Gå til innhold

Sender dere barna i bh den 27,28 og 29 desember?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke spesielt gøy å være i barnehagen i julen. Det er få barn, de er blandet på tvers av avdelinger og bemanningen er ofte veldig tynn. Akkurat i romjulen blir de fleste barnehager en oppbevaringsplass og ikke noe annet enn det. Mange av de voksne har ikke lyst til å være der, og det blir ikke særlig god stemning av det heller. Og jeg skal love deg at man blir lei av at det er de samme barna som dukker opp hver bidige ferie. Lever for all del barna i barnehagen, men da må man i det minste innrømme at det er dw voksnes behov og ikke barnets. 

Anonymkode: a5a14...3cf

For endårlug barnehage dere har. Dette ville jeg tatt opp med styrer, sånn skal det ikke være.

 

hos oss (og antagelig i de fleste barnehager) er det folk som VIL jobbe i jula av ulike grunner.

 

man blir møtte av julemusikk og tente lys. De ansatte har god tid pga få barn og det blir spilt masse spill, lest bøker, laget julepynt og barna får bli med å lage varm lunsj hver dag. De voksne hjelper barna å leke på tvers av alder. 

 

Mine barn skal en dag i barnehagen og jeg vet de kommer til å kose seg. De går i en liten basebarnehage og kjenner alle voksne. 

Anonymkode: add72...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mange av disse foreldrene må jo sende barna i barnehagen når de selv har fri. Lite empati for andre og egne barn viser jo at de har store manglende evner på å være gode foreldre ! Så tror nok disse barna har det best i barnehagen.  

Håper alle barnehagene stenger i jula. Er jo som oftes de med under snittet omsorgsevne som sender uansett. De som jobber er jo faktisk flinkere til å ordne med besteforeldre osv. Fordi de faktisk bryr seg og ungene sine. 

Anonymkode: f6952...1ad

Kjempestart! Ingen trenger jo jobbe i jula. La alle ha fri fra lille julaften til 3.januar. 

Det blir selvfølgelig litt upraktisk for dem som skulle handlet noe, dem som skulle kjørt bil etter snøvær. Kjedelig å bli syk og

Nei, ikke alle ville vært bekvemme med å ha gamle eller syke slektnnger i huset hele jula, men pytt, pytt. Her har vi heldig vis vedfyring, men for dem uten ville det nok blitt litt kaldt når strømmen gikk og ganske mange ville savnet TV og radio.

Ja, la alle få ver hjemme og kose seg i jula. Jo mer jeg tenker på det jo bedre liker jeg ideen. Det kunne kanskje minne oss skikkelig på hvor godt vi pleier å ha det og hvor avhengig vi er av at folk går på jobb.

Anonymkode: 074e7...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For endårlug barnehage dere har. Dette ville jeg tatt opp med styrer, sånn skal det ikke være.

 

hos oss (og antagelig i de fleste barnehager) er det folk som VIL jobbe i jula av ulike grunner.

 

man blir møtte av julemusikk og tente lys. De ansatte har god tid pga få barn og det blir spilt masse spill, lest bøker, laget julepynt og barna får bli med å lage varm lunsj hver dag. De voksne hjelper barna å leke på tvers av alder. 

 

Mine barn skal en dag i barnehagen og jeg vet de kommer til å kose seg. De går i en liten basebarnehage og kjenner alle voksne. 

Anonymkode: add72...996

Å du hellige skylapper

Anonymkode: d1bd2...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså skal i bhg 27 og fri 28 og 29 de trenger å løpe fra seg, far er på jobb og jeg er høygravid :)

Anonymkode: baf8e...555

Jeg er også høygravid, kan føde når som helst faktisk. Hadde aldri ramlet meg inn å bruke barnehagen om jeg ikke hadde trengt det i et sånt tidspunkt som romjula. Her har minstemann rett som det er fri med meg nå også. Har to barn hvor eldste er veldig krevende, men det er mitt ansvar som forelder å ta meg av de. 

Anonymkode: 0acb2...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

For endårlug barnehage dere har. Dette ville jeg tatt opp med styrer, sånn skal det ikke være.

 

hos oss (og antagelig i de fleste barnehager) er det folk som VIL jobbe i jula av ulike grunner.

 

man blir møtte av julemusikk og tente lys. De ansatte har god tid pga få barn og det blir spilt masse spill, lest bøker, laget julepynt og barna får bli med å lage varm lunsj hver dag. De voksne hjelper barna å leke på tvers av alder. 

 

Mine barn skal en dag i barnehagen og jeg vet de kommer til å kose seg. De går i en liten basebarnehage og kjenner alle voksne. 

Anonymkode: add72...996

Det er nok ikke helt sånn... personalet prøver nok så godt de kan at barna skal ha fine dager, men det er ganske irriterende å se foreldre som leverer barna for så å dra hjem for å slappe av og kose seg. Det vil uansett være hyggeligst hjemme i jula uansett hvordan man vrir og vender på det. Trenger barna å løpe fra seg? Så Finn på noe hjemme da🙄 plutselig er de store.  

Anonymkode: 0acb2...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love dere at de ansatte har vondt langt inni sjela og irriterter seg grønn dersom du sender poden i Bhg. Og sier du skal hjem å vaske hus!!! Så klart gjør de jobben sin og prøver å ordne det koselig. Men de fleste jeg kjenner syns ikke det er noe Ok 

Anonymkode: f6952...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marge Simpson

Selv har jeg har aldri sendt barna mine i barnehagen i romjula, selvom jeg har jobbet. Da skaffer jeg heller barnevakt de få dagene.

På avdelingen til datteren min skal fire av 40 barn være i barnehagen. Vet at mor eller far til to av de har fri hele jula. I barnehagen der barnet mitt går er det møter og kurs stadig vekk, uten lønn, og de ansatte har derfor flere uker med fri de kan avspasere. 

Jeg vet selvsagt at ikke alle har den samme muligheten, men der foreldrene har mulighet til å ha barnet hjemme så synes jeg de absolutt bør. Skal mor eller far ha fri og barnet skal i barnehagen? Det blir for dumt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også høygravid, kan føde når som helst faktisk. Hadde aldri ramlet meg inn å bruke barnehagen om jeg ikke hadde trengt det i et sånt tidspunkt som romjula. Her har minstemann rett som det er fri med meg nå også. Har to barn hvor eldste er veldig krevende, men det er mitt ansvar som forelder å ta meg av de. 

Anonymkode: 0acb2...6c3

Ja, det er ditt ansvar. Og kanskje den beste måten å ta seg av barnet var å sørge for at det fikk leke litt og være ute i barnehagen?

Det er slett ikke sikkert at du klarer å ta deg godt nok av barnet når det både må ta hensyn til høyggravid mor og krevende søsken. 

Kanskje det er mamma-stoltheten som overskygger barnets behov? 

Anonymkode: 706d8...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal love dere at de ansatte har vondt langt inni sjela og irriterter seg grønn dersom du sender poden i Bhg. Og sier du skal hjem å vaske hus!!! Så klart gjør de jobben sin og prøver å ordne det koselig. Men de fleste jeg kjenner syns ikke det er noe Ok 

Anonymkode: f6952...1ad

Da bør de virkelig skifte jobb! Å surve over at folk benytter seg av tilbudet de trenger og betaler for er hårreisende. 

Anonymkode: 706d8...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det er ditt ansvar. Og kanskje den beste måten å ta seg av barnet var å sørge for at det fikk leke litt og være ute i barnehagen?

Det er slett ikke sikkert at du klarer å ta deg godt nok av barnet når det både må ta hensyn til høyggravid mor og krevende søsken. 

Kanskje det er mamma-stoltheten som overskygger barnets behov? 

Anonymkode: 706d8...114

Det er ikke sikkert de er ute noe særlig engang, for det er ikke så gøy å være ute hvis du ikke har noen særlig å leke med

Anonymkode: d1bd2...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sikkert de er ute noe særlig engang, for det er ikke så gøy å være ute hvis du ikke har noen særlig å leke med

Anonymkode: d1bd2...f4c

Om det så bare er et barn og en voksen så er det noen å leke med. Akkurat som hjemme er det en voksen. Når barnet er hjemme kan det leke med får eller mor. Når barnet er i barnehagen kan det leke med de voksne der. 

Anonymkode: 074e7...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen som sier at de som skal jobbe ikke skal benytte barnehagen. Vi snakker om dem som velger å levere ungen i barnehagen men de selv har fri. 

Skal du på jobb så benytter du deg selvsagt av bhg. 

Anonymkode: 2545c...d05

Hun jeg siterte ønsket at alle barnehager skal stenge i romjulen. 

Hvordan butikker, sykehus, aldershjem osv skal driftes sier hun dog ingenting om. 

Anonymkode: 706d8...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/8/2017 den 22.00, Anonym bruker skrev:

Det er ofte man ikke vet flere uker på forhånd om man vil bruke barnehagen. Da må man sørge for å holde muligheten åpen. Barnehagen har ikke anledning til å kreve at barna kommer. Om det blir få barn en dag blir det god tid til det enkelte barnet. Det er ingen krise.

Anonymkode: 074e7...8a3

Nei, men man vet om man har fri fra jobb eller ikke. Og har man fri holder man ungene hjemme. Det er jo ikke så vanskelig vel?

Anonymkode: 1c47e...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er ditt ansvar. Og kanskje den beste måten å ta seg av barnet var å sørge for at det fikk leke litt og være ute i barnehagen?

Det er slett ikke sikkert at du klarer å ta deg godt nok av barnet når det både må ta hensyn til høyggravid mor og krevende søsken. 

Kanskje det er mamma-stoltheten som overskygger barnets behov? 

Anonymkode: 706d8...114

Nå sa jeg det kun er av og til nå som det er vanlige dager i barnehagen da, ikke hver dag..😊 akkurat i romjula tror jeg absolutt barnet har det fint sammen med meg uansett om babyen er født eller fortsatt er i magen😊 det er ikke så mange dagene. 

Anonymkode: 0acb2...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men man vet om man har fri fra jobb eller ikke. Og har man fri holder man ungene hjemme. Det er jo ikke så vanskelig vel?

Anonymkode: 1c47e...1d3

Nei, man vet ikke bestandig det før rett før og uansett er det ikke noe værre å ha barna i barnehagen en dag i romjulen når man har fri enn en dag i oktober.

Det aller tåpligeste må likevel være å sende ungene i barnehagen en dag både barn og foreldre eller kan kose seg hjemme, bære fordi man måtte ha muligheten til å sende ungene i barnehagen i tilfelle man måtte jobbe eller noe annet viktig.

Anonymkode: 074e7...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er godt å kjenne på at denne "kritikken" ikke biter seg fast i samvittigheten.  Det blir litt for useriøst når vi skal begynne å snakke om de ansattes ve og vel. Det er ikke mitt ansvar at de ansatte som må jobbe i julen, ikke har spart ferien sin. Jeg har heller ikke noe med hvorfor de ikke har flere avspaseringstimer igjen. Hvis Det viste seg at ingen barn var påmeldt i julen, måtte de fortsatt vært der. De måtte fått andre arbeidsoppgaver. (Snakker av erfaring vi fikk ikke gå et minutt før)  

Anonymkode: 6258e...d87

Hm... Litt av en holdning du har til de ansatte som oppdrar ungen(e) din(e) opp til 40% av sin våkne tid. Du tror alle de ansatte bare er sånn litt glemske og glupske og bruker opp ferien sin, og glemte at det var jul. Så sitter de der og klør seg i panna? De fleste har ikke fått tatt ut ferie resten av året, fordi det er vanskelig å få det til å gå opp med fulle barnegrupper. Mulig du ikke hadde det sånn, da du var barnehageassistent, og kanskje var av den glemske typen? Hver jul er det en kamp om hvem som skal få fri, fordi folk HAR avspasering og HAR ferie de ikke har fått tatt ut. At du vil ta deg en dag fri for å chille i badekaret og vaske litt truser, kan gjøre at én ikke får reist hjem fra Oslo til Tromsø i jula. Sug litt på den karamellen!

Anonymkode: b95c8...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hm... Litt av en holdning du har til de ansatte som oppdrar ungen(e) din(e) opp til 40% av sin våkne tid. Du tror alle de ansatte bare er sånn litt glemske og glupske og bruker opp ferien sin, og glemte at det var jul. Så sitter de der og klør seg i panna? De fleste har ikke fått tatt ut ferie resten av året, fordi det er vanskelig å få det til å gå opp med fulle barnegrupper. Mulig du ikke hadde det sånn, da du var barnehageassistent, og kanskje var av den glemske typen? Hver jul er det en kamp om hvem som skal få fri, fordi folk HAR avspasering og HAR ferie de ikke har fått tatt ut. At du vil ta deg en dag fri for å chille i badekaret og vaske litt truser, kan gjøre at én ikke får reist hjem fra Oslo til Tromsø i jula. Sug litt på den karamellen!

Anonymkode: b95c8...b6c

Hehe- Det blir en for dum diskusjon for meg å være med på. Jeg liker diskusjoner med litt mer saklig dybde, så jeg hadde ikke sugd på den karamellen  om den så ble kastet i munnen på meg. 

Anonymkode: 6258e...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man vet ikke bestandig det før rett før og uansett er det ikke noe værre å ha barna i barnehagen en dag i romjulen når man har fri enn en dag i oktober.

Det aller tåpligeste må likevel være å sende ungene i barnehagen en dag både barn og foreldre eller kan kose seg hjemme, bære fordi man måtte ha muligheten til å sende ungene i barnehagen i tilfelle man måtte jobbe eller noe annet viktig.

Anonymkode: 074e7...8a3

Du som arbeidstaker har jo krav på å få vite om ferien din i rimelig tid. Så du vet vel nå om du har fri i romjula eller ei? 

Selvsagt kan man jo få greie på 22.desember at man får fri, i spesielle tilfeller, men det er jo bedre å ta en prat med bhg og gi beskjed om at ungene blir hjemme da, enn å sende de uansett 

Anonymkode: 1c47e...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette kun for barnehageansatte eller for folk som må arbeide i jula generelt?

 

bestemor på gamlehjem bør hentes hjem for de ansatte MÅ få avspasere? Må hun være på gamlehjemmet i romjulen så er det helt greit at de ansatte gjør minst mulig, at hun skal sitte å kjede seg og merke at andre gamle blir hentet sv din slekt? 

 

Dersom dere brekker hånda eller blir syke i romjulen så forventer dere at legen/kirurgen helst vil ha juleferie og derfor venter dere til etter romjulen? 

 

Har virkelig ingen av dere familie som MÅ jobbe i hele romjulen? Og dere som må jobbe, gjør dere virkelig en dårlig jobb fordi dere helst vil være hjemme? 

 

Eller gjelder dette kun barnehageansatte? 

Anonymkode: add72...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjelder dette kun for barnehageansatte eller for folk som må arbeide i jula generelt?

 

bestemor på gamlehjem bør hentes hjem for de ansatte MÅ få avspasere? Må hun være på gamlehjemmet i romjulen så er det helt greit at de ansatte gjør minst mulig, at hun skal sitte å kjede seg og merke at andre gamle blir hentet sv din slekt? 

 

Dersom dere brekker hånda eller blir syke i romjulen så forventer dere at legen/kirurgen helst vil ha juleferie og derfor venter dere til etter romjulen? 

 

Har virkelig ingen av dere familie som MÅ jobbe i hele romjulen? Og dere som må jobbe, gjør dere virkelig en dårlig jobb fordi dere helst vil være hjemme? 

 

Eller gjelder dette kun barnehageansatte? 

Anonymkode: add72...996

Forskjellen er at i barnehage leier man sjelden inn vikarer. Små barn er ikke nødvendigvis like tilpasningsdyktig som eldre og syke, og det er derfor hensiktsmessig at ansattmassen er stabil gjennom året. Mange barnehager har stengt på sommeren og således tvungen ferie. Mange kan heller ikke ta fri når det passer dem, derfor kan det være greit å få tatt fri på tider hvor man ser at det er få barn tilstede. 

Her blir det ikke leid inn ved sykdom før på dag 17, og bhg er stengt 4 uker. Dermed har de ansatte bare en uke de kan disponere «fritt» og mange tar noen av de dagene i jula, naturlig nok 

Anonymkode: 1c47e...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av å lese her inne... jeg trodde foreldre skulle støtte hverandre jeg. Skal jeg ha dårlig samvittighet for å sende ungen min i bhg. 

Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede. Når jeg skal jobbe juleaften KVELD(!!) sitter ikke jeg å tenker "for noen familier som ikke tar sine barn hjem til jul". Selvfølgelig trenger ikke jeg å være på jobb om alle er hjemme på juleaften og kommer hjem etter kl 22, men sitter jeg sammen med en 20 åring med downs syndrom så koser vi oss så godt vi kan! Jeg har vell ingenting med hvorfor foreldrene eller søsknene ikke vil ha dem hjemme, og jeg gjør da ikke noe dårligere jobb fordi det er juleaften.

Anonymkode: 92950...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe- Det blir en for dum diskusjon for meg å være med på. Jeg liker diskusjoner med litt mer saklig dybde, så jeg hadde ikke sugd på den karamellen  om den så ble kastet i munnen på meg. 

Anonymkode: 6258e...d87

Innlegget er preget av språklig krydder, var det vanskelig å se poenget for deg? La meg strippe det ned litt, så også du forstår det. Selv om ditt "Hehe-" og "saklig dybde" bare er forsøk på hersketeknikk og avvæpning. Det gikk ikke, kjære.

Man har et moralt ansvar ovenfor barnehagen som institusjon. Når de ber en gi beskjed, er det for at de skal kunne legge til rette for barnet og de ansatte. Barna, fordi det krever et visst antall voksne der, og de ansatte når det kommer til uttak av ferie og avspasering. Når folk ikke overholder dette fordi de ønsker muligheten åpen for en dag hvile i romjula, kan det føre til at det krever akkurat én voksen mer. Det kan da føre til at "Siri" ikke får reist hjem til familien i Stavanger den jula. Så viser det seg at du velger å ikke bruke den plassen likevel, fordi det var noe morsomt som dukket opp. Da har "Siri" endt opp med å miste julefeiringen fordi noen garderte seg. 

For det andre er det i foreldres interesse at de ansatte får tatt ut ferien når det er gode muligheter for få barn, slik at ferien ikke tas ut når det er for stor barnegruppe. For det første kan underbemanning føre til ulykker eller underskudd av omsorg for ditt barn. For det andre kan dette føre til en arbeidsbelastning som igjen kan skape sykdom og overbelastning hos de ansatte. Dette kan igjen føre til at det blir underbemanning, og det hele blir en ond sirkel. 

Forsto du det nå?

Anonymkode: b95c8...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du som arbeidstaker har jo krav på å få vite om ferien din i rimelig tid. Så du vet vel nå om du har fri i romjula eller ei? 

Selvsagt kan man jo få greie på 22.desember at man får fri, i spesielle tilfeller, men det er jo bedre å ta en prat med bhg og gi beskjed om at ungene blir hjemme da, enn å sende de uansett 

Anonymkode: 1c47e...1d3

Nei, jeg er ikke arbeidstaker. Jeg er selvstendig næringsdrivende og arbeidsgiver.

Anonymkode: 074e7...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også hjemme i romjulen, og jentene skal i barnehagen. Mannen jobber og jeg er alvorlig syk. Føler ikke vi har noen andre muligheter, dessverre. 

Anonymkode: c23f7...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar dem ut dersom vi ønsker det. Skriver meg ikke opp på lista, fordi det har jeg dårlig erfaring med. Jeg betaler for alle dagene og melder dem ikke ut bare fordi bhg vil planlegge hvem som skal avspasere. De har ganske mange planleggingsdager ila et år og får planlegge de dagene heller. Det får holde med 5 ukers ferie, inkludert planleggingsdager, sykedager etc. Så lenge jeg betaler for hele desember, så er de påmeldt hele desember. Er lei av at de står og ser på når man skriver på lista. Aldri mer. 

Anonymkode: 42a42...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...