Gå til innhold

Når 18 åringen ikke får gaver?


Eliseflisa

Anbefalte innlegg

Var selv vant med å ikke få fra 18 årsalderen av onklene mine. Tantene mine kjøpte frem til jeg fikk barn selv. Jeg kjøper til søskenbarna mine men ikke når de fyller 18. Alle under får. Vi er mange på farssiden og ikke like mange på morssiden. 

Nå har ikke mine søsken barn enda, men min manns søsken har mange barn. Vi kjøper gaver til alle enda selv om de har fyllt  18. Men syns det er vanskelig å kjøpe til de da de har det meste (de har foreldre med god råd). Så vi har begynt å kjøpe fellesgaver de årene vi kommer på noe (spill o.l). 

Syns det er vanskelig med gavehandling, blir fort enormt dyrt. For oss med mange egne barn (6 stk) og en STOR familie kommer gjerne summen på mellom 10.000-20.000 bare i gaver (vi prøver å ikke legge oss på dyre gaver, men minst 150-200 kr stk) blir fort veldig dyrt, så er det vanskelig å vite hvor man skal sette grensen. 

Det viktige er at man blir enige om hva man skal gjøre, en god stund før jul, og faktisk si fra til de som fyller 18. 

Besteforeldre bør jo kjøpe uansett hvor gamle barnebarna blir. 

 

Anonymkode: f27a0...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke gaver fra mine tanter og onkler etter at jeg ble konfirmert, men jeg hadde ikke noe nært forhold til dem heller, bare møtte på de hos besteforeldre av og til.

For meg er det veldig rart å skulle slutte gi til mine tantebarn, men jeg har et nært forhold til dem. De to eldste er nå 14 og 16 år gamle og er stadig på besøk hos oss, kommer med bussen og overnatter her osv. Jeg er oppriktig glad i dem og kommer selvfølgelig til å fortsette gi gaver til dem.

Men mannen min er onkel til to som er voksne, har stiftet familie og selv har barn (mannen min er atpåkladd og har en mye eldre bror som fikk barn tidlig). Disse to gir vi ikke gave til lenger, bare et julekort og en konfekteske eller flaske vin for å ønske god jul.

Anonymkode: b2577...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie sluttet vi å få gaver når vi var konfirmert. Dette var noe jeg visste om fra jeg var liten, og jeg syntes det var helt greit!! En gang må man slutte... Nå var vi en ganske stor familie da.... Fikk jo fortsatt gaver fra foreldre, besteforeldre, søsken og venninner. 

Anonymkode: 31230...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sa ingen ting om å like det. Jeg aksepterer det, selv om jeg selv ikke setter den grensa. Og ja, mine tanter og onkler slutta å kjøpe ved 18 år.

Anonymkode: 283d5...676

Hadde DET likt skrev jeg =) Du hadde det slik jeg beskriver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar alle sammen =) Jeg er nok muligens litt overbeskyttende som en skriver... =)  Fint å se at det ikke er så uvanlig også, da føles det litt bedre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår familie sluttet onkler og tanter å gi når vi var 15, ved konfirmasjonsalder.  Besteforeldre fortsatte å gi.

Anonymkode: 468e1...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie og vennekrets stopper vi etter konfirmasjon til venners barn og 18 år til familiens barn. Besteforeldre/oldeforeldre gir alltid (stort sett en pengesum på 500-1000kr) til sine barnebarn og oldebarn. Foreldre gir til sine barn og barna gir til sine foreldre uavhengig av alder. 

Så det vil si at vi stopper å gi etter 18 år på våre onkel/tante barn.

Anonymkode: f8187...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slutter vi med gaver til nieser, nevøer, fadderbarn og andre barn som ikke er i rett nedadstigende linje når de er konfirmert. 

Det er vel ganske vanlig tradisjon. 

Anonymkode: e7525...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...