgravid, og vil gjerne prøve uten først, med naturlig fødsel Kanskje jeg er naiv? Tar det ikke som et nederlag hvis jeg ombestemmer meg. 

Ser at det er en del kommentarer på at de som har født eller ønsker å føde naturlig vil ha en "statusfødsel" eller føler seg flinkere enn andre. For meg er ikke det poenget. Det optimale er jo naturlig fødsel uten keisersnitt, men dersom man må ta keisersnitt eller har behov for smertestillende betyr jo ikke at man er en dårligere kvinne enn andre, men at man hadde andre forutsetninger og gjerne en tøffere fødsel. 

Tviler likevel ikke på at det er en del "naturfødselsdamer" som kan være overlegne/nedlatende mot andre. Ser for meg at det er de samme damene som synes veldig synd på barnet ditt hvis Ikke all maten det får er økologisk og hjemmelaget, hehe. Aldri møtt noen sånne da, men ser de av og til på Internett ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...