Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #1 Skrevet 25. desember 2017 Vi var sammen fra lille julaften og sent på kvelden forsvant hun litt og var litt merkelig da hun kom tilbake. Det viste seg at hun hadde røykt noe litt sterkere enn oregano. Broren min forsvarer henne og mener det er Ok fordi hun har mye smerter og hun aldri har ansvar for barna alene når det skjer. Hun gjør det visst ikke når de er våkne heller. Men kan jeg stole på det? Burde jeg melde dem til politi og barnevern? Anonymkode: 91fed...3f6
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #2 Skrevet 25. desember 2017 Hva kommer smertene hennes av? Hvis du skal ta det videre, ta det med barnevernet. Da vil barnas omsorg bli ivaretatt. Syns det er drøyt å gå til politiet. La barnevernet håndtere det, eventuelt melde fra til politiet. Anonymkode: 734e3...f2b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #3 Skrevet 25. desember 2017 Ville du meldt fra dersom hun tok seg to glass vin? Anonymkode: d1bf3...b04
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #4 Skrevet 25. desember 2017 Jeg ville tatt det videre. Om du tar det til politiet vil de uansett ha plikt til å ta det videre til barnevernet og motsatt om det er snakk om noe ulovlig, så det spiller egentlig ingen rolle hvem av dem du tar det til. Vil du være sikker går det an å ta det til begge instanser. Det er naivt å tro at hun ikke bruker noe ulovlig når hun har barna hvis det stemmer at hun har så mye smerter. Hun må heller søke hjelp for smertene sine. Hvorfor har hun mye smerter? Anonymkode: bbcde...e1f
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #5 Skrevet 25. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville tatt det videre. Om du tar det til politiet vil de uansett ha plikt til å ta det videre til barnevernet og motsatt om det er snakk om noe ulovlig, så det spiller egentlig ingen rolle hvem av dem du tar det til. Vil du være sikker går det an å ta det til begge instanser. Det er naivt å tro at hun ikke bruker noe ulovlig når hun har barna hvis det stemmer at hun har så mye smerter. Hun må heller søke hjelp for smertene sine. Hvorfor har hun mye smerter? Anonymkode: bbcde...e1f Hun har en kronisk sykdom som hun behandles for. De klarer ikke ta smertene i de værste periodene. Jeg tror ikke hun bruker det med barna altså. Hun er en god mor ellers. Anonymkode: 91fed...3f6
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #6 Skrevet 25. desember 2017 politiet... det var litt drøyt. med mindre de kan bevise at hun har kjøpt det du tror hun røykte har hun brutt legemiddelloven. det har vel omtrent halve norges befolkning gjort. å ringe barnevernet er litt overkill, synes jeg. det er sånt man gjør når foreldre raver rundt i syden og 4 åringen passer 2 åringen på fortauet utenfor baren. tror jeg heller hadde forsøkt en ærlig samtale med damen og sagt at jeg var bekymret. Anonymkode: cd232...dd9
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #7 Skrevet 25. desember 2017 Du skal skite i det. Hun har problemer nok. Anonymkode: 1b813...0ce
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #8 Skrevet 25. desember 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har en kronisk sykdom som hun behandles for. De klarer ikke ta smertene i de værste periodene. Jeg tror ikke hun bruker det med barna altså. Hun er en god mor ellers. Anonymkode: 91fed...3f6 Da må hun ta det opp med de behandlende spesialistene hun går til, ev. forsøke å søke om å få medikamentell cannabis. Selvmedisinering slik hun holder på nå er farlig. Hun har ikke kontroll på kvaliteten eller innhold av virkestoffer i det hun kjøper, hun risikerer å bli av hengig pga. egenmedisinering som ikke kontrolleres, hun risikerer økt smerteproblematikk fordi legene ikke har oversikt over alt hun bruker for å smertelindre seg, hun risikerer krysseffekt mellom alt hun tar. I tillegg risikerer hun å bli straffet for ulovlig kjøp av hasj, hun får det på rullebladet, hun får høye bøter, har hun kjøpt større mengder kan hun få fengselsstraff, og hun risikerer å bli sett på som langt mer uegnet til å ha omsorg for barna sine. Hun risikerer å miste lappen, om hun kjører bil. Hun risikerer å kjøre i påvirket tilstand. Hvis hun har såpass god smertelindring av det så er det som sagt naivt å tro at hun vil greie å ikke bruke det når hun har barna sine. Og nå så du også selv at når hun røyker så røyker hun så mye at hun blir synlig dopet av det, det viser at hun ikke greier å kontrollere bruken sin kun til smertelindring, men nå har begynt å bruke det for rusen sin del også. Anonymkode: bbcde...e1f
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #9 Skrevet 25. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da må hun ta det opp med de behandlende spesialistene hun går til, ev. forsøke å søke om å få medikamentell cannabis. Selvmedisinering slik hun holder på nå er farlig. Hun har ikke kontroll på kvaliteten eller innhold av virkestoffer i det hun kjøper, hun risikerer å bli av hengig pga. egenmedisinering som ikke kontrolleres, hun risikerer økt smerteproblematikk fordi legene ikke har oversikt over alt hun bruker for å smertelindre seg, hun risikerer krysseffekt mellom alt hun tar. I tillegg risikerer hun å bli straffet for ulovlig kjøp av hasj, hun får det på rullebladet, hun får høye bøter, har hun kjøpt større mengder kan hun få fengselsstraff, og hun risikerer å bli sett på som langt mer uegnet til å ha omsorg for barna sine. Hun risikerer å miste lappen, om hun kjører bil. Hun risikerer å kjøre i påvirket tilstand. Hvis hun har såpass god smertelindring av det så er det som sagt naivt å tro at hun vil greie å ikke bruke det når hun har barna sine. Og nå så du også selv at når hun røyker så røyker hun så mye at hun blir synlig dopet av det, det viser at hun ikke greier å kontrollere bruken sin kun til smertelindring, men nå har begynt å bruke det for rusen sin del også. Anonymkode: bbcde...e1f Hun har vært gjennom mange runder med utredninger og behandling. Det er ikke mulig å få det på resept for hennes sykdom da den ikke behandles på sykehus, så det er uaktuelt pr. Dags dato. Det spurte jeg den om siden jeg har hørt at det er mulig. Om det de sier er sant, så er ikke avhengighet et problem. Disse periodene som er ekstra ille kommer et par ganger i året. Det er i følge broren min kun da hun bruker det. Jeg vet ikke nok om dette til å vite om smerten lindres før en ser høy ut. Hun jo relativt oppegående, jeg syns bare hun oppførte seg litt unnvikende og merkelig. Derfor spurte jeg. Anonymkode: 91fed...3f6
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #10 Skrevet 25. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har vært gjennom mange runder med utredninger og behandling. Det er ikke mulig å få det på resept for hennes sykdom da den ikke behandles på sykehus, så det er uaktuelt pr. Dags dato. Det spurte jeg den om siden jeg har hørt at det er mulig. Om det de sier er sant, så er ikke avhengighet et problem. Disse periodene som er ekstra ille kommer et par ganger i året. Det er i følge broren min kun da hun bruker det. Jeg vet ikke nok om dette til å vite om smerten lindres før en ser høy ut. Hun jo relativt oppegående, jeg syns bare hun oppførte seg litt unnvikende og merkelig. Derfor spurte jeg. Anonymkode: 91fed...3f6 Så lenge vanlige mediakamenter ikke gir henne nok smertelindring, da kan hun søkes til sykehus, til smerteavdeling eller spesialist i hennes sykdom. Men skal hun ha noen sjanse å få det så må hun også være ærlig om at hun har testet det ut og at det hjelper mot smertene hennes. Uansett, du bør melde fra. Anonymkode: bbcde...e1f
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2017 #11 Skrevet 25. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så lenge vanlige mediakamenter ikke gir henne nok smertelindring, da kan hun søkes til sykehus, til smerteavdeling eller spesialist i hennes sykdom. Men skal hun ha noen sjanse å få det så må hun også være ærlig om at hun har testet det ut og at det hjelper mot smertene hennes. Uansett, du bør melde fra. Anonymkode: bbcde...e1f Jeg tror henne når hun sier at det ikke finnes behandling, eller spesialister i hennes sykdom for den del. Hun har vært utredet på sykehus, og det hun får. Som «smertepasient» er Ibux på blå resept. Sterkere medisiner er det ikke lov å skrive ut lenger. Hun får ikke flere henvisninger eller utredninger, det har sykehuset vært klare på. Sist ble henvisningen avvist fordi de har gjort det de kan for henne. Jeg må innrømme at jeg sliter med hva jeg må eller ikke må gjøre her. Jeg kjenner henne godt og vet hun er god med barna, men har det ekstra vondt når de dårlige periodene kommer og hun ikke klarer alt hun vil med dem. Jeg har aldri sett at hun har virket sløv eller ruset med barna, heller omvendt. Barna er trygge og normale. Samtidig er jo dette ulovlig, men når hun sier det hjelper føler jeg meg som en paragrafrytter. Om det faktisk stemmer at det ikke går ut over barna, er det da riktig å melde henne? Jeg heller mot å se det an. Anonymkode: 91fed...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #12 Skrevet 26. desember 2017 Hun kan reise til Amsterdam og få resept på medisinsk cannabis fra lege der nede og bringe lovlig inn i Norge. Anonymkode: 16db6...258
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #13 Skrevet 26. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun kan reise til Amsterdam og få resept på medisinsk cannabis fra lege der nede og bringe lovlig inn i Norge. Anonymkode: 16db6...258 Men om hun gjør det, er det likevel en barnevernssak? Anonymkode: 91fed...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #14 Skrevet 26. desember 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror henne når hun sier at det ikke finnes behandling, eller spesialister i hennes sykdom for den del. Hun har vært utredet på sykehus, og det hun får. Som «smertepasient» er Ibux på blå resept. Sterkere medisiner er det ikke lov å skrive ut lenger. Hun får ikke flere henvisninger eller utredninger, det har sykehuset vært klare på. Sist ble henvisningen avvist fordi de har gjort det de kan for henne. Jeg må innrømme at jeg sliter med hva jeg må eller ikke må gjøre her. Jeg kjenner henne godt og vet hun er god med barna, men har det ekstra vondt når de dårlige periodene kommer og hun ikke klarer alt hun vil med dem. Jeg har aldri sett at hun har virket sløv eller ruset med barna, heller omvendt. Barna er trygge og normale. Samtidig er jo dette ulovlig, men når hun sier det hjelper føler jeg meg som en paragrafrytter. Om det faktisk stemmer at det ikke går ut over barna, er det da riktig å melde henne? Jeg heller mot å se det an. Anonymkode: 91fed...3f6 Det er ikke du som skal vurdere om dette går utover barna, for når du ev. oppdager det, da har barna lidd lenge! Din jobb er å melde fra, så kan fagfolk vurdere om det går utover barna eller ei. Anonymkode: bbcde...e1f
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #15 Skrevet 26. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke du som skal vurdere om dette går utover barna, for når du ev. oppdager det, da har barna lidd lenge! Din jobb er å melde fra, så kan fagfolk vurdere om det går utover barna eller ei. Anonymkode: bbcde...e1f En ting til. Jeg tror ikke du får hele historien her. Hvis det stemte at det bare er et par ganger i året hun har behov for sterkere smertelindring, da ville det ikke vært problemer med å få noe sterkere akkurat den lille tiden det pågår. Så det er noe hun og din bror ikke forteller deg. Videre har du fått vite at hun aldri bruker det når hun har barna. Det har jeg påpekt tidligere er naivt å tro, spesielt siden det tvilsomt er slik at de mer voldomme smertene hennes alltid tilfeldig dukker opp når hun ikke har barna. Mest trolig er det en side ved denne historien som du ikke er blitt informert om, og det forklarer nok både hvorfor hun ikke lenger får sterkere medisiner av legene. Det er ting ved det du har fått vite som ikke stemmer. Som sagt, din jobb er å melde fra slik at fagfolk kan vurdere om hennes ulovlige selvmedisinering går utover barna hennes eller ikke. Anonymkode: bbcde...e1f
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #16 Skrevet 26. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: En ting til. Jeg tror ikke du får hele historien her. Hvis det stemte at det bare er et par ganger i året hun har behov for sterkere smertelindring, da ville det ikke vært problemer med å få noe sterkere akkurat den lille tiden det pågår. Så det er noe hun og din bror ikke forteller deg. Videre har du fått vite at hun aldri bruker det når hun har barna. Det har jeg påpekt tidligere er naivt å tro, spesielt siden det tvilsomt er slik at de mer voldomme smertene hennes alltid tilfeldig dukker opp når hun ikke har barna. Mest trolig er det en side ved denne historien som du ikke er blitt informert om, og det forklarer nok både hvorfor hun ikke lenger får sterkere medisiner av legene. Det er ting ved det du har fått vite som ikke stemmer. Som sagt, din jobb er å melde fra slik at fagfolk kan vurdere om hennes ulovlige selvmedisinering går utover barna hennes eller ikke. Anonymkode: bbcde...e1f Hvordan kan du vite dette om folk du ikke kjenner ? Jeg har kjent henne i 15 år og vet at hun fikk andre medisiner i de tyngste periodene før. Disse er det ikke lenger mulig å få utskrevet til bruk hjemme, men det er heller ikke mulig å bli innlagt for å behandles med dem når en har min svigerinnes sykdom. Dette vet jeg stemmer, for hun fortalte det samtidig som det var en del mediesaker om innskrenkningene. Jeg vet, og har sett over mange år at hun biter i seg store smerter gjennom hele dagen. Så jeg tror heller ikke hun fyrer opp så snart hun kjenner smerter. De lever et helg vanlig A4 liv, hun er ikke alene med barna i lange perioder. Det er ikke som at hun får akutte smerteanfall som kan komme når som helst. Det bygget seg opp over tid. Jeg sliter litt med å ta rådene dine seriøst fordi det virker som om du har et unyansert syn på saken. Om noe gjør det meg sikrere på at jeg burde stole på broren min sin vurdering. Anonymkode: 91fed...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #17 Skrevet 26. desember 2017 Snakk med både broren din og henne og fortell at du er bekymret. Om du skal gå videre med dette er ikke noe vi på et anonymt forum kan avgjøre. Er kanskje dumt å involvere politi og barnevern om dette er noe hun/ de har full kontroll over, og som absolutt ikke påvirker barna. Anonymkode: 220e7...22b
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #18 Skrevet 26. desember 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du vite dette om folk du ikke kjenner ? Jeg har kjent henne i 15 år og vet at hun fikk andre medisiner i de tyngste periodene før. Disse er det ikke lenger mulig å få utskrevet til bruk hjemme, men det er heller ikke mulig å bli innlagt for å behandles med dem når en har min svigerinnes sykdom. Dette vet jeg stemmer, for hun fortalte det samtidig som det var en del mediesaker om innskrenkningene. Jeg vet, og har sett over mange år at hun biter i seg store smerter gjennom hele dagen. Så jeg tror heller ikke hun fyrer opp så snart hun kjenner smerter. De lever et helg vanlig A4 liv, hun er ikke alene med barna i lange perioder. Det er ikke som at hun får akutte smerteanfall som kan komme når som helst. Det bygget seg opp over tid. Jeg sliter litt med å ta rådene dine seriøst fordi det virker som om du har et unyansert syn på saken. Om noe gjør det meg sikrere på at jeg burde stole på broren min sin vurdering. Anonymkode: 91fed...3f6 Jeg jobber i helsevesenet og har såpass kjennskap til medisiner at jeg vet at personer med så stor smerteproblematikk får mer enn bare ibux utskrevet, spesielt om det bare er behov for sterker smertestillende medikamenter kortvarig et par ganger i året. Det finnes mange ulike smertelindrende medikamenter annet enn ibux, og mange gis også til bruk hjemme. Det de har fortalt deg er ikke logisk. Les deg gjerne opp på begrepet medavhengighet. Anonymkode: bbcde...e1f
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #19 Skrevet 26. desember 2017 Herregud, la henne få ta seg en blås. Det hjelper henne! Grunnen til det er fy fy, er pga medisinindustrien taper penger om alle bruker det som medisinering.. har du sett hvor det hjelper på folk med asbergers??? Anonymkode: 636b4...f82
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #20 Skrevet 26. desember 2017 Jeg ville ikke meldt noe. Antakelig hjelper det på smertene så hun kan fungere. Vet at flere med feks chrons har muligheten til å få papirer på å ta med et par gram fra Nederland på veien hjem. Anonymkode: 0e795...f6a
Nyttårs barn Skrevet 26. desember 2017 #21 Skrevet 26. desember 2017 Om hun tar seg en røyk av og til og fungerer som mamma så ville jeg ikke gjort noe mer. Hvor mange her i landet er det ikke som drikker hver helg (og oftere) for å avreagere/stresse ned eller kose seg.. Du kjenner vel familien og kan vurdere om barna har det greit og om de er en normalt fungerende familie. Du kan heller følge med litt ekstra fremover og eventuelt tilby hjelp om det skulle være behov. Om de er en familie som sliter med sykdom så er det siste de trenger å få en bekymringsmelding i fanget.(men om du er alvorlig bekymret for barnas ve og vel så melder du så klart)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #22 Skrevet 26. desember 2017 Hva i alle dager er det du skal melde? Det finnes tusenvis av foreldre som bryter loven hver dag. BV har ikke tid til å følge opp alle småhendelser, det er ikke derfor BV eksisterer. Barna blir ikke utsatt for omsorgssvikt. La de være i fred. Anonymkode: 0bf7c...c82
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #23 Skrevet 26. desember 2017 Og dette er noe du vil bruke barnevernets knappe ressurser på? Har aldri røyka ulovlige greier selv, men vet om flere som har veldig avslappet forhold til det, og sporadisk bruk. Er ikke broren din OK da? Ansvarlig og flink? Vanlige folk? Eller er han en løynhsls, eller naiv dumrian som lar seg lure av narko dama si? Dette på bekostning av sine barns sikkerhet? Som tante kan du jo ta på deg litt avlastning? Si du kan hjelpe litt til når smertene herjer som verst? En joint etter ungene er lagt er ikke verdens undergang, så lenge set er andre våkne voksne der. Sier ikke at jointen hjelper på dette, men det som virkelig er slitsomt for denne familien vil være at mamma er kronisk syk, og det er mindre energi og aktivitet i hverdagen, mulig svakere oppfølging. Ting blir utsatt, unngått, for å unngå smerter etc. Anonymkode: f4a24...ac8
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #24 Skrevet 26. desember 2017 Var det hos dere? Da hadde jeg eksplodert Anonymkode: 09a1b...48d
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2017 #25 Skrevet 26. desember 2017 Nei dette synes jeg ikke er noe å melde om. Ta en prat med dem.Her blr det hellee være barnas totale omsorgssituasjon som avgjør. Er foreldrene oppegående ellers? Anonymkode: 11df2...e9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå