Gå til innhold

Er det ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ulovlig og ikke opplyse om hvem far til barnet er når man vet det, men bare ikke vil ha han involvert?

Anonymkode: 7212a...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Hvorfor vil du ikke ha ham involvert?

Anonymkode: d6b9b...db9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja.

Hvorfor vil du ikke ha ham involvert?

Takk for svar. Det gjelder ikke meg men en i nærmeste familie. Jeg prøvde å si at det var ulovlig, men fikk beskjed om at det var hennes valg. Og så begynte jeg å tenke at jeg kanskje hadde lest feil om at det var ulovlig. Er det noe å melde fra om eller skal jeg bare mind my own business?

Skrevet

Du skal i alle fall ikke melde fra.

Anonymkode: ce706...e53

Skrevet

Det er ulovlig, ja. Barn har rett til å vite hvem foreldrene er. I tillegg vil moren kunne kreve barnebidrag fra NAV, og det er å svindle skattebetalerne. Barnet mister også farsarven.

Anonymkode: 1d862...740

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke? Om det er ulovlig mener jeg.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hun ikke det?

Anonymkode: a62c3...258

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ulovlig, ja. Barn har rett til å vite hvem foreldrene er. I tillegg vil moren kunne kreve barnebidrag fra NAV, og det er å svindle skattebetalerne. Barnet mister også farsarven.

Det var det jeg tenkte. Jeg sa det til henne, men sånn var det visst ikke.

Skrevet

Dersom hun skriver at barnefar er ukjent, er jo det direkte løgn og dermed svindel. Utrolig egoistisk ting å gjøre.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer også på hvorfor hun ikke skal melde ifra? Er du en av dem som ikke har oppgitt barnefar og er nå redd for å bli tatt?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dersom hun skriver at barnefar er ukjent, er jo det direkte løgn og dermed svindel. Utrolig egoistisk ting å gjøre.

Alle vet hvem barnefar er, men hun vil ikke ha det på papiret..

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hun ikke det?

Fordi det ikke har noe med henne å gjøre, og fordi det er opp til folkeregisteret å avkreve henne et svar - ikke naboer, familie og bekjente.

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer også på hvorfor hun ikke skal melde ifra? Er du en av dem som ikke har oppgitt barnefar og er nå redd for å bli tatt?

Eh, nei. Jeg er 46 år og ikke gravid...

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det ikke har noe med henne å gjøre, og fordi det er opp til folkeregisteret å avkreve henne et svar - ikke naboer, familie og bekjente.

Eh, nei. Jeg er 46 år og ikke gravid...

At noen svindler har både med henne å gjøre og alle andre skattebetalere. Vi alle har ett ansvar å si fra når noen gjør noe galt og bryter lover og regler.

Er du blitt 46 år uten å vite det er det virkelig på tide å få litt mer innsikt.  

Skrevet

Hvilken grunn oppgir hun for å ikke opplyse at han er far til barnet hennes?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

At noen svindler har både med henne å gjøre og alle andre skattebetalere. Vi alle har ett ansvar å si fra når noen gjør noe galt og bryter lover og regler.

Er du blitt 46 år uten å vite det er det virkelig på tide å få litt mer innsikt.  

Hun tjener da ikke penger på det. Er du helt idiot, eller... Hun taper jo massevis på det.

Skrevet

Altså det kan være grunner til at far utelates. Hvis han er en uegnet idiot, så er det bedre å la barnet vokse opp uten far, enn en udugelig far som ødelegger barnet.

Anonymkode: b451c...b92

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså det kan være grunner til at far utelates. Hvis han er en uegnet idiot, så er det bedre å la barnet vokse opp uten far, enn en udugelig far som ødelegger barnet.

Og hvem skal ta den avgjørelsen? En bitter mor

hi, håper du ringer til nav og hører der hva du gjør videre. Lei av at fellesskapets goder går til bastard- unger. 

Anonymkode: 61e78...133

Skrevet

Man blir ikke straffet for å ikke melde inn far. Jeg har ikke meldt inn hvem som er far til min såkalte 'bastard-unge', som hun over så fint kaller henne. Barnet er resultat av en voldtekt og 'far' skal aldri han noe med henne å gjøre! 

Anonymkode: dd9fc...b69

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem skal ta den avgjørelsen? En bitter mor

hi, håper du ringer til nav og hører der hva du gjør videre. Lei av at fellesskapets goder går til bastard- unger. 

Anonymkode: 61e78...133

Bastarder? Hva er det hunder vi snakker om 😂

Anonymkode: 18bc2...5dd

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun tjener da ikke penger på det. Er du helt idiot, eller... Hun taper jo massevis på det.

Det skulle ikke vært lov og være snart 50 år og ha så liten innsikt i samfunnsøkonomi. De pengene som hun får fra Nav, hvor tror du de kommer fra: den store seddeltrykkemaskinen? Det er penger fra norske skattebetalere. Når hun lyver slik at hun må få penger fra Nav istedenfor far så får staten MINDRE penger til andre ting: eldreomsorg, veier, helsevesen. Og det går ut over alle.

Dessuten: nei hun taper ikke nødvendigvis penger på det. Hvis hun mistenker at far uansett ikke vil være istand til å betale bidraget vil hun faktisk TJENE penger på det.

http://www.tv2.no/a/3167

(artikkelen er litt gammel så jeg tar forbehold for eventuelle lovendringer)

Endret av Darwinia:-)
Skrevet
1 time siden, Darwinia:-) skrev:

Det skulle ikke vært lov og være snart 50 år og ha så liten innsikt i samfunnsøkonomi. De pengene som hun får fra Nav, hvor tror du de kommer fra: den store seddeltrykkemaskinen? Det er penger fra norske skattebetalere. Når hun lyver slik at hun må få penger fra Nav istedenfor far så får staten MINDRE penger til andre ting: eldreomsorg, veier, helsevesen. Og det går ut over alle.

Dessuten: nei hun taper ikke nødvendigvis penger på det. Hvis hun mistenker at far uansett ikke vil være istand til å betale bidraget vil hun faktisk TJENE penger på det.

http://www.tv2.no/a/3167

(artikkelen er litt gammel så jeg tar forbehold for eventuelle lovendringer)

Hæ? De pengene hun får av Nav som alenemor, vil hun ha rett på helt uavhengig av om hun oppgir far eller ei. 

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? De pengene hun får av Nav som alenemor, vil hun ha rett på helt uavhengig av om hun oppgir far eller ei. 

Nei, det er far som skal betale bidrag. Hvis mor ikke får bidrag, enten fordi den oppgitte faren ikke er i stand til å betale eller mor ikke vet hvem far er må Nav betale istedenfor. Men ifølge linken får man MER penger om man oppgir far ukjent. I dette tilfelle vet mor hvem far er men vil oppgi far ukjent. Dette er uetisk av to grunner:

-det fjerner muligheten for at far betaler bidrag selv

-mor får utbetalt mer penger enn hun har krav på

Igjen: med forbehold for lovendringer

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke jeg som er idioten her :) 

Skrevet

Meld fra.

Selv har jeg vært i samme situasjon som venninna di. Håper jeg er venninna di, og du melder :)

Jeg ble gravid som ganske ung. Far ønsket ikke å være i bildet, og han overtalte meg til å ikke oppgi han som far. Jeg sa det var greit. Barnet vet hvem som er far, men far står ikke på papiret. Det vil jo da si at barnet har ikke krav på farsarv. Selvfølgelig så vet jeg ingenting om hva/om far har nevnt barnet i testamentet.

I ettertid så angrer jeg veldig på dette valget som ble gjort for veldig mange år siden. Barnet er fortsatt under 18 år, og jeg vet ikke om far evt må betale tilbake dersom han nå blir oppgitt som far.
"alle" andre vet også hvem som er barnets far. Det de ikke vet er jo at han ikke står oppgitt.

Anonymkode: 67c57...cb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...