Gå til innhold

Slutt med plastjuletrær!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva med å slutte å kjøpe så mange plastleker til de små? Slutte å legge bananer i gjennomsiktige plastposer (høyst unødvendig), julekalender er i hvert fall en plastbombe. Slutt å pakke alle gaver i gavepapir (det er forsøpling det).

Jeg er enig med deg, plast er fyyy MEN mange har plastjuletreet sitt i mange mange år.

Anonymkode: f7bf9...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er verre med alt skvipet og søppelet som blir lagt under treet, pluss alt kjøttet vi spiser i jula.

For øvrig enig med anonym rett over her ☺️

Anonymkode: 609a9...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, de småkrypa som kommer inn med treet klarer vi helt fint å leve med. De aller fleste av dem er så små at vi aldri ser dem, og mange av dem dør ganske fort som følge av varmen. De er ikke skadelige verken for hus eller mennesker, om vi ikke regner med en av de fire flåttene som er rapportert fulgt med treet inn pr år. 

Plastjuletrærne samler støv, midd og smådyr de også antageligvis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ønske plastikkjuletrær kom med ekte granbarlukt!! 

Jul skal ikke lukte plastikk

Anonymkode: c6981...9a7

I stedet for julekuler pynter jeg plastikktreet mitt med wunder-baumen som heter skogsfrisk. Lukter gran i hele huset til langt over nyttår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hogger i egen skog. Barna løper rundt og jakter på det fineste treet og etterpå lager vi middag over bålet og drikker kakao. På kvelden pyntes treet etter alle kunstens regler, og når lysene tennes står barna målløse og beundrer mesterverket sitt. Da kommer alltid julestemningen😄

Anonymkode: d939e...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MammaTilFrøkna skrev:

I stedet for julekuler pynter jeg plastikktreet mitt med wunder-baumen som heter skogsfrisk. Lukter gran i hele huset til langt over nyttår. 

😂 ja da er det jul!

Anonymkode: c6981...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er verre med alt skvipet og søppelet som blir lagt under treet, pluss alt kjøttet vi spiser i jula.

For øvrig enig med anonym rett over her ☺️

Anonymkode: 609a9...a01

Kondolerer for at du får søppel til jul. For noen kjipe slektninger du har. Vi bruker å gi hverandre ordentlige gaver - for eksempel, fikk det ene barnet nødvendig utstyr til idrett hun driver med. 

Anonymkode: 88da0...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kondolerer for at du får søppel til jul. For noen kjipe slektninger du har. Vi bruker å gi hverandre ordentlige gaver - for eksempel, fikk det ene barnet nødvendig utstyr til idrett hun driver med. 

Anonymkode: 88da0...cdb

Tenkte på innpakningen, sløyfer, pynt osv, jeg da...! Er lov å tenke litt før man blir ufin 😏

Anonymkode: 609a9...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte på innpakningen, sløyfer, pynt osv, jeg da...! Er lov å tenke litt før man blir ufin 😏

Anonymkode: 609a9...a01

Vi bruker resirkulert papir og ingen sløyfer. 

Anonymkode: 88da0...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bruker resirkulert papir og ingen sløyfer. 

Anonymkode: 88da0...cdb

Men du er vel ikke representativ for resten av befolkningen heller.

Anonymkode: 609a9...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å ikke snakke om hvor mange milliarder bakterier vi har på, og i oss. Det sies nå at vi har like mange bakterier i kroppen, som kroppen har celler. Så det er godt over noen trillioner organismer som lever i oss... 

Anonymkode: 51566...9b3

Er det ikke fantastisk? Det kalles mikrobiom og har så stor virkning på kroppen vår at mange forskere nå mener mikrobiomet må regnes som et eget organ i kroppen. Det består av alle bakterier, virus og sopp vi har i oss. 100 000 000 000 000 bakterier deler vi kroppen vår med, det er tre ganger så mange som vi har celler i kroppen. De fyller sånn ca. tre halvlitere i masse. Er det ikke fantastisk hvor mye man kan få med seg i en tråd om plastjuletrær :D (nerden i meg måtte bare)

Jeg tenker vi stort sett har godt av det som dras inn med juletrærne, så lenge man ikke har allergier mot det, selvfølgelig. Men for andre vil jeg tro det er god trening for immunsystemet vårt.

Og til Hi - jeg er enig :)

Anonymkode: 9f051...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oioioi, her har vi altså en person som vil bestemme hvem som har lov til hva!

Å ha et plastjuletre i 10-20 år som så kildesorteres kan da ikke være så mye verre enn å kjøre til en skog, hogge et tre, kjøre det hjem for så å enten kjøre det til fyllinga eller skogen (brytes ned) eller brennes opp.  HVERT ÅR?

Trærne som selges på ulike torg: har de på mirrakuløst vis kommet dit av seg selv? Nei, de fraktes med lastebiler land og strand rundt. Noen er til og med importert. Ser muligheten for at en lastebillast med ekte trær veier MYE mer enn en med plasttrær, dette vil vel forrurense mer. 

Jeg vet ikke hva som er mest miljøvennlig, men å si at noe ikke er miljøvennlig kun fordi det er laget av plast blir vel litt enkelt? Jeg vil gjerne se noen offisielle regnestykker på dette her.

Anonymkode: 7d719...cec

Du er intens og travel 

Anonymkode: 89d62...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du at de som alt har plasttre skal slutte med det? Og altså kaste det??

Eller er det vi som kjøper ekte tre som skal slutte? Med plasttre, som vi aldri har hatt??

Meningsløst innlegg! 

Anonymkode: d3e90...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at de som alt har plasttre skal slutte med det? Og altså kaste det??

Eller er det vi som kjøper ekte tre som skal slutte? Med plasttre, som vi aldri har hatt??

Meningsløst innlegg! 

Anonymkode: d3e90...373

Eller at de som vurderer å kjøpe plastre ikke skal gjøre det

Anonymkode: 1695f...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mitt plasttre siden 1999, så jeg syns ikke jeg forurenser så mye altså... Kostet meg 299,- 😄

Hvert pengar jeg det i dusjen, spyler det, og sprayer det med en blanding av vann og grønnsåpe med furunål. Lukter jul da og 🎄

Anonymkode: fc3f9...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller at de som vurderer å kjøpe plastre ikke skal gjøre det

Anonymkode: 1695f...d9c

Men de kan da ikke slutte med noe de aldri har begynt med? 

Jeg tror hi er juleforvirra 

Anonymkode: d3e90...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasttre ser simpelt ut, jeg får ikke julestemning av å pynte juksetre. I morgen skal vi ut og hogge tre i skogen hos lokal juletrefarm, gleder meg til å få granlukt i stua og nye sjarmen med barnåler i sokkene😀

Anonymkode: dcf0c...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man heller skal ha det samme plastjuletreet i 20 + år enn å kjøpe et ekte tre hvert år. Tenk litt mer heller over hvilket julepapir du velger å pakke gavene inn i.. kjære vene altså..

Anonymkode: 28abf...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men de kan da ikke slutte med noe de aldri har begynt med? 

Jeg tror hi er juleforvirra 

Anonymkode: d3e90...373

Ble visst det jeg og :D

Anonymkode: 1695f...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei. 

Pleier som regel å bare lese kommentarer her, men nå MÅ jeg bare si noe. 

Fy fader det merkes at det mange kvinnfolk som kommenterer her, dere hakker så ufattelig mye på hverandre i hver bidige tråd! 

Jeg har plastikk juletre, har absolutt ingen allergier, har rett og slett bare lyst på plastikk, bare fordi det ser flott ut. 

Mine barn ser ikke ut til å lide av den grunn, neida, de har mange flotte juleminner. Det er også ganske gøy når guttungen kommer hjem og sier at kompisen har måttet kaste ut juletreet midt i jula på grunn av at det drysset! 

Hvis fru Hansen har lyst på ekte tre og mener at det er det peneste så må jo hun bare mene det. Visa versa hvis herr Gabrielsen mener at plastikk er penest  

Hva andre mener om ditt og datt får være deres mening, og jeg bryr meg absolutt ikke om hva andre tenker om treet mitt, bilen min, jobben min osv, slik burde dere også tenke...

God Jul i 2018, og lykke til med valg av juletre. 

Sondre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...