Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 Jeg har venner fra andre land i Eurpoa, de snakker om at barna fra deres land er så begavet og smarte. Spesielt de som har gått litt skole i hjemlandet sitt. Jeg sitter ofte igjen med følelsen av at banet mitt er dumt og kan ingen ting i forhold til barn fra deres land. For de barna er smarte og begavede som har gått skikkelig skole... Anonymkode: c072a...49f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 Nei. De er ikke det. Men folkefest andre land liker å skryte av hva som er bedre der de kommer fra hele tiden. Ganske slitsomt til tider Anonymkode: ecdb2...6eb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 Nei, men mange andre steder er de flinkere til å snakke om positive ting, rose og "snakke opp". Her hjemme er vi litt for preget av Janteloven og en kultur hvor vi heller snakker ned enn opp, eller i hvert fall ikke "skryter". Anonymkode: 49da6...dff
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 Jeg skryter av barnet mitt som ligger foran de andre på lesing og skriving. Barnet får ekstra lekser for det er så flink. Det blir føyset vekk for de utrolig flotte og begavede barna deres. Jeg skjønner meg ikke på de, deres barn ligger på gjennomsnittlig nivå på skolen... Og når de fremmer det, så kommer all dritten om hvor dårlig norske skoler er, eller det er FOR mye religion i skolen... Jeg begynner snart og vurdere og kutte de ut pga dette.... Anonymkode: c072a...49f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skryter av barnet mitt som ligger foran de andre på lesing og skriving. Barnet får ekstra lekser for det er så flink. Det blir føyset vekk for de utrolig flotte og begavede barna deres. Jeg skjønner meg ikke på de, deres barn ligger på gjennomsnittlig nivå på skolen... Og når de fremmer det, så kommer all dritten om hvor dårlig norske skoler er, eller det er FOR mye religion i skolen... Jeg begynner snart og vurdere og kutte de ut pga dette.... Anonymkode: c072a...49f Om vennskapet deres er en evig konkurranse om å bo i det beste landet og ha de mest oppvakte barna skjønner jeg at det blir et slitsomt vennskap ja... Anonymkode: bf47a...8f2
gale damen Skrevet 6. desember 2017 #6 Skrevet 6. desember 2017 (endret) Nei, men norske barn er jevnt over langt mindre disiplinerte og de er kravstore. De er lite vant til å yte noe uten belønning, eller at det stilles krav. Det er mye "jeg har rett til/kravpå" og veldig lite "hva må jeg gjøre for at dette skal fungere/hvilke krav stilles til meg". De er ikke mindre intelligente, men de er uvant med å jobbe hardt for å oppnå noe. Og før DIB-hylerne kommer med "jammen MITT barn.." Jeg sier "jevnt over". Endret 6. desember 2017 av gale damen
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #7 Skrevet 6. desember 2017 I mange land begynner barna tidligere på skole og de begynner også tidlig med prøver og tester slik at de har mye flere resultater å snakke om og det blir mye mer fokus på hva de kan til hvilken tid. Kjenner noen som bodde i et annet land i 2 år mens barna var små og den eldste gutten på 4 år fikk lange rapporter om alt han gjorde og kunne til enhver tid. Husker de til og med hadde skrevet at han kunne pusse nesen selv ved behov 80% av gangene. Jeg tror dessuten at i mange land/kulturer så har de andre tradisjoner for å stille mer krav til barna og la de gjøre ting selv enn vi er her. Anonymkode: 2ad2f...a9b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #8 Skrevet 6. desember 2017 Jeg tror den norske pedagogikken og oppdragerstilen har feiet. Anonymkode: 8040f...54d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #9 Skrevet 6. desember 2017 Det er fordi det er lite kunnskap om læring gjennom lek i mange andre land. Jeg har jobbet som barnehagelærer og opplevd at mange europeere etterlyser konservativ kateterundervisning fra tre år. Anonymkode: 25d15...8bf
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #10 Skrevet 6. desember 2017 Jeg bodde i et asiatisk land da jeg var liten og begynte i skolen som fireåring. Det ga meg en stor fordel de første årene i norsk skole, men etterhvert jevnet det seg ut. Men respekten og selvdisiplinen jeg lærte meg som liten har jeg alltid hatt med meg. Og det tror jeg alltid har vært en stor fordel. Anonymkode: ead63...329
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #11 Skrevet 6. desember 2017 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: I mange land begynner barna tidligere på skole og de begynner også tidlig med prøver og tester slik at de har mye flere resultater å snakke om og det blir mye mer fokus på hva de kan til hvilken tid. Kjenner noen som bodde i et annet land i 2 år mens barna var små og den eldste gutten på 4 år fikk lange rapporter om alt han gjorde og kunne til enhver tid. Husker de til og med hadde skrevet at han kunne pusse nesen selv ved behov 80% av gangene. Jeg tror dessuten at i mange land/kulturer så har de andre tradisjoner for å stille mer krav til barna og la de gjøre ting selv enn vi er her. Anonymkode: 2ad2f...a9b Jeg synes ikke dette er noe å strekke seg etter. Jeg vil helst ha slutt på de ukentlige prøvene, og helst ville jeg at de skulle startet det året de fyller sju år. Anonymkode: 09029...83b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #12 Skrevet 6. desember 2017 1 time siden, gale damen skrev: Nei, men norske barn er jevnt over langt mindre disiplinerte og de er kravstore. De er lite vant til å yte noe uten belønning, eller at det stilles krav. Det er mye "jeg har rett til/kravpå" og veldig lite "hva må jeg gjøre for at dette skal fungere/hvilke krav stilles til meg". De er ikke mindre intelligente, men de er uvant med å jobbe hardt for å oppnå noe. Og før DIB-hylerne kommer med "jammen MITT barn.." Jeg sier "jevnt over". Enig med deg. Jeg var i Danmark i sommer og la merke til at danske barn var mer observante og høflige enn norske barn. Fikk bl.a sitteplass på bussen, løp for å rekke bussen og barna som gikk foran meg på gangveien så meg og flyttet seg. Bare to eksempler jeg kommer på i farta. Men fikk som sagt inntrykk av at de er "bedre" enn norske barn. Tror vi bør kreve litt mer av ungene våre ja, synes de har det for godt og får alt servert på et sølvfat. Og de bør bli mer disiplinerte ja, særlig på skolen.. Anonymkode: abd89...c6e
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #13 Skrevet 6. desember 2017 Nei,de er ikke dummere kanskje mindre observante og det kreves mindre av dem. Jeg gikk på skolen i utlandet så flyttet jeg til Norge. Forskjellen er at det er mindre utfordringer i norsk skole. Foreldrene er glade barna går på skole og thats it. I mange land foreldrene og skolen krever at barna deltar aktivt,leser seg opp,får gode nok karakterer. Franske skoler feks,og foreldrene,krever at barna er høflige,at barna hjelper til. Det er ikke en laaaaang prosess men det må gå på 1-2-3. Anonymkode: 584c6...178
Nyttårs barn Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 Vi har lite fokus på disiplin og karakterer i norsk skole. Mange land er mer bevisst på at barna skal nå potensialet sitt og dyrker enere på en annen måte enn vi har kultur for. Det positive her i landet er at vi blir oppdratt til selvstendighet og til å tenke kritisk. Nesten alle voksne tar etterutdanning, det tyder på at skolen ikke dreper lærelysten.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig med deg. Jeg var i Danmark i sommer og la merke til at danske barn var mer observante og høflige enn norske barn. Fikk bl.a sitteplass på bussen, løp for å rekke bussen og barna som gikk foran meg på gangveien så meg og flyttet seg. Bare to eksempler jeg kommer på i farta. Men fikk som sagt inntrykk av at de er "bedre" enn norske barn. Tror vi bør kreve litt mer av ungene våre ja, synes de har det for godt og får alt servert på et sølvfat. Og de bør bli mer disiplinerte ja, særlig på skolen.. Anonymkode: abd89...c6e Har mye familie i DK. Og barna der er absolutt ikke høfligere enn norske barn! Skolen i Danmark har store disiplinproblemer. Danskere er lite autoritetstro. Det samme gjelder barna. Respekten for lærere og pedagoger er liten, både blant voksne og barn. Der ligger faktisk Norge foran. Anonymkode: 3a37f...70f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #16 Skrevet 6. desember 2017 4 timer siden, gale damen skrev: Nei, men norske barn er jevnt over langt mindre disiplinerte og de er kravstore. De er lite vant til å yte noe uten belønning, eller at det stilles krav. Det er mye "jeg har rett til/kravpå" og veldig lite "hva må jeg gjøre for at dette skal fungere/hvilke krav stilles til meg". De er ikke mindre intelligente, men de er uvant med å jobbe hardt for å oppnå noe. Og før DIB-hylerne kommer med "jammen MITT barn.." Jeg sier "jevnt over". Er ikke det typisk for de fleste nordmenn inder 70og alle pensjonister? Anonymkode: 7dbe7...2ab
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #17 Skrevet 6. desember 2017 Nei våres barn er ikke dårligere, men vi er heller ikke bedre enn alle. Det er jo store forskjeller fra land til land. Finland er vel ett av de landene som har fått mest skryt for skolene sine, og så en dokumentar om det, og vi har litt å lære av de. Så selv om vi har bra skoler, kan vi bli bedre. Vi var på ferie i Berlin, da fant vi en stor lekeplass som lå blant flere blokker, så det var bare tyske barn der. Og det var så stille på lekeplassen, selv om det var fult av barn der. Og barna pratet de, men de skrek ikke. De pratet med innestemme. Og det er litt for mange barn i Norge som ikke blir oppdratt, lærer seg at de er verdens univers, og kan gjøre hva de vil. Anonymkode: eb4ce...cd6
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #18 Skrevet 6. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har mye familie i DK. Og barna der er absolutt ikke høfligere enn norske barn! Skolen i Danmark har store disiplinproblemer. Danskere er lite autoritetstro. Det samme gjelder barna. Respekten for lærere og pedagoger er liten, både blant voksne og barn. Der ligger faktisk Norge foran. Anonymkode: 3a37f...70f Som tidligere skrevet så er MITT inntrykk at barna der er høfligere og observante enn norske barn her. Her får jeg som gravid ikke sitteplass av voksne heller. Og at ingen tar av seg ryggsekken når det er trangt på toget/trikken/banen er noe jeg aldri kommer til å skjønne. Ingen holder døra for deg heller når du går ut av butikken/kafe. Det gjorde danskene. I Danmark møtte jeg aldri slike situasjoner som her i Norge gjør meg irritert. Det er noe JEG personlig har opplevd... Anonymkode: abd89...c6e
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #19 Skrevet 6. desember 2017 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som tidligere skrevet så er MITT inntrykk at barna der er høfligere og observante enn norske barn her. Her får jeg som gravid ikke sitteplass av voksne heller. Og at ingen tar av seg ryggsekken når det er trangt på toget/trikken/banen er noe jeg aldri kommer til å skjønne. Ingen holder døra for deg heller når du går ut av butikken/kafe. Det gjorde danskene. I Danmark møtte jeg aldri slike situasjoner som her i Norge gjør meg irritert. Det er noe JEG personlig har opplevd... Anonymkode: abd89...c6e Din personlige opplevelse er lite relevant i en større sammenheng. Når det kommer til utdanningssystemet er Danmark det landet vi i størst grad kan sammenligne oss med, og bruke utdanningsforskning fra. Anonymkode: 5436b...efc
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #20 Skrevet 6. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei våres barn er ikke dårligere, men vi er heller ikke bedre enn alle. Det er jo store forskjeller fra land til land. Finland er vel ett av de landene som har fått mest skryt for skolene sine, og så en dokumentar om det, og vi har litt å lære av de. Så selv om vi har bra skoler, kan vi bli bedre. Vi var på ferie i Berlin, da fant vi en stor lekeplass som lå blant flere blokker, så det var bare tyske barn der. Og det var så stille på lekeplassen, selv om det var fult av barn der. Og barna pratet de, men de skrek ikke. De pratet med innestemme. Og det er litt for mange barn i Norge som ikke blir oppdratt, lærer seg at de er verdens univers, og kan gjøre hva de vil. Anonymkode: eb4ce...cd6 Kjenner til det med tyske barn, ja. Jeg har tysk mann og er det noe vi er opptatt av når det kommer til oppdragelse er det at barna ikke skal bli like forkynte og regelbunede som det som er vanlig der. Våre barn skal ha frihet til å herje og bruke bestemme ute. De skal ha mot til å si imot autoriteter og de skal lære at det ikke er farlig å dumme seg ut litt. Anonymkode: 7dbe7...2ab
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #21 Skrevet 6. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei våres barn er ikke dårligere, men vi er heller ikke bedre enn alle. Det er jo store forskjeller fra land til land. Finland er vel ett av de landene som har fått mest skryt for skolene sine, og så en dokumentar om det, og vi har litt å lære av de. Så selv om vi har bra skoler, kan vi bli bedre. Vi var på ferie i Berlin, da fant vi en stor lekeplass som lå blant flere blokker, så det var bare tyske barn der. Og det var så stille på lekeplassen, selv om det var fult av barn der. Og barna pratet de, men de skrek ikke. De pratet med innestemme. Og det er litt for mange barn i Norge som ikke blir oppdratt, lærer seg at de er verdens univers, og kan gjøre hva de vil. Anonymkode: eb4ce...cd6 Nuvel... Finland har også skoleskytinger og skyhøy selvmordsrate, så hvor mye vi bør lære av Finland er vel diskutabelt. Vi utdanner barn med den beste demokratiforståelsen i verden, det kan vi være stolte av. 👍🏼😊 Anonymkode: a5f6b...739
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #22 Skrevet 7. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har venner fra andre land i Eurpoa, de snakker om at barna fra deres land er så begavet og smarte. Spesielt de som har gått litt skole i hjemlandet sitt. Jeg sitter ofte igjen med følelsen av at banet mitt er dumt og kan ingen ting i forhold til barn fra deres land. For de barna er smarte og begavede som har gått skikkelig skole... Anonymkode: c072a...49f Foreldrene har i alle fall egoet på plass. Det er vel den største skilnaden her! Anonymkode: bc69b...a4b
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #23 Skrevet 7. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Som tidligere skrevet så er MITT inntrykk at barna der er høfligere og observante enn norske barn her. Her får jeg som gravid ikke sitteplass av voksne heller. Og at ingen tar av seg ryggsekken når det er trangt på toget/trikken/banen er noe jeg aldri kommer til å skjønne. Ingen holder døra for deg heller når du går ut av butikken/kafe. Det gjorde danskene. I Danmark møtte jeg aldri slike situasjoner som her i Norge gjør meg irritert. Det er noe JEG personlig har opplevd... Anonymkode: abd89...c6e Har også bodd i Danmark og aldri opplevd at noen holdt døra for meg 😂 og heller ikke funnet barna verken mer høflige eller noe annet. Anonymkode: bc69b...a4b
gale damen Skrevet 7. desember 2017 #24 Skrevet 7. desember 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nuvel... Finland har også skoleskytinger og skyhøy selvmordsrate, så hvor mye vi bør lære av Finland er vel diskutabelt. Vi utdanner barn med den beste demokratiforståelsen i verden, det kan vi være stolte av. 👍🏼😊 Anonymkode: a5f6b...739 At det var..? Barn med den beste demokratiforståelsen? Hva er det for noe vås?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #25 Skrevet 7. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Som tidligere skrevet så er MITT inntrykk at barna der er høfligere og observante enn norske barn her. Her får jeg som gravid ikke sitteplass av voksne heller. Og at ingen tar av seg ryggsekken når det er trangt på toget/trikken/banen er noe jeg aldri kommer til å skjønne. Ingen holder døra for deg heller når du går ut av butikken/kafe. Det gjorde danskene. I Danmark møtte jeg aldri slike situasjoner som her i Norge gjør meg irritert. Det er noe JEG personlig har opplevd... Anonymkode: abd89...c6e Har også mye slekt i Danmark og kan bekrefte det den andre dansken sier. Angående sitteplass på buss osv., så er de faktisk ganske flinke til å reise seg her jeg bor. Bor midt i tjukkeste Groruddalen og innvandrerbefolkningen er kjempeoppmerksomme! Anonymkode: 4bb38...6bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå