Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #26 Skrevet 28. desember 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forestille deg et barn skal få viktige avgjørelser tatt av en far som ikke involverer seg eller kjenner til barnet . Så hvordan kan han ta valg for barnets beste? bestemme skole, nekte ferie reiser, nekte medisiner... bare fordi han er faren og har lov til det.. her burde det være krav til hvor godt faren kjenner barnet før han får ta del i slike viktige valg. Anonymkode: 961f3...3a9 Loven er basert på normale mennesker. For utskuddene går det an å frata foreldreansvar. Evt kan man slutte å få barn meddisse døgeniktene. Anonymkode: 3a6cf...0ee
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #27 Skrevet 28. desember 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Loven er basert på normale mennesker. For utskuddene går det an å frata foreldreansvar. Evt kan man slutte å få barn meddisse døgeniktene. Anonymkode: 3a6cf...0ee Ja, så flott at du er her for å fortelle hvor enkelt det er å fikse. Tenk om det bare var så lett som det, folk er ikke A4, de kommer ikke i en format de kommer i en rekke former og modeller. Det finnes ikke normale mennesker, alle er normale som de er laget. Du er god nok som du er selv om du ikke passer inn i A4 formatet. Dette er overformynderi og helt idioti, de fleste kan dele foreldreansvar helt på egenhånd. Dete vil kun ramme de svakeste barna som er så uheldige å ha en forelder som kanskje har litt for mange utfordringer i hverdagen. Jeg er sammen med mine barn far, jeg vet at om vi skulle gå fra hverandre hadde vi klart dette helt fint alene. Men jeg hadde en far som absolutt ikke burde fått automatisk foreldreansvar og jeg hadde blitt rammet sterkt av en slik ordning, og jeg er heller ikke den eneste. Så for de barna dette går ut over så er dette en skandale. De skal ikke skjemmes fordi de ikke passer inn i det du ser på som det normale, de er gode nok akkurat som de er. Det er mye vanskeligere å frata noen rettigheter enn å gi dem det. Men hva med barnets rett? Det er det som er satt på spill. Anonymkode: c03fb...da8
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #28 Skrevet 28. desember 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, så flott at du er her for å fortelle hvor enkelt det er å fikse. Tenk om det bare var så lett som det, folk er ikke A4, de kommer ikke i en format de kommer i en rekke former og modeller. Det finnes ikke normale mennesker, alle er normale som de er laget. Du er god nok som du er selv om du ikke passer inn i A4 formatet. Dette er overformynderi og helt idioti, de fleste kan dele foreldreansvar helt på egenhånd. Dete vil kun ramme de svakeste barna som er så uheldige å ha en forelder som kanskje har litt for mange utfordringer i hverdagen. Jeg er sammen med mine barn far, jeg vet at om vi skulle gå fra hverandre hadde vi klart dette helt fint alene. Men jeg hadde en far som absolutt ikke burde fått automatisk foreldreansvar og jeg hadde blitt rammet sterkt av en slik ordning, og jeg er heller ikke den eneste. Så for de barna dette går ut over så er dette en skandale. De skal ikke skjemmes fordi de ikke passer inn i det du ser på som det normale, de er gode nok akkurat som de er. Det er mye vanskeligere å frata noen rettigheter enn å gi dem det. Men hva med barnets rett? Det er det som er satt på spill. Anonymkode: c03fb...da8 Det er jo akkurat det jeg sier, foreldrene klarer å fordele dette. Men det fordrer at de stiller likt i utgangspunktet. Slik loven er nå er utgangspunktet at kun den ene har foreldreansvar. Og det er åpenbart urimelig, i og med at foreldre må forventes å kunne samarbeide til barnets beste. Anonymkode: 3a6cf...0ee
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #29 Skrevet 28. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo akkurat det jeg sier, foreldrene klarer å fordele dette. Men det fordrer at de stiller likt i utgangspunktet. Slik loven er nå er utgangspunktet at kun den ene har foreldreansvar. Og det er åpenbart urimelig, i og med at foreldre må forventes å kunne samarbeide til barnets beste. Anonymkode: 3a6cf...0ee Utrolig mange forhold som brytes brytes ikke for barnets beste. Mange menn og kvinner bruker makt om de kan i en kamp om å «overleve» so to speak. Jeg er 100% alene med mitt barn og far bor langt unna. Det er helt upraktisk at han skal ha foreldreansvar. Han har samvær men ikke foreldreansvar. Disse to tingene hører ikke sammen. Jeg må ta beslutninger i mitt barns liv for jeg er der 100% av tiden Hvis jeg må ha underskrifter i hytt og pine fra en som bor 10 timer unna oss er det utrolig upraktisk. Regelen gjør det bare vanskeligere å få hverdagen til å gå opp for mange i kampen mellom mor og far Anonymkode: 1818c...746
