Gå til innhold

Flere som har veldig bra økonomi her og har barn..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å vinne over 40 millioner for 4-5 år tilbake. Gikk fra normal økonomi, til å bli rik. 

Hvordan løser dere det ift barna? Vi har nå 3 barn mellom 7-13 år. Vi bestemte oss for at man lever bare en gang, og har latt barna få det de har lyst på. Det tok AV det første 1,5 året, så roet det seg gradvis ned. Nå ønsker de seg svært lite, mest opptatt av opplevelser som kino, teater, reiser, ut å ake, bake sammen etc. Både mannen og jeg har sagt opp jobbene (driver med litt frivillig arbeid) så vi har god tid til dette. 

Flere som merker at barn egentlig ikke bryr seg det materialistiske når de først har tilgang til «alt»? 

Anonymkode: 20e21...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna mine opplever ikke at de har tilgang til alt - jeg ønsker meg ikke materialistiske barn, helt uavhengig av muligheten til å mate dette behovet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, beef sister skrev:

Barna mine opplever ikke at de har tilgang til alt - jeg ønsker meg ikke materialistiske barn, helt uavhengig av muligheten til å mate dette behovet. 

Hva tenker du er ulempen ved at de vet at de kan få det de vil, men likevel så ønsker de ikke få alt. De bryr seg enkelt og greit ikke (spesielt de to eldste, hun yngste ønsker seg fortsatt «det som er i vinden» i vennegjengen, selv om det ikke er ofte (og får det)). Er det noe feil med å gi de opplevelser som teater, reiser i feriene og bake støtt og stadig? 

Anonymkode: 20e21...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir dere ikke sprø av å ikke jobbe? Og har dere satt av penger til barna? For 40 millioner er ikke så mye penger. Jeg hadde satt av 10 mill til hvert av barna, tatt resten selv, fortsatt å jobbe, men kanskje gått ned til 80% stilling.

Anonymkode: 13c02...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men blir dere ikke sprø av å ikke jobbe? Og har dere satt av penger til barna? For 40 millioner er ikke så mye penger. Jeg hadde satt av 10 mill til hvert av barna, tatt resten selv, fortsatt å jobbe, men kanskje gått ned til 80% stilling.

Anonymkode: 13c02...a1b

40 millioner er ikke så mye penger?????

Anonymkode: a536d...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også passe god råd, og både vi og barna har alt vi trenger. Men ungene ønsker seg alltid Lego. 😃 Blir sprø av all legoen. 

Men helt enig. Når en først har "alt" , så roer det materialistiske seg ned. Er ikkje så opptatt av ting lenger. Eller - ungene finner alltids noke de har lyst på til enhver tid, men det stikker ikkje så dypt. Glemmer det fort igjen. 

Ville gjort det samme angående jobb. Fritid er meir verdt for meg enn å jobbe. Trur ikkje mannen min er enig, han elsker jobben sin. Heldigvis for meg, er der den gode økonomien vår kjem fra. 

Anonymkode: 9ba97...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du er ulempen ved at de vet at de kan få det de vil, men likevel så ønsker de ikke få alt. De bryr seg enkelt og greit ikke (spesielt de to eldste, hun yngste ønsker seg fortsatt «det som er i vinden» i vennegjengen, selv om det ikke er ofte (og får det)). Er det noe feil med å gi de opplevelser som teater, reiser i feriene og bake støtt og stadig? 

Anonymkode: 20e21...f80

I ditt tilfelle: du bør oppdra barna dine til å ha et realistisk syn på penger. En gevinst på 40 millioner kroner vil ikke åpne for at barna dine kan gjøre alt de vil og kjøpe alt de vil til enhver tid den dagen de blir voksne. 

Og om det så hadde vært tilfelle: jeg ønsker ikke barn som har tilgang på alt. Jeg ønsker meg barn som vet hvordan det er å glede seg til noe. Jeg ønsker meg barn som drømmer om ting, men som må vente til det blir virkelighet, eller som må avfinne seg med at det aldri kommer til å skje. De trenger faktisk ikke alt, selv om de ønsker. 

Det gjelder reiser og opplevelser også - de får mye, men de får slettes ikke alt. 

Det å glede seg, ønske og å drømme er noe jeg aldri fikk med meg hjemmefra, men som jeg i hvert fall skal sørge for at barna mine får med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig god økonomi, ikke 40 millioner, men ca 2 i året. Vi ser på teater, utstillinger, museum osv og reiser som en del av oppdragelsen og utviklingen av dannelse. Setter ingen begrensning her, bortsett fra å begrense langdistanseflyvning mtp klima.

Anonymkode: 7bade...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

40 millioner er ikke så mye penger?????

Anonymkode: a536d...8d1

Nei det er faktisk ikke mye penger, spesielt da de har 3 barn, og ikke jobber. Og kjøper alt de vil, da forsvinner pengene fort. Og det viktigste for meg i den situasjonen, var å sikre at barna kan ta utdannelse uten studielån, og komme seg inn på boligmarkedet, og ha minst mulig i lån. Og med 3 barn, så er ikke 40 mill mye penger.

Anonymkode: 13c02...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

40 millioner er ikke så mye penger?????

Anonymkode: a536d...8d1

40 millioner er faktisk ikke så mye penger når familien består av to voksne uten inntekt, og tre barn man skal forsørge. Uten inntekt vil man spise av formuen hver dag, man må også betale formuesskatt uten at noe penger kommer inn. Her har hi muligheten til å sikre både sin egen og sine barns fremtid, men da kan ikke hun og mannen gå hjemme og bruke penger på alt de og barna ønsker seg.

Anonymkode: 92de8...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

40 millioner er faktisk ikke så mye penger når familien består av to voksne uten inntekt, og tre barn man skal forsørge. Uten inntekt vil man spise av formuen hver dag, man må også betale formuesskatt uten at noe penger kommer inn. Her har hi muligheten til å sikre både sin egen og sine barns fremtid, men da kan ikke hun og mannen gå hjemme og bruke penger på alt de og barna ønsker seg.

Anonymkode: 92de8...f72

Jo, det er mye penger. 1 barn koster ca 1 mill fra 0-18 år. 3 barn blir 3 mill på 18 år. Så sitter de igjen med 37 mill de kan bruke av.

Anonymkode: 359c8...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er mye penger. 1 barn koster ca 1 mill fra 0-18 år. 3 barn blir 3 mill på 18 år. Så sitter de igjen med 37 mill de kan bruke av.

Anonymkode: 359c8...e13

Nå er 1 million pr barn en beregning som ikke er iberegnet at barna skal få alt de vil, og det er ikke iberegnet flotte reiser mm. Slik hi fremlegger dette så vil jeg tro at de har et relativt høyt forbruk og da spiser man fort en god bit av denne formuen hvert år og da er ikke 40 millioner så mye. Hvis hi var 30 år når hun vant så vil fort formuen være brukt opp til hun er pensjonist uten at hun har klart å sikre sin egen pensjonisttilværelse, og barna kan se langt etter økonomisk støtte når de blir voksne. Jeg forstår hva du sier om at 40 millioner er mye penger, men det er kun mye penger hvis man klarer å forvalte pengene på en fornuftig måte.

Anonymkode: 92de8...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt at det roer seg. Her vil barnet heller gå tur med meg i parken, gå på kafe, ake, stå på ski osv. fremfor å kjøpe ting <3

Anonymkode: 6b8ca...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, her var det mange idioter... 

40 millioner er sykt mye mer enn man klarer å "bruke opp" kun på forbruk, hvis man da ikke kjøper eiendom til 25 av dem og privatfly for resten. Saken er jo at eiendom kan selges. Enhver som har fått kloa i mer enn 500.000 på én gang, vet vel at man kan få pengene til å jobbe for seg? Om så bare i en bitteliten fondssparing.

Anonymkode: 7d039...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, beef sister skrev:

I ditt tilfelle: du bør oppdra barna dine til å ha et realistisk syn på penger. En gevinst på 40 millioner kroner vil ikke åpne for at barna dine kan gjøre alt de vil og kjøpe alt de vil til enhver tid den dagen de blir voksne. 

Og om det så hadde vært tilfelle: jeg ønsker ikke barn som har tilgang på alt. Jeg ønsker meg barn som vet hvordan det er å glede seg til noe. Jeg ønsker meg barn som drømmer om ting, men som må vente til det blir virkelighet, eller som må avfinne seg med at det aldri kommer til å skje. De trenger faktisk ikke alt, selv om de ønsker. 

Det gjelder reiser og opplevelser også - de får mye, men de får slettes ikke alt. 

Det å glede seg, ønske og å drømme er noe jeg aldri fikk med meg hjemmefra, men som jeg i hvert fall skal sørge for at barna mine får med seg. 

Hi her

Men de gleder seg til det vi skal, om det så er aktiviteter eller reiser. De planlegger og styrer på. De kunne tenkt seg å vært ute og reist hele tiden, men det kan de ikke. De må vente. 

Anonymkode: 20e21...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er faktisk ikke mye penger, spesielt da de har 3 barn, og ikke jobber. Og kjøper alt de vil, da forsvinner pengene fort. Og det viktigste for meg i den situasjonen, var å sikre at barna kan ta utdannelse uten studielån, og komme seg inn på boligmarkedet, og ha minst mulig i lån. Og med 3 barn, så er ikke 40 mill mye penger.

Anonymkode: 13c02...a1b

Hi her

Vi valgte å selge huset og kjøpe nytt, dette kostet oss 2 mill, to biler, nesten 2 nye mill, hytte 3 mill. Lever nå et «normalt» liv, men bruker nok mer penger på reise enn de fleste, men mindre på interiør, klær etc. Selv om reise også begrenser  seg, da barna går på skole. Vi får bra med avkastning på pengene årlig, så potten har ikke minket nevneverdig de siste par årene. Barna skal selvfølgelig få sponset utdannelse og bolig. Mer trenger de ikke fra vår side. De er foreløpig skoleflinke, og kommer nok til å jobbe. Dette er våre penger, inntil vi dør. De kommer ikke til å få seg en smell på trynet den dagen de må forsørge seg selv, da de bryr seg lite om materialistiske ting. Regner med at de blir voksne som reiser mye og like å nyte god mat og drikke, men ellers lever veldig sparsommelig. Og nei, 40 000 000 kroner er IKKE lite. Bare spør i banken :) 

Anonymkode: 20e21...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er 1 million pr barn en beregning som ikke er iberegnet at barna skal få alt de vil, og det er ikke iberegnet flotte reiser mm. Slik hi fremlegger dette så vil jeg tro at de har et relativt høyt forbruk og da spiser man fort en god bit av denne formuen hvert år og da er ikke 40 millioner så mye. Hvis hi var 30 år når hun vant så vil fort formuen være brukt opp til hun er pensjonist uten at hun har klart å sikre sin egen pensjonisttilværelse, og barna kan se langt etter økonomisk støtte når de blir voksne. Jeg forstår hva du sier om at 40 millioner er mye penger, men det er kun mye penger hvis man klarer å forvalte pengene på en fornuftig måte.

Anonymkode: 92de8...f72

Hi her

Hele poenget med tråden er at vi IKKE bruker mye penger. Vi har mulighet til å kjøpe oss alt vi vil, men vi vil jo ikke. Annet enn reiser og ulike aktivitet som ikke koster all verdens.. 

Anonymkode: 20e21...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke 40 mill, men tjener nok til at vi kunne gitt ungene alt de peker på. Gjør det likevel ikke. Prøver også å begrense reising pga klimabelastningen. 

Anonymkode: 63300...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men blir dere ikke sprø av å ikke jobbe? Og har dere satt av penger til barna? For 40 millioner er ikke så mye penger. Jeg hadde satt av 10 mill til hvert av barna, tatt resten selv, fortsatt å jobbe, men kanskje gått ned til 80% stilling.

Anonymkode: 13c02...a1b

😂😂😂 40 mill er ikke så mye penger?

med riktige investeringer,sparing trenger du neppe jobbe en dag resten av livet.

Anonymkode: 18822...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂 40 mill er ikke så mye penger?

med riktige investeringer,sparing trenger du neppe jobbe en dag resten av livet.

Anonymkode: 18822...c13

Kommer vel litt an på hvor man bor og, ser nå at TS bor et sted det er billig å kjøpe bolig. Men jeg hadde kjøpt bolig til minst 10 mill her jeg bor, og en liten 2 roms til barna, starter på 3 mill. Da forsvinner pengene litt fortere.

Og i første innlegget, hørtes det ut som de levde i virkelig sus og dus, uten å få noe inntekt inn. Var da jeg tenkte at pengene forsvinner veldig fort. Men nå har jo TS oppklart og, at de ikke bruker så mye penger. Og siden de bor billig og, så varer jo pengene mye lenger.

Anonymkode: 13c02...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer vel litt an på hvor man bor og, ser nå at TS bor et sted det er billig å kjøpe bolig. Men jeg hadde kjøpt bolig til minst 10 mill her jeg bor, og en liten 2 roms til barna, starter på 3 mill. Da forsvinner pengene litt fortere.

Og i første innlegget, hørtes det ut som de levde i virkelig sus og dus, uten å få noe inntekt inn. Var da jeg tenkte at pengene forsvinner veldig fort. Men nå har jo TS oppklart og, at de ikke bruker så mye penger. Og siden de bor billig og, så varer jo pengene mye lenger.

Anonymkode: 13c02...a1b

Hi her

Det er hele poenget med denne tråden, at vi trodde vi ønsket å leve er liv i sus og dus, før vi fikk muligheten. Nå er opplevelser og tid sammen det vi setter pris på alle 5, det materialistiske er så overfladisk og uvesentlig nå.. Ser på andre rundt oss som jobber 100% og vel så det og bruker penger på svindyre jakker og sko. For meg så virker det så bortkastet. Derfor veldig rart å vite at jeg gjorde akkurat det samme for få år siden.. 

Anonymkode: 20e21...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke steinrike, men har vel 10-12 mill på bok pluss aksjer osv. 

Vi lever et helt normalt middelklasseliv. Vi kan kjøpe det ungene trenger av klær og utstyr og bruker endel penger på kvalitet, men ikke snobbemerker. Vi reiser på ferie en gang pr år og ellers tror jeg ikke vi bruker særlig mer pr mnd enn andre familier hvor begge er i jobb. 

De eldste barna studerer og får en sum hjemmefra i tillegg til Lånekassen, men de må likevel leve på budsjett. De kommer til å få egenkapital til bolig den dagen det blir aktuelt, men det vet de ikke om enda. 

Anonymkode: 0a230...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 mill blir 20 på hver av dere, som er ca det en voksen person tjener i løpet av et liv. Men dere tjener ikke opp pensjon, så når pengene er brukt opp og dere