Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 Jeg vet at jeg er. Jeg har lenge vært veldig på at man skal snakke om psykiske lidelser, at dette er noe man må få frem i lyset. Det er ingen skam. Så fikk jeg selv diagnosen depresjon for en uke siden... Jeg klarer ikke å fortelle det til noen, jeg er forvirret, jeg føler skam... Jeg er en hykler... Anonymkode: 58daf...c68
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 Det gjør deg ikke til hykler, og det er helt normalt å trenge litt tid til å bearbeide en diagnose før man føler seg klar til å fortelle det til noen. Å være åpen om slike ting betyr ikke at man til enhver tid forteller alt, det betyr at _når_ man vil fortelle så er folk villige til å lytte med åpent sinn. Etter hvert håper jeg du finner ut at dine nærmeste er nettopp det. Anonymkode: c124a...550
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 Kjenner meg igjen. Syntes det var lettere å prate om det etterpå (har hatt anorexia (som barn/ungdom, og en kort periode som voksen pga stress). Akkurat når man står i det så blir det for nært, følte jeg. Ville ikke innrømme det liksom... Men er fortsatt advokat for at slikt må snakkes om, angst er ingen skam osv. Følte meg hyklerisk, men man er jo egentlig ikke det... Når du er frisk er det kanskje lettere å snakke om det. Anonymkode: 702f4...26d
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 Jeg har bulimi, skjuler det for alle, har slitt med det alene, men nå har jeg ikke kastet opp på 3 uker. Er stolt 😊 Anonymkode: 1ede9...856
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #5 Skrevet 17. desember 2017 Jeg ser litt annerledes på det. Åpenhet betyr ikke at alle og enhver skal få vite det, men de jeg føler meg trygge på som nærmeste familie får vite om min diagnose, bipolar. Jeg brukte lang tid på å fortelle det til mine nærmeste, siden jeg skammet meg, men også trenkte tid på å akseptere diagnosen. Anonymkode: 32fd0...506
Evablaum Skrevet 17. desember 2017 #6 Skrevet 17. desember 2017 Selvfølgelig er hyklersk å rope ut at vi må tørre å snakke høyt om psykiske lidelser, eller.. Alle andre da, ikke jeg.. Du har sagt tidligere at det nå ut i lyset, det er ingen skam. Nå holder du det skjult, fordi du føler skam. Og bidrar til at psykiske lidelser forblir skambelagt. Hykleri
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #7 Skrevet 17. desember 2017 Jeg er sykemeldt pga stress og depresjon...forteller det ikke til alle og enhver. Hvis noen spør "har du fri i dag" hvis jwg treffer de på f.eks en tirsdag forrmiddag, så sier jeg ja. Det føles ikke riktig å fortelle det til alle. Det tar tid å venne seg til en slik diagnose....det er ikke lett, og jeg har følt det som et veldig nederlag. Jobber hver dag med å akesptere det, og at det er en vei å gå før ting er greit igjen. Du er ikke en hykler, jeg vet hvordan du har det... Anonymkode: 737ad...e8e
Evablaum Skrevet 17. desember 2017 #8 Skrevet 17. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er sykemeldt pga stress og depresjon...forteller det ikke til alle og enhver. Hvis noen spør "har du fri i dag" hvis jwg treffer de på f.eks en tirsdag forrmiddag, så sier jeg ja. Det føles ikke riktig å fortelle det til alle. Det tar tid å venne seg til en slik diagnose....det er ikke lett, og jeg har følt det som et veldig nederlag. Jobber hver dag med å akesptere det, og at det er en vei å gå før ting er greit igjen. Du er ikke en hykler, jeg vet hvordan du har det... Anonymkode: 737ad...e8e Hvis du alltid har sagt at det er viktig å være åpen om en depresjon- diagnose, men holder nå selv kjeft, så er du selvfølgelig en hykler