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #30 Skrevet 28. desember 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Utrolig mange forhold som brytes brytes ikke for barnets beste. Mange menn og kvinner bruker makt om de kan i en kamp om å «overleve» so to speak. Jeg er 100% alene med mitt barn og far bor langt unna. Det er helt upraktisk at han skal ha foreldreansvar. Han har samvær men ikke foreldreansvar. Disse to tingene hører ikke sammen. Jeg må ta beslutninger i mitt barns liv for jeg er der 100% av tiden Hvis jeg må ha underskrifter i hytt og pine fra en som bor 10 timer unna oss er det utrolig upraktisk. Regelen gjør det bare vanskeligere å få hverdagen til å gå opp for mange i kampen mellom mor og far Anonymkode: 1818c...746 Har samme problemet her, og barnet som blir født vil ha en far som oppholder seg mesteparten av året i hjemlandet sitt. Hvordan skal dette gå da??? Anonymkode: 961f3...3a9
jooooooda Skrevet 28. desember 2017 #31 Skrevet 28. desember 2017 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, så flott at du er her for å fortelle hvor enkelt det er å fikse. Tenk om det bare var så lett som det, folk er ikke A4, de kommer ikke i en format de kommer i en rekke former og modeller. Det finnes ikke normale mennesker, alle er normale som de er laget. Du er god nok som du er selv om du ikke passer inn i A4 formatet. Dette er overformynderi og helt idioti, de fleste kan dele foreldreansvar helt på egenhånd. Dete vil kun ramme de svakeste barna som er så uheldige å ha en forelder som kanskje har litt for mange utfordringer i hverdagen. Jeg er sammen med mine barn far, jeg vet at om vi skulle gå fra hverandre hadde vi klart dette helt fint alene. Men jeg hadde en far som absolutt ikke burde fått automatisk foreldreansvar og jeg hadde blitt rammet sterkt av en slik ordning, og jeg er heller ikke den eneste. Så for de barna dette går ut over så er dette en skandale. De skal ikke skjemmes fordi de ikke passer inn i det du ser på som det normale, de er gode nok akkurat som de er. Det er mye vanskeligere å frata noen rettigheter enn å gi dem det. Men hva med barnets rett? Det er det som er satt på spill. Anonymkode: c03fb...da8 Nå går du ut fra at det alltid er far som er en dust og mor som er en egnet forelder. Jeg har vokst opp med en god far og en dårlig mor. Nå bor de fortsatt sammen, så dette har ikke vært noe problem, men om de ikke hadde vært sammen og min mor hadde fått foreldreansvar alene hadde det vært helt krise for min del. Jeg tenker at automatisk deling er den beste løsningen, så må man heller ta den jobben det er å ta foreldreretten fra de foreldrene som ikke er egnet, det være seg enten far eller mor.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #32 Skrevet 28. desember 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo akkurat det jeg sier, foreldrene klarer å fordele dette. Men det fordrer at de stiller likt i utgangspunktet. Slik loven er nå er utgangspunktet at kun den ene har foreldreansvar. Og det er åpenbart urimelig, i og med at foreldre må forventes å kunne samarbeide til barnets beste. Anonymkode: 3a6cf...0ee I og med at det kun er den ene som i praksis påtar seg foreldrerollen, så er det ikke ganske urimelig. Bor man sammen har man automatisk deling. Bor man ikke sammen kan man likevel dele. Men å gi automatisk deling til slike mannfolk som trekker seg unna og ikke vil ta del i barnets liv er ren idioti. Hvorfor skal han ha rettigheten, når han ikke påtar seg pliktene som medfølger? Det er kjempevanskelig å frata mennesker rettigheter de allerede har. Jeg vet om flere barn som har vanskeligheter med f eks å få pass fordi faren (som ikke er en del av deres liv) ikke vil skrive under men bruker det for å presse sin ex. Hvorfor skal man inkludere enda flere barn i denne gruppen? Anonymkode: 04ee6...c1b
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #33 Skrevet 28. desember 2017 5 minutter siden, jooooooda skrev: Nå går du ut fra at det alltid er far som er en dust og mor som er en egnet forelder. Jeg har vokst opp med en god far og en dårlig mor. Nå bor de fortsatt sammen, så dette har ikke vært noe problem, men om de ikke hadde vært sammen og min mor hadde fått foreldreansvar alene hadde det vært helt krise for min del. Jeg tenker at automatisk deling er den beste løsningen, så må man heller ta den jobben det er å ta foreldreretten fra de foreldrene som ikke er egnet, det være seg enten far eller mor. Med mindre de fraskriver seg den retten selv er det veldig vanskelig å ta den fra dem. Anonymkode: 04ee6...c1b
