Gå til innhold

ØNH-lege finner ingenting galt med nesen min, men...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snørrete hele året. Og det er så plagsomt. Otrivin blir jeg syk av så bruker det kun i "nødstilfeller" (det vil si ved forkjølelse). Saltvann hjelper nada på meg, prøvd den svake og den sterke. Hva gjør jeg!? Har utviklet sosial angst pga det og det går utover hele livet mitt. 

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Prøvd kortisonspray?

Anonymkode: 96c5b...5ed

Ja, dessverre. Gått på det i mange, mange måneder uten bedring. ØNH-legen "lovte" meg (faktisk!) bedring etter oppstart på kortisonspray. Har også gått på kortisontabletter i forbindelse med annen sykdom, uten at det påvirket.

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd sånn nesehorn, for å skikkelig skylle ut bihulene? 

Og ikke minst allergitest for å se om du reagerer på noe? Eller feks prøvd å skjerme deg for parfymerte produkter? Jeg blir skikkelig rennete i nesa av parfymerte produkter. 

Anonymkode: 4879b...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nordisk skrev:

Allergi? Kanskje du kan be om en utvidet allergitesting (hos ø-n-h) og finne ut om det er enkelte ting du reagerer på?

Jeg har allergi, og har vært hos allergilege som sa "støvsug og skift sengetøy". Jeg gjør det allerede.

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd sånn nesehorn, for å skikkelig skylle ut bihulene? 

Og ikke minst allergitest for å se om du reagerer på noe? Eller feks prøvd å skjerme deg for parfymerte produkter? Jeg blir skikkelig rennete i nesa av parfymerte produkter. 

Anonymkode: 4879b...553

Det er sånn... betennelsesnørr

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har allergi, og har vært hos allergilege som sa "støvsug og skift sengetøy". Jeg gjør det allerede.

Anonymkode: eac3d...e3c

Bruker du allergimedisiner til vanlig? Kan du eventuelt prøve ut allergivaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner, kan være allergi eller intoleranser. Ikke alle har "klassiske" symptomer, noen kan få mer kroniske plager som de ikke setter i sammenheng med det de spiser eller ellers utsettes for. Jeg blir f.eks. slik du er om jeg spiser melkeprodukter. Tilsynelatende ingen andre klassiske problemer med melk. Så ble det avdekket at jeg har melkeallergi (tåler ikke melkeprotein).

Du kan reagere på mat/drikke, støv, husdyr, vaskemidler, mugg/sopp/fukt i huset m.m. Blir å prøve å se et mønster i det.

Hvis ønh-legen ikke testet deg for sopp i nese/bihuler kan det være lurt å be om at det blir testet også. Der er det dessverre forskjell på legene, noen mener det bare er tull, andre (også på sykehus) sjekker det og sier de ser stor bedring for de som får det påvist og dermed behandling for det.

Du må nesten bare søke videre, for det finnes jo mest trolig et svar.

Jeg ville uten tvil ha sjekket kostholdet ditt, spis veldig sunt, unngå sukker. Prøv å unngå slimdannende matvarer et par uker, vær helt konsekvent, og se om du merker endring.

Anonymkode: 55ba3...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nordisk skrev:

Bruker du allergimedisiner til vanlig? Kan du eventuelt prøve ut allergivaksine?

Jeg bruker allergimedisin hver eneste dag. Hele året. Mulig jeg kan det, men hva vil det hjelpe tenkte du på? Jeg sliter med alvorlige allergiske reaksjoner på matvarer og enkelte dyr (med alvorlige er det hovent svelg, og slimhinner, hovne ben, astma, kløe). 

Jeg går på aerius, og tar 1-3 tabletter daglig. Glemmer så og si aldri å ta det en dag, siden jeg blir gørrdårlig om jeg ikke tar det (påvirker dog ikke nesen). Gikk på kortisonnesespray et halvt år eller så, men sluttet fordi det ikke ga noen effekt annet enn at det dempet litt nysing. Men like slimete var jeg, og det er så utrolig plagsomt...

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd sånn nesehorn, for å skikkelig skylle ut bihulene? 

Og ikke minst allergitest for å se om du reagerer på noe? Eller feks prøvd å skjerme deg for parfymerte produkter? Jeg blir skikkelig rennete i nesa av parfymerte produkter. 

Anonymkode: 4879b...553

Og har ikke prøvd nesehorn, jeg har tenkt på det, men ikke gjort det enda. Men jeg bør nok prøve det.

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som andre nevner, kan være allergi eller intoleranser. Ikke alle har "klassiske" symptomer, noen kan få mer kroniske plager som de ikke setter i sammenheng med det de spiser eller ellers utsettes for. Jeg blir f.eks. slik du er om jeg spiser melkeprodukter. Tilsynelatende ingen andre klassiske problemer med melk. Så ble det avdekket at jeg har melkeallergi (tåler ikke melkeprotein).

Du kan reagere på mat/drikke, støv, husdyr, vaskemidler, mugg/sopp/fukt i huset m.m. Blir å prøve å se et mønster i det.

Hvis ønh-legen ikke testet deg for sopp i nese/bihuler kan det være lurt å be om at det blir testet også. Der er det dessverre forskjell på legene, noen mener det bare er tull, andre (også på sykehus) sjekker det og sier de ser stor bedring for de som får det påvist og dermed behandling for det.

Du må nesten bare søke videre, for det finnes jo mest trolig et svar.

Jeg ville uten tvil ha sjekket kostholdet ditt, spis veldig sunt, unngå sukker. Prøv å unngå slimdannende matvarer et par uker, vær helt konsekvent, og se om du merker endring.

Anonymkode: 55ba3...6b8

Jeg har blitt testet for melkeproteinallergi og laktoseintoleranse, og har ingen av delene. Du skjønner, jeg er en "allergiker" og reagerer på merkelige ting, så mitt kosthold er svært begrenset fra før av. Skulle jeg kuttet ut melkeprodukter ville det nok ikke vært så lurt mtp mitt allerede restriktive kosthold. Men jeg vet ikke, jeg vet at mange blir sånn av melk og det kan absolutt være en mulighet, det er bare det at jeg med min historie (spiser ikke frukt&bær, ikke nøtter, ikke.. ok.. lista er på sikkert 50 matvarer hvis jeg først leter) er skeptisk til å kutte ut enda en ting i kostholdet mitt. 

Det er ikke testet for sopp og takk, jeg kan spørre om det er mulig å bli testet for sopp. Hva er slimdannende matvarer? 

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt testet for melkeproteinallergi og laktoseintoleranse, og har ingen av delene. Du skjønner, jeg er en "allergiker" og reagerer på merkelige ting, så mitt kosthold er svært begrenset fra før av. Skulle jeg kuttet ut melkeprodukter ville det nok ikke vært så lurt mtp mitt allerede restriktive kosthold. Men jeg vet ikke, jeg vet at mange blir sånn av melk og det kan absolutt være en mulighet, det er bare det at jeg med min historie (spiser ikke frukt&bær, ikke nøtter, ikke.. ok.. lista er på sikkert 50 matvarer hvis jeg først leter) er skeptisk til å kutte ut enda en ting i kostholdet mitt. 

Det er ikke testet for sopp og takk, jeg kan spørre om det er mulig å bli testet for sopp. Hva er slimdannende matvarer? 

Anonymkode: eac3d...e3c

Melkeprodukter er jo veldig slimdannende. Banan er det også. For noen kan også sukker være det. Samme med kornprodukter.

Dette er selvfølgelig noe du først og fremst bør ta med lege, men hvis f.eks. melk skulle være medvirkende til at du går med en stadig lavgradig infeksjon i nese/bihuler, da vil jo immunforsvaret ditt også reduseres pga. den kroniske infeksjonen, og det igjen kan gjøre at du reagerer på så mye som du gjør. Hvis du får fjernet den kroniske infeksjonen kan det hende du vil tåle mer igjen når immunforsvaret ditt får bygget seg mer opp igjen.

Ellers er det jo også mulig å forsøke tilskudd med betaglukaner (f.eks. Immiflex). Gode tarmbakterier bør du uansett ta som reagerer på så mye. Minst 80 % av immunsystemet befinner seg jo i tarmen, så helt avgjørende for deg å ha en god tarmhelse.

Anonymkode: 55ba3...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Melkeprodukter er jo veldig slimdannende. Banan er det også. For noen kan også sukker være det. Samme med kornprodukter.

Dette er selvfølgelig noe du først og fremst bør ta med lege, men hvis f.eks. melk skulle være medvirkende til at du går med en stadig lavgradig infeksjon i nese/bihuler, da vil jo immunforsvaret ditt også reduseres pga. den kroniske infeksjonen, og det igjen kan gjøre at du reagerer på så mye som du gjør. Hvis du får fjernet den kroniske infeksjonen kan det hende du vil tåle mer igjen når immunforsvaret ditt får bygget seg mer opp igjen.

Ellers er det jo også mulig å forsøke tilskudd med betaglukaner (f.eks. Immiflex). Gode tarmbakterier bør du uansett ta som reagerer på så mye. Minst 80 % av immunsystemet befinner seg jo i tarmen, så helt avgjørende for deg å ha en god tarmhelse.

Anonymkode: 55ba3...6b8

Ja, de er det. Banan spiser jeg ikke. Spiser sukker i helgene, noen ganger. Lager så og si aldri middag "med sukker". 

Ja, ser den altså... Kan jeg ta idoform, da?

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de er det. Banan spiser jeg ikke. Spiser sukker i helgene, noen ganger. Lager så og si aldri middag "med sukker". 

Ja, ser den altså... Kan jeg ta idoform, da?

Anonymkode: eac3d...e3c

Jeg ville brukt langt bedre gode tarmbakterier enn idoform. Idoform har få typer bakterier og få antall bakterier av hver type. Det er bedre å bruke en mer bredspektret type. Snakk med en god helsekostbutikk, der får du langt bedre produkt akkurat når det kommer til gode tarmbakterier!

Anonymkode: 55ba3...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er legen enig i at snørret er unormalt? En del søimproduksjon er jo normalt.

Har du fjerner nesehår? Med lite hår blir det lett til at det renner litt.

Anonymkode: 22eeb...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd sånn nesehorn, for å skikkelig skylle ut bihulene?

Anonymkode: 4879b...553

Au, det høres vondt ut?

Anonymkode: 9dc80...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Au, det høres vondt ut?

Anonymkode: 9dc80...b9b

Man merker jo ingenting 😊

Anonymkode: 6cea0...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt røntgen/ct av nesen og bihulene?  Kanskje du har skjev neseskillevegg? Har du prøvd kenakort kortisonsprøyte?

Anonymkode: d35e9...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville brukt langt bedre gode tarmbakterier enn idoform. Idoform har få typer bakterier og få antall bakterier av hver type. Det er bedre å bruke en mer bredspektret type. Snakk med en god helsekostbutikk, der får du langt bedre produkt akkurat når det kommer til gode tarmbakterier!

Anonymkode: 55ba3...6b8

Link til noen uten sitrus og mais? :)

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøvd dymista nesespray?

Anonymkode: 6cea0...781

Nei. Hva er det? Hvis det er kortisonnesespray så har jeg gått på det 

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du tatt røntgen/ct av nesen og bihulene?  Kanskje du har skjev neseskillevegg? Har du prøvd kenakort kortisonsprøyte?

Anonymkode: d35e9...280

Har ikke det. Kan foreslå det for legen?. Ikke fått noen sprøyte. Men har gått på sterke kortisonpiller uten at der hjalp 

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er legen enig i at snørret er unormalt? En del søimproduksjon er jo normalt.

Har du fjerner nesehår? Med lite hår blir det lett til at det renner litt.

Anonymkode: 22eeb...5e6

Det renner ikke ut, mest ned i svelget. Snørret er gult og tykt, og MYE. Det er ikke nornalt. Jeg blir tett i nesen av det og.. har alltid gult belegg bakpå tunga. Dette startet for et par år siden og har ikke gått over siden

Anonymkode: eac3d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...