Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Forsvinner smertene med epidural under fødselen? Helt ærlig folkens! Anonymkode: 5c933...153
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Hei, Jeg har aldri født før; men min mor har jo født både meg og min storebror!! Storebror kom med rumpa først og hun fikk epidural. Sier hun ikke kjente noe Mens med meg, uten, var det skikkelig smertefullt. Håper det hjalp :))) Anonymkode: 97a77...482
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Det kan gjøre det. Faktisk i så stor grad at rier stopper opp og man må få oxytocin drypp. Da begynner man å tukle med kroppens prosesser. Oxytocin drypp har vist seg i nylige studier å gi økt forekomst av barseldepresjon. Epidural kan i de fleste tilfeller også ta bort trykketrangen, så man må trykke på kommando , dette gir økt risiko for rift, sugekopp og tang. Epidural er flott når man må ha det, men mitt råd er vei opp risikoen også. Jeg har hatt en fødsel med epidural (travel fødestue så lite veiledning fra Jm, lettere for de å bare sette epidural), og en uten noe smertelindring (eget valg). Etter fødsel nr to opplevde jeg en rus og forelskelse jeg aldri har kjent maken til, takket være at kroppen fikk gjennomgå det naturlige. Og det å få kjenne pressrier -noe så kult! Snakk om heftige krefter (og helt ærlig, null smerte! Kun når hodet kom, men det tar ikke epidural heller. Fordelen er at da presser man naturlig, og revner mindre) Anonymkode: 404eb...ac6
Twintipp Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 For snart 12 år siden fikk jeg epidural ved fødsel og jeg ble helt smertefri!! Satt og spiste wienerbrød og sov litt etc. Det kommer visst an på hvor godt de setter den. Har også hatt epidural som smertelindring i 8 dgr etter en stor operasjon, da ble jeg ikke helt smertefri, selv med masse morfin ved siden av, men smertene da var mye verre enn rier også.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #5 Skrevet 8. desember 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan gjøre det. Faktisk i så stor grad at rier stopper opp og man må få oxytocin drypp. Da begynner man å tukle med kroppens prosesser. Oxytocin drypp har vist seg i nylige studier å gi økt forekomst av barseldepresjon. Epidural kan i de fleste tilfeller også ta bort trykketrangen, så man må trykke på kommando , dette gir økt risiko for rift, sugekopp og tang. Epidural er flott når man må ha det, men mitt råd er vei opp risikoen også. Jeg har hatt en fødsel med epidural (travel fødestue så lite veiledning fra Jm, lettere for de å bare sette epidural), og en uten noe smertelindring (eget valg). Etter fødsel nr to opplevde jeg en rus og forelskelse jeg aldri har kjent maken til, takket være at kroppen fikk gjennomgå det naturlige. Og det å få kjenne pressrier -noe så kult! Snakk om heftige krefter (og helt ærlig, null smerte! Kun når hodet kom, men det tar ikke epidural heller. Fordelen er at da presser man naturlig, og revner mindre) Anonymkode: 404eb...ac6 Jeg har en litt annerledes erfaring med epidural... Jeg fødte mitt første barn naturlig, uten smertelindring. Det var vondt, men helt overkommelig, og jeg fikk rift grad 2, måtte syes en stund etterpå (fikk bedøvelse da jeg ble sydd, så kjente ingenting). Jeg slet med å knytte meg helt til babyen og skjønte ikke helt at det var min baby engang. Fødte dagen etter termin, og alt var helt etter boka, både svangerskap og fødsel. Og babyen var gjennomsnittlig i vekt og lengde. Var ingenting som skulle tilsi at jeg skulle bli deprimert. Da jeg fødte mitt andre barn ble jeg igangsatt på unaturlig vis (stikkpiller) og svangerskapet hadde vært et helvete med 2 sprøyter hver dag fra jeg oppdaget at jeg ble gravid til jeg hadde født barnet. Jeg gråt nesten hver dag, og hadde smerter hver eneste dag. I tillegg til vond bekkenløsning og en følelse av dårlig samvittighet ovenfor førstemann. Jeg fikk så vondt av igangsettelsen, den var like vond ved 3 cm åpning som min første fødsel var ved 8 cm åpning, så jeg ba om epidural - og fikk det. Det tok bort ALL smerten Etter 12 timer med smerte og gråting og skriking, kunne jeg endelig sove. Sov fra 4-10 cm, kjente overhodet ingenting, og jordmor sa at de riene var skikkelig kraftige, og gode, og kroppen gjorde jobben som bare det. Det at jeg fikk slappe helt av gjorde at kroppen greide å få til skikkelige, gode rier, og fikk gjøre det den skulle gjøre. Mot slutten av fødselen så kjente jeg trykketrangen. Ja, jeg kjente den. Tross epidural! Jeg var overhodet ikke bedøvet "der nede", på meg satt riene mest i ryggen og epiduralen tok bort 100% av smertene, jeg var mer smertefri da enn jeg er i hverdagen. Så jeg presset når jeg fikk lov, og når jeg fikk pressetrang. Så jeg presset 2-4 ganger og var ferdig. Revnet? Grad 2, akkurat som med førstemann. Alt var helt likt faktisk, fødselen var nøyaktig like lang. Den eneste forskjellen var at fødselen var mye vondere. Så jeg har god erfaring med epidural. Men én ting som kanskje er verdt å nevne er at jeg fikk veldig, veldig vondt i ryggen dagen etter, klarte ikke engang å bøye meg. Men det gikk over. Fikk dog litt sånn "rar følelse" der inne i ryggen i flere år etter fødselen. Anonymkode: 44007...9db
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 11 minutter siden, Twintipp skrev: For snart 12 år siden fikk jeg epidural ved fødsel og jeg ble helt smertefri!! Satt og spiste wienerbrød og sov litt etc. Det kommer visst an på hvor godt de setter den. Har også hatt epidural som smertelindring i 8 dgr etter en stor operasjon, da ble jeg ikke helt smertefri, selv med masse morfin ved siden av, men smertene da var mye verre enn rier også. Det kommer veldig an på ryggen din. Anonymkode: 44007...9db
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 Ene gangen forsvant det ikke, ble dempet litt, men ikke nok. Andre gsngen forsvant det meste av smertene, men kjente fremdeles hbordan kroppen jobbet og strakk seg. Ekkelt, men ikke vondt. Anonymkode: 3bc92...0d3
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har en litt annerledes erfaring med epidural... Jeg fødte mitt første barn naturlig, uten smertelindring. Det var vondt, men helt overkommelig, og jeg fikk rift grad 2, måtte syes en stund etterpå (fikk bedøvelse da jeg ble sydd, så kjente ingenting). Jeg slet med å knytte meg helt til babyen og skjønte ikke helt at det var min baby engang. Fødte dagen etter termin, og alt var helt etter boka, både svangerskap og fødsel. Og babyen var gjennomsnittlig i vekt og lengde. Var ingenting som skulle tilsi at jeg skulle bli deprimert. Da jeg fødte mitt andre barn ble jeg igangsatt på unaturlig vis (stikkpiller) og svangerskapet hadde vært et helvete med 2 sprøyter hver dag fra jeg oppdaget at jeg ble gravid til jeg hadde født barnet. Jeg gråt nesten hver dag, og hadde smerter hver eneste dag. I tillegg til vond bekkenløsning og en følelse av dårlig samvittighet ovenfor førstemann. Jeg fikk så vondt av igangsettelsen, den var like vond ved 3 cm åpning som min første fødsel var ved 8 cm åpning, så jeg ba om epidural - og fikk det. Det tok bort ALL smerten Etter 12 timer med smerte og gråting og skriking, kunne jeg endelig sove. Sov fra 4-10 cm, kjente overhodet ingenting, og jordmor sa at de riene var skikkelig kraftige, og gode, og kroppen gjorde jobben som bare det. Det at jeg fikk slappe helt av gjorde at kroppen greide å få til skikkelige, gode rier, og fikk gjøre det den skulle gjøre. Mot slutten av fødselen så kjente jeg trykketrangen. Ja, jeg kjente den. Tross epidural! Jeg var overhodet ikke bedøvet "der nede", på meg satt riene mest i ryggen og epiduralen tok bort 100% av smertene, jeg var mer smertefri da enn jeg er i hverdagen. Så jeg presset når jeg fikk lov, og når jeg fikk pressetrang. Så jeg presset 2-4 ganger og var ferdig. Revnet? Grad 2, akkurat som med førstemann. Alt var helt likt faktisk, fødselen var nøyaktig like lang. Den eneste forskjellen var at fødselen var mye vondere. Så jeg har god erfaring med epidural. Men én ting som kanskje er verdt å nevne er at jeg fikk veldig, veldig vondt i ryggen dagen etter, klarte ikke engang å bøye meg. Men det gikk over. Fikk dog litt sånn "rar følelse" der inne i ryggen i flere år etter fødselen. Anonymkode: 44007...9db Må legge til at etter fødsel nr 2, så knyttet jeg meg til babyen med én gang. Anonymkode: 44007...9db
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #9 Skrevet 8. desember 2017 2 med epidural og en uten. På slutten føltes det ut som jeg skulle dø av smerter på slutten av åpningsfasen. Riene var svært effektive og tok kun noen timer. To pressrier og barnet var uten. På mange måter flott å ha gått igjennom. De to andre med epidural tok bort all smerte. Til og med da babyen kom ut. Den skle liksom bare ut. Fødslene gikk helt greit for seg litt lengre i tid, men helt normalt. Riftene var små med alle tre. Anonymkode: 1c2c0...8ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #10 Skrevet 8. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: 2 med epidural og en uten. På slutten føltes det ut som jeg skulle dø av smerter på slutten av åpningsfasen. Riene var svært effektive og tok kun noen timer. To pressrier og barnet var uten. På mange måter flott å ha gått igjennom. De to andre med epidural tok bort all smerte. Til og med da babyen kom ut. Den skle liksom bare ut. Fødslene gikk helt greit for seg litt lengre i tid, men helt normalt. Riftene var små med alle tre. Anonymkode: 1c2c0...8ad Knyttet meg til barnet og var "forelsket" i alle tre. Ingen forskjell. Anonymkode: 1c2c0...8ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #11 Skrevet 8. desember 2017 Jeg ble ikke helt smertefri, men nok til at jeg klarte å sove noen timer. Våknet igjen av at pressriene startet og hadde full åpning. Men pressriene forsvant like fort (i alle fall kjente jeg dem ikke), så jeg måtte presse på kommando. Kjente ikke at jeg presset heller, jeg prøvde, men trodde ikke jeg klarte det siden jeg ikke kjente noe. Men ungen var ute etter 3 press, ingen revning eller noenting. Anonymkode: e2687...3b2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #12 Skrevet 8. desember 2017 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer veldig an på ryggen din. Anonymkode: 44007...9db Det kommer kun an på dose. Anonymkode: 2f433...794
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #13 Skrevet 8. desember 2017 Hos meg virket epiduralen fantastisk fra 4-7 cm. Når jeg da begynte å få vondt igjen, fikk jeg påfyll. Men det hjalp ikke, så da var det bare å holde ut..... Anonymkode: f7f00...878
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #14 Skrevet 8. desember 2017 Født en gang uten smertelindring og to ganger med epidural. Første gang med epidural virket den bare på høyre side av kroppen, veldig rar følelse. Kjente riene på venstre side av magen, men ikke høyre. Andre gang jeg fikk epidural virket den litt, men babyen lå å stanget hodet i bekkenet og den smerten var grusom. Tredjemann ble født uten noe smertelindring og det var helt jævlig vondt, for hadde nesten ikke pause mellom riene. Men i ettertid er jeg glad for at jeg fødte uten smertelindring, bare for å ha prøvd det;) Anonymkode: 3b175...31a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #15 Skrevet 8. desember 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer kun an på dose. Anonymkode: 2f433...794 Nei. Anonymkode: 44007...9db
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #16 Skrevet 8. desember 2017 Når jeg fødte mitt første barn fødte jeg uten epidural. Med nr 2 fikk jeg epidural. Milevid forskjell! Med epidural ble riene milde, rett etterpå fikk jeg pressrier, kjente trykketrang men ikke smerter, bare ett mildt ubehag. Når toppen av hodet sto i åpningen kjente jeg trykk, men ikke den brennende svien jeg fikk ved første fødsel. Pressriene var gode og jeg fikk helt fint til å presse rolig og kontrollert for å unngå revning. Jeg var med på fødselen til en venninne ett års tid senere, hun fikk også epidural men hun følte det ikke fungerte så godt. Hun hadde heftige pressrier og presset til hun så svart på noen rier. Hun hadde en kjapo fødsel men husker den som vond og litt traumatisk i ettertid. Jeg vet ikke hvorfor vår opplevelse av epidural var så forskjellig annet enn at hun fikk riestimulerende drypp etter epidural var, satt slik at det kanskje spilte inn på opplevelsen av det. Anonymkode: a7ec2...578
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #17 Skrevet 8. desember 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når jeg fødte mitt første barn fødte jeg uten epidural. Med nr 2 fikk jeg epidural. Milevid forskjell! Med epidural ble riene milde, rett etterpå fikk jeg pressrier, kjente trykketrang men ikke smerter, bare ett mildt ubehag. Når toppen av hodet sto i åpningen kjente jeg trykk, men ikke den brennende svien jeg fikk ved første fødsel. Pressriene var gode og jeg fikk helt fint til å presse rolig og kontrollert for å unngå revning. Jeg var med på fødselen til en venninne ett års tid senere, hun fikk også epidural men hun følte det ikke fungerte så godt. Hun hadde heftige pressrier og presset til hun så svart på noen rier. Hun hadde en kjapo fødsel men husker den som vond og litt traumatisk i ettertid. Jeg vet ikke hvorfor vår opplevelse av epidural var så forskjellig annet enn at hun fikk riestimulerende drypp etter epidural var, satt slik at det kanskje spilte inn på opplevelsen av det. Anonymkode: a7ec2...578 Det fikk jeg også, og min opplevelse var bare positiv. Det er nok individuelt. Anonymkode: e2687...3b2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #18 Skrevet 8. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei. Anonymkode: 44007...9db Kommer man inn i epiduralrommet, så kommer man inn og det er doseavhengig. Kommer man ikke inn, heter det ikke epidural. Anonymkode: 2f433...794
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #19 Skrevet 8. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommer man inn i epiduralrommet, så kommer man inn og det er doseavhengig. Kommer man ikke inn, heter det ikke epidural. Anonymkode: 2f433...794 Jo. De setter fortsatt epidural. Anonymkode: 44007...9db
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #20 Skrevet 8. desember 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo. De setter fortsatt epidural. Anonymkode: 44007...9db Ikke hvis de ikke setter i epiduralrommet. Da heter det spinal. Anonymkode: 2f433...794
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #21 Skrevet 8. desember 2017 Smertefri men også riefri, og vanskelig å få satt i gang effektive rier igjen. Endte med keisersnitt fordi riene ikke virket. Anonymkode: 67c58...843
Twintipp Skrevet 8. desember 2017 #22 Skrevet 8. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kommer veldig an på ryggen din. Anonymkode: 44007...9db Hvordan kommer an på ryggen? For meg handlet det mye om smertenivået. Epiduralen ramlet litt ut ei natt etter operasjonen, og smertene var laaaaaaaaangt over fødselsriernivå! Hadde så høy dose epidural da at jeg brukte ei uke på å seponere den. Kan ikke i min villeste fantasi tro at jeg fikk så høy dose under fødselen, og smertene av rier vs smertene etter operasjonen kan ikke sammenliknes. Gruer meg nada til fødsel nå neste gang, for smertene på rier er barnemat i forhold!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #23 Skrevet 8. desember 2017 Første er født i sete for 13 år siden og da måtte jeg ha epidural. Har født to til etter det uten noe smertelindring, og de siste fødslene var en walk in the park i forhold! Skikkelig jævlig vondt selv med epidural! Anonymkode: 85ea1...a85
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #24 Skrevet 8. desember 2017 Dette er helt merkelig for meg å lese. Jeg ble i gangsatt med min første og eneste 13 dager over termindato. Gjorde helt sykt vondt. Fikk epidural som var helt himmelsk. Men etter en stund kjente jeg riene igjen, og pressriene og det å presse henne ut var helt for jævlig vondt. Jeg trodde seriøst at jeg skulle revne tvers over kroppen og dø, så vondt var det. Så hva i all verden skjedde med epiduralen? Den kan umulig ha vært på lenger hos meg, når dere andre ikke har hatt noen smerter under selve fødselen. Anonymkode: b4366...154
Twintipp Skrevet 8. desember 2017 #25 Skrevet 8. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette er helt merkelig for meg å lese. Jeg ble i gangsatt med min første og eneste 13 dager over termindato. Gjorde helt sykt vondt. Fikk epidural som var helt himmelsk. Men etter en stund kjente jeg riene igjen, og pressriene og det å presse henne ut var helt for jævlig vondt. Jeg trodde seriøst at jeg skulle revne tvers over kroppen og dø, så vondt var det. Så hva i all verden skjedde med epiduralen? Den kan umulig ha vært på lenger hos meg, når dere andre ikke har hatt noen smerter under selve fødselen. Anonymkode: b4366...154 Kan være at den gikk ut litt, det gjorde den på meg. Anestesilegen måtte pirke den på plass igjen. Funket bare på halve siden, og da sitter den ikke riktig! Skal sige deg jeg lå i ro etterpå😆
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå