Gå til innhold

Ang litt drikking...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor å drikke litt hver dag? Jeg gjør det.. det er liksom trøsten min..

1-2 glass hver dag etter at ungene er lagt. Aldri når de er våkne 

Anonymkode: 3093a...106

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To glass daglig, nei... da drikker du så mye at du er i risiko for helseskade. Dessuten - hvis du fyller glassene med så mye som mange gjør så kan det være at det 1-2 glassene egentlig er 3-5 alkoholenheter daglig, og da er du langt over det som fører til helseskade!

Hvor mye vin har du i glasset når du regner det som et glass?

Anonymkode: 4f318...6a9

Skrevet

Hvilken trøst? Det er nok for mye. Og du vet det jo selv. Det er det som er dritt med den rusen

Anonymkode: f0176...0a5

Skrevet

Kommer vel an på hvor lenge du holder det gående sånn. Jeg drakk hver kveld etter leggetid da den første var liten. Var bare så drittlei og trengte en flukt. Men jeg fortsatte ikke hele livet. 

Syns vel egentlig ikke 1-2 glass er noe. Det er mindre enn en gjennomsnittlig tsjekker, danske eller franskmann. 

Anonymkode: d6ccd...594

Skrevet

Spørs også litt hva du mener med et glass. Mener du ett glass som det det er definert som, eller mener du et glass som man selv definerer det som? Jeg selv tenker alltid ett glass vin som et fullt glass med vin. Men det er jo ikke "riktig". Hvis du tenker et glass vin som 1/4 av et glass, og drikker dette hver dag så er det ikke et høyt inntak. Problemet er vel heller at du føler at du trenger det, og da blir det et problem.

Anonymkode: 67a15...8dd

Skrevet

Jeg føler jeg trenger det pga føler meg sånn alene. 

Men hvorfor er det egentlig ikke bra? Ingen som tar skade av det?  

Hvis jeg ikke har vin da blir det en øl. 0,5 liter hver kveld. Er det mye? Jeg drakk aldri da jeg var gravid. Men ellers har jeg gjort det noen år...

H.i.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg ikke har vin da blir det en øl. 0,5 liter hver kveld. Er det mye? Jeg drakk aldri da jeg var gravid. Men ellers har jeg gjort det noen år...

H.i.

Syns det høres bekymringsverdig ut at du tyr til alkohol når du føler deg ensom. Det kan veldig fort utvikle seg, og i mine øyne har det vel allerede gått for langt når du gjør dette hver kveld. Selv om du ikke blir full, så gjør du jo dette for rusen sin skyld, hvis ikke hadde du valgt alkoholfritt. 

Syns absolutt du burde slutte med dette, og finne andre måter å takle ensomheten på. Du har barn, ikke la dem bli ofre for en alkoholisert mor. 

Lykke til! 

Anonymkode: c49c6...672

Skrevet

Her inne er du alkoholiker så lenge du drikker, og i alle fall viss du at på til liker det. De som er alkoholikere drikker vesentlig mer en 1-2 glass vin på kvelden. Problemet begynner når du ikke klarer å stoppe etter 1 eller 2 glass, alt etter hva du har planlagt. Min mann har seg 1 øl nesten hver kveld, men det blir med den ene, eller kan hende 2  på en lørdag. Han er da ikke alkoholiker av den grunn.

Anonymkode: 8013b...a89

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her inne er du alkoholiker så lenge du drikker, og i alle fall viss du at på til liker det. De som er alkoholikere drikker vesentlig mer en 1-2 glass vin på kvelden. Problemet begynner når du ikke klarer å stoppe etter 1 eller 2 glass, alt etter hva du har planlagt. Min mann har seg 1 øl nesten hver kveld, men det blir med den ene, eller kan hende 2  på en lørdag. Han er da ikke alkoholiker av den grunn.

Anonymkode: 8013b...a89

Når man drikker for å drukne sorgene og dempe ensomheten, når alkoholen plutselig er trøsten din og din eneste venn, da vil jeg si det er et problem uavhengig av hvor mye det er snakk om. Og faren for at det utvikler seg enda mer, spesielt dersom livet går deg i mot, er stor. Når man drikker alkohol for å dempe ensomheten, hvilke verktøy tar man da i bruk for å komme seg videre dersom man mister et familiemedlem, dersom barna plutselig vil flytte til får og du føler deg forlatt,  eller du får en sykdom som gjør deg ufør? 

Er ikke meningen å stemple HI som en alkoholiker, men at det er eller fort kan bli et problem, det tror jeg absolutt ut ifra infoen hun har gitt oss. 

At mannen din tar seg en øl mens dere begge er hjemme med barna, fordi han syns det er godt, det er ikke det samme. 

Skrevet

Hvis det er vanskelig for deg den dagen du velger å ikke ta et par glass, så bør du slutte med det umiddelbart.
Derimot hvis du uten problemer kan la vær å drikke, og også holde opp med det over tid, så er det jo helt greit.

På en annen måte, hvis du tenker at et par glass har ingenting å si, og ungene merker ingenting på deg hvis de våkner, så tar du feil. Det skal utrolig lite til før ungene legger merke til det, mye mindre enn at du selv føler rusen.

Hvis du er ensom, og aldri har fri fra barna, så anbefaler jeg at du søker avlastning til ungene, og kommer deg ut når du har avlastning.
Inviter også venner på besøk etter at barna er i seng. Gjør noe hyggelig sammen, men kanskje unngå alkohol, siden det er det du gjør når du er alene.

Siden du spør her inne om det er greit, så regner jeg med at du egentlig trenger støtte på at det er greit, og at dine egne varselsklokker har begynt å ringe.

Anonymkode: b7367...6be

Skrevet

Nei, med den begrunnelsen er det ikke innenfor. Rett og slett fordi du bruker det som problemløsning, og da blir det mer og mer av en nødvendighet for deg, og dermed er du godt på vei til en avhengighet.

Ville du uten noen som helst vansker kunne droppe å ta de glassene, sånn uten å være gravid? Bare la det være sånn uten videre? Over lang tid?

Anonymkode: 208be...677

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når man drikker for å drukne sorgene og dempe ensomheten, når alkoholen plutselig er trøsten din og din eneste venn, da vil jeg si det er et problem uavhengig av hvor mye det er snakk om. Og faren for at det utvikler seg enda mer, spesielt dersom livet går deg i mot, er stor. Når man drikker alkohol for å dempe ensomheten, hvilke verktøy tar man da i bruk for å komme seg videre dersom man mister et familiemedlem, dersom barna plutselig vil flytte til får og du føler deg forlatt,  eller du får en sykdom som gjør deg ufør? 

Er ikke meningen å stemple HI som en alkoholiker, men at det er eller fort kan bli et problem, det tror jeg absolutt ut ifra infoen hun har gitt oss. 

At mannen din tar seg en øl mens dere begge er hjemme med barna, fordi han syns det er godt, det er ikke det samme. 

Enig i at det emosjonelle er problematisk her, men alkoholisme er det jo ikke. Hvis hun hadde sittet glad og fornøyd og tatt samme vinen ved siden av maten hver ettermiddag, så hadde ingen reagert. 

Skrevet

Norge har et forvrengt syn på alkohol! 

Anonymkode: de521...a66

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det emosjonelle er problematisk her, men alkoholisme er det jo ikke. Hvis hun hadde sittet glad og fornøyd og tatt samme vinen ved siden av maten hver ettermiddag, så hadde ingen reagert. 

Det er iallfall selvmedisinering, risikabelt og kan fort øke på.

HI hadde ikke skrevet dette innlegget dersom hun ikke hadde en ekkel følelse i magen.

HI, du bør ta aktive grep for å komme ut av ensomheten, DET bør være fokuset - ikke drikkingen som sådan.

Jeg har flyttet en del i mitt liv, og har da måttet ta tak for å bli kjent med folk. En måte som har funket for meg er å engasjere meg i ting som har med ungene å gjøre: FAU/klassekontakt, trener, diverse styre og stell, melde ungene på aktiviteter og ta kontakt med de andre foreldrene "på sidelinja", delta på dugnader etc.

Jeg betalte også på et tidspunkt ei nabojente (som ble anbefalt av en kollega) for å sitte barnevakt mens jeg dro på korøvelser. Jeg heiv meg på videreutdanning der jeg traff folk på samlinger (dette forutsetter jo at det er en far i bildet som kan ha ungene).

Så mitt råd: ikke synk ned i tristhet, men ta grep!

Anonymkode: 0b0ca...98d

Skrevet

Bra du er bevisst på det. Kan fort bli en vane. Prøv å ikke trenge trøst. Noen grep i livet kan gjøres.

Helsemessig er det nok ikke bra, men det er som å røyke. Hvor mange røyk er ok på en dag? Mange svarer selvsagt at ingen er ok og de har rett. Det er ikke alt vi gjør for å fremme helse. Jeg har da selvmedisinert med flere kartonger med vin hver uke, singel, uten jobb og barn. Ville ikke anbefalt det til noen. Leveren startet å svikte. Har nå jobb, samboer og barn. drikker litt hver helg har ikke noe problem med hverken mer eller mindre. Du er ikke en alkis fordi det høres ut som om det er situasjonsbetinget som det var for meg, men vi klarer nok alle å bli alkoholikere.  

Vi har en liten en og det blir noen panikkturer til legevakten med høy feber og slike ting. Med to er dine sikkert eldre, men å være kjørbar kan være veldig greit det.

Anonymkode: 58fda...6b7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

H.i.

Jo, det er mange som tar skade av det. Et slikt alkoholinntak øker sjansen for å få kreft drastisk. Det øker faren for leversykdomer, og du blir lettere deprimert.

Anonymkode: 84255...08b

Skrevet

Jeg drikker i perioder "hver dag". Jeg elsker smaken av noen typer rødvin sammen med noe salt snacks eller mørk sjokolade. Har oftest noe som kanskje tilsvarer 1/2 - 1 glass vin, meget sjelden mer. Har forsøkt alkoholfri vin pga at jeg tenkte at det ikke er bra med alkohol hver dag, men den alkoholfri vinen er ikke god. 

Jeg drikker altså for smakens skyld, aldri før å "flykte/trøst". Tror at når man har andre grunner enn skal eller til mat, så kan det være fare på ferde!

Anonymkode: 223b2...34b

Skrevet

Hei. 

Et råd til deg hi. Kjøp inn litt alkoholfri øl og vin som du har stående hjemme. Trapp ned litt til å begynne med. Bestem deg f.eks for å være helt edru annenhver dag, eller enkelte dager i uka. Blir det for vanskelig å ikke drikke noe, tar du litt alkoholfritt.  Du kan fremskape litt av de samme gode følelsene som du får av alkoholrusen.  Lur deg selv litt rett og slett. Gjør dette fra i dag. For ditt/dine barns skyld så de ikke får en alkoholiker til mor. Det klarer du helt fint, du må bare hente frem litt styrke 💪

God jul til deg 

Anonymkode: 29862...e95

Skrevet

Hvor mange desiliter vin har du på det du kaller et glass vin, Hi?

Anonymkode: 4f318...6a9

Skrevet

Problemet er vel kanskje mest din holdning HI? Drikking? Ja, det er et problem. 

Jeg drikker vin daglig i ferier, men å omtale det som drikking? Det gjør jeg ikke. Drikking innebærer fyll. 

Skrevet

Så lenge du bruker alkohol som en flukt så er det et problem. Kan du la være? Kan du gi deg selv en hvit uke/mnd? Om svaret er nei så har du et problem. 

Alkoholisme kan og være 1-2 glass om dagen. Det må ikke være en flaske. Men du bruker det som trøst, fordi du er ensom. Da er det et problem allerede...

Anonymkode: 7c8e7...9a9

Skrevet

Hi her igjen.

Jeg gleder meg til kvelden fordi da kan jeg slappe av og nyte litt vin. 

Samboeren min sa at han var glad han var mann pga han hadde ikke taklet det livet jeg har..  Jeg ble paff.. visste ikke hva jeg skulle si. Jeg takler jo det ikke jeg heller. Jeg føler meg kvelt! ALDRI avlastning... ingen besteforeldre som ønsker å bidra. Jeg er mange uker alene av gangen pga jobben til min samboer.. Jeg klarer ikke å se løsninger. Har prøvd noe.. Mye er uaktuelt. Det er grunnen til at jeg ønsker å flykte på kveldene.

Men kanskje det hjelper med alkoholri vin..? Nei. Vet ikke..

Skrevet

ser ingen feil i det

Anonymkode: ed2eb...1fe

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her igjen.

Jeg gleder meg til kvelden fordi da kan jeg slappe av og nyte litt vin. 

Samboeren min sa at han var glad han var mann pga han hadde ikke taklet det livet jeg har..  Jeg ble paff.. visste ikke hva jeg skulle si. Jeg takler jo det ikke jeg heller. Jeg føler meg kvelt! ALDRI avlastning... ingen besteforeldre som ønsker å bidra. Jeg er mange uker alene av gangen pga jobben til min samboer.. Jeg klarer ikke å se løsninger. Har prøvd noe.. Mye er uaktuelt. Det er grunnen til at jeg ønsker å flykte på kveldene.

Men kanskje det hjelper med alkoholri vin..? Nei. Vet ikke..

Greit du ikke har besteforeldre, men hva med samboeren din?? Han må jo kunne avlaste deg så du kan puste litt!?

Anonymkode: 7c8e7...9a9

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er mange som tar skade av det. Et slikt alkoholinntak øker sjansen for å få kreft drastisk. Det øker faren for leversykdomer, og du blir lettere deprimert.

Anonymkode: 84255...08b

Det er feil. Det øker ikke sjansen drastisk for å få kreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...