Gå til innhold

Når 18 åringen ikke får gaver?


Eliseflisa

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke sagt noe, og jeg ville fortsatt å kjøpe. Ingen kan sette rammer for at jeg skal være gnien, samtidig som jeg ikke kan forlange at andre er generøse. Og det er ikke verdens undergang, det er heller ikke en liten unge det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er ikke så stor familie, og har grei økonomi. Her gis til alle nære relasjoner videre, men fra man er 18-20år er det oftest at vi "bytter vin" og ikke noe mer fancy :) 

Jeg sluttet å gi til fetterene mine når de ble 19/20 ca, for da så jeg de aldri mer heller. (Hadde vi feiret jul sammen så hadde jeg kjøpt noe, så klart). Har en kusine jeg ser ofte, og barna våre leker sammen, hun og mannen får vin og konfekt.

Ellers gir barna til hverandre (vi voksne kjøper). Hender at jeg gir en boks hjemmelagede karameller eller lign til mine tanter og onkler osv, men det er sporadisk.  

Anonymkode: 7d9ae...afc

Vi er så mye sammen ellers i året, ferier osv. Derfor blir det så rart for meg. Men jeg er helt enig i at det holder med en konfekt eller et sokkepar. Greia for meg er bare å bli tenkt på tror jeg. 

Jeg er hundre prosent sikker på at de vil synes dette blir leit om 10 år, da deres barn ikke får av oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg vokse opp var "grensen" på mamma sin side konfirmasjonsalder. Etter det ga de ikke til tante/onklebarn. 

Dette har vært diskutert i vår familie også, ikke konfirmasjon med 18 år.  Min ene svigerinne ønsket å kutte ut da .

Jeg og min andre svigerinne synes det er naturlig å kjøpe til tante og onkelbarn selv om de passerer 18 også, og da at det vil vi fortsette med. Men man gir jo ikke for å få, så hva hun gjør må hun bestemme selv. Om hun vil kutte ut ved 18 år er det greit, men jeg kommer til å gi hennes barn gave likevel. 

 

Vi er ikke veldig mange, og ingen har dårlig råd.  

Anonymkode: 0b4a9...e10

så flink du er, jeg kommer til å slite med å gi deres barn tror jeg... Det er jo da en må gå i seg selv selvfølgelig, men jeg tenker det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri fått gaver fra tanten min etter jeg ble voksen... Synes det er helt greit😊 Du kan virkelig ikke forlange at gjestene dine har med gave til alle!! 

Anonymkode: a418d...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eliseflisa skrev:

så flink du er, jeg kommer til å slite med å gi deres barn tror jeg... Det er jo da en må gå i seg selv selvfølgelig, men jeg tenker det nå

Fordi stoltheten og æren tar deg. Du er kun ute etter bytte av gaver.

Anonymkode: 9c81a...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får gave. Alltid. Også de som selv har bestemt (og mislykkes i å bestemme for andre) at de slutter å gi - enten grensen går ved å ikke gi  til voksne, eller til konfirmerte, eller bare til barnløse, eller hva for slags annet sprøyt folk klarer å finne på. De bestemmer over seg, men jeg bestemmer over meg og jeg gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Så du hadde det likt dette da? Du fikk ikke av din tante da du ble 18 år? Da er det likt som her liksom

Sa ingen ting om å like det. Jeg aksepterer det, selv om jeg selv ikke setter den grensa. Og ja, mine tanter og onkler slutta å kjøpe ved 18 år.

Anonymkode: 283d5...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie fikk ikke lenger «barna» i familien gaver fra tanter og onkler etter at de var fylt 18 år, stusset aldri over det. Vi er en stor familie så jeg har forståelse for at det blir fryktelig dyrt i lengden å kjøpe til alle selv etter de blir voksne. Vanskelig å finne fine gaver til en rimelig penge når man blir eldre også så da blir det å gi for å gi, ikke for at man trenger det eller egentlig har så lyst på det, og da ser jeg ikke det store poenget. Gaver er da ikke det viktigste i julen lenger når man har blitt voksen? 

Anonymkode: cbec3...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie fungerer det sån at vi gir gaver frem til 18 år. Etter det gir vi bare gaver til dem vi har et eget forhold til.

Jeg får for eksempel fortsatt gave fra en tante og hun får fra meg, men mine barn får ikke fra henne og broren min som ikke har særlig kontakt med henne får ikke.

Jeg gir også gave til sønnen til en venninne. Han er 25. Broren derimot får ikke av meg.

Når du blir 18 er du voksen. Da er det etter min mening naturlig å få gaver på bakgrunn av egne relasjoner. Da kan du ikke flyte på at du er "barn" lenger.  Så lenge han ikke ordner med gave selv ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 5bb56...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er noe dere har bestemt på forhånd og dere har snakket om det å blitt enige om så er det ingen grunn til å furte, men om dette er noe som svigerfamilien helt plutselig fant på helt selv så synes jeg at det er veldig smålig, siden det kun er snakk om å droppe 1 presang. Da er de bare smålige. 

En ting er at tanter å onkler slutter, men om besteforeldre også sluttet da er det bare merkelig og veldig,veldig smålig.

Jeg skjønner tankegangen i storfamilier, men ikke i så små familier, der det kun er 1 som ikke får og når det i tillegg er årevis til neste 18 åring blir det bare tåpelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ihvertfall besteforeldre ville gi julegave til sitt barnebarn uansett alder. Alle lager sine regler. Litt kjedelig å ikke gi når dere er så få. Jeg syns han skulle få selv om han er 18. Ellers er det ganske normalt at det blir lite gaver når man er 18 og eldre.

Anonymkode: 46d18...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde ihvertfall besteforeldre ville gi julegave til sitt barnebarn uansett alder. Alle lager sine regler. Litt kjedelig å ikke gi når dere er så få. Jeg syns han skulle få selv om han er 18. Ellers er det ganske normalt at det blir lite gaver når man er 18 og eldre.

Anonymkode: 46d18...7bf

Det er jo ganske sært å være en voksen mann og ikke ordne med julegave til sine egne besteforeldre en gang. Da bryr han seg jo ikke selv.

Anonymkode: 5bb56...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie var det også «enighet» om dette, men som 18-åring var det utrolig kjipt! Man merket stor forskjell, ikke bare på gavehaugen med det var symbolsk kjipt også. Jeg ble liksom plutselig ekskludert av alle. Enig i å sette en grense et sted, men tenker at så lenge man ikke lever et fullverdig voksenliv er det fint å bli inkludert av storfamilien. Og kanskje litt mer skånsomt om ikke alle plutselig trekker seg ut samme jula, for det var egentlig litt sjokkartet selv om jeg var advart litt på forhånd.

Men en ting mener jeg ganske sterkt - alle man feirer julekvelden med bør utveksle gaver. Det får da være måte på måteholdenhet ;)

Anonymkode: 3de78...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanlig mange steder at man slutter å gi gaver til tante/onkelbarn når man blir 18 år. Jeg vil nesten si at noe annet er unntak snarere enn regelen rundt de jeg kjenner i alle fall.

Hos meg er vi unntaket. Vi gir uavhengig alder. Men vi er også en liten og nær familie. Jeg får fortsatt gaver og jeg er langt over 30. MEN! Jeg reagerte på kommentaren din "Eh, han er student. Han står på våre pakker". Jeg har alltid gitt egen gave til mine tanter og onkler. Da jeg var barn lagde jeg noe, da jeg var student lagde jeg også noe, eller kjøpte for symbolsk sum. Nå som jeg er voksen får de selvsagt fine "voksne" gaver tilbake. Det er en uting at barn ikke lærer seg at man også skal gi. Han bør gi noe selvom han er student. Vil han bli behandlet som voksen og få julegave, må han faktisk være det også og gi selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her sluttet tanter/onkler å gi når vi var konfirmert. Søsteren min og jeg satt grense ved 18 år, men gir enda selv om de er passert 18 år. Er veldig få i familien på min side. På mannens side er det maaange barn. Rundt 20. Der er de fleste tippet 18, så vi gir bare en julehilsen alla vin eller konfekt. 

Anonymkode: 7326d...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt. Men jeg er vokst opp med og vant til at man kjøper til alle i familien, både til Lars på 7 år, Mari på 19 år, til tante Vera som er 43 år og til oldemor på 92. 

Ser ingen grunn til at en 18-åring ikke skal få julegaver 

Anonymkode: 88295...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ganske sært å være en voksen mann og ikke ordne med julegave til sine egne besteforeldre en gang. Da bryr han seg jo ikke selv.

Anonymkode: 5bb56...581

Det er stor forskjell i det økonomiske på en 18 åring og besteforeldre. Selvfølgelig finnes det store variasjoner. Besteforeldre har levd et langt liv og har ikke så store behov for gaver. De har ofte større mulighet for å gi gaver enn en 18-åring som kanskje lever på lånekasse. Dette bllir generelt. Selvfølgelig er det hyggelig om en på 18 gir gave, og det trenger ikke koste så mye. Mine foreldre har ihvertfall ofte ingen ønsker og det virker som bilder av barnabarna er noe de setter pris på. Jeg selv som mamma ordner gave til besteforeldre og hadde inkludert 18-åringen i den gaven. Jeg prøver å finne noe skikkelig, evt et gavekort. For mange besteforeldre er det slik at de liker å være den giveren som gir mest. Man skal ikke prøve å overgå besteforeldrene eller foreldre. Har med hieriakiet å gjøre. Selv om ungdommen eller den voksne er stinn av gryn eller tjener egne penger. 

Anonymkode: 46d18...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, amandine skrev:

Jeg ville ikke sagt noe, og jeg ville fortsatt å kjøpe. Ingen kan sette rammer for at jeg skal være gnien, samtidig som jeg ikke kan forlange at andre er generøse. Og det er ikke verdens undergang, det er heller ikke en liten unge det er snakk om. 

Her er jeg enig. Du kan bestemme hvem du vil gi gaver til. Du kan ikke bestemme hvem som skal gi til din sønn. HIs trussel om "nå må du tenke deg om - gir ikke du gir ikke jeg" gjør i mine øyne HI enda mindre generøs enn svigerfamilie hennes. I hvert fall gjør det henne smålig.

Anonymkode: 9d3cb...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss ville ikke min bror gi til jul mer, og våre barn er fra 6-13 år.... så min side av familien gis ikke til barna til jul( ikke oss heller), men på mannen sin side gis det , ikke satt alder der! Til bursdag har vi stoppet ved 10 år, men mener det er viktigere å gi til jul enn til bursdager

Anonymkode: 529bc...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie var det også kutt på gaver fra tanter og onkler etterhvert. Tror det var når jeg var ca 16 år. Jeg hadde ikke noe problem som 16-åring med å "akseptere" den grensen. Men så var det også slik at jeg ikke var særlig nær noen av tantene eller onklene mine. Slik at de gavene som ble borte uansett var lite betydningsfulle - f.eks dusjsåpe, hårpynt, et par hansker, en dvd osv.

Anonymkode: 4fba4...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er normalt, men hos oss har vi en enighet i "storfamilien" at vi gir ikke gaver etter man er konfirmert til nieser/nevøer/tanter/onkelr og lengre ut - for utenom hvis en "plutselig" skulle feire jul sammen med hele slektstreet selvfølgelig.. 

Anonymkode: 34032...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie var det slutt på gåver frå tanter og onklar ved konfirmasjonsalder.  Det syntes eg var litt stussleg første jula, men ein 18 åring taklar vel dette greit. Vi fekk framleis frå besteforeldra våre, vanlegvis pengar. Synes ikkje dette er noko å lage nummer ut av, om det er slik dei vil ha det, og eg synes nesten du var litt frekk med den der "tenk deg om" talen.  Men du kan gjerne førebu han på at dei har slik regel i sin familie.  Når deira barn rundar 18 kan de slutte å kjøpe gåve de og, slik dei er vant til i familien på den sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss slutter tanter og onkler å kjøpe julegaver når vi er 16. Besteforeldre kjøper livet ut da

Anonymkode: 04b4a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri fått gaver fra min mors side( de var mange søsken). Min far hadde bare ett søsken og fra de fikk vi til vi var 16 år. Jeg syns ikke det var noe rart i at de en gang ville slutte å gi.

Jeg og mannen diskuterte når vi skal slutte. Tenkte først på 16 år, men er nå blitt enige å slutte ved 18 år og sluttet å gi til søsken i år. Syns det er styrete med gavene og kjipt at det går så mye penger bort. Blir deilig når det blir slutt på det. Etter vert vil vi få egne barnebarn vi vil kjøpe til.

Og nei det gjør meg ikke noe at de slutter å gi til våre.

 

Idiotisk at du hi tror du kan bestemme hvem de skal kjøpe til.

Anonymkode: dbcfa...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres litt dramatisk og overbeskyttende ut HI.

Dette varierer vel fra familie til familie. Vi gir gaver til våre to voksne nieser og kommer til å gjøre det til de får egne barn.

Jeg får gaver fra min onkel og kusine i en alder av 46 år. Fra min familie på den andre siden gis det kun til mine barn. Men jeg har aldri gitt noe til min kusines barn faktisk.(hun fikk barn mens jeg var mye yngre)

Jeg er enig i at din svigermor bør gi gave til barnebarnet sitt, men om onkel og tante ikke ønsker å gi lenger ville jeg bare latt det passere uten trusler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...