Gå til innhold

Hvorfor er det mange som ikke vil ha epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på fødeavdelingen at mange ikke ønsker det... Hvorfor det? 

Anonymkode: 778e8...260

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke ha det fordi jeg har hørt om flere som får problemer med ryggen etter epiduralen. 

+ enkelte ganger funker der ikke, så hvorfor tvinge seg gjennom nålstikk(ene) hvis det ikke er noe garanti... 

Anonymkode: 4403b...6ee

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke ha det fordi jeg har hørt om flere som får problemer med ryggen etter epiduralen. 

+ enkelte ganger funker der ikke, så hvorfor tvinge seg gjennom nålstikk(ene) hvis det ikke er noe garanti... 

Anonymkode: 4403b...6ee

Fordi det er en sjans for at det virker? Jeg har fobi mot sprøyter og lignende og takket ja til det sist fødsel pga den ekstreme smerten. Klart jeg var redd for nåla, men når smerten blir uutholdelig (hadde prøvd å holde ut i ca 12 timer) så blir man desperat. 

Ved første fødsel klarte jeg meg greit uten.

Anonymkode: 162a5...ee0

Skrevet

Fordi jeg hadde troen på at jeg kom til å håndtere det uten epidural. Og det gjorde jeg. Fantastisk opplevelse!

Anonymkode: c5f3d...241

Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet føde uten, rett og slett fordi jeg ville føde naturlig. Kom meg til 8,5 cm.. Da var det nok, jeg trengte en liten pause. Jeg hadde ikke pauser mellom riene så hele fødselen var som en konstant rie fra rundt 5 cm. Fikk ca 1 time i en smertefri himmel før jeg skulle presse og alt av smerte var tilbake. Men det var verdt det og få den pausen ! Føler egentlig at jeg fødte nokså naturlig i og med at jeg kun var smertefri i 50 minutter. Kommer ikke til å be om epidural neste gang.. Men om jeg ikke har pauser mellom riene da heller, så blir det nok samme

Anonymkode: 9a9f1...178

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg hadde troen på at jeg kom til å håndtere det uten epidural. Og det gjorde jeg. Fantastisk opplevelse!

Samme her 😊 Naturlig fødsel er fantastisk😀 

Anonymkode: 13e4c...4d8

Skrevet

Det kan ha bivirkninger for mor som en grusom hodepine og å bli lam.

Det kan gjøre riene mindre effektive, forlenge fødselen og skade barnet.

Det er ressurskrevende. De medisinske ressursene burde brukes der de trengs mest.

Anonymkode: 78daa...c9a

Skrevet

Riene kan stoppe helt opp.

Anonymkode: cbfc1...dd9

Skrevet

Hvorfor epidural når man klarer seg uten? For min del har bare de omkring fem-ti siste riene før trykketrangen har satt inn vært uutholdelig vonde. Det klarer jeg fint uten smertelindring. Dessuten er jeg ikke spesielt glad i nåler😂

Skrevet

Jeg ønsker å føde naturlig. Så enkelt. Har gjort det med hell tre ganger. Jeg har vært heldig, og litt dyktig. Mine fødsler har vært forenelig med å føde uten, rent medisinsk. Og så hadde jeg viljestyrke nok til å holde ut selv.

Husker jordmor på ene fødselen sa like etter babyen kom, litt sånn overrasket. «Du vurderte liksom aldri epidural du» 😂

Anonymkode: f1b9c...937

Skrevet

Fordi det kan potensielt gjøre fødselen lengre.

Anonymkode: bc7d7...01c

Skrevet

Fordi du i verste fall kan bli lam eller blind. I beste fall av bivirkninger, ekstrem hodepine og smerter i ryggen.

Naturlig fødsel er det beste for mor og barn.

Anonymkode: d3721...351

Skrevet

Fordi det er en hær med potensielle, farlige bivirkninger. Og så er jeg livredd sprøyter. 

Tok fødselen uten smertelindring og angrer ikke på det i dag, det gikk helt fint! :)

Anonymkode: d7ab9...204

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker å føde naturlig. Så enkelt. Har gjort det med hell tre ganger. Jeg har vært heldig, og litt dyktig. Mine fødsler har vært forenelig med å føde uten, rent medisinsk. Og så hadde jeg viljestyrke nok til å holde ut selv.

Husker jordmor på ene fødselen sa like etter babyen kom, litt sånn overrasket. «Du vurderte liksom aldri epidural du» 😂

Anonymkode: f1b9c...937

Morsomt med sånne kommentarer. 

Hadde student med meg forrige gang og da sa jordmora til studenten "sånn, nå har du sett hvordan det skal gjøres". 

Skrevet

Jeg hadde også jordmor og ei student med under fødselen, studenten så veldig overrasket ut når jeg takket nei til epidural og senere lystgass. Ville ikke ha gjort noe annerledes, og min neste fødsel skal være 100% naturlig den også så langt det lar seg gjøre :)

Anonymkode: d7ab9...204

Skrevet

Fordi jeg ikke trodde på forhånd at jeg ville trenge det, og jeg klarte meg helt fint uten. Men hadde jeg trengt det der og da og jordmor hadde anbefalt det hadde jeg tatt i mot. 

Anonymkode: bd065...9b8

Skrevet

Fordi med min uflaks, hadde jeg sikkert blitt lam.. 

Det eneste «kravet» jeg hadde under forberedende samtale, var at epidural var uaktuelt. 

Hadde rier hvert kvarter i 2 døgn før de kom hyppigere. Var rimelig gåen da fødselen startet, men epidural var fortsatt uaktuelt. «Fikser'e sjæl» 😂

Anonymkode: 09644...419

Skrevet

Er det ikke heller ett spørsmål hvorfor ikke fler føder uten?

Anonymkode: 46366...f18

Skrevet

Fordi på sus starter du på det fine koselige fødeloftet i 7 etasje,med massasjeoljer,mykt lys og badekar,men om du vil ha epidural må du bli trillet ned til den kjipe Føden helt neri 1 etasje.

Å velte meg opp i en trilleseng og bli trillet vrælende og spyende forbi alt og alle ned til 1 etasje var for mye tiltak,så jeg ble heller på fødeloftet og forbannet alt.

Anonymkode: ba617...e57

Skrevet (endret)

Fordi noen føler at de føder litt ekstra bedre om de har det skikkelig vondt underveis. Da er de liksom flinkere på å føde.

Dessverre er det holdning blant endel jordmødre også.

Endret av Virre Vips
Skrevet

Det blir jo en risikofødsel med en gang, barnet må overvåkes nøye, det svekker riene så du mest sannsynlig må ha riestimulerende middel og fødselen blir lenger.. 

Når man klarer seg uten er det jo ingen grunn til å ta det bare for å ta det. 

Anonymkode: e70aa...8a0

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at man vil føde uten smertelindrende når det faktisk finnes! 

Selv har jeg hatt to styrtfødsler på under 2 timer. Intense, helvetes smerter uten stans.. Jeg ba om epidural under begge fødslene, men rakk det ikke (dessverre). Jeg overlevde jo så klart, men jeg gjør det ikke frivillig igjen. Jeg husker ingenting fra mine fødsler, kun de få siste minuttene da ungene kom. Jeg hadde virkelig ønsket en mer rolig fødsel. Første fødsel prøvde jeg lystgass, men det ble jeg så dårlig av at jeg takket bastant nei ved neste fødsel. Det var jordmor imponert over at jeg gjorde i min situasjon så jeg tror ikke det er såååå vanlig å føde uten smertestillende. 

Anonymkode: 45ef6...800

Skrevet
5 minutter siden, Virre Vips skrev:

Fordi noen føler at de føder litt ekstra bedre om de har det skikkelig vondt underveis. Da er de liksom flinkere på å føde.

Dessverre er det holdning blant endel jordmødre også.

Og du har mindreverdighetskomplekser. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du har mindreverdighetskomplekser. 

Jøss. Godt tolket. 

Skrevet
20 minutter siden, Virre Vips skrev:

Jøss. Godt tolket. 

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...