Gå til innhold

Forstyrrende informasjon om svigerinne

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men om hun gjør det, er det likevel en barnevernssak?

Anonymkode: 91fed...3f6

Det er jo selvsagt ingen barnevernsak. Tullete og hysterisk hele greia. Alkohol er det rusmiddlet som gjør mest skade der må det jo endel til før folk melder inn til BV, men røyker du cannabis EN gang så er det barnevernssak.......???? Henger ikke på greip.

Cannabis kommer til å komme på resept også i Norge, det er allerede det i mange stater i USA og nå rett over nyttår kan man kjøpe det uten resept over disk i california. 

Cannabis sine egenskaper er så oversett og undervurdert grunnet industri og lobbyister manipulerte fram et forbud. Dette er noe vi VET nå men vi skal liksom ikke skjønne at alt vi har blitt servert er løgn. 

Cannabis olje har vist effekt på kreftsvulster og brukes i kreftbehandling nå, så på tide å ikke sluke gamle løgner. Har en i familien som tar cannabisolje som behandling for alvorlig lidelse og det hjelper mange. 

Anbefaøer at du ser The Legend of 420 på netflix eller denne dokumentare på youtube:

Anonymkode: 162d8...b77

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i helsevesenet og har såpass kjennskap til medisiner at jeg vet at personer med så stor smerteproblematikk får mer enn bare ibux utskrevet, spesielt om det bare er behov for sterker smertestillende medikamenter kortvarig et par ganger i året.

Det finnes mange ulike smertelindrende medikamenter annet enn ibux, og mange gis også til bruk hjemme. Det de har fortalt deg er ikke logisk.

Les deg gjerne opp på begrepet medavhengighet.

Anonymkode: bbcde...e1f

Hvordan kan det være avhengighet/medavhengighet om hun gjør dette med måneders mellomrom? Det virker som om du tror at man blir en løgnaktig junky så snart en har rørt et ulovlig stoff.

Svigerinnen min HAR fått prøve rene smertestillende. De virker i korte tidsrom og hun opplever bivirkningene som sterkere enn effekten. De gjør ingenting med årsaken til smertene slik de gamle medisinene gjorde. Det finnes svake preparater som kan hjelpe litt over flere uker, men de tar ikke smertene. 

Det er ikke sant at helsevesenet tilbyr effektiv behandling for alle smertelidelser. Min svigerinnes sykdom er ikke livstruende eller gradvis funksjonssvekkende. Hun har bare vondt.

Hun mente at selvmedisineringen gjør at hun ikke lenger trenger å vurdere å søke delvis uføretrygd. Selv har jeg så lite erfaring med det, har bare forbundet det med narkomane og tvilsomme typer. Derfor lagde jeg denne tråden og leste meg opp i natt. 

«Krangelen» med deg har vel egentlig overbevist meg om at jeg heller følger med og holder dialogen med bror og svigerinne. 

Skrevet

vet du hva, dette legger du deg ikke i, og bv har ingenting og gjøre her

Anonymkode: 2c308...5f7

Skrevet

En venninne av meg som hadde en alvorlig kreftdiagnose, røyket iblandt marihuana for å ta de verste smertene. Hun opplevde at det ga like bra eller bedre smertelindring uten bivirkningene som mange sterke smertestillende medikamenter har. 

Hadde ikke meldt til politi eller barnevern hadde jeg vært deg.

Anonymkode: 127d0...b13

Skrevet

Cluster-migrene eller? La henne være

Anonymkode: 3db6d...c6a

Skrevet

Det er jo en kjensgjerning at det finnes mange smertetilstander man ikke har god nok behandling for, og at medisinsk cannabis kunne gitt bedre smertelindring enn man tilbyr i dag. Men norske leger har foreløpig ikke mulighet til å tilby dette for alle aktuelle tilstander, og det er heller ikke forsket tilstrekkelig på det til at de kan anse det medisinsk-etisk innenfor.

Men at smertepasienter tar seg en joint og opplever at det fungerer, er veldig forståelig. Jeg synes ikke det er spesielt problematisk. Cannabis har noen risikofaktorer ved seg, men disse er langt mindre enn ved et moderat alkoholinntak (hadde begge to blitt lansert som rusmidler i dag og man måtte velge ett av dem å forby, er det helt åpenbart at alkoholen er det stoffet som hadde blitt totalforbudt. Årsaken til at det er tillatt ligger i kulturhistorie, ikke i skadeeffekter).

Jeg jobber i barnevern. Hadde vi fått en melding om dette på vårt bort, måtte vi undersøkt omsorgssituasjonen. Om vi fant at mot røyket cannabis jevnlig, hadde vi måtte kreve at hun sluttet med det og forholdt seg til medisinske råd. Men helt ærlig tenker jeg at du godt kan la være å melde, om inntrykket ditt ellers er at dette er unger som har det godt og du generelt har tillit til både din bror og din svigerinne som omsorgspersoner.

Anonymkode: 15a7d...4a2

Skrevet

Min svigerinne ble meldt til barnevernet pga at hun og samboeren røyket weed i blant. De fungerte utmerket som foreldre og var i full jobb begge to. Ingenting skjedde der og bv sjekket seg ut av saken etter å ha sjekket hvordan barna hadde det. Pga det ikke var omsorgssvikt til stede så ble det ikke satt inn noen tiltak.

Anonymkode: f01da...a6b

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du vite dette om folk du ikke kjenner ? Jeg har kjent henne i 15 år og vet at hun fikk andre medisiner i de tyngste periodene før. Disse er det ikke lenger mulig å få utskrevet til bruk hjemme, men det er heller ikke mulig å bli innlagt for å behandles med dem når en har min svigerinnes sykdom. Dette vet jeg stemmer, for hun fortalte det samtidig som det var en del mediesaker om innskrenkningene.

Jeg vet, og har sett over mange år at hun biter i seg store smerter gjennom hele dagen. Så jeg tror heller ikke hun fyrer opp så snart hun kjenner smerter. De lever et helg vanlig A4 liv, hun er ikke alene med barna i lange perioder. Det er ikke som at hun får akutte smerteanfall som kan komme når som helst. Det bygget seg opp over tid.

Jeg sliter litt med å ta rådene dine seriøst fordi det virker som om du har et unyansert syn på saken. Om noe gjør det meg sikrere på at jeg burde stole på broren min sin vurdering.

Og hvilke medisiner konkret er det det er blitt innskrenket mulighet for til bruk i smertelindring på sykehus de siste årene?? 

Anonymkode: 01847...10e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og hvilke medisiner konkret er det det er blitt innskrenket mulighet for til bruk i smertelindring på sykehus de siste årene?? 

Jeg husker ikke hva navnet er, men den er også muskelavslappende og det var en del skriverier da det ble strengere. Tidligere brukere hadde sin egen forening etc. Det er i alle fall fem år siden, om ikke mer.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker ikke hva navnet er, men den er også muskelavslappende og det var en del skriverier da det ble strengere. Tidligere brukere hadde sin egen forening etc. Det er i alle fall fem år siden, om ikke mer.

Hvilke tilstand er dette da? Og hvilke forening?

Skrevet

Var du bekymret for barna før du fant ut dette? Hvis ikke så lar du det ligge. Barna tåler antageligvis godt den Mamma'n de har og evt innblanding av barnevernet kan sette dype spor i familien. Å røyke slik hun gjør kan ha gode grunner for seg, men slike hensyn kan barnevernet aldri ta. 

Gjør deg tilgjengelig for barna. Vær en ekstra omsorgsperson og følg med. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke tilstand er dette da? Og hvilke forening?

Jeg føler ikke jeg kan legge ut hvilken sykdom hun har. Jeg har riktig nok endret historien litt for å ikke bli gjenkjent, men dette handler jo ikke om meg.

Jeg er likevel ganske sikker på at om du var helsepersonell med kunnskap om smertesykdomner og behandling, så hadde du visst hvilken medisin det her er snakk om. Jeg husker som sagt ikke hva den heter, men dette var en stor mediesak.

Skrevet

Jeg synes det er mye verre med smertepasienter som går på sterke piller! Har aldri røket selv, men all forskning tyder på at det er ufarlig. Mye verre å dytte innpå morfinpreparater etc. Jeg har en venninne som ble pillemisbruker etter ryggprolaps. 

Så lenge barna er ivaretatt og foreldrene er oppegående ser jeg null grunn til bekymring.

Anonymkode: 0f51d...bc4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert Oxycintin. Har en venninne som ble pillemisbruker pga dette. Er som heroin i pilleform! Cannabis er ufarlig, og mye bedre at moren tar det en gang i blant enn sterkere saker hun får av legen!

Anonymkode: 0f51d...bc4

Skrevet

Å påstå at cannabis er ufarlig er å dra det for langt, men også konvensjonelle smertestillende medikamenter har bieffekter, ofte mer eller minst like skadelige som cannabis. Vi vet at mange smertepasienter opplever god lindring ved inntak av cannabis. 

Slik du (HI) fremstiller det her virker både du og din svigerinne som oppegående mennesker. Jeg ville latt dette ligge (dersom du fra før ikke var bekymret for barna), og heller tatt en skikkelig prat med henne for å lære mer om tilstanden hennes og hva hun gjør for å bedre hverdagen sin. Da vet du bedre hvordan du kan være til hjelp hvis det trengs. 

Anonymkode: 6d4dc...c6f

Skrevet

Ja, hvis du higer etter å bli upopulær,eller bli dumpet av mannen din, så er det bare å kjøre på. Kanskje de i etterkant finner noe pirkete de kan ta deg på også da :)

Anonymkode: 94b98...fff

Skrevet

Små mengder av hasj/marijuana som er til eget bruk er foreslått avkriminalisert. Det er ikke det i dag, men det har kommet forslag om å heller tilby behandling. Det høres ut som om denne bruken faktisk ER behandling for henne. Kan hende at hun derfor er en mindre fungerende mor uten enn med en joint. Jeg hadde ikke lagt meg opp i dette. 

Anonymkode: 4083f...0fc

Skrevet

Det er flere ting som skurrer ift hi sin versjon,  det er klart det finnes alternativer til smertestillende midler på sykehus i dag. Det verste med svigerinnens bruk er at det er ukontrollert og ulovlig, og at så lenge det er det er det ingen som vet hva hun tar eller styrke på det hun tar. Syntetisk fremstilt cannabis er psykoseutløsende på en helt annen måte enn det var før, og slik selvmedisinering er ikke greit med barn til stede.

Anonymkode: c8825...029

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere ting som skurrer ift hi sin versjon,  det er klart det finnes alternativer til smertestillende midler på sykehus i dag. Det verste med svigerinnens bruk er at det er ukontrollert og ulovlig, og at så lenge det er det er det ingen som vet hva hun tar eller styrke på det hun tar. Syntetisk fremstilt cannabis er psykoseutløsende på en helt annen måte enn det var før, og slik selvmedisinering er ikke greit med barn til stede.

Jeg er ingen ekspert, men jeg har sett mange innslag fra USA hvor folk står frem med visse lidelser hvor KUN cannabis er det som hjelper. Kjipt når det da er ulovlig for de det gjelder og de må bli kriminelle eller flytte fra familie til en stat hvor de kan leve et mer verdig liv. 

Visse ting er bare ille dersom du bor her eller der. Så at det er ukontrollert, ulovlig og ikke skattelagt gjør ikke dette ille. Geografi og lovene som gjelder her gjør det "ille", men det er ikke sikkert at det burde være slik. Det er forelegg og ikke fengsel for dette. 

Ingen her vet om det er syntetisk fremstilt cannabis, som sikkert er verre om du sier det. Vi vet bare at det ikke var oregano ifølge Hi.

Anonymkode: 4083f...0fc

Skrevet

Til medisinsk bruk er det ikke tillatt å røyke. Din svigerinne vet ikke hva slags cannabis hun tar. Og det verste, helt sett bort fra ulovligheten i det, er at selv om det brukes medisinsk så hindrer jo ikke det at hun blir ruset av det. Tenk derfor på rus, omsorgsevne i rus,påvirkning og feks bilkjøring.  Det er alvorlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...