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #34 Skrevet 28. desember 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med mindre de fraskriver seg den retten selv er det veldig vanskelig å ta den fra dem. Anonymkode: 04ee6...c1b Far til mitt barn mistet verken ansvar eller samværetten etter fengselsdom for vold mot meg. Da han mishandlet barnet mistet han alle rettigheter. Så langt måtte det gå😥😥 Anonymkode: ada66...511
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #35 Skrevet 28. desember 2017 Hvorfor står det ingenting om denne nye loven i aviser? Er jo helt sjokkerende Anonymkode: 961f3...3a9
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #36 Skrevet 28. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Utrolig mange forhold som brytes brytes ikke for barnets beste. Mange menn og kvinner bruker makt om de kan i en kamp om å «overleve» so to speak. Jeg er 100% alene med mitt barn og far bor langt unna. Det er helt upraktisk at han skal ha foreldreansvar. Han har samvær men ikke foreldreansvar. Disse to tingene hører ikke sammen. Jeg må ta beslutninger i mitt barns liv for jeg er der 100% av tiden Hvis jeg må ha underskrifter i hytt og pine fra en som bor 10 timer unna oss er det utrolig upraktisk. Regelen gjør det bare vanskeligere å få hverdagen til å gå opp for mange i kampen mellom mor og far Anonymkode: 1818c...746 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har samme problemet her, og barnet som blir født vil ha en far som oppholder seg mesteparten av året i hjemlandet sitt. Hvordan skal dette gå da??? Anonymkode: 961f3...3a9 1 time siden, Anonym bruker skrev: Far til mitt barn mistet verken ansvar eller samværetten etter fengselsdom for vold mot meg. Da han mishandlet barnet mistet han alle rettigheter. Så langt måtte det gå😥😥 Anonymkode: ada66...511 Nettopp nettopp nettopp! Det er så typisk at lover og regler kommer som overhodet ikke tar hensyn til at det er mange forskjellige situvasjoner der ute. Det dysses ned med at det er jo ikke "normalen" og for de fleste vil det passe inn. Men jeg sitter med helt andre tanker at for så alt for mange så vil ikke dette passe inn. De som lager disse lovene har nok ikke bakkekontakten nok til å ha tanker om at det finnes andre mennesker der ute dette ikke passer for. Mer byråkrati, mer overformynderi og mer ekskludering er det som flger slike lover. Barnets beste må stå i fokus og IKKE at ting skal være 100% likt for mor og far til enhver tid. Anonymkode: c03fb...da8
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #37 Skrevet 28. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor står det ingenting om denne nye loven i aviser? Er jo helt sjokkerende Anonymkode: 961f3...3a9 Fordi pressen i Norge er styrt til å overse slike nye lover når det passer makta. Men om det kommer bredt ut så vil du plutselig se en sak om det. Det er utrolig mye rart som ikke kommer med i avisene. Anonymkode: c03fb...da8
Pengetreet Skrevet 28. desember 2017 #38 Skrevet 28. desember 2017 En far som ikke er interessert i å ha noe omsorg for barnet, bør heller ikke ha beslutningsmyndighet. Det er dessverre nok av råtne epler der ute, som er hevngjerrig fordi de må betale bidrag for en unge de har pult på seg.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #39 Skrevet 28. desember 2017 Akkurat nå, Pengetreet skrev: En far som ikke er interessert i å ha noe omsorg for barnet, bør heller ikke ha beslutningsmyndighet. Det er dessverre nok av råtne epler der ute, som er hevngjerrig fordi de må betale bidrag for en unge de har pult på seg. Kjenner en far som ville ta hevn på eksen fordi hun beholdte barnet, gikk til retten for å få foreldreansvar har dermed nektet hun å reise på ferier, dåpe barnet og har nesten ikke noe kontakt med barnet selv. Fryder seg over alt faenskapet han kan lage for henne og ungen. Anonymkode: 961f3...3a9
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #40 Skrevet 28. desember 2017 For mange vil nok dette være helt greit, også er det noen det vil komplisere ting for. Far her ønsket ingen kontakt i starten, og om han skulle hatt delt foreldreansvar ville det komplisert ting veldig. Er det virkelig så vanskelig for fedre idag å få foreldreansvar om de som ønsker det søker om det? Trodde alle fikk det uansett jeg? Anonymkode: 89622...c5f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #41 Skrevet 29. desember 2017 Gjelder dette barn som blir født etter 1 januar 2018? Jeg har et barn på 10 år, jeg har foreldreansvaret alene, håper virkelig ikke far får 50% etter nyttår?? Anonymkode: d7da0...d79
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #42 Skrevet 29. desember 2017 synes det er supert, ikke så lett for far og lure seg unna da Anonymkode: 3f8e0...0b2
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #43 Skrevet 29. desember 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo akkurat det jeg sier, foreldrene klarer å fordele dette. Men det fordrer at de stiller likt i utgangspunktet. Slik loven er nå er utgangspunktet at kun den ene har foreldreansvar. Og det er åpenbart urimelig, i og med at foreldre må forventes å kunne samarbeide til barnets beste. Anonymkode: 3a6cf...0ee Men de "normale" fedrene, som du kaller det, de tar seg bryet med å møte opp og underskrive på et papir før fødsel. Vips, foreldreansvar. Klarer man ikke såpass en gang, hvorfor skal man da sidestilles med en som har gått 9 mnd gravid? Anonymkode: 1ea6e...368
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #44 Skrevet 29. desember 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Gjelder dette barn som blir født etter 1 januar 2018? Jeg har et barn på 10 år, jeg har foreldreansvaret alene, håper virkelig ikke far får 50% etter nyttår?? Anonymkode: d7da0...d79 Ingen lov kan ha tilbakevirkende kraft. Anonymkode: 1ea6e...368
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #45 Skrevet 29. desember 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen lov kan ha tilbakevirkende kraft. Anonymkode: 1ea6e...368 Nå står det ikke når denne loven med foreldre ansvar trer i kraft bare senere? Anonymkode: 961f3...3a9
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #46 Skrevet 29. desember 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner en far som ville ta hevn på eksen fordi hun beholdte barnet, gikk til retten for å få foreldreansvar har dermed nektet hun å reise på ferier, dåpe barnet og har nesten ikke noe kontakt med barnet selv. Fryder seg over alt faenskapet han kan lage for henne og ungen. Anonymkode: 961f3...3a9 Han kan ikke nekte henne å reise på ferie. Han kan nekte å skrive under så ungen får pass, men om han ikke kan oppgi en god grunn til å nekte vil hun få det uten hans underskrift, det tar bare litt lenger tid. Anonymkode: 1e2ba...7f9
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #47 Skrevet 29. desember 2017 Er jo lov å håpe at denne loven fører til at flere kvinner tenker seg grundigere om før de velger ut biologisk opphav til sine barn. Anonymkode: a1939...34a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #48 Skrevet 29. desember 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han kan ikke nekte henne å reise på ferie. Han kan nekte å skrive under så ungen får pass, men om han ikke kan oppgi en god grunn til å nekte vil hun få det uten hans underskrift, det tar bare litt lenger tid. Anonymkode: 1e2ba...7f9 Jo drar moren uten samtykke kan han anmelde henne Anonymkode: 961f3...3a9
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #49 Skrevet 29. desember 2017 21 timer siden, jooooooda skrev: Nå går du ut fra at det alltid er far som er en dust og mor som er en egnet forelder. Jeg har vokst opp med en god far og en dårlig mor. Nå bor de fortsatt sammen, så dette har ikke vært noe problem, men om de ikke hadde vært sammen og min mor hadde fått foreldreansvar alene hadde det vært helt krise for min del. Jeg tenker at automatisk deling er den beste løsningen, så må man heller ta den jobben det er å ta foreldreretten fra de foreldrene som ikke er egnet, det være seg enten far eller mor. Nei, jeg går ikke ut fra det. Dette var eksempler, og det er også mye mer vanlig med far enn med mor selv om også det er tilfeller der mor ikke holder mål. En god far kan lett se dette og vil også få delt foreldreansvar. Automatisk deling er ikke best for de fleste så derfor er det sykt å dele alle over en kam. Man må mye heller ta hvert enkelt tilfelle for seg og så ta en vurdering utifra det. Automatisk deling tar ingen hensyn så skal dette på noe måte løses av det offentlige så må man ta sak for sak ellers så kan man alltids få foreldrene til å løse dette selv. Anonymkode: c03fb...da8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå