Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Jeg har snakket med flere og lest om flere tilfeller hvor barnevernet har tatt barn «bare fordi de hadde lyst». Og da mener jeg «Hæ?» Hvis barnevernet er inne i bildet og finner ingeting galt, så dikter de opp en grunn, en grunn som er alvorlig nok til at foreldre kan miste barna sine. Hvordan forsvarer man seg mot slikt? Kan fylkesnemnda finne ut at barnevernet eventuelt «laget grunn» til å ta barna? Anonymkode: 4d2e9...87a
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Nei, det er selvfølgelig ikke sant. Sånne røverhistorier kommer fra foreldre med null selvinnsikt eller fra foreldre som ikke vil innrømme sine mangler og feil i omsorgsrollen. Anonymkode: c5c5e...3f5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har snakket med flere og lest om flere tilfeller hvor barnevernet har tatt barn «bare fordi de hadde lyst». Og da mener jeg «Hæ?» Hvis barnevernet er inne i bildet og finner ingeting galt, så dikter de opp en grunn, en grunn som er alvorlig nok til at foreldre kan miste barna sine. Hvordan forsvarer man seg mot slikt? Kan fylkesnemnda finne ut at barnevernet eventuelt «laget grunn» til å ta barna? Anonymkode: 4d2e9...87a Jeg lurer veldig på hvem det som forteller deg dette? Er det folk som har mistet barna sine, og overhodet ikke forstår hvorfor? Anonymkode: da457...db8
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #5 Skrevet 12. desember 2017 99% av disse historiene er nok som du sier "Hæ", og kommer rett og slett av foreldre med null selvinnsikt osv. Men det finnes faktisk den ene prosenten der barnevernet overkjører totalt.. Anonymkode: 5179c...810
Marriet Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 Jeg har vært borti et tilfelle som jeg opplevde som svært urettferdig. Det hadde kommet inn en bekymringsmelding fra barnehagen (barnet nylig hadde sluttet i) pga en uheldig kommentar fra et barn til et annet. Det var selvsagt aldri snakk om omsorgaoverdragelse, men saken ble likevel belastende for hele familien, da det blant annet ble foretatt legeundersøkelser av begge barna (ikke snakk om mistanke om seksuelle overgrep heller) uten foreldrene tilstede, og selvsagt møter samt hjemmebesøk. Foreldrene ble bedt om å gå på kurs, som et tiltak. De kjente seg uansett ikke igjen i den opprinnelige bekymringen og nektet. Klagde saken inn for fylkesmannen, fikk medhold og bvtj i denne kommunen var nødt til å gå gjennom sine rutiner. At det kan være svikt i systemet tror jeg på, men at barn blir tatt ut av sin familie uten grunn har jeg ingen tro på. Det er en lang prosess så for meg virker det svært usannsynlig.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #7 Skrevet 12. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 99% av disse historiene er nok som du sier "Hæ", og kommer rett og slett av foreldre med null selvinnsikt osv. Men det finnes faktisk den ene prosenten der barnevernet overkjører totalt.. Anonymkode: 5179c...810 For å sitere meg selv. Det gjelder nok stort sett de tilfeller der barnevernet mistenker at det det vil skje fremtidig omsorgsvikt. Dette er et stort problem innad i bv også. Hva skal man gjøre? Skal man la to eller en ustabile mennesker oppdra barnet for og se hva som skjer? Eller skal man skåne barnet med en gang? Anonymkode: 5179c...810
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #8 Skrevet 12. desember 2017 6 minutter siden, Marriet skrev: Jeg har vært borti et tilfelle som jeg opplevde som svært urettferdig. Det hadde kommet inn en bekymringsmelding fra barnehagen (barnet nylig hadde sluttet i) pga en uheldig kommentar fra et barn til et annet. Det var selvsagt aldri snakk om omsorgaoverdragelse, men saken ble likevel belastende for hele familien, da det blant annet ble foretatt legeundersøkelser av begge barna (ikke snakk om mistanke om seksuelle overgrep heller) uten foreldrene tilstede, og selvsagt møter samt hjemmebesøk. Foreldrene ble bedt om å gå på kurs, som et tiltak. De kjente seg uansett ikke igjen i den opprinnelige bekymringen og nektet. Klagde saken inn for fylkesmannen, fikk medhold og bvtj i denne kommunen var nødt til å gå gjennom sine rutiner. At det kan være svikt i systemet tror jeg på, men at barn blir tatt ut av sin familie uten grunn har jeg ingen tro på. Det er en lang prosess så for meg virker det svært usannsynlig. Med mindre det er deg som er en av foreldrene, så er jeg ganske sikker på at du har ikke fått servert hele sannheten. Veldig få foreldre er enige i bekymringen som kommer, og kjenner seg sjelden ikke igjen Anonymkode: da457...db8
Marriet Skrevet 12. desember 2017 #9 Skrevet 12. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Med mindre det er deg som er en av foreldrene, så er jeg ganske sikker på at du har ikke fått servert hele sannheten. Veldig få foreldre er enige i bekymringen som kommer, og kjenner seg sjelden ikke igjen Anonymkode: da457...db8 Jeg er ikke en av parten, men jeg var med som støtte. Har sett kopi av bekymringsmeldingen og vet hvilke møter og hjemmebesøk som har blitt gjennomført. Denne saken har jeg god innsikt i. Og som sagt ble saken klaget inn og fikk medhold. Saken ble henlagt. Jeg er enig i det du skriver, i at vanligvis ville ikke foreldre vedkjenne seg omsorgssvikt. Men som jeg skriver var det virkelig aldri snakk om omsorgssvikt i denne saken. Barnehagen hadde reagert på noe barnet sa til et annet barn ETTER at det var slutta i barnehagen og deretter ble bvtj engasjert. Ser du at det plutselig blir to feil her?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #10 Skrevet 12. desember 2017 Om de ansatte I️ barnehagen mistenkte omsorgssvikt på vskgrunn av noe barnet fortalte så spiller det vel liten dille om barnet på det tidspunktet hadde sluttet I️ barnehagen eller ikke. Plikten til å melde om omsorgssvikt er der likevel Anonymkode: 12036...16f
Marriet Skrevet 12. desember 2017 #11 Skrevet 12. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Om de ansatte I️ barnehagen mistenkte omsorgssvikt på vskgrunn av noe barnet fortalte så spiller det vel liten dille om barnet på det tidspunktet hadde sluttet I️ barnehagen eller ikke. Plikten til å melde om omsorgssvikt er der likevel Anonymkode: 12036...16f Poenget er jo at de meldte ifra flere uker etter at barnet var slutta og begynt i ny barnehage. Det er åpenbart forseint, man melder jo ifra så fort som mulig. Men nå var det ikke det her som var utgangspunktet for diskusjonen. Denne saken ble som sagt henlagt fort og det ble funnet behandlingsfeil hos bvtj som førte til at de ble nødt til å gå igjennom sine rutiner. Grunnen til at jeg dro fram akkurat dette er fordi jeg er overbevist om at det kan svikte i bvtj som i alle andre etater. Det kan gjøres feil og det er belastende for den det gjelder, men som jeg også sier tror jeg det er svært lite sannsynlig når det er snakk om omsorgsovertakelse og fosterhjem da dette er lengre og mer kompliserte prosesser. Det er ikke to barnevernspedagoger som diskuterer og avgjør. Det er et større apparat i sving.
Fru Banderas Skrevet 12. desember 2017 #12 Skrevet 12. desember 2017 Når en sak kommer helt til fylkesnemnda er det barnevernet som har bevisbyrden. Det betyr naturligvis at de ikke bare kan hevde ting, de må ha faktiske bevis for påstandene, og et dommerpanel må tro på det. Dommerne i slike saker pleier å være dyktige folk som stiller viktige og riktige spørsmål, og alle bevis skal vurderes. Det er ikke barnevernet som bestemmer at en familie skal miste omsorgen for barna. Dette er allmennkunnskap, folkens..
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #13 Skrevet 12. desember 2017 22 minutter siden, Marriet skrev: Det er åpenbart forseint, man melder jo ifra så fort som mulig. For seint for hva da? Anonymkode: da457...db8
Marriet Skrevet 12. desember 2017 #14 Skrevet 12. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For seint for hva da? Anonymkode: da457...db8 Jeg skjønner ikke hvorfor du kverulerer sånn på det her? Hvis ikke du tror på det så er det meg revnende likegyldig altså. Jeg var der. For seint i forhold til hva og hvordan barnehagen er pliktig til å behandle bekymringer som angår enkeltbarn. Og det viste seg også at dette var en ubetydelig melding fra barnhagen som kunne vært oppklart på en mye mer skånsom måte for foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #15 Skrevet 12. desember 2017 2 minutter siden, Marriet skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du kverulerer sånn på det her? Hvis ikke du tror på det så er det meg revnende likegyldig altså. Jeg var der. For seint i forhold til hva og hvordan barnehagen er pliktig til å behandle bekymringer som angår enkeltbarn. Og det viste seg også at dette var en ubetydelig melding fra barnhagen som kunne vært oppklart på en mye mer skånsom måte for foreldrene. Kverulerer? Jeg bare spurte deg et enkelt spørsmål Anonymkode: da457...db8
Marriet Skrevet 12. desember 2017 #16 Skrevet 12. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kverulerer? Jeg bare spurte deg et enkelt spørsmål Anonymkode: da457...db8 Men jeg skjønner ikke hvorfor, når jeg har skrevet at årsaken til at jeg tar med dette er fordi jeg er overbevist om at bvtj kan og gjør feil. Men jeg tror ikke det gjelder de sakene der foreldrene blir fratatt barna sine fordi det er en lang og omfattende prosess og ei heller noe barnevernet avgjør til syvende og sist. Denne diskusjonen handlet ikke om saken jeg nevnte, den tok jeg fram som et eksempel på slik behandlingsfeil. Ikke fordi det skulle bli sådd tvil rundt denne saken, for det er det altså ingen grunn til. Den er henlagt og foreldrene har fått en beklagelse.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #17 Skrevet 12. desember 2017 1 minutt siden, Marriet skrev: Men jeg skjønner ikke hvorfor, når jeg har skrevet at årsaken til at jeg tar med dette er fordi jeg er overbevist om at bvtj kan og gjør feil. Men jeg tror ikke det gjelder de sakene der foreldrene blir fratatt barna sine fordi det er en lang og omfattende prosess og ei heller noe barnevernet avgjør til syvende og sist. Denne diskusjonen handlet ikke om saken jeg nevnte, den tok jeg fram som et eksempel på slik behandlingsfeil. Ikke fordi det skulle bli sådd tvil rundt denne saken, for det er det altså ingen grunn til. Den er henlagt og foreldrene har fått en beklagelse. Men det var ikke det jeg spurte om. Jeg bare spurte om hvorfor det var for seint, det var ingen kritikk til deg. Bare et enkelt spørsmål, fordi jeg ikke visste at det kunne være for seint og hvorfor det var det. Jeg visste ikke at det var en grense for det. Jeg skjønner ikke hvorfor du tar helt av og kjefter i vei Anonymkode: da457...db8
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #18 Skrevet 12. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men det var ikke det jeg spurte om. Jeg bare spurte om hvorfor det var for seint, det var ingen kritikk til deg. Bare et enkelt spørsmål, fordi jeg ikke visste at det kunne være for seint og hvorfor det var det. Jeg visste ikke at det var en grense for det. Jeg skjønner ikke hvorfor du tar helt av og kjefter i vei Anonymkode: da457...db8 Jeg synes også du har kverrulert, men slik jeg leser det du skriver nå tror jeg det er misforståelser mellom dere. Slik jeg tolker det burde barnehagen ha meld fra om det de mente var bekymringsfull mens gutten gikk i barnehagen siden kommentarene hadde kommet mens han gikk der. Istedenfor ventet barnehagen flere uker etter at gutten hadde sluttet i barnehagen. Hvis barnehagen er bekymret nok til at de mener en bekymringsmelding til barnevernet er på sin plass så er de pliktig til å melde fra så snart de blir bekymret - ikke vente til en god stund etter at barnet har sluttet i barnehagen. Men til HI - hvorfor har du så tro på at bv generelt har lyst å ta fra foreldre barn? Kan du noe om prosessen som ligger bak før et barn blir tatt fra foreldrene? Vet du all ekstrajobbingen det krever av saksbehandlerne? Tror du de har så lite å gjøre at de må skape seg arbeid? Hvis du visste litt om barnevernets hverdag så tror jeg at du ville sett at påstanden din er urimelig. At det gjøres feil, det er det ingen tvil om, det vil skje i alle saker der mennesker er involvert. Men bare "for moro", nei. Anonymkode: 1c719...421
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #19 Skrevet 12. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes også du har kverrulert Hvor har jeg kverrulert? Anonymkode: da457...db8
gale damen Skrevet 13. desember 2017 #20 Skrevet 13. desember 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor har jeg kverrulert? Anonymkode: da457...db8 Kverulert.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #21 Skrevet 13. desember 2017 Nei. Det stemmer overhode ikke Anonymkode: 09a68...d05
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #22 Skrevet 13. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men til HI - hvorfor har du så tro på at bv generelt har lyst å ta fra foreldre barn? Kan du noe om prosessen som ligger bak før et barn blir tatt fra foreldrene? Vet du all ekstrajobbingen det krever av saksbehandlerne? Tror du de har så lite å gjøre at de må skape seg arbeid? Hvis du visste litt om barnevernets hverdag så tror jeg at du ville sett at påstanden din er urimelig. At det gjøres feil, det er det ingen tvil om, det vil skje i alle saker der mennesker er involvert. Men bare "for moro", nei. Anonymkode: 1c719...421 Det er store økonomiske gevinster for privataktørene og sakkyndige i barnevernet, så de er interesserte i å fabrikere saker. Når store penger spiller inn er det lov å være skeptisk. Barnevernets hverdag er kanskje vanskelig, det kan jeg godt tro på. Men! Det betyr ingenting. Det er ikke de som bestemmer. Og det virker sånn at de mister jobben sin veldig fort om de tør å kritisere ledelsen. Anonymkode: 906cf...894
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #23 Skrevet 13. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Kverulerer? Jeg bare spurte deg et enkelt spørsmål Anonymkode: da457...db8 Nei, for pokker. Du kverulerer. Alle andre har skjønt hva hun sier for lenge siden: de mistenkte seksuelle overgrep, og da handler man med én gang, og man sørger dessuten for å få klarhet i hva som er blitt sagt hos barnet selv, ikke som referat fra en venn eller venninne en måned etterpå, og dessuten heter det ikke at du spurte et spørsmål, det heter stilte et spørsmål. Anonymkode: 99113...40e
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #24 Skrevet 13. desember 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er store økonomiske gevinster for privataktørene og sakkyndige i barnevernet, så de er interesserte i å fabrikere saker. Når store penger spiller inn er det lov å være skeptisk. Barnevernets hverdag er kanskje vanskelig, det kan jeg godt tro på. Men! Det betyr ingenting. Det er ikke de som bestemmer. Og det virker sånn at de mister jobben sin veldig fort om de tør å kritisere ledelsen. Anonymkode: 906cf...894 Vås. 1) De private aktørene og de sakkyndige kan ikke starte saker og er derfor ute av stand til å generere inntekter til seg selv. 2) BV er underbemannet fra ledelsen og helt ned på grasrota, både på grunn av ressursmangel OG på grunn av at folk slites ut og slutter, og det å rekruttere er vanskelig. (Bl a gjør sosiale medier og hatgrupper det uutholdelig å stå i jobben hvis noen gærninger får tak i navnet til en ansatt og begynner å publisere trusler, legge ut adresser osv. Og dette skjer jevnlig.) Så at du tror noen mister jobben om de kritiserer ledelsen er jo den reneste utopi - da måtte jo ledelsen vite at de hadde noen å sette inn i stedet. Men realiteten er at det omtrent er umulig å stå i jobb i BV gjennom et helt yrkesliv. Folk slutter fordi det er for belastende. Anonymkode: 99113...40e
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #25 Skrevet 13. desember 2017 Har lest om en sak hvor de sakkyndige som barnevernet leier påstår at noen ikke klarer ikke å si seg uenig med barnevernet. Kan sende en link om dere ikke tror meg. Så altså, barnevernet vil ta barnet, da leier de inn sakkyndig som må skrive en rapport som skal passe barnevernets påstander og så er det gjort. Sakkyndiges rapport er avgjørende i fylkesnemnda. Og vips så tar de barnet! Fantastisk Norge Anonymkode: 4d2e9...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå