Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Jeg er sår redd for fødsel. Jeg er gravid bare i uke 5 og allerede tenker jeg på fødsel. Jeg har ikke noe lyst til å føde. Er det mulig å få keisersnitt? Er det vanskelig å få? Sitter nesten her å gråter bare tanken på å føde... Anonymkode: 8cf3a...553
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Du må få deg time hos jordmor så fort som mulig. Det er svært mange jordmødre som er gode på fødselsangst. Finn en god en. Er du redd pga tidligere traumer, så skal det være mulig å få samtale på føden. Uansett så må du få bearbeidet traumet. Er du redd førstegangsmor, så behøver du å få roet ned angsten din. Ring jordmortjenesten i din kommune i morgen! Lykke til og gratulerer med graviditeten! Anonymkode: ae36b...d71
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 Prøv å senke skuldrene, du har lang tid på å forberede deg både mentalt og fysisk på en fødsel. Du skal ha samtaler med lege og jordmor på kontroller, og om angsten din ikke roer seg kan du henvises til sykehuset og komme til samtaler der også, men jordmødre som har spesialisert seg på fødselsangst Mange får en ro etterhvert, lærer seg å stole på kroppen sin og tro på at dette er noe vi kvinner er laget for å klare, og føde vaginalt. Men går ikke det, om angsten din blir så stor at det blir umulig for deg å føde, ja da kan de bruke nødutgangen og snitte ungen ut. Det ordner seg på den ene eller andre måten. Anonymkode: afb48...97a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 Hvorfor tror folk at keisersnitt er så enkelt og moro? Jeg har tatt 2 hastekeisersnitt. Det verste jeg har vært med på! Anonymkode: 85884...e22
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 Oppfordrer til å følge kontoen «hjemmefodsel» på snapchat. Hun er så utrolig flink til å informere og jeg har gått fra å være redd til å glede meg mye pga denne kontoen Og snakk med lege og jordmor snarest. Kroppen din er skapt for fødsel! Anonymkode: 8bb31...081
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 Fødsel er ikke noe å være redd for. Dette er kroppen din laget for å klare! Og det er helt feil å tro at keisersnitt er en enkel løsning. Det er større risiko både for mor og barn. Så du er nødt til å jobbe med angsten din. Kan du sette ord på hva du helt nøyaktig er redd for? Anonymkode: 8a0a8...cae
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 Smerten. Den enorme smerten. Jeg har sett på fødestua og de hyler av smerte. Jeg får kjempe vondt bare av å ha mensen. Når jeg var på gynekologisk sjekk så vred jeg meg i smerte og legen måtte gi med to piller avslappende for å i det hele tatt klare å gjennomføre gå undersøkelsen. Når jeg tok ut egg (dette var et IVF forsøk) fikk jeg tre avslappende, smertestillende av de sterkeste typene man kan få på IVF på riksen. Likevel var det et helvete og legen reagerte og synes jeg hadde voldsomme smerter. Det er ingenting galt med meg. Har bare ikke så høy smerteterskel. Dette må jo være gode grunner å få keisersnitt? Jeg har mange venninner som har tatt keisersnitt og 5/6 sier det var helt perfekt for dem og de slappet av mer under svangerskapet. Jeg klarer ikke å nyte dagene som gravid. Jeg drømmer, og tenker på dette konstant. Anonymkode: 8cf3a...553
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 Snakk med en jordmor og få hjelp. Man får ikke keisersnitt fordi man har lav smerterskel (heldigvis). Ja, det er vondt, men det går helt fint Anonymkode: 18295...063
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 Du kan jo ta abort. Anonymkode: b76a4...d28
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Smerten. Den enorme smerten. Jeg har sett på fødestua og de hyler av smerte. Jeg får kjempe vondt bare av å ha mensen. Når jeg var på gynekologisk sjekk så vred jeg meg i smerte og legen måtte gi med to piller avslappende for å i det hele tatt klare å gjennomføre gå undersøkelsen. Når jeg tok ut egg (dette var et IVF forsøk) fikk jeg tre avslappende, smertestillende av de sterkeste typene man kan få på IVF på riksen. Likevel var det et helvete og legen reagerte og synes jeg hadde voldsomme smerter. Det er ingenting galt med meg. Har bare ikke så høy smerteterskel. Dette må jo være gode grunner å få keisersnitt? Jeg har mange venninner som har tatt keisersnitt og 5/6 sier det var helt perfekt for dem og de slappet av mer under svangerskapet. Jeg klarer ikke å nyte dagene som gravid. Jeg drømmer, og tenker på dette konstant. Anonymkode: 8cf3a...553 Keisersnitt er da virkelig ikke smertefritt? Du har smerter i mye lenger tid. Alle jeg kjenner som har både gjennomført snitt og vaginal fødsel foretrekker sistnevnte. Min nærmeste venninne husker ingenting av første uke med babyen fordi hun var så neddopet på morfin etter snittet. Anonymkode: 8bb31...081
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 Jeg har hatt begge deler. Og keisersnittet var mye mer smertefullt. Når du føder er så og si alle smertene før babyen kommer. Når du tar keisersnitt er all smerten etterpå. Det er lettere å takle smerte som et ledd i det å få en baby, for hver rie blir det nærmere, enn det er å ha skikkelig vondt når man har en nyfødt baby å ta seg av. Få deg en jordmortime så snart du kan. Anonymkode: ae36b...d71
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #12 Skrevet 4. desember 2017 Beklager å måtte si det. Men sånn er det når man er gravid. Da må man føde. Det skal veldig sterke gode begrunnelser for å få keisersnitt. Ja det kan være jævlig å føde, men du må bare gjennom det. Hilsen en jente som har hatt en lang og jævlig fødsel. Anonymkode: 531df...993
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #13 Skrevet 4. desember 2017 Vel dersom du ikke vil føde må du jo ta abort. Barnet må jo ut. Hvorfor tror du keisersnitt er så enkelt? Du ligger våken mens alle lagene i magen blir skåret i og åpnet. Du ligger på et sterilt rom og må ligge stille, veneflon og slanger i hendene. Så blir barnet tatt ut og du får se det litt, før barnet blir tatt fra deg. Du må på oppvåkning noen timer og får ikke se babyen. Ikke holde han, du går glipp av de første timene i babyen din sitt liv. både jeg og flere av de jeg kjenner som har hatt keisersnitt har hatt store smerter etterpå. Jeg klarte ikke gå, kastet opp og klarte ikke ta meg av barnet mitt på en uke. Keisersnittet måtte kuttes opp igjen to ganger pga betennelse. Jeg har født vanlig og selv om det tok tid så vil jeg heller gjøre det igjen. Det å få babyen opp på brystet rett etter fødsel er verdt alt sammen. Jeg har vært oppe å gått rett etterpå. Anonymkode: fe104...c7e
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #14 Skrevet 4. desember 2017 Ikke stress,hi, de siste ukene har du så mye plager og vondt at fødesmertene tar du imot med glede, for da er det hvertfall snart ferdig. Og du kan alltid ta epidural Anonymkode: a4475...78d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #15 Skrevet 4. desember 2017 Du vet det finnes epidural og lystgass? Anonymkode: b8d57...fd8
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #16 Skrevet 4. desember 2017 Få hjelp! Ja det gjør vondt, men det finnes 100 måter å håndtere det på. Og i samme sekund babyen er ute, så er smertene over. KS er ikke å foretrekke! Her må du jobbe med deg selv. Ferdig snakka! Helt ærlig så får jeg tics i øyet av førstegangsmødre som "bare vil ha KS, istedenfor vaginal fødsel, fordi å føde gjør vondt." Får lyst å riste dere! Anonymkode: 8a0a8...cae
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #17 Skrevet 4. desember 2017 Hvorfor ble du gravid hvis du er så redd for fødsel? Anonymkode: b02e8...649
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #18 Skrevet 4. desember 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ble du gravid hvis du er så redd for fødsel? Anonymkode: b02e8...649 Dette lurer jeg også på. Hvis du faktisk har så angst for å føde burde du ikke blitt gravid, for ungen må jo ut. Da burde du heller valgt adopsjon f.eks. Smerte er et veldig dårlig argument for keisersnitt siden du vil ha mer smerter i forbindelse med et keisersnitt enn ved en vaginal fødsel. Anonymkode: 9b7bb...e73
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #19 Skrevet 5. desember 2017 Jeg merker jeg blir fornæma HI ! All den smerten jeg hadde etter begge mine keisersnitt. Jeg fikk ikke holde barna mine på 1 døgn. Den tiden etter operasjonen var helt jævelig. Jeg følte at jeg ble frarøvet mye ved å ikke få føde vaginalt. Så det er ikke baaaaare bare å ta keisersnitt altså. Og den bedøvelsen de setter i ryggen, er ikke barnemat! Og noen vonde venefloner. Og ikke kunne ta seg ordentlig av barnet på en uke etter fødsel er deprimerende. Og hva med barnet?? Det er mindre traumatisk for barnet å bli født vaginalt Anonymkode: 85884...e22
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #20 Skrevet 5. desember 2017 Hva er du redd for? Det er greit å føde skikkelig migreneanfall er på mange måter verre. Dessuten kan du sikkert få epidural. Jeg har hatt to fødsler og mener at du ikke har noe du trenger å være redd for !! Anonymkode: 3c970...99a
sug lut Skrevet 5. desember 2017 #21 Skrevet 5. desember 2017 Livet er fullt av vemmelige og vonde ting. Men fødsel er en av de du faktisk kan unngå, du trenger ikke barn om du har så vanskelig for det, det høres ikke ut som du har psyke til å takle stort og unger er ingen dans på roser. Det du derimot ikke kan er å skrike deg til KS.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #22 Skrevet 5. desember 2017 Så slemme dere er! Hvorfor svare så stygt!!!! HI! Få epidural!!! Og time hos jordmor asap! Ikke bry deg om de stygge svarene du får! Det er ikke normale mennesker som svarer deg, dessverre! Anonymkode: 22a6b...08a
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #23 Skrevet 5. desember 2017 Jeg gikk fra sterk fødselsangst til å ende opp med å føde hjemme (planlagt) -det er det kuleste jeg har vært med på 👏🏻😊 Etter første fødsel (på sykehuset ) ville jeg aldri ha flere barn. Men med nr to så leste jeg meg opp (Anbefaler STERKT å lese Ina May Gaskin sin(e) bøker), snakket med flere flinke jordmødre og fikk en tilitt til kroppen min jeg aldri før har hatt Når frykten var borte, og jeg hadde fast Jm hele veien, så gikk det fort, intenst og morro. -En time etterpå ville jeg gjøre det igjen 😝 Gode kurs: Jordmorteamet, Aina Wendelborg og Jutta Rimpler. (Google og les) -Jeg sier IKKE at hjemmefødsel nødvendigvis er noe for deg, og det er ikke det de presser på for heller, men å få tilitt til egen fødekraft og kropp er viktig for en god opplevelse uansett hvor det blir -Lykke til! Anonymkode: dc1cf...127
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #24 Skrevet 5. desember 2017 I mitt tilfelle var også keisersnitt vondere enn vaginal fødsel. Jeg hadde det mye verre i ettertid av keisersnittet enn den vaginal fødselen. Nå skal jeg når som helst ha nr 3, og fikk tidlig i dette svangerskapet fødeangst. Legen min henviste meg da til Morgenrøden hvor jeg fikk snakke med en erfaren jordmor. Dette har hjulpet meg veldig, og vil anbefale deg å be om å bli henvist til det, eller noe lignende. Anonymkode: 9ffb5...ed1
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #25 Skrevet 5. desember 2017 Det er vanvittig mang som er utrolig kjipe her. Jeg ville bare snakke om det men isteden for jeg slike kommentarer «hvorfor ble du gravid» «skjerp deg» «blir så irritert på førstegangsfødene» osv. For det første, jeg ante ikke at jeg skulle få den angsten. Dette kom helt plutselig da jeg skjønte at jeg var gravid. Jeg har alltid gruet meg til gynologisk undersøkelser men ikke tenk at jeg skulle får panikk av å føde. Men det skjer da, og det skjedde/skjer med meg. Jeg er faktisk veldig opptatt av hvordan JEG har det i svangerskapet. Ikke at keisersnitt er så jævlig etterpå eller fødsel er så bra/dårlig. Jeg ønsker å ha et fint og koslig svangerskap uten angst. Og for meg akkurat nå så sliter jeg med å være gravid pga fødsel. Vi skal jo faktisk ha et menneske i magen i ni måneder og kropper forandrer seg helt, følelser og tanker. Og jeg synes det er viktig å ivareta meg selv under hele prosessen. DERFOR synes jeg at keisersnitt høres så mye bedre ut FOR MEG. Fordi da er det planlagt og jeg kan puste ut og vite nøyaktig dato og forbereder meg godt. Å ha lyst til å ta keisersnitt skal ikke være et TABUlagt tema. Vi kvinner skal holde sammen og støtte hverandre i dette. Keisersnitt gjør deg ikke svakere som mor eller svak generelt. Jeg har lest mange fine keisersnitt historier der kvinner sier det var absolutt detrette for dem, jeg har også lest at keisersnitt var helt jævlig og at de aldri vil gjøre det igjen. Det samme har jeg lest om fødsel. så jeg synes dere som er så utrolig frekke og tror dere vet alt om meg og min angst kan heller ha litt mer forståelse enn bare å angripe med det samme. Dere aner ikke noen ting om meg og viser ikke noen interesse for å støtte. Jeg ber dere derfor om å ikke svare dersom du skal bare komme med spydige kommentarer. Til dere som har vist forståelse og er positiv/ støttende. Tusen takk! Jeg trenger all støtten jeg kan få gjennom denne vanskelige tiden med angsten min nå. Anonymkode: 8cf3a...553
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå