Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #1 Skrevet 23. desember 2017 Lillegutt på 6 har spydd i hele dag. Regner med at det er omgangen. I morgen har vi invitert til skikkelig familiejul med alle besteforeldrene. Mine foreldre bor langt unna og kom allerede i går, så de må nesten bare være her, men kan jeg «av-invitere» svigers? De bor like ved, og skal egentlig komme hit i morgen ettermiddag. Kjenner at jeg ikke orker besøk, og det gjør egentlig ikke lillegutten heller, men lurer på om det blir feil siden mine foreldre «får» være her? Kan liksom ikke be dem bestille nye flybilletter og sende dem avgårde. Har to ribber, så kan sende mannen bortover til svigers med alt de trenger for å lage julemiddagen selv. Så det er ikke et problem. Jeg kunne ha sendt mine foreldre til min bror som bor 20 min unna, men sjansen er jo stor for at de drar med seg smitte dit, så synes kanskje det er litt drøyt? Vil bare ha en så rolig julekveld som mulig, med minst mulig folk, og mest mulig ro for minsten. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 3accc...a45
Evablaum Skrevet 23. desember 2017 #2 Skrevet 23. desember 2017 Sett an formen til barnet i morgen tidlig. Er han i fin form, så hadde jeg informert besteforeldre og latt de avgjøre saken selv. Er han medtatt, avlyst.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #3 Skrevet 23. desember 2017 Hadde du tenkt det samme om dine foreldre? Og hvorfor kan mannen din dra med smitte til svigers, men dine foreldre kan ikke smitte broren din? Skjønner at det er styrete, men ungen din er mest sannsynlig frisk i morgen. Anonymkode: 7d3b4...f1e
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #4 Skrevet 23. desember 2017 Ville informert svigers så kan de ta valget selv. Og synes faktisk du burde informert dem når han først begynte å spy og de hadde større sjangse for å finne noen andre å feire med Anonymkode: cdf6a...905
Twintipp Skrevet 23. desember 2017 #5 Skrevet 23. desember 2017 Han er sikkert mye bedre i morgen. Jeg hadde strukket meg langt på julekvelden, og aldri trukket invitasjonen for to stk besteforeldre som da må sitte alene. Hva slags styr er det egentlig for «minsten» med farmor og farfar i tillegg?! De klarer vel å unngå og sette tenna i tapeten om noen er syke? Men, derimot hadde jeg informert dem i forkant om at det er potensiell smitte i huset, så kunne de selv valgt hva de ville gjort.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #6 Skrevet 23. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville informert svigers så kan de ta valget selv. Og synes faktisk du burde informert dem når han først begynte å spy og de hadde større sjangse for å finne noen andre å feire med Anonymkode: cdf6a...905 Jeg har faktisk gjort det. Informert dem, altså. Jeg forklarte at mini hadde blitt syk, og at vi måtte se det an ang i morgen. Svigermor vil komme uansett, og da spiller det ingen rolle hva svigerfar mener 😅 Men nå må jeg snart ta en endelig avgjørelse. Er det jeg trenger hjelp til. De har ingen andre å feire med. De har ingen venner, og mannens eneste søster bor på andre siden av kloden. Så sånn sett spiller det ingen rolle om vi hadde sagt fra for en uke siden eller i morgen. Og mat fikser vi. Kan sende bortover en kurv med alt de trenger. Anonymkode: 3accc...a45
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 5 minutter siden, Twintipp skrev: Han er sikkert mye bedre i morgen. Jeg hadde strukket meg langt på julekvelden, og aldri trukket invitasjonen for to stk besteforeldre som da må sitte alene. Hva slags styr er det egentlig for «minsten» med farmor og farfar i tillegg?! De klarer vel å unngå og sette tenna i tapeten om noen er syke? Men, derimot hadde jeg informert dem i forkant om at det er potensiell smitte i huset, så kunne de selv valgt hva de ville gjort. Vel... Ganske mye styr, for å være helt ærlig. Svigermor er en person som tar mye plass i et rom, og som er veldig intens. Jeg vet av erfaring at hun ikke kommer til å klare å vise hensyn. Svigerfar merker vi ikke så mye til, da. Anonymkode: 3accc...a45
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 Så lenge de er klar over risikoen er det vel bare å la dem komme? Anonymkode: a1499...8b5
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 Jeg hadde selv aldri gått i juleselskap til noen som hadde omgangssyke. Men for all del, hvis de vil komme hadde jeg gladelig åpnet dørene💖 Anonymkode: 011d8...7cf
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde du tenkt det samme om dine foreldre? Og hvorfor kan mannen din dra med smitte til svigers, men dine foreldre kan ikke smitte broren din? Skjønner at det er styrete, men ungen din er mest sannsynlig frisk i morgen. Anonymkode: 7d3b4...f1e Både ja og nei. Nei fordi mine foreldre er mye flinkere til å ta hensyn, og at de ikke «styrer» sånn som svigermor gjør. Ja, fordi jeg allerede har vurdert å sende dem til min bror, så vi bare kan få «være i fred». Lage mat i vårt eget tempo, åpne gaver i vårt eget tempo, ha det stille og rolig *drømme*. Men vil ikke risikere at de drar med smitte og gjør at min bror med familie også blir syke. Hadde mine foreldre bodd like ved hadde jeg «avlyst» dem også. Tro meg 😅 Anonymkode: 3accc...a45
Yellow Brick Road Skrevet 23. desember 2017 #11 Skrevet 23. desember 2017 Du høres ikke god ut, selvfølgelig må svigerforeldrene dine komme. Det skal mer til en en omgangsyke å avlyse en julaften. Det er da ungen som er syk, ikke du. Så hvorfor i alle dager er du så sliten? Du har foreldrene dine i hus, sett dem i sving med å ordne til eller ta seg av ungen. Svigerforeldrene dine vet at han er syk, så om ikke alt er 100% på stell, så da forholder voksne, fornuftige mennesker seg til det. Herlighet, vi var da mye syke rundt juletider da vi var små, det er jo en ganske vanlig tid å bli syk på. Det har ikke blitt avlyst en eneste julaften av den grunn, og ikke har vi avlyst noen selv heller - noen har bare blitt litt nedgradert.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #12 Skrevet 23. desember 2017 Ville latt de bestemme det selv, jeg. Personlig hadde jeg aldri reist på besøk/feiring til noen som akkurat hadde hatt omgangssyka. No way! Anonymkode: 9ffb8...5a6
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #13 Skrevet 23. desember 2017 Nei det går ikke å avlyse. Du får la de få valget. Jeg hadde ikke avlyst. Anonymkode: 84f89...d5a
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #14 Skrevet 23. desember 2017 2 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Du høres ikke god ut, selvfølgelig må svigerforeldrene dine komme. Det skal mer til en en omgangsyke å avlyse en julaften. Det er da ungen som er syk, ikke du. Så hvorfor i alle dager er du så sliten? Du har foreldrene dine i hus, sett dem i sving med å ordne til eller ta seg av ungen. Svigerforeldrene dine vet at han er syk, så om ikke alt er 100% på stell, så da forholder voksne, fornuftige mennesker seg til det. Herlighet, vi var da mye syke rundt juletider da vi var små, det er jo en ganske vanlig tid å bli syk på. Det har ikke blitt avlyst en eneste julaften av den grunn, og ikke har vi avlyst noen selv heller - noen har bare blitt litt nedgradert. Hvorfor jeg er sliten? Jeg vet ikke med deg, men jeg er rimelig pumpa i utgangspunktet når jula ringer inn, og deg har ikke akkurat blitt mindre styr i dag når jeg har måtte vært sykepleier samtidig som jeg koordinerer juleforberedelser. Vi sov knapt noe natt til i dag, siden minsten hadde vondt i magen hele natta, og det ser ikke ut som denne natta blir stort bedre heller. Sitter på badegulvet og stryker ham på ryggen og venter på at han skal finne ro akkurat nå, så kanskje både han og jeg får sove litt. Her duger bare mamma når han spyr, og det forstår jeg faktisk godt. De andre hjelper jo til, men det meste faller på meg allikevel, gitt. Er ikke lett å ta over juleforberedelser i andres hus. Anonymkode: 3accc...a45
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 23. desember 2017 #15 Skrevet 23. desember 2017 Du har jo bestemt deg du, før ungen ble syk, trengte bare en grunn. du sier: »ja, fordi jeg allerede har vurdert å sende dem til min bror, så vi bare kan få «være i fred». Lage mat i vårt eget tempo, åpne gaver i vårt eget tempo, ha det stille og rolig *drømme*.» En grunn til å prøve å skvise dem ut? du vurderer jo ikke å avlyse? Du har jo bare tenkt å si at svigers ikke får komme pga at gutten blir sliten, men da må jo nesten gutten bare være med mor og far? Han kan være med dere 4 voksne, men ikke med 6 voksne fordi han kasta opp dagen før? Dette godtar mannen din? Det må jo bli opp til alle, både dine og din manns foreldre å velge å feire jul i et hjem hvor det muligens går spysjuka. Du kan ikke bare be to om å ikke komme pga av det, hadde det vært fullstendig epidemi, mulig ja, men da måtte jo alle dratt/la vært å komme. Herregud, det er jul å det der er en filleting!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #16 Skrevet 23. desember 2017 2 minutter siden, gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ skrev: Du har jo bestemt deg du, før ungen ble syk, trengte bare en grunn. du sier: »ja, fordi jeg allerede har vurdert å sende dem til min bror, så vi bare kan få «være i fred». Lage mat i vårt eget tempo, åpne gaver i vårt eget tempo, ha det stille og rolig *drømme*.» En grunn til å prøve å skvise dem ut? du vurderer jo ikke å avlyse? Du har jo bare tenkt å si at svigers ikke får komme pga at gutten blir sliten, men da må jo nesten gutten bare være med mor og far? Han kan være med dere 4 voksne, men ikke med 6 voksne fordi han kasta opp dagen før? Dette godtar mannen din? Det må jo bli opp til alle, både dine og din manns foreldre å velge å feire jul i et hjem hvor det muligens går spysjuka. Du kan ikke bare be to om å ikke komme pga av det, hadde det vært fullstendig epidemi, mulig ja, men da måtte jo alle dratt/la vært å komme. Herregud, det er jul å det der er en filleting! Du fikk med deg at det var MINE foreldre jeg snakket om der, sant? Ikke svigers? Hvorfor skal jeg sende svigers til min bror? Hadde det vært mulig hadde jeg droppet både mine foreldre og svigers i år, men det er det altså ikke. Anonymkode: 3accc...a45
Yellow Brick Road Skrevet 23. desember 2017 #17 Skrevet 23. desember 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor jeg er sliten? Jeg vet ikke med deg, men jeg er rimelig pumpa i utgangspunktet når jula ringer inn, og deg har ikke akkurat blitt mindre styr i dag når jeg har måtte vært sykepleier samtidig som jeg koordinerer juleforberedelser. Vi sov knapt noe natt til i dag, siden minsten hadde vondt i magen hele natta, og det ser ikke ut som denne natta blir stort bedre heller. Sitter på badegulvet og stryker ham på ryggen og venter på at han skal finne ro akkurat nå, så kanskje både han og jeg får sove litt. Her duger bare mamma når han spyr, og det forstår jeg faktisk godt. De andre hjelper jo til, men det meste faller på meg allikevel, gitt. Er ikke lett å ta over juleforberedelser i andres hus. Anonymkode: 3accc...a45 Jeg er alltid litt sliten og småstressa når jula nærmer seg, men sånn er det jo og å være sliten går det fint an å leve med, desto bedre er det når freden senker seg. Foreldrene dine og mannen din må da fint kunne klare å lage til jul. Å lage jul i andres hus er bare vanskelig om vertskapet ikke lar andre slippe til og ikke klarer å godta at andre gjør ting på en annen måte enn det man selv har drømt om. Mannen din bor jo der også, så det er ikke "andres" hus for ham!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #18 Skrevet 23. desember 2017 La alle komme hvis de vil. La de også ta over kjøkkenet, så slapper du av sammen med barnet. De velger selv om de vil utsette seg for smitte. Jeg hadde personlig valgt å avstå, men dere er viktig for de. Det som kan gjøre det verre nå er selvsagt hvis dere andre også får det, i natt eller i morgen 😄 Anonymkode: 29ee5...56c
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #19 Skrevet 23. desember 2017 Sliten, sitter på badet og stryker gutten på ryggen og har all tid til innlegg på DIB? Lurer også på om det ønskes en grunn til å skvise ut svigermor. La svigermor komme. Folk som tar stor plass er ofte dyktige til å hjelpentil, så sett deg ned og slapp av og la svigermor Sture sammen med mannen din. Da får du den hvilen du ønsker og alle blir fornøyde. Hvis du virkelig vurderte å sende foreldrene dine til din bror, ville du gjort det før kvelden lille julaften, så det ønsker du egentlig ikke. Du vil gjerne ha dine foreldre der, men ikke svigers. Det er jo absolutt helt ok, men du skulle vært ærlig og sagt fra tidligere. Flaks du fikk en bedre grunn, men kjipt at svigermor likevel insisterer på å komme. Mitt beste råd? Slutt å invitere folk du ikke vil ha på besøk og ikke trekk invitasjonen i år. Neste år kan dere ta den rolige drømmejulen uten noen foreldre på besøk Anonymkode: 03eec...7eb
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 23. desember 2017 #20 Skrevet 23. desember 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du fikk med deg at det var MINE foreldre jeg snakket om der, sant? Ikke svigers? Hvorfor skal jeg sende svigers til min bror? Hadde det vært mulig hadde jeg droppet både mine foreldre og svigers i år, men det er det altså ikke. Anonymkode: 3accc...a45 Den er så rååå tynn den med at de ikke kan dra til broren din!! Sønnen din har kasta opp en gang, slapp av! Tror ikke hele slekta får det om dine foreldre drar dit😉 send nå bort alt å alle da for Guds skyld! det sier du bare for å fint glatte over at du nå med nebb å klør prøver å stenge svigers ut. Det er jo rå teit?! Å hva er greia med å sende over mat i ei kurv?😂 du har liksom hele løpet lagt opp? Å du hadde to ribber å? Tilfellerottefelle? 😝😜
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #21 Skrevet 23. desember 2017 Du må informere dem, så kan de velge selv. Jeg hadde valgt å ikke gå. Anonymkode: ca1fe...957
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2017 #22 Skrevet 24. desember 2017 Du vil egentlig ikke ha svigers på besøk og bruker «sykt» barn som unnskydning. Voks opp. Anonymkode: 00608...60f
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2017 #23 Skrevet 24. desember 2017 Spysyka går som regel fort over. Ungen kan sitte med tvn, nettbrett hele julaften... kan ikke se at 2 voksne til skal vippe alt av pinnen. Skjønner absolutt det med at du er sliten... Men trur det er juleforberedelser generelt.. Gått med høye skuldre hele desember også kom omgangssyke i tillegg. Her ville jeg helt klart satt gubben i sving(svigermor er kanskje typen som liker å styre litt og hjelper litt til). Informert svigers om at det er omgangssyke i hus, men at de er hjertelig velkomne for det. Det får være deres valg om de vil utsettes for smitte. Har absolutt forståelse for at du er sliten, men da trur jeg ikke du tenker helt klart heller. Her må som sagt mannen på banen. God bedring til guttungen og ha en fortsatt god jul Anonymkode: 7925e...aa9
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2017 #24 Skrevet 24. desember 2017 8 timer siden, gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ skrev: Den er så rååå tynn den med at de ikke kan dra til broren din!! Sønnen din har kasta opp en gang, slapp av! Tror ikke hele slekta får det om dine foreldre drar dit😉 send nå bort alt å alle da for Guds skyld! det sier du bare for å fint glatte over at du nå med nebb å klør prøver å stenge svigers ut. Det er jo rå teit?! Å hva er greia med å sende over mat i ei kurv?😂 du har liksom hele løpet lagt opp? Å du hadde to ribber å? Tilfellerottefelle? 😝😜 Har du lest det jeg har skrevet? Han har ikke kastet opp en gang. Han har vært kvalm hele natt til lillejulaften og har lastet opp HELE lillejulaften og også i hele natt. Noen timer siden sist nå, heldigvis. Og ja, vi har to ribber. Vi vil gjerne at det skal bli nok mat til alle på julekvelden, og når vi er 8 stk er det litt lite med en. Dessuten pleier vi å ha kalde ribberester til julebrunchen første juledag. Anonymkode: 3accc...a45
mamma_bergen Skrevet 24. desember 2017 #25 Skrevet 24. desember 2017 Jeg ville aldri av-invitert dem! Du har mye hjelp i 3 andre voksne der, og svigermor stiller vel også opp når hun er der? Han som er syk blir vel ikke mer dårlig og sliten om det er to ekstra voksne der? I mitt hode er det dårlig gjort å nekte svigers å komme på julaften pga et sykt barn når det er andre gjester der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå