Gå til innhold

Ny barnelov, automatisk foreldre ansvar.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har sett at regjeringen har fått ny barnelov om at alle fedre nå får automatisk foreldreansvar selv om de ikke har bodd sammen med mor? Hva synes dere om dette?

Anonymkode: 961f3...3a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er problemet? Hvis far ikke har kontakt med barnet, kan man bare søke om å få det alene, eller be han skrive det fra seg? Vi hadde felles, men jeg har nå alene

Anonymkode: 78cb9...281

Skrevet

Dette vil bare føre til at flere setter ukjent far på papirene om de er alene når barnet fødes. Dette vil igjen føre til at staten står ansvarlig for barnebidrag, jeg spår at denne nye loven får liten levetid når de oppdager prislappen :laugh:

Anonymkode: c03fb...da8

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette vil bare føre til at flere setter ukjent far på papirene om de er alene når barnet fødes. Dette vil igjen føre til at staten står ansvarlig for barnebidrag, jeg spår at denne nye loven får liten levetid når de oppdager prislappen :laugh:

Anonymkode: c03fb...da8

Tror jeg også. Det vil også bli brukt mye penger unødig på juss. 

Anonymkode: 1ea6e...368

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg også. Det vil også bli brukt mye penger unødig på juss. 

Anonymkode: 1ea6e...368

Altså, betyr det da at far kan da bare blande seg i livet til et barn, nekte fornyelse av pass, religion, helsemessige valg selv om han ikke er involvert i barnets liv?? Om noen kan forklare meg dette? 

Anonymkode: 961f3...3a9

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg også. Det vil også bli brukt mye penger unødig på juss. 

Anonymkode: 1ea6e...368

Trodde fri rettshjelp går bort nå også....?

Anonymkode: 961f3...3a9

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette vil bare føre til at flere setter ukjent far på papirene om de er alene når barnet fødes. Dette vil igjen føre til at staten står ansvarlig for barnebidrag, jeg spår at denne nye loven får liten levetid når de oppdager prislappen :laugh:

Anonymkode: c03fb...da8

Hvorfor det?

Alle vet jo at det bare er en formalitet for fedre som er oppgitt som far å søke om foreldreansvar om de ikke allerede har det..... Det skal veldig mye til at noen blir nektet foreldreansvar, så alle fedre som ønsker det får det om det ikke er noe helt spesielt.

Anonymkode: 1e2ba...7f9

Skrevet

Tenker at det er en fin ting, at man blir ansett som dugandes foreldre til det motsatte er sansynliggjort. Slik det er nå, der mor automatisk får aleneansvar for unger hun puler på seg utenfor faste forhold, er diskriminerende.

Ser absolutt en ulempe, det krever i enda større grad en selektivitet med tanke på hvem man havner i høyet med. Eller er det egentlig en ulempe?

Anonymkode: 3a6cf...0ee

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, betyr det da at far kan da bare blande seg i livet til et barn, nekte fornyelse av pass, religion, helsemessige valg selv om han ikke er involvert i barnets liv?? Om noen kan forklare meg dette? 

Anonymkode: 961f3...3a9

I prinsippet ja. 

Anonymkode: 1ea6e...368

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trodde fri rettshjelp går bort nå også....?

Anonymkode: 961f3...3a9

Men den tida dommeren bruker i retten må jo lønnes. Med eller uten fri rettshjelp (som går til partenes advokater) så er jo resten av rettssystemet betalt av det offentlige. Det er ikke gratis for samfunnet å garantere for rettssikkerhet.

Anonymkode: 1ea6e...368

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Alle vet jo at det bare er en formalitet for fedre som er oppgitt som far å søke om foreldreansvar om de ikke allerede har det..... Det skal veldig mye til at noen blir nektet foreldreansvar, så alle fedre som ønsker det får det om det ikke er noe helt spesielt.

Anonymkode: 1e2ba...7f9

Jeg snakker om de tilfeller der mor og far ikke er sammen ved fødsel. 

Anonymkode: c03fb...da8

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker om de tilfeller der mor og far ikke er sammen ved fødsel. 

Anonymkode: c03fb...da8

Det samme gjelder jo der. De kan like lett søke om delt foreldreansvar om man ikke er sammen ved fødsel

Anonymkode: 78cb9...281

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker om de tilfeller der mor og far ikke er sammen ved fødsel. .

 

Anonymkode: c03fb...da8

Ja, det gjorde jeg også

Alle fedre kan søke om foreldreansvar uansett om de var sammen eller ikke ved fødsel. Alle fedre som vil ha foreldreansvar får det, om det ikke er veldig spesielle grunner imot.

Anonymkode: 1e2ba...7f9

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det gjorde jeg også

Alle fedre kan søke om foreldreansvar uansett om de var sammen eller ikke ved fødsel. Alle fedre som vil ha foreldreansvar får det, om det ikke er veldig spesielle grunner imot.

Anonymkode: 1e2ba...7f9

Jo om han er voldig, rusmisbruker, har planer om å kidnappe barnet ut av landet og listen e lang..

Anonymkode: 961f3...3a9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo om han er voldig, rusmisbruker, har planer om å kidnappe barnet ut av landet og listen e lang..

Anonymkode: 961f3...3a9

Heldigvis ikke snakk om flertallet av menn som er sånn.

Anonymkode: 1e2ba...7f9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet? Hvis far ikke har kontakt med barnet, kan man bare søke om å få det alene, eller be han skrive det fra seg? Vi hadde felles, men jeg har nå alene

Anonymkode: 78cb9...281

Det er ikke så enkelt som det høres ut som nei. Ikke alle skriver det fra seg sånn uten videre og det skal myyyye til for å frata en far foreldreansvaret 

Anonymkode: a126c...230

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis ikke snakk om flertallet av menn som er sånn.

Anonymkode: 1e2ba...7f9

Hvorfor skal man gi automatisk foreldreansvar til sånn menn?

Anonymkode: 961f3...3a9

Skrevet

Man skaper ikke forandringer ved å lage lover regler og gi bøter, det er ikke slik det fungerer. Så samme hva hensikten er så vil dette kunne skape en hel del uheldige situvasjoner som kommer til å komme fram etter loven er i kraft. De fleste mødre/fedre er ikke i krig med hverandre slik som denne loven setter føringer for. 

Anonymkode: c03fb...da8

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man skaper ikke forandringer ved å lage lover regler og gi bøter, det er ikke slik det fungerer. Så samme hva hensikten er så vil dette kunne skape en hel del uheldige situvasjoner som kommer til å komme fram etter loven er i kraft. De fleste mødre/fedre er ikke i krig med hverandre slik som denne loven setter føringer for. 

Anonymkode: c03fb...da8

Nei, de fleste er ikke i krig. Derfor burde man automatisk dele foreldreansvaret, slik som foreslått.

Anonymkode: 3a6cf...0ee

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de fleste er ikke i krig. Derfor burde man automatisk dele foreldreansvaret, slik som foreslått.

Anonymkode: 3a6cf...0ee

Vel det er ikke alltid det beste og det kan faktisk skape mer splid. Så sykt at ikke barnets beste settes høyest. 

Anonymkode: c03fb...da8

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel det er ikke alltid det beste og det kan faktisk skape mer splid. Så sykt at ikke barnets beste settes høyest. 

Anonymkode: c03fb...da8

Er det ikke barnets beste med to likeverdige foreldre?

Anonymkode: 3a6cf...0ee

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke barnets beste med to likeverdige foreldre?

Anonymkode: 3a6cf...0ee

Forestille deg et barn skal få viktige avgjørelser tatt av en far som ikke involverer seg eller kjenner til barnet . Så hvordan kan han ta valg for barnets beste?

bestemme skole,

nekte ferie reiser,

nekte medisiner... 

bare fordi han er faren og har lov til det..

 

her burde det være krav til hvor godt faren kjenner barnet før han får ta del i slike viktige valg.

Anonymkode: 961f3...3a9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo om han er voldig, rusmisbruker, har planer om å kidnappe barnet ut av landet og listen e lang..

Anonymkode: 961f3...3a9

Nå er vel ikke dette de mest vanlige tingene da. En mor kan også være/gjøre disse tingene og da er det vel til barnts beste at en tilregnelig far er på bane med rettigheter og plikter?

Hvorfor synes så mange kvinner at det er for mye forlangt av menn å automatisk få ha sin del av foreldreansvaret? 

Anonymkode: d5c48...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...