Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 I min datters barnehage har de matpakke til alle måltid. De ansatte spiser sin egen mat sammen med barna, og det er jo i utgangspunktet flott. Samtidig forteller 4-åringen hver dag om proteinpuddinger, shaker, osv, hun gjenkjenner produktene i butikken og ber om at vi kjøper dem. Det er særlig én ansatt som alltid har måltidserstattere til lunsj (i følge mitt barn). Vi er selv opptatt av kosthold og av å være gode forbilder for barna. Jeg syns ikke det er ok at hun utsettes for en normalisering av måltidserstattere og «slanking». Er det hva vi gjør hjemme som er viktig, eller ville dere tatt det opp? Jeg er redd for å tråkke på tær, for dette er ellers flotte omsorgspersoner for barnet mitt. Anonymkode: 1e94b...d13
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 Nei, det tar du ikke opp. Lær heller barnet ditt at folk spiser forskjellig. Anonymkode: e2ea6...e88
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, det tar du ikke opp. Lær heller barnet ditt at folk spiser forskjellig. Anonymkode: e2ea6...e88 De gjør jo det, og det er greit at hun lærer. Men dette er forbilder som hun spiser sammen med tre ganger om dagen. Da blir påvirkningen ganske stor! Anonymkode: 1e94b...d13
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 Siden det er ok at de ansatte spiser shaker og proteinpuddinger, antar jeg at det er ok at barna også kommer med tilsvarende, ikke-slankende og barnevennlige matvarer... Anonymkode: 4c78a...277
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 Du mener helt oppriktig at du skal bestemme at den ansatte ikke kan spise hva hun vil...? Anonymkode: 622be...6f5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #6 Skrevet 6. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Siden det er ok at de ansatte spiser shaker og proteinpuddinger, antar jeg at det er ok at barna også kommer med tilsvarende, ikke-slankende og barnevennlige matvarer... Anonymkode: 4c78a...277 Ja, det er et godt poeng. Det er himla mye mas om sjokoladepudding på butikken om dagen. Og så sier jeg at det er ikke sunn mat for kroppen, og så sier hun at jo for det spiser Anne, og da må jeg si at det er en spesiell sjokoladepudding som er sunn for noen voksne 😅 Vet ikke hva jeg skal si, jeg da. HI Anonymkode: 1e94b...d13
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #7 Skrevet 6. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du mener helt oppriktig at du skal bestemme at den ansatte ikke kan spise hva hun vil...? Anonymkode: 622be...6f5 Nei, jeg skal ikke bestemme noe som helst. Jeg stiller spørsmål ved om det påvirker barnet mitt uheldig at de voksne rundt henne slanker seg og spiser shaker i stedet for mat. Og jeg lurer på om de ansatte har reflektert over den påvirkningen de har på barna. HI Anonymkode: 1e94b...d13
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #8 Skrevet 6. desember 2017 Der jeg jobber må vi ansatte spise tilsvarende mat som barna har i sine matpakker. Skal vi spise noe annet f eks de tingene som TS nevner så må det spises på pause. Dette synes jeg er en både ryddig og riktig måte å gjøre det på. Anonymkode: 7c65b...047
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #9 Skrevet 6. desember 2017 Jeg er litt enig med deg, og synes det er bra at man reflekterer over dette. Kanskje dette kunne vært tatt opp med styrer i barnehagen, kanskje de ansatte kunne reflektert litt over dette på et foreldremøte. Det kan jo faktisk hende denne ansatte ikke tenker over dette med å være forbilde for barna. Regner med at de ansatte har pauser, de har jo faktisk mulighet å spise maten sin da. Når jeg jobbet i barnehagen så pleide jeg også å spise matpakken min sammen med barna, men jeg ville aldri hatt mat med som var annerledes enn barnas mat når jeg spiste sammen med dem. Anonymkode: 59cd1...c14
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #10 Skrevet 6. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Der jeg jobber må vi ansatte spise tilsvarende mat som barna har i sine matpakker. Skal vi spise noe annet f eks de tingene som TS nevner så må det spises på pause. Dette synes jeg er en både ryddig og riktig måte å gjøre det på. Anonymkode: 7c65b...047 Det høres ut som et strålende opplegg. Poenget mitt er jo ikke at jeg vil diktere hva de ansatte spiser, men at måltidet er en pedagogisk arena. Jeg spiser aldri kvelds med mine egne barn, men tar gjerne en kopp kaffe. Da vet de at jeg spiser senere (og for guds skyld, da spiser jeg gjerne en proteinpudding). HI Anonymkode: 1e94b...d13
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #11 Skrevet 6. desember 2017 Jeg synes ikke det er en selvfølge at HI ikke skal ta opp dette. Selvsagt skal de ansatte få spise hva de vil, men ikke nødvendigvis sammen med barna. En barnehageansatt kan selvsagt også spise potetgull og sjokolade til lunsj hvis hun eller han ønsker det, men det måtte skjedd på et personalrom. Jeg vet egentlig ikke så mye om måltiderstattere og alternative dietter, det har jeg aldri drevet med selv, så jeg skal ikke uttale meg om denne saken spesielt. Men prinsipielt synes jeg ikke det er en privatsak hva de ansatte spiser sammen med barna. Anonymkode: b1163...31d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #12 Skrevet 6. desember 2017 Dette skal spise på personalrommet og det skal du si fra om. Jeg sitter da ikke å spiser pizza sammen med barna heller for det har jeg lyst på liksom. Eller macdonaldsmat med cola Anonymkode: fcc57...627
Mostly Harmless Skrevet 6. desember 2017 #13 Skrevet 6. desember 2017 Jeg har vært vitne til at ansatte diskuterte slanking og spiste måltidserstattere på en psykiatrisk avdeling som blant annet behandlet spiseforstyrrelser, og må si det hadde en svært uheldig virkning på min slektning som var innlagt der. Selv om man ikke skal diktere hva andre skal spise, tenker jeg at man bør være bevisst sin påvirkningskraft når man er ansatt i en posisjon der man har ansvar for personer som av en eller annen grunn trenger veiledning. Hva folk spiser og diskuterer på pauserommet er så sin sak, men når man deler et felles måltid med barn eller pasienter bør man tilpasse seg litt så ikke egne matvaner blir fokus for måltidet.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 Takk for reflekterte svar, dere! Min eneste informasjonskilde er jo 4 år, så jeg skal definitivt trå varsomt - men det er jo tydelig at disse kostholdsvalgene påvirker henne. Jeg tror jeg tar det opp med styrer, jeg. Anonymkode: 1e94b...d13
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Takk for reflekterte svar, dere! Min eneste informasjonskilde er jo 4 år, så jeg skal definitivt trå varsomt - men det er jo tydelig at disse kostholdsvalgene påvirker henne. Jeg tror jeg tar det opp med styrer, jeg. Anonymkode: 1e94b...d13 Det ville jeg absolutt ha gjort. Forklar henne situasjonen, at du er litt bekymret for hvilke signaler om mat datteren din plukker opp, og spør gjerne om de har noen retningslinjer for hva personalet kan spise sammen med barna. Bare husk å gjøre det på en fin måte, uten å være aggressiv eller anklagende! Anonymkode: b1163...31d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #16 Skrevet 6. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det høres ut som et strålende opplegg. Poenget mitt er jo ikke at jeg vil diktere hva de ansatte spiser, men at måltidet er en pedagogisk arena. Jeg spiser aldri kvelds med mine egne barn, men tar gjerne en kopp kaffe. Da vet de at jeg spiser senere (og for guds skyld, da spiser jeg gjerne en proteinpudding). HI Anonymkode: 1e94b...d13 Så i løpet av en dag, så spiser dine barn kun et måltid sammen med deg? Fordi du ønsker å spise proteinpudding? Du høres jo frisk ut. Anonymkode: 826bb...7fb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #17 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så i løpet av en dag, så spiser dine barn kun et måltid sammen med deg? Fordi du ønsker å spise proteinpudding? Du høres jo frisk ut. Anonymkode: 826bb...7fb Det var da voldsomt? Hun spiser frokost og middag med meg, og så ny frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Jeg og mannen spiser kveldsmat i ni - titiden, og en gang i blant er det proteinpudding. Eller til og med litt sjokolade 😱 Tror ikke det er så uvanlig? 😂 HI Anonymkode: 1e94b...d13
mammaogeadni Skrevet 6. desember 2017 #18 Skrevet 6. desember 2017 Nå kobler ikke barn måltidserstattere og proteinpuddinger til slanking da, så lenge det ikke blir snakket om. En 4-åring bør ikke vite hva slanking er, mener jeg. De ser en voksen som spiser noe annet enn brødskiver. For de ser det kanskje ut som milkshake og dessert. Jeg er enig i at man bør spise det samme som barna, hvis man skal spise med dem.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #19 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det var da voldsomt? Hun spiser frokost og middag med meg, og så ny frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Jeg og mannen spiser kveldsmat i ni - titiden, og en gang i blant er det proteinpudding. Eller til og med litt sjokolade 😱 Tror ikke det er så uvanlig? 😂 HI Anonymkode: 1e94b...d13 Du gikk fra at du gjerne spiser pudding til kveld, nå til en sjelden gang. Og tviler på at du først tar en Shake, så avslutter med sjokolade 😂 Anonymkode: 826bb...7fb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #20 Skrevet 6. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg skal ikke bestemme noe som helst. Jeg stiller spørsmål ved om det påvirker barnet mitt uheldig at de voksne rundt henne slanker seg og spiser shaker i stedet for mat. Og jeg lurer på om de ansatte har reflektert over den påvirkningen de har på barna. HI Anonymkode: 1e94b...d13 Men hvordan vet barnet at dette er slankemat da? Anonymkode: e2ea6...e88
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #21 Skrevet 6. desember 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan vet barnet at dette er slankemat da? Anonymkode: e2ea6...e88 Her har både du og hun over her et poeng, for det tror jeg ikke hun vet. Det er jeg som tenker at det er slankemat, og vi snakker ikke om slanking hjemme. Med mindre det også snakkes om slanking tror hun nok det er dessert. 😊 Anonymkode: 1e94b...d13
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #22 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Her har både du og hun over her et poeng, for det tror jeg ikke hun vet. Det er jeg som tenker at det er slankemat, og vi snakker ikke om slanking hjemme. Med mindre det også snakkes om slanking tror hun nok det er dessert. 😊 Anonymkode: 1e94b...d13 "Vi er selv opptatt av kosthold og av å være gode forbilder for barna. Jeg syns ikke det er ok at hun utsettes for en normalisering av måltidserstattere og «slanking». " Og dermed faller ditt argument om å ta opp ansattes mat helt bort. Anonymkode: e2ea6...e88
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #23 Skrevet 6. desember 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Vi er selv opptatt av kosthold og av å være gode forbilder for barna. Jeg syns ikke det er ok at hun utsettes for en normalisering av måltidserstattere og «slanking». " Og dermed faller ditt argument om å ta opp ansattes mat helt bort. Anonymkode: e2ea6...e88 Nei, det syns jeg ikke, selv om jeg helt klart har gjort en feilkobling her. For jeg må fortsatt forklare hvorfor noen spiser slik og sånn, mens hun ikke kan det. Det er jo nettopp derfor jeg ønsker å begrense hvor eksponert hun blir. Og jeg syns hun kan lære i barnehagen OG hjemme hva som er sunn og skikkelig mat. Anonymkode: 1e94b...d13
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #24 Skrevet 6. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, det syns jeg ikke, selv om jeg helt klart har gjort en feilkobling her. For jeg må fortsatt forklare hvorfor noen spiser slik og sånn, mens hun ikke kan det. Det er jo nettopp derfor jeg ønsker å begrense hvor eksponert hun blir. Og jeg syns hun kan lære i barnehagen OG hjemme hva som er sunn og skikkelig mat. Anonymkode: 1e94b...d13 Hva hvis de ansatte spiser middagsrester, omelett eller andre brødløse ting, er det og et problem? Anonymkode: e2ea6...e88
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #25 Skrevet 6. desember 2017 Jeg jobbet i barnehage for noen år siden, da var det klare regler for at vi spiste det samme som barna dersom vi skulle spise lunsj. Hvis vi ville spise noe annet, skulle det skje på pauserommet, og vi kunne feks bare ta en kaffe el til måltidet med barna. Til frokost, hvor ungene i vår barnehage hadde matpakke, kunne vi også spise vår matpakke uavhengig av innhold. Jeg synes det var enkle og greie regler. Anonymkode: 61a74...0a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå