Gå til innhold

Hater julen. Blir trist...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir trist av å høre julemusikk.. føler at alt er bare møkka.. selv om jeg egentlig har et fint liv. Er det fler som har det slik? Tenker på alle de som ikke har det bra.. mens andre fester, spiser og koser seg.. : (

Anonymkode: aae02...a54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det på samme måte, hater å pynte huset mitt med stygge nisser, engler og masse annen dritt! Blir irritert av å høre på radio i desember når de spiller julesanger hele tiden. Det forventes at alle skal være så blide og glad i hverandre. Kjøpe gaver til folk som ikke trenger noe, hva er vitsen..?? Jeg har et flott liv, men pga av ungene så må jeg bite tenna sammen å late som jeg synes denne høytiden er topp! 

Anonymkode: c7ebc...bad

Skrevet

Ja, dere høres virkelig ut som dere har flotte liv.

Skrevet

Elsker å pynte til jul g kose meg hjemme, men det er også det eneste. Hadde tradisjoner, men så skilte foreldrene mine seg og jeg har sett deprimerte og stressa foreldre så mange ganger at jeg stort sett holder meg unna familiefeiring. Det blir aldri det samme, alltid noen som ikke er fornøyd og det å få møtt alle i julen er tidkrevende og krever en del reising. 

Så gleder meg stort sett aldri helt til julen lenger. Den tar rett og slett for mange krefter til reising og det å holde vemodet, tristhet og nostalgien på avstand.

Anonymkode: e25ea...29c

Skrevet

Hater den ikke egentlig, men skulle ønske den ikke kom i år. Har tatt meg vann over hodet med ny jobb, ny leilighet og barnehagebarn som bytter på å være syke annenhver uke. Orker ikke dette julestyret i år!

Anonymkode: 2a91c...f66

Skrevet

Herregud, julen er hva dere gjør den til.

Hvorfor reise land og strand rundt for å besøke onkelbror Simen fra Hyttiheita som dere kun ser en gang i året. Og hvorfor skal man bake?- butikkene har mange fine kaker. Og hvorfor skal tanke Bente ha gave om dere ikke er sammen i julen? Senk skuldrene og løft blikket. Bruk tiden som du ville ha brukt på farbror Per på en aketur med barna. Det er mer givende.....

Anonymkode: 3cc43...292

Skrevet

Jeg har et fint liv ellers i året.. men liker ikke julen.. hater også å pynte til jul.. må gå rundt å være blid.. føler bare for å ligge på soffan å slippe å se på julereklame.. aff.. jeg blir rett og slett deprimert.. 

Anonymkode: aae02...a54

Skrevet

Jeg er til vanlig ganske empatisk, men klarer ikke føle sympati for dere julehatere. 

Jeg kan ikke få nok julepynt, julesanger og julefilmer. Ja til og med julereklamene liker jeg. Jul er så utrolig koselig! 

Anonymkode: cdc1f...666

Skrevet

Dere trenger litt julemagi ! 

¤Svinger med tryllestaven¤ :gullengel:

Sånn!

Skrevet

Håper virkelig ikke barna deres merker deres negativiteten deres ! Fysj!

Anonymkode: e3154...46d

Skrevet

Hva er det dere styrer sånn med da? Hva er det som er så stress og forferdelig med julen?

Glade mennesker? Da er det ikke julen som er hovedproblemet ditt, altså. 

Stygg julepynt? Kjøp/lag noe som er fin da, det er ikke utvalget det står på, i hvertfall. 

Lage mat? Det man man da resten av året også?

Bake? Man får jo alt ferdiglaget, putt på glass og i kakebokser. Ingen bryr seg om hvem som har laget det likevel. 

Skrevet

Det er bare du som kan snu den bitre hatefulle tankegangen om at julen er så forferdelig. Det blir som du gjør det til sjøl! 

Jeg vasker ikke mer enn normalt, skal jeg ha rundvask leier jeg inn en vaskedame for anledningen. Jeg baker, fordi jeg har lyst - ikke fordi svigermor eller nabokona kommer på kaffebesøk i julen. Vi bestemte oss allerede før vi fikk barn at vi feirer på våre premisser, de som vil feire med oss får selvsagt gjøre det, men vi gidder ikke bruke energi på å stresse land og strand rundt bare fordi det er jul. Nå sier jeg ikke at du skal gjøre som meg, men du må gå litt i deg sjøl og finne ut hva er det du kan gjøre for at du og familien(snakker om as kjernefamilen her)får en fin jul, gi faen i hva andre mener, og hvor mange pepperkakehus med lykkelige barn som florerer på sosiale medier. 

Skrevet

Jeg skal atter en gang feire jul alene. Jeg er syk, har elendig økonomi, i år tror jeg ikke jeg vil få kjøpt julemiddag heller. Jeg er for syk til å gjøre noe hjemme, så det blir trolig ikke pynting heller. Men ikke en gang jeg hater julen. Jeg skal greie å kose meg likevel, jeg! :)

Dere som sier dere har bra liv med barn og familie, helse og grei økonomi - slutt å gjøre dere selv til martyrer!

Anonymkode: 92acb...5a5

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal atter en gang feire jul alene. Jeg er syk, har elendig økonomi, i år tror jeg ikke jeg vil få kjøpt julemiddag heller. Jeg er for syk til å gjøre noe hjemme, så det blir trolig ikke pynting heller. Men ikke en gang jeg hater julen. Jeg skal greie å kose meg likevel, jeg! :)

Dere som sier dere har bra liv med barn og familie, helse og grei økonomi - slutt å gjøre dere selv til martyrer!

Enig med deg

Anonymkode: a8d77...42f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med det? Jeg skrev at jeg hadde et fint liv fordi at det er ikke grunnen til at jeg misliker julen.. Det er liksom ikke sosialt akseptert å ikke like julen hvis du ikke har traumer eller vanskelige familieforhold å skylde på... 

Skrevet

Julen er vel hva DERE gjør den til. Skjønner ikke hva folk styrer med. Er snakk om å sette seg ned med familien og spise og kose seg. Selv fler jeg veldig på savnet etter de jeg har mistet i julen. Men, lever på minnene og er veldig takknemlig for at jeg har friske og nydelige barn

Anonymkode: bd3a7...418

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med det? Jeg skrev at jeg hadde et fint liv fordi at det er ikke grunnen til at jeg misliker julen.. Det er liksom ikke sosialt akseptert å ikke like julen hvis du ikke har traumer eller vanskelige familieforhold å skylde på... 

Men hva er problemet da? Hvorfor misliker du julen?

Anonymkode: 3a87e...e77

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du bør være takknemlig for det du har. Du sier du har et fint liv, vær glad for at du har det så bra som du har det. I stedet for å sutre over at julen er så fæl.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du bør være takknemlig for det du har. Du sier du har et fint liv, vær glad for at du har det så bra som du har det. I stedet for å sutre over at julen er så fæl.

Jeg er da takknemmelig for det jeg har, men kan vel mislike julen alikevell? Hvis man har et fint liv kan man ikke være misfordnøyd med noe da?? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel mange som ikke liker julen, men det er forskjell på å ikke like og å hate. Man trenger ikke flagge at man hater det, og si stakkars-meg i en martyraktig tone, du som ofrer alt for barna selv om du synes alt bare er stygt og dritt i jula...

Du har et valg, vet du. Du har alt for at du skal kunne ha en fin jul, en jul som du liker. Du velger å hate, å bli irritert, alt er stygt eller dritt, du ser ingen vits i det, men tar på deg martyrkappen din "for barnas skyld". Du kunne valgt en annen tilnærming til julen, du kunne skapt en jul som du likte i kompromiss med det barna og resten av familien ønsker, du kunne valgt å fokusere på det som er positivt rundt denne høytiden. Men du velger å la være, og det kan du jo bare fortsette å gjøre, hvis du tror julen din blir lettere å komme gjennom på den måten ;)

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel mange som ikke liker julen, men det er forskjell på å ikke like og å hate. Man trenger ikke flagge at man hater det, og si stakkars-meg i en martyraktig tone, du som ofrer alt for barna selv om du synes alt bare er stygt og dritt i jula...

Du har et valg, vet du. Du har alt for at du skal kunne ha en fin jul, en jul som du liker. Du velger å hate, å bli irritert, alt er stygt eller dritt, du ser ingen vits i det, men tar på deg martyrkappen din "for barnas skyld". Du kunne valgt en annen tilnærming til julen, du kunne skapt en jul som du likte i kompromiss med det barna og resten av familien ønsker, du kunne valgt å fokusere på det som er positivt rundt denne høytiden. Men du velger å la være, og det kan du jo bare fortsette å gjøre, hvis du tror julen din blir lettere å komme gjennom på den måten ;)

Jeg skulle gjerne vært foruten julen, men tror ikke det ville vært så populært for barna og øvrige familie og venner at vi slutter å feire. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle gjerne vært foruten julen, men tror ikke det ville vært så populært for barna og øvrige familie og venner at vi slutter å feire. 

Så du har kun to valg - enten droppe alt med jul eller hate julen? Jaja, det er jo også ditt valg.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du har kun to valg - enten droppe alt med jul eller hate julen? Jaja, det er jo også ditt valg.

Hvordan kan jeg begynne å like julen da? 

Skrevet

Jeg føler at følelsen av høytider generelt har gått.bort. Før kunne jeg ikke vente for at høytider skal starte. Feste på nyttåret,feks. Det var noe magisk når det snødde. Familiesammenkomster også. Nå føler jeg det ikke sånnt. Ønsker bare fred og ro. Feirer ikke nyttår med venner. Kanskje har småbarnslivet gjort sitt. Jeg har ikke sovet på lenge,tredjemann er 14 måneder. 

Anonymkode: 0d573...0b7

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan jeg begynne å like julen da? 

Det er det bare du som kan finne ut av.

Du kan glede deg over dine barns forventninger og glede over julen. Du kan fokusere på samhold. Du kan skape tradisjoner som du liker. Du må bevisst se etter ting du kan finne glede i.

Nå om dagen gleder jeg meg over å se hvor lyst og fint det blir der de pynter med julelys ute. Jeg gleder meg med en venninne som var glad for sin julepyntede butikk. Jeg gledet meg over den fireåringen jeg aldri har sett før, men som bare måtte fortelle meg at det i dag bare var 20 dager igjen til julaften, og lot meg imponere over at han greide å telle til 20 (nesten) helt riktig.

Jeg kunne selvfølgelig fokusert på at jeg ikke har råd til å kjøpe meg noe julepynt jeg selv liker, at jeg ikke har råd til utelys, at det derfor er mørk utenfor her nå som det er så lite snø. Jeg kunne valgt å tenke sure tanker om den julepyntede butikken. Jeg kunne valgt å se negativt på at fireåringen forstyrret meg når jeg var elendig form og bare trengte å hvile. Men jeg velger å fokusere på det jeg kan snu til noe positivt.

Hva du kan snu til å bli positivt, det er det bare du som kan finne ut. Du må ikke elske alt som har med jul å gjøre, men du kan likevel velge å se alt det positive som også følger denne tiden. Det kommer ikke av seg selv, du må aktivt jobbe for det. Aksepter det du ikke liker, men jobb for å finne noe du setter pris på med høytiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...