Gå til innhold

Innkalt som vitne. Er lærer. Gravid. Kan jeg slippe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er innkalt som vitne i en omsorgssak. Tidligere har jeg vært i fylkesnemda i samme sak. Den er anket og tatt opp i tingretten.

Jeg jobber som lærer, og har via skolen blit innkalt som vitne.

Jeg har blitt gravid og jeg ser på dette som en veldig stor påkjenning for meg.

Kan noen andre vitne for meg. Ledelsen? Jeg vet ikke om jeg orker dette enda en gang. Jeg slet i flere uker med og både sove og spise forrige runde. Det hjelper ikke på at jeg er i 1. trimester. Jeg sliter allerede nok med det og er bare glad for at jeg klarer å være i jobb.

Anonymkode: 496de...00a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er deg det er synd på i denne situasjonen. 

Anonymkode: cfe6f...eec

Skrevet

Om du sender noen andre blir gjenfortelling og ikke førstehånds kunnskap/observasjon så det går nok ikke.

Men om du får legeattest på at du er for dårlig til å klare gjennomføre kan det hende du får lov å bare bli spurt ut på telefon, eller at de tar opp vitnemål på forhånd og du slipper stille i retten?

Anonymkode: 930e8...f13

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er deg det er synd på i denne situasjonen. 

Barnet har fått et nytt hjem og har det kjempefint.

Om ledelsen vitner for meg, så er vell det samme sak. De har også kjennskap til saken.

Jeg har fått beskjed om at jeg skal si akkurat det samme som sist.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du sender noen andre blir gjenfortelling og ikke førstehånds kunnskap/observasjon så det går nok ikke.

Men om du får legeattest på at du er for dårlig til å klare gjennomføre kan det hende du får lov å bare bli spurt ut på telefon, eller at de tar opp vitnemål på forhånd og du slipper stille i retten?

Anonymkode: 930e8...f13

Jeg har blitt bedt om å si det samme som jeg gjorde sist. Det er ingen ny informasjon fordi barnet byttet skole før jeg vitnet sist.

Har en kollega som fikk vitne på tlf i en annen mer alvorlig sak, men de som har denne saken virker mye mer strenger. Selv om saken ikke har så stor alvorlighetsgrad som den andre.

Skrevet

Barnet har fått et nytt hjem og har det kjempefint.

Om ledelsen vitner for meg, så er vell det samme sak. De har også kjennskap til saken.

Jeg har fått beskjed om at jeg skal si akkurat det samme som sist.

Det et da ikke opp til deg å ta en vurdering på hvordan barnet har det nå. 

Anonymkode: a1bcf...4e2

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt og hørt. Det du sa sist burde vel finnes arkivert et sted? Skjønner godt at dette oppleves belastende.

Anonymkode: 5737f...c46

Skrevet

Du må vitne ..   du kan selvfølgelig forsøke å få legeerklæring på hvor dårlig du er ... da blir jo det stående i din journal for alltid ..  og gravid er virkelig ikke god nok grunn til å slippe og vitne 

Anonymkode: 9f117...23e

Skrevet

Men siden det er en anke så skal all informasjon komme fram på nytt - ellers kan det jo hende at anken blir tatt til etterettning, og at barnet blir ført tilbake til den situasjonen den ble flyttet ifra.

Selvsagt skal man ta hensyn til seg selv, men her synes jeg du skal se litt lenger enn bare deg og ditt og gjøre det som er best for dette barnet !

Anonymkode: 7dd12...476

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det et da ikke opp til deg å ta en vurdering på hvordan barnet har det nå. 

Anonymkode: a1bcf...4e2

Når jeg har snakket med barnet i ettertid, så er da det en korrekt vurdering.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville tatt kontakt og hørt. Det du sa sist burde vel finnes arkivert et sted? Skjønner godt at dette oppleves belastende.

Tror da det.

Bare synes det er rart at det er andre som slipper.

Skrevet

Du må vitne ..   du kan selvfølgelig forsøke å få legeerklæring på hvor dårlig du er ... da blir jo det stående i din journal for alltid ..  og gravid er virkelig ikke god nok grunn til å slippe og vitne 

Anonymkode: 9f117...23e

Jeg vet jeg har vitneplikt.

Når man kaster opp mange ganger daglig, så er man jo ikke i helt bra tilstand.

Traff så vidt vasken i klasserommet i dag. :kvalm:   :sad:

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men siden det er en anke så skal all informasjon komme fram på nytt - ellers kan det jo hende at anken blir tatt til etterettning, og at barnet blir ført tilbake til den situasjonen den ble flyttet ifra.

Selvsagt skal man ta hensyn til seg selv, men her synes jeg du skal se litt lenger enn bare deg og ditt og gjøre det som er best for dette barnet !

Jeg forstår det.

Det jeg synes er ubehagelig er at foresatte skal være med i vitnesalen. Jeg har blitt plaget av dem i ettertid. Jeg tør ikke åpne døra når det ringer på lenger. Det må mannen min ta seg av. :(

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg har snakket med barnet i ettertid, så er da det en korrekt vurdering.

Det er likevel ikke opptil DEG å ta den vurderingen. Da kunne hele Rettsaken bare blitt avlyst. De kunne jo bare hørt med deg, som hat snakket med barnet.. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet jeg har vitneplikt.

Når man kaster opp mange ganger daglig, så er man jo ikke i helt bra tilstand.

Traff så vidt vasken i klasserommet i dag. :kvalm:   :sad:

Ta kontakt med både dem som har kalt deg inn og legen. Har selv hatt hyperemesis, så vet hvor dårlig man kan være i svangerskap, og slike påkjenninger gjør ikke saken bedre. Det er viktig å vitne, men kanskje dere kan finne en løsning sammen?

Skrevet

Det er likevel ikke opptil DEG å ta den vurderingen. Da kunne hele Rettsaken bare blitt avlyst. De kunne jo bare hørt med deg, som hat snakket med barnet.. 

Jeg forstår at du mener det.

Men når det er foresatte som anker dommen, så er det de som mener at dommen er feil.

Det var en korrekt avgjørelse av retten sist, med tanke på sakens omfang.

Barnet fikk et nytt hjem og får endelig mat, klær, søvn og omsorgen det trenger.

Skrevet

Jeg forstår det.

Det jeg synes er ubehagelig er at foresatte skal være med i vitnesalen. Jeg har blitt plaget av dem i ettertid. Jeg tør ikke åpne døra når det ringer på lenger. Det må mannen min ta seg av. :(

Og det har jeg full forståelse for.

Har du anmeldt disse foresatte for å plage deg i ettertid?

Dette er tøft, det er tøft for barnet, for alle som skal vitne, for de foresatte.

Men, dette er for dette barnets beste. Så, jeg er kanskje hard, men bit tenna sammen, og gjør det som er rett. 

Hilsen alle oss som trengte noen som vitnet eller talte deres sak som barn, men som ikke fikk det.

Skrevet

Ta kontakt med både dem som har kalt deg inn og legen. Har selv hatt hyperemesis, så vet hvor dårlig man kan være i svangerskap, og slike påkjenninger gjør ikke saken bedre. Det er viktig å vitne, men kanskje dere kan finne en løsning sammen?

Jeg kan forsøke det.

Skrevet

Jeg forstår at du mener det.

Men når det er foresatte som anker dommen, så er det de som mener at dommen er feil.

Det var en korrekt avgjørelse av retten sist, med tanke på sakens omfang.

Barnet fikk et nytt hjem og får endelig mat, klær, søvn og omsorgen det trenger.

Det er irrelevant. Nå er det en ankesak på gang, og det er viktig for ALLE parter at alle sakens side kommer frem. 

Skrevet

Og det har jeg full forståelse for.

Har du anmeldt disse foresatte for å plage deg i ettertid?

Dette er tøft, det er tøft for barnet, for alle som skal vitne, for de foresatte.

Men, dette er for dette barnets beste. Så, jeg er kanskje hard, men bit tenna sammen, og gjør det som er rett. 

Hilsen alle oss som trengte noen som vitnet eller talte deres sak som barn, men som ikke fikk det.

De har vært å oppsøkt meg 2 ganger. Ikke av truende art, men alikevell. Jeg sa ifra at de ikke skulle komme mer, og hittil har de lyttet til det. Kan jo hende det endres igjen hvis jeg må vitne på nytt. Det vet jeg ikke.

Ja, det er for barnets beste. Og barnet har jo fått et bedre liv nå.

Skrevet

Det er irrelevant. Nå er det en ankesak på gang, og det er viktig for ALLE parter at alle sakens side kommer frem. 

Ja, det forstår jeg.

Men det jeg ikke forstår er at andre lærere kan slippe å vitne i salen, selv i alvorligere saker. Det virker som at det bare kommer an på de som jobber med saken. Det synes jeg er dumt, at det skal bli forskjellsbehandling.

Skrevet

Ja, det forstår jeg.

Men det jeg ikke forstår er at andre lærere kan slippe å vitne i salen, selv i alvorligere saker. Det virker som at det bare kommer an på de som jobber med saken. Det synes jeg er dumt, at det skal bli forskjellsbehandling.

Det er da bedre at du vitner, selv om andre ikke ble innkalt. Du høres ut som en stor 2åring som ikke får det som du vil. 

Skrevet

Det er da bedre at du vitner, selv om andre ikke ble innkalt. Du høres ut som en stor 2åring som ikke får det som du vil. 

Jeg snakker om 2 forskjellige saker.

Det er da ikke slik. Det var heller den andre læreren i den andre saken som gråt seg til å slippe...

Jeg er ikke sånn, så det kommer ikke til å skje i min sak.

Det jeg stusser over er at det er så forskjell på saksbehandlerne. Selv når den andre saken var alvorligere.

TS

Skrevet

Jeg snakker om 2 forskjellige saker.

Det er da ikke slik. Det var heller den andre læreren i den andre saken som gråt seg til å slippe...

Jeg er ikke sånn, så det kommer ikke til å skje i min sak.

Det jeg stusser over er at det er så forskjell på saksbehandlerne. Selv når den andre saken var alvorligere.

TS

Du er ikke sånn? Klart du er sånn når du spør her om du kan slippe 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du er ikke sånn? Klart du er sånn når du spør her om du kan slippe 

Jeg vitnet selv sist. Grunnen til at jeg spør om jeg kan slippe er at jeg skal si akkurat det samme som sist.

Nå har jeg ikke bare meg selv å tenke på, men barnet i magen.

Jeg var gravid sist jeg vitnet også, men spontanaborterte kort tid etterpå. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...