Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #1 Skrevet 23. desember 2017 Vi er invitert til broren min i dag, for julefeiring, siden barna hans skal til mammaen sin julaften. Vi har selv to barn (6 og 9 år), og disse har jo egentlig ingen gaver som skal åpnes i dag. Mens nevø og niese får alle gavene fra vår side av familien i dag. Hvordan er det vanlig å gjøre dette? Skal barna våre bare forklares at sånn er det når søskenbarna er uheldige å ikke får ha julaften med begge foreldrene? Skal vi kjøpe noen ekstra gaver, for å gi til barna våre, så de også har en gave eller to i kveld? Hvordan gjør dere andre dette? Jeg synes vel egentlig det er en uting å åpne gavene i kveld. Og tenker det er noe de kunne gjort sammen med broren min julaften morgen. Men jeg er ikke i situasjonen selv, og det er lett å stå på utsiden og si hva man mener om andres måter å gjøre ting på... Noen tanker/synspunkter/erfaringer? Anonymkode: 72f1e...688
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #2 Skrevet 23. desember 2017 Jeg skjønner veldig godt at han ønsker å feire "julaften" med barna selv om det blir dagen før. Det må være utrolig sårt å ikke ha barna i julen. Jeg ville ikke brukt ordet "uheldig", for da blir det litt "stakkars dem", men du kan forklare at det må bli slik siden de ikke er sammen med onkel på julaften. Ungene dine får sikkert nok gaver til at de kan åpne en eller to i dag. Anonymkode: 311e1...edc
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #3 Skrevet 23. desember 2017 Jeg tror det finnes mange måter å løse det på, og broren din har landet på én måte. Skal dere gjøre hele julekveld-greia med ribbe/pinnekjøtt, riskrem med mandel, juletregang og gaveåpning? Det tar jo i så fall litt luven av morgendagens feiring for alle andre enn din bror, kanskje? Hadde nok hatt litt problemer med å ta med mine unger på en slik todagergreie. Men, som du sier, lett å sitte untenfor og mene noe.. Anonymkode: d0948...65c
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #4 Skrevet 23. desember 2017 det er helt normalt , jeg vokste opp med mor og stefar og halvsøsken, og far,stemor og halvsøsken, de ble skilt når jeg var 7mnd, det 2 første årene når jeg var 9mnd og 21 mnd feiret de sammen for da var de ennå single begge 2 , og de har alltid vert gode venner,men året etter fikk begge kjærester, så da ble det anhvert år etter det, og da feiret vi alltid lillejulaften hos mor/ far med deres familie den 23 eller 22 Anonymkode: f2e02...a5c
sug lut Skrevet 23. desember 2017 #5 Skrevet 23. desember 2017 (endret) Dette har vi gjort masse, siden vi har feiret to juler omtrent hvert år for å ha full pakke med begge sider av slekta, da er det jo uproblematisk fordi alle har gaver begge steder, men også enkelte år av den grunnen du nevner, fordi noen andre i slekta har vært i den situasjonen broren din er nå. Barn forstår godt, dine er jo store, det er ikke vanskelig å vente - samtidig kan dere jo evt velge å gi dem en liten ting hver i dag om dere uansett har mange gaver til dem. Du trenger ikke lage det til en tragedie, det er bare å si at søskenbarna jo skal til mammaen sin og ikke skal være med dere i morgen og da er det hyggelig om de får sine gaver av giverne i dag, det er stas å se når gaver man selv har gitt blir pakket opp. Endret 23. desember 2017 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #6 Skrevet 23. desember 2017 så var ikke alltid lillejulaften,men stort sett, havnet på 22 noen ganger å Anonymkode: f2e02...a5c
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 Det blir som vi gjør det en vanlig julaften med de samme gjestene og julemat (men ikke den samme julematen vi serverer i morgen), med unntak av at det kun er de to som får gaver. Vi har egentlig én gave til hvert av barna våre i år, for de får en litt stor gave. Men kan kjøpe en liten ting så de har en gave å pakke opp, og ellers forklare dem det som det er. De forstår det nok. Takk for synspunkter og delte erfaringer! Anonymkode: 72f1e...688
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 Får barna dine gave av din bror? Om de gjør det kan de jo pakke opp denne. Sikkert kjekt for søskenbarna å se når de pakker opp gaven fra dem Anonymkode: 36b0c...cfe
Elina Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 Synes det er en uting å feire julaften nr 2 FØR julaften, det tar jo vekk gleden fra barna. Kan ikke fatte å begripe hvorfor foreldre som har barn skal dele gavene opp i min side og din side og bestemme når de skal åpnes. Det er tross alt barnas gaver, liker ikke at folk holder gaver som gissel. Man evner seg ikke til å lære barna at gaver er ikke det viktigste. Barna har godt av å ha en julaften og at foreldrene er skilt bør ikke ha noe betydning. Det er temmelig egoistisk å tvinge barna til å feire to ganger kun fordi du også vil få med deg julegaveåpning med barnet, blir temmelig kaos etterhvert som det blir flere unger (barnebarn) inni bildet. Pga. skillsmisse i nær familie så ble vi tvunget år etter år til å feire julaften 2 ganger, vi sa ingenting på det når ungene var små men etterhvert så måtte vi sette foten ned og si at det ikke var noe vi ønsket. Synes det ble helt teit at fordi noen er skillt så må ALLE feire to ganger fordi mor og bestemor også vil være med på gaveåpningen til barnet. Jeg virkelig følte for barnet og så virkelig at hun ikke synes det var så flott men dette så selvfølgelig ikke foreldre/besteforeldre.....man ser vel det man vil.
sug lut Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 Hvis du har barn som må TVINGES til julaften så er det nok noe helt annet som er galt, Elina.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #11 Skrevet 23. desember 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er invitert til broren min i dag, for julefeiring, siden barna hans skal til mammaen sin julaften. Vi har selv to barn (6 og 9 år), og disse har jo egentlig ingen gaver som skal åpnes i dag. Mens nevø og niese får alle gavene fra vår side av familien i dag. Hvordan er det vanlig å gjøre dette? Skal barna våre bare forklares at sånn er det når søskenbarna er uheldige å ikke får ha julaften med begge foreldrene? Skal vi kjøpe noen ekstra gaver, for å gi til barna våre, så de også har en gave eller to i kveld? Hvordan gjør dere andre dette? Jeg synes vel egentlig det er en uting å åpne gavene i kveld. Og tenker det er noe de kunne gjort sammen med broren min julaften morgen. Men jeg er ikke i situasjonen selv, og det er lett å stå på utsiden og si hva man mener om andres måter å gjøre ting på... Noen tanker/synspunkter/erfaringer? Anonymkode: 72f1e...688 Det er så utrolig dårlig gjort mot den forelderen som ungene skal være hos på julaften, man kupper ikke julaften sånn Anonymkode: f578b...740
Elina Skrevet 23. desember 2017 #12 Skrevet 23. desember 2017 22 minutter siden, sug lut skrev: Hvis du har barn som må TVINGES til julaften så er det nok noe helt annet som er galt, Elina. Jepp, typisk deg å ta ting ut av kontekst. Mine barn elsker selvsagt julaften, men det tar vekk magien om man skal feire den to ganger og det er enda værre å tjuvstarte. Men folk må feire som dem vil, og jeg ønsker ikke å feire to ganger og nå som barna er store nok så forteller de at de heller ikke ønsker det. De liker å feire julaften en gang og de liker å gjøre andre ting i julen enn å prøve å repitere julaften.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #13 Skrevet 23. desember 2017 Man feirer julaften den 24, punktum. Har man valgt samlivsbrudd er det en helt naturlig konsekvens at man ikke får se ungene sine hver jul. Anonymkode: 3e1b3...1b9
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #14 Skrevet 23. desember 2017 Kan ikke barna dine åpne de gavene de eventuelt får av din bror da? Anonymkode: d3682...213
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #15 Skrevet 23. desember 2017 Jeg hadde takket nei til å komme. Julaften ønsker jeg ikke å feire på forhånd Anonymkode: f578b...740
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #16 Skrevet 23. desember 2017 Jeg er skilt, her sendes alle pakker med barna til den de er hos juleaften og det er ingen feiring på forhånd. Vi hygget litt ekstra den 21. med vanlig mat og julefilm. Nå er barna hos pappaen og jeg har reist på juleferie hos min familie Anonymkode: 84f10...94e
amandine Skrevet 23. desember 2017 #17 Skrevet 23. desember 2017 Jeg ville nok fortalt mine barn at vi gjør det slik i år fordi onkel har invitert oss, men at vi venter med våre gaver til i morgen. Julaften feires bare én dag, på samme måte som at vi ikke flytter 17.mai. Og ja, det er sårt med dine og mine men det er barna som skal stå i fokus og de skal ikke føle på ansvaret for at den ene forelderen ikke er der julaften. Ikke alle er med og ser når gavene blir åpnet og sånn er det bare. Jeg synes tvert om at det er litt leit at det er gavene som blir vektlagt så mye, og jeg tenker at det tar litt luven av julaften hvis det skal være generalprøve på den. Lille julaften har sine egne tradisjoner, og de vil jeg gjerne holde på.
☆☆☆ Skrevet 23. desember 2017 #18 Skrevet 23. desember 2017 Eg tenker at ein god ting ikkje kan gjerast for ofte, og at ei julefeiring ekstra berre er stas. Ville opna gåvene frå dei som ikkje vart med på neste runde. Kanskje valgt anna mat enn på sjølve dagen (evt omvendt, valgt noko på julaften som ikkje vart servert på forrige feiring), det er uansett meir god julemat tilgjengelig enn det finst dagar i jula. Som turnusarbeidar kan julaften gå med på jobb, eg har enda ikkje feira ein anna dag når det er min tur men eg har ein kollega som tek julaften dagen før når ho jobbar. Så sender ho mann og barn til bror sin for feiring på sjølve kvelden.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #19 Skrevet 23. desember 2017 Vi har også to dager med gaver. Julaften og 1.juledag. Det er fordi vi møter noen i familien den 1.juledag og spiser julemat. Da er det hyggelig å gi og få gaver til de vi møter. Anonymkode: 66c8d...d67
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #20 Skrevet 23. desember 2017 Vi hadde dette Idag, eller tantebarna mine. Min sønn var der og han er bare 6 år men forklarte til han at han skulle jo få gaver imorgen. Han gledet seg over at de fikk gaver og syns det var gøy å se hva de fikk. Så gikk helt fint. Anonymkode: be554...734
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #21 Skrevet 23. desember 2017 4 timer siden, sug lut skrev: Dette har vi gjort masse, siden vi har feiret to juler omtrent hvert år for å ha full pakke med begge sider av slekta, da er det jo uproblematisk fordi alle har gaver begge steder, men også enkelte år av den grunnen du nevner, fordi noen andre i slekta har vært i den situasjonen broren din er nå. Barn forstår godt, dine er jo store, det er ikke vanskelig å vente - samtidig kan dere jo evt velge å gi dem en liten ting hver i dag om dere uansett har mange gaver til dem. Du trenger ikke lage det til en tragedie, det er bare å si at søskenbarna jo skal til mammaen sin og ikke skal være med dere i morgen og da er det hyggelig om de får sine gaver av giverne i dag, det er stas å se når gaver man selv har gitt blir pakket opp. 3 timer siden, Elina skrev: Synes det er en uting å feire julaften nr 2 FØR julaften, det tar jo vekk gleden fra barna. Kan ikke fatte å begripe hvorfor foreldre som har barn skal dele gavene opp i min side og din side og bestemme når de skal åpnes. Det er tross alt barnas gaver, liker ikke at folk holder gaver som gissel. Man evner seg ikke til å lære barna at gaver er ikke det viktigste. Barna har godt av å ha en julaften og at foreldrene er skilt bør ikke ha noe betydning. Det er temmelig egoistisk å tvinge barna til å feire to ganger kun fordi du også vil få med deg julegaveåpning med barnet, blir temmelig kaos etterhvert som det blir flere unger (barnebarn) inni bildet. Pga. skillsmisse i nær familie så ble vi tvunget år etter år til å feire julaften 2 ganger, vi sa ingenting på det når ungene var små men etterhvert så måtte vi sette foten ned og si at det ikke var noe vi ønsket. Synes det ble helt teit at fordi noen er skillt så må ALLE feire to ganger fordi mor og bestemor også vil være med på gaveåpningen til barnet. Jeg virkelig følte for barnet og så virkelig at hun ikke synes det var så flott men dette så selvfølgelig ikke foreldre/besteforeldre.....man ser vel det man vil. Skjønner egentlig begge synspunktene, jeg. Innerst inne syns jeg at hver av juledagene har sin spesielle "karakter" som er unik og bør være sånn. Lille julaften er forberedelser, litt hektisk, litt masete, men ro på kvelden. Pynter treet helt til slutt. Selve julaften er forberedelser til måltidet, lytting på julemusikk, ulidelig venting for ungene (som ender med å åpne én av gavene tidlig for å ha noe å leke med) og tegnefilmer på tv. Så er det mat, fest, gaver, synge rundt juletreet og spise småkaker. Første juledag er det ro, lang lunsj og leking med nye gaver, eller utelek i snøen. Annen juledag er det venner, besøk, selskaper og en mulighet for litt uteliv. Å ha full julefeiring to dager er egentlig å ødelegge begge, ville jeg tenke. Men samtidig har jeg barn som deler opp jula hvert år (meg på julaften og et par dager videre, eksen i romjula og på nyttårsaften.) Og de har åpnet gavene fra ham i romjula, når de er der. Først fordi han ikke rakk eller gadd å kjøre tingene hjem til meg midt i julestria; og etter hvert fordi det ble litt tradisjon over det. Så i år fastslo alle mine (på direkte spørsmål) at de ville ha gaveåpning i romjula når det gjelder gavene fra ham og farssiden av familien. Og da ser jeg jo at det også kan ha blitt en fin og rolig stund de har sammen, som er deres oppfatning av hvordan romjula skal være. (Men jeg tror ikke min eksmann kunne finne på å lage enda en full runde med julemat, gang rundt juletreet osv. Det eneste som skjer er at de sparer gavene til en senere dag, ikke at de feirer to juler. Der setter i alle fall jeg grensen for hva jeg syns høres normalt ut! ) Anonymkode: 24ec4...2d2
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #22 Skrevet 23. desember 2017 4 timer siden, Elina skrev: Synes det ble helt teit at fordi noen er skillt så må ALLE feire to ganger fordi mor og bestemor også vil være med på gaveåpningen til barnet. Jeg virkelig følte for barnet og så virkelig at hun ikke synes det var så flott men dette så selvfølgelig ikke foreldre/besteforeldre.....man ser vel det man vil. I akkurat dette tilfellet tror jeg man rett og slett gjør barnet beklemt. Man skaper en kunstig situasjon, og barnet skjønner at det hele er iscenesatt på grunn av henne - men egentlig ikke for hennes skyld. Hun får jo julaften uansett, hos den hun er hos på selve dagen. Så iscenesettelsen dreier seg om "nå skal mor og mormor beskue deg mens du åpner gaver, og se på din glede". Det er noe vampyraktig over det... Anonymkode: 24ec4...2d2
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #23 Skrevet 23. desember 2017 Gjorde noe lignende med en jeg jobber med, jobber i bolig. Brukeren pleier å få foreldrene på besøk i jula, men i år var den ene forelderen forhindret å komme, og den andre forelderen kunne ikke komme pga helsa. Da reiste vi til den forelderen med dårlig helse og feiret jul der noen dager før. Vi tok med de gavene som var fra slekta, slik at også forelderen fikk se de. Forelderen fikk åpne gavene fra brukeren, pleier ikke å få så mange gaver. En gave levnet vi, slik at den kan pakkes opp på julaften. Kan ikke dine barn åpne gaven(e) som er fra dem i dag? Anonymkode: 82119...c12
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #24 Skrevet 23. desember 2017 Det er ikke julaften. Så dine unger venter til i morra. Så enkelt er det Anonymkode: 1dacd...c01
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2017 #25 Skrevet 23. desember 2017 Enig. Man feirer ikke jul to ganger. For at bare barna skal pakke ut gaver og ingen andre. Og jeg har barn som er skilt. Det er i morgen det er jul og gavene er fra meg og min familie er sendte med de. Anonymkode: 2ff17...c68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå