Gå til innhold

Er norske barn "dummere" enn andre lands barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har også bodd i Danmark og aldri opplevd at noen holdt døra for meg 😂 og heller ikke funnet barna verken mer høflige eller noe annet.

Anonymkode: bc69b...a4b

Jeg har også gåt på skolen i Danmark, der jeg bar eneste jente. Da jeg kom hjem opplevde jeg å gå rett inn i en dør siden jeg hadde vennet meg til at noen holdt den åpen for meg 😂. Ellers var de ikke voldsom.t høflige. (Dreide seg uansett ikke om barn, vi var nesten voksne.)

Anonymkode: 7dbe7...2ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norske barn kom ganske på gjennomsnittet i PISA undersøkelsen, noe som var et sjokk for norsk politikk. Det var en annen undersøkelse på omtrent samme tid som jeg ikke husker navnet på, men den viste at norske barn kom veldig godt ut på sosial trivsel i skolen. Japan og Finnland er to land som har utmerket seg i skolen de siste årene. Vi har også fått mer kvalitetsvurdering gjennom nasjonale prøver og kartleggingsprøver for å ha kontroll på den faglige utviklingen til norske elever, for å heve den faglige kompetansen.

Så for å svare på spørsmålet, så er det en del land som har bedre resultater på lesing, skriving og regning, men vi er helt på gjennomsnittet så det er mange land som gjør det dårligere også. Norge har hatt fokus på at det sosiale og trivselen i skolen skal være bra, og at det igjen fører til faglig utvikling. Det sosiale er noe som blir sett på som samfunnsnyttig når barna blir voksne og skal ut i arbeid.

Anonymkode: 37c53...da9

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norske barn kom ganske på gjennomsnittet i PISA undersøkelsen, noe som var et sjokk for norsk politikk. Det var en annen undersøkelse på omtrent samme tid som jeg ikke husker navnet på, men den viste at norske barn kom veldig godt ut på sosial trivsel i skolen. Japan og Finnland er to land som har utmerket seg i skolen de siste årene. Vi har også fått mer kvalitetsvurdering gjennom nasjonale prøver og kartleggingsprøver for å ha kontroll på den faglige utviklingen til norske elever, for å heve den faglige kompetansen.

Så for å svare på spørsmålet, så er det en del land som har bedre resultater på lesing, skriving og regning, men vi er helt på gjennomsnittet så det er mange land som gjør det dårligere også. Norge har hatt fokus på at det sosiale og trivselen i skolen skal være bra, og at det igjen fører til faglig utvikling. Det sosiale er noe som blir sett på som samfunnsnyttig når barna blir voksne og skal ut i arbeid.

Anonymkode: 37c53...da9

En annen ting med PISA som mediene sjelden fokuserer på, er at den også spør om hvor godt elevene trives med det faget den aktuelle PISA-testen fokuserer på. Der kommer noen av topplandene, som Finland og Japan veldig dårlig ut, mens Norge gjør det bedre. 

Anonymkode: 4bb38...6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...