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #9 Skrevet 17. desember 2017 1 time siden, Evablaum skrev: Selvfølgelig er hyklersk å rope ut at vi må tørre å snakke høyt om psykiske lidelser, eller.. Alle andre da, ikke jeg.. Du har sagt tidligere at det nå ut i lyset, det er ingen skam. Nå holder du det skjult, fordi du føler skam. Og bidrar til at psykiske lidelser forblir skambelagt. Hykleri 14 minutter siden, Evablaum skrev: Hvis du alltid har sagt at det er viktig å være åpen om en depresjon- diagnose, men holder nå selv kjeft, så er du selvfølgelig en hykler Det er ikke akkurat overraskende at du svarer som du gjør, for atter en gang viser du lite kunnskap om det du uttaler deg om - og enda mindre empati. Og det er nettopp pga. slike som deg mange velger å ikke være åpne om psykisk sykdom, fordi du er som en gribb som godter deg over å kaste deg over det du tror er et lett bytte. Det er en del av depresjonens natur at det å snakke om den til alle ikke er enkelt. Åpenhet om psykiske lidelser er ikke nødvendigvis noe man skal eller bør være (utover til de nærmeste), avhengig av alvorlighetsgraden og hvordan man har det ellers. Det er ingen selvmotsigelse å mene at man må snakke om psykiske problemer og ikke greie å gjøre det når man selv blir rammet. Mange av de som er for åpenhet greier å være åpne om det i ettertid, når de har blitt frisk eller friskere, når de fungerer bra nok til å ta en ev. belastning som måtte komme ved å være åpen om det. Det å være åpen om det i ettertid er også en måte å være åpen om det. Det er smart av de som har svart her å ikke være åpen om det før de selv er klare for det. Spesielt siden det finnes slike som deg der ute, Evabraun... beklager, Evablaum. Anonymkode: 31622...a3f
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #10 Skrevet 17. desember 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er sykemeldt pga stress og depresjon...forteller det ikke til alle og enhver. Hvis noen spør "har du fri i dag" hvis jwg treffer de på f.eks en tirsdag forrmiddag, så sier jeg ja. Det føles ikke riktig å fortelle det til alle. Det tar tid å venne seg til en slik diagnose....det er ikke lett, og jeg har følt det som et veldig nederlag. Jobber hver dag med å akesptere det, og at det er en vei å gå før ting er greit igjen. Du er ikke en hykler, jeg vet hvordan du har det... Anonymkode: 737ad...e8e Jeg er 100% ufør, har ikke vært på jobb på 4 år. Fremdeles møter jeg på folk som spør om jeg har fri, fremdeles svarer jeg ja og er rask med å bytte samtaleemne til vær og vind. Det er skambelagt å ikke klare stå i jobb, veldig, og samtidig er det en stor sorg. Anonymkode: aaeb5...5b3
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #11 Skrevet 17. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er 100% ufør, har ikke vært på jobb på 4 år. Fremdeles møter jeg på folk som spør om jeg har fri, fremdeles svarer jeg ja og er rask med å bytte samtaleemne til vær og vind. Det er skambelagt å ikke klare stå i jobb, veldig, og samtidig er det en stor sorg. Anonymkode: aaeb5...5b3 og jeg er ikke psykisk syk engang, kan tenke meg det er 100 ganger værre når det er snakk om psykisk sykdom som også er veldig skambelagt. Anonymkode: aaeb5...5b3
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #12 Skrevet 17. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at jeg er. Jeg har lenge vært veldig på at man skal snakke om psykiske lidelser, at dette er noe man må få frem i lyset. Det er ingen skam. Så fikk jeg selv diagnosen depresjon for en uke siden... Jeg klarer ikke å fortelle det til noen, jeg er forvirret, jeg føler skam... Jeg er en hykler... Anonymkode: 58daf...c68 Nei, du er ingen hykler. Du er syk, du har nettopp fått diagnosen, det tar tid å akseptere diagnosen. Ikke legg press på deg selv nå, for det vil trolig bare øke dine negative tanker. Det er ikke skamfullt at du har blitt syk - du synes ikke at det skamfullt at noen får hjerte-karsykdommer eller diabetes, gjør du? Mange av dem er jo skyld i sykdommen selv, samme med alle andre fysiske livsstilssykdommer. Nå ble du deprimert, det er ikke noe annet enn en hvilken som helst annen sykdom. Det er ikke skam i det. Hvis du blir klar for det, da kan du fortelle så mye som du orker. Eller kanskje er det bedre at du når du blir frisk igjen heller snakker mer åpent om det da. Men nå vil selvpålagt skamfølelse bare forsterke depresjonen din, og det har ingen hensikt. Så tenk snille tanker om deg selv, vær snill med deg selv, for det er veien til å bli frisk igjen. Ta imot den hjelpen du trenger, ikke vær redd for å be om hjelp. <3 Anonymkode: 31622...a3f
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #13 Skrevet 17. desember 2017 25 minutter siden, Evablaum skrev: Hvis du alltid har sagt at det er viktig å være åpen om en depresjon- diagnose, men holder nå selv kjeft, så er du selvfølgelig en hykler Du er så utrolig patetisk! Du må ha et stusselig liv iom at det eneste du gjør her på DiB er å spre eder og galle. Det er kanskje nettopp pga sneversynte mennesker som deg at vi som har fått en slik diagnose, ikke ønsker å dele det med alle. Du er nok veldig ung også iom at svarene dine minner mye om tenårings trass. Anonymkode: 737ad...e8e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #14 Skrevet 17. desember 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke akkurat overraskende at du svarer som du gjør, for atter en gang viser du lite kunnskap om det du uttaler deg om - og enda mindre empati. Og det er nettopp pga. slike som deg mange velger å ikke være åpne om psykisk sykdom, fordi du er som en gribb som godter deg over å kaste deg over det du tror er et lett bytte. Det er en del av depresjonens natur at det å snakke om den til alle ikke er enkelt. Åpenhet om psykiske lidelser er ikke nødvendigvis noe man skal eller bør være (utover til de nærmeste), avhengig av alvorlighetsgraden og hvordan man har det ellers. Det er ingen selvmotsigelse å mene at man må snakke om psykiske problemer og ikke greie å gjøre det når man selv blir rammet. Mange av de som er for åpenhet greier å være åpne om det i ettertid, når de har blitt frisk eller friskere, når de fungerer bra nok til å ta en ev. belastning som måtte komme ved å være åpen om det. Det å være åpen om det i ettertid er også en måte å være åpen om det. Det er smart av de som har svart her å ikke være åpen om det før de selv er klare for det. Spesielt siden det finnes slike som deg der ute, Evabraun... beklager, Evablaum. Anonymkode: 31622...a3f Flott skrevet 👍🏼 Anonymkode: 737ad...e8e
Evablaum Skrevet 17. desember 2017 #15 Skrevet 17. desember 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke akkurat overraskende at du svarer som du gjør, for atter en gang viser du lite kunnskap om det du uttaler deg om - og enda mindre empati. Og det er nettopp pga. slike som deg mange velger å ikke være åpne om psykisk sykdom, fordi du er som en gribb som godter deg over å kaste deg over det du tror er et lett bytte. Det er en del av depresjonens natur at det å snakke om den til alle ikke er enkelt. Åpenhet om psykiske lidelser er ikke nødvendigvis noe man skal eller bør være (utover til de nærmeste), avhengig av alvorlighetsgraden og hvordan man har det ellers. Det er ingen selvmotsigelse å mene at man må snakke om psykiske problemer og ikke greie å gjøre det når man selv blir rammet. Mange av de som er for åpenhet greier å være åpne om det i ettertid, når de har blitt frisk eller friskere, når de fungerer bra nok til å ta en ev. belastning som måtte komme ved å være åpen om det. Det å være åpen om det i ettertid er også en måte å være åpen om det. Det er smart av de som har svart her å ikke være åpen om det før de selv er klare for det. Spesielt siden det finnes slike som deg der ute, Evabraun... beklager, Evablaum. Anonymkode: 31622...a3f Hun spør om hun er en hykler. Det er hun.
Evablaum Skrevet 17. desember 2017 #16 Skrevet 17. desember 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er så utrolig patetisk! Du må ha et stusselig liv iom at det eneste du gjør her på DiB er å spre eder og galle. Det er kanskje nettopp pga sneversynte mennesker som deg at vi som har fått en slik diagnose, ikke ønsker å dele det med alle. Du er nok veldig ung også iom at svarene dine minner mye om tenårings trass. Anonymkode: 737ad...e8e Spørsmålet er om hi er en hykler. Det er hun. Jeg skriver ingenting om at hun bør skamme seg pga diagnosen. Det er noe hun allerede gjør
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #17 Skrevet 17. desember 2017 2 timer siden, Evablaum skrev: Selvfølgelig er hyklersk å rope ut at vi må tørre å snakke høyt om psykiske lidelser, eller.. Alle andre da, ikke jeg.. Du har sagt tidligere at det nå ut i lyset, det er ingen skam. Nå holder du det skjult, fordi du føler skam. Og bidrar til at psykiske lidelser forblir skambelagt. Hykleri Så koselig tilbakemelding da! Nå føler hun seg sikkert mye bedre. Anonymkode: e571e...c92
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #18 Skrevet 17. desember 2017 18 minutter siden, Evablaum skrev: Hun spør om hun er en hykler. Det er hun. Hvorfor? Er vi alltid forpliktet til å fortelle om diagnoser til alt og alle pga vi har uttalt oss vedr. den sykdommen tidligere? Jeg er også for åpenhet rundt psykiske lidelser, det er dermed ikke sagt at jeg MÅ fortelle om min diagnose til alle. Dette er ting du vil erfare etterhvert som du blir eldre og får litt mer livserfaring, Evablaum. Anonymkode: 737ad...e8e
Evablaum Skrevet 17. desember 2017 #19 Skrevet 17. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor? Er vi alltid forpliktet til å fortelle om diagnoser til alt og alle pga vi har uttalt oss vedr. den sykdommen tidligere? Jeg er også for åpenhet rundt psykiske lidelser, det er dermed ikke sagt at jeg MÅ fortelle om min diagnose til alle. Dette er ting du vil erfare etterhvert som du blir eldre og får litt mer livserfaring, Evablaum. Anonymkode: 737ad...e8e Hun er ikke forpliktet til noenting, men hun bidrar ikke så å skape åpenhet om psykiske diagnoser. Noe hun mener er viktig. Hun bidrar til at psykiske diagnose forblir skambelagte, når hun selv føler skam, og holder diagnosen skjult. Hykler. Du og; jeg er for åpenhet rundt psykiske lidelser, men ikke når det kommer til meg selv...
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #20 Skrevet 17. desember 2017 12 minutter siden, Evablaum skrev: Hun er ikke forpliktet til noenting, men hun bidrar ikke så å skape åpenhet om psykiske diagnoser. Noe hun mener er viktig. Hun bidrar til at psykiske diagnose forblir skambelagte, når hun selv føler skam, og holder diagnosen skjult. Hykler. Du og; jeg er for åpenhet rundt psykiske lidelser, men ikke når det kommer til meg selv... Jeg forteller til de jeg føler for å fortelle det til....venner, familie, kolleger - alle vet om det. Men, jeg er ingen hykler pga jeg ikke ønsker å dele det med alle jeg treffer. Hadde du eller noen i din omgangskrets opplevd det samme, så ville du nok skjønt hva det var snakk om. Hvor vanskelig det er å takle en slik diagnose, hvor vondt det er. Anonymkode: 737ad...e8e
Evablaum Skrevet 17. desember 2017 #21 Skrevet 17. desember 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forteller til de jeg føler for å fortelle det til....venner, familie, kolleger - alle vet om det. Men, jeg er ingen hykler pga jeg ikke ønsker å dele det med alle jeg treffer. Hadde du eller noen i din omgangskrets opplevd det samme, så ville du nok skjønt hva det var snakk om. Hvor vanskelig det er å takle en slik diagnose, hvor vondt det er. Anonymkode: 737ad...e8e Hadde jeg lenge vært veldig på at psykiske lidelser må ut i lyset, at det ikke er noe skam ved det.. Og likevel holdt det skjult når det rammet meg selv, klart jeg er en hykler. Skjønner du det ikke?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #22 Skrevet 17. desember 2017 3 minutter siden, Evablaum skrev: Hadde jeg lenge vært veldig på at psykiske lidelser må ut i lyset, at det ikke er noe skam ved det.. Og likevel holdt det skjult når det rammet meg selv, klart jeg er en hykler. Skjønner du det ikke? Er du for at psykiske lidelser skal bli mindre tabubelagt, Evablaum? Anonymkode: 737ad...e8e
Evablaum Skrevet 17. desember 2017 #23 Skrevet 17. desember 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du for at psykiske lidelser skal bli mindre tabubelagt, Evablaum? Anonymkode: 737ad...e8e Absolutt ikke. Dette er dessverre noe hi bidrar til. Trist
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #24 Skrevet 17. desember 2017 7 minutter siden, Evablaum skrev: Absolutt ikke. Dette er dessverre noe hi bidrar til. Trist Syntes nesten synd på deg.... Anonymkode: 737ad...e8e
Evablaum Skrevet 17. desember 2017 #25 Skrevet 17. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Syntes nesten synd på deg.... Anonymkode: 737ad...e8e Ingen grunn til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå