Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer... dette har oppstått i vår familie nå. Jeg har to barn, og den eldste sønnen min har nå blitt 18 år.

Min del av familien handler gaver til alle, også de voksne. ( jeg snakker kun om nær familie, søsken og tante barn og det er kun 3 stk totalt ) Her snakker vi om en symbolsk gave da, for eksempel jeg har kjøpt til min bror og svigerinne for til sammen 15o kr. 

Greia er nå at i dag kom gavelevering, og det ligger ikke noe til min sønn fra svigerfamilie(min manns bror) Svaret er at gutten har jo blitt 18 år, og da får en ikke gaver lenger, det er de vant med. De skal ikke feire med oss i år, men uansett. 

Jeg sier da : Hva når deres barn blir 18, enebarn ( er 7 å nå), hva da? Tenk dere om litt her sa jeg, for jeg kommer ikke til å kjøpe til henne da hun blir 18 år, hvis dette er slik dere vil ha det.

NÅ SKAL DET SIES AT JEG ER HELT ENIG DEN DAGEN MIN SØNN FÅR BARN.  Jeg tenker i den alderen da de ikke har barn selv. 

Min svigermor skal være her i morgen, nå er jeg så utrolig spent på om hun har med til han. Hvis ikke, da kommer jeg til å si noe etter selskapet. Noe som at " skal du feire her med oss, så har du med gaver til alle", og selvfølgelig si noe om den dagen barna får barn. 

Det jeg lurer på nå da, ER JEG HELT UTE Å KJØRER HER NÅ?????? eller om jeg føler dette pga dette er jeg vant med i min oppvekst....  og fordi det er mitt barn?

Jeg er ikke noe opptatt av gaver selv, jeg ville heller at svigermor ikke kjøpte til meg og heller ga min sønn ( ja meg kjøper hun til, jeg er jo over 18... haha)

Fortsetter under...

Jeg ville IKKE tatt opp dette på lillejulaften eller i morgen! Dette er ting som må avklares i god tid før julefeiringen om man vil unngå dårlig stemning! Advar heller gutten din om at det nok blir færre gaver fra nå av, så er han i det minste forberedt.

Anonymkode: 5c1fd...115

Annonse

Har man stor familie og veldig mange tantebarn ol kan jeg skjønne 18-års grensa, men i en liten familie som deres (og vår) ser jeg det ikke helt. Et gavekort, et par vanter, hårstæsj el annet nyttig må kunne gå an å gi bort. Nå som jeg er 43 og har småbarn selv er det barna som får fra mine tanter og onkler men frem til  jeg var over 30 fikk jeg gave. Og mine kusiner og fettere fikk av mine foreldre. Med mindre man har veldig trang økonomi og dette er grunnen da...

Anonymkode: 6feca...11a

Vi kjøper til alle. Mine foreldre kjøper til mine svigerforeldre og omvendt. Den av mannens tanter som ikke slutta å kjøpe ved 18 år kjøper også til meg og våre barn.

Men fra tanter og onkler var det slutt da jeg fylte 18, og det er også greit så lenge man er konsekvent. Det er ikke fasit på hvordan dette skal gjøres. Rett opp og ned i linje samt svogerbarn og -foreldre er noe annet enn nevøer og nieser.

Anonymkode: 283d5...676

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får du gave fra din manns bror? Jeg synes alle skal få gave jeg, det er ikke all verdens offer.

Anonymkode: ee866...5f6

Nei, men jeg får fra min bror. Min manns bror får gave fra oss da, en liten en lik broren min fikk. Men de gir ikke tilbake.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har man stor familie og veldig mange tantebarn ol kan jeg skjønne 18-års grensa, men i en liten familie som deres (og vår) ser jeg det ikke helt. Et gavekort, et par vanter, hårstæsj el annet nyttig må kunne gå an å gi bort. Nå som jeg er 43 og har småbarn selv er det barna som får fra mine tanter og onkler men frem til  jeg var over 30 fikk jeg gave. Og mine kusiner og fettere fikk av mine foreldre. Med mindre man har veldig trang økonomi og dette er grunnen da...

Anonymkode: 6feca...11a

Økonomi er ikke noe problem. Da ville jeg hatt mer forståelse. Og det er IKKE størrelse eller sum. Jeg hadde ikke tenkt noe på det om han fikk en deodorant pakke til 50  kr... 

Vi kjøper siste gaven det året de fyller 18, men dette er såklart enighet rundt. Hadde vi alle ikke vært enig, hadde vi kjøpt til alle. Tenker de burde tatt dette opp på forhånd. Slik som dette blir det bare smålig og frekt. 

Anonymkode: d3c01...162

Jeg har gitt julegave i år til den ene av tantebarna som er blitt over 18, men jeg synes faktisk det er innafor å sette en grense på et punkt, hvorfor ikke da ved 18 år? Jeg kommer fra en stor familie og da jeg var 18 forventet jeg ikke noe gave fra mine tanter og onkler, synes at det er forståelig at man ikke kan gi til alle i evig tid. Er svigermor bestemor til sønnen din så synes jeg at det er rart å slutte å gi gaver, jeg får enda til mine besteforeldre, enda jeg har sagt at de kan heller prioritere kun alle oldebarna, men de får også gaver uansett, så de har en hel flokk å ordne til!

Anonymkode: 222cc...6d0

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi kjøper til alle. Mine foreldre kjøper til mine svigerforeldre og omvendt. Den av mannens tanter som ikke slutta å kjøpe ved 18 år kjøper også til meg og våre barn.

Men fra tanter og onkler var det slutt da jeg fylte 18, og det er også greit så lenge man er konsekvent. Det er ikke fasit på hvordan dette skal gjøres. Rett opp og ned i linje samt svogerbarn og -foreldre er noe annet enn nevøer og nieser.

Anonymkode: 283d5...676

Så du hadde det likt dette da? Du fikk ikke av din tante da du ble 18 år? Da er det likt som her liksom

Annonse

Det er mange familier som setter slike grenser. Da jeg var liten sluttet gavene ved konfirmasjonen til nieser og nevøer. Men her fikk ikke de voksne i foreldregenerasjonen noe fra søsken. Besteforeldrene ga til alle barnebarna uavhengig av alder og besteforeldrene fikk alltid gaver. Vi var liten familie, men det var flere som hadde dårlig råd. Synes ikke man kan gi til foreldrene til en 18-åring og ikke til 18-åringen og begrunne det med 18-årsgrense.    

Anonymkode: bbdb4...3a8

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har gitt julegave i år til den ene av tantebarna som er blitt over 18, men jeg synes faktisk det er innafor å sette en grense på et punkt, hvorfor ikke da ved 18 år? Jeg kommer fra en stor familie og da jeg var 18 forventet jeg ikke noe gave fra mine tanter og onkler, synes at det er forståelig at man ikke kan gi til alle i evig tid. Er svigermor bestemor til sønnen din så synes jeg at det er rart å slutte å gi gaver, jeg får enda til mine besteforeldre, enda jeg har sagt at de kan heller prioritere kun alle oldebarna, men de får også gaver uansett, så de har en hel flokk å ordne til!

Anonymkode: 222cc...6d0

Ja, det er kanskje det... Jeg synes det er fint at noen mener noe annet enn meg også=)  Det gir litt perspektiv og at de ikke er helt alene om denne tanken

21 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Jeg sier da : Hva når deres barn blir 18, enebarn ( er 7 å nå), hva da? Tenk dere om litt her sa jeg, for jeg kommer ikke til å kjøpe til henne da hun blir 18 år, hvis dette er slik dere vil ha det.

Du virker arrogant.

Anonymkode: 9c81a...20f

Vi er ikke så stor familie, og har grei økonomi. Her gis til alle nære relasjoner videre, men fra man er 18-20år er det oftest at vi "bytter vin" og ikke noe mer fancy :) 

Jeg sluttet å gi til fetterene mine når de ble 19/20 ca, for da så jeg de aldri mer heller. (Hadde vi feiret jul sammen så hadde jeg kjøpt noe, så klart). Har en kusine jeg ser ofte, og barna våre leker sammen, hun og mannen får vin og konfekt.

Ellers gir barna til hverandre (vi voksne kjøper). Hender at jeg gir en boks hjemmelagede karameller eller lign til mine tanter og onkler osv, men det er sporadisk.  

Anonymkode: 7d9ae...afc

Da jeg vokse opp var "grensen" på mamma sin side konfirmasjonsalder. Etter det ga de ikke til tante/onklebarn. 

Dette har vært diskutert i vår familie også, ikke konfirmasjon med 18 år.  Min ene svigerinne ønsket å kutte ut da .

Jeg og min andre svigerinne synes det er naturlig å kjøpe til tante og onkelbarn selv om de passerer 18 også, og da at det vil vi fortsette med. Men man gir jo ikke for å få, så hva hun gjør må hun bestemme selv. Om hun vil kutte ut ved 18 år er det greit, men jeg kommer til å gi hennes barn gave likevel. 

Vi er ikke veldig mange, og ingen har dårlig råd.  

Anonymkode: 0b4a9...e10

Jeg vet at flere setter sånne grenser, og har også blitt varslet at det kommer til å skje når mine blir 18.

For min del blir det litt smålig og jeg ser ikke helt det store problemet. Som en før meg skriver, dersom det er en stor familie med nieser/nevøer/barnebarn i hopetall, så hadde jeg hatt mer forståelse for at man måtte sette grensen et sted. Men sånn som det er hos oss, med en veldig begrenset familie i antall, så ser jeg ikke helt behovet for å lage slike skiller. Økonomien til de involverte er også god, og som en annen sier, en liten deodorantpakke til 50 kr for å vise noen at de er inkludert og at man tenker på dem, kan faktisk bety mye.

Men, jeg registrerer at det finnes masse mennesker som har større behov for å sette opp regler for sitt liv, enn å bruke hjertet og en liten slant med penger for å inkludere og glede.

Anonymkode: c4df9...03e

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange familier som setter slike grenser. Da jeg var liten sluttet gavene ved konfirmasjonen til nieser og nevøer. Men her fikk ikke de voksne i foreldregenerasjonen noe fra søsken. Besteforeldrene ga til alle barnebarna uavhengig av alder og besteforeldrene fikk alltid gaver. Vi var liten familie, men det var flere som hadde dårlig råd. Synes ikke man kan gi til foreldrene til en 18-åring og ikke til 18-åringen og begrunne det med 18-årsgrense.    

Anonymkode: bbdb4...3a8

Ja, tenkte jeg skulle si at jeg heller vil svigermor gir mitt barn, enn meg neste år

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virker arrogant.

Anonymkode: 9c81a...20f

Hvordan fikk du det til å bli arrogant? Jeg sier hva jeg mener, og det er ikke å være arrogant. Jeg lytter også til det de sier, og står for det jeg sier. Det er ikke å være arrogant

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

18 åringen får helt sikkert mer enn nok gaver uansett.. ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: dc963...ae4

Sikkert, jeg liker bare ikke tanken på at han skal synes det er leit å ikke få. Hadde dette vært noe han var vant med så, men det er det ikke. Han er den første 18 åringen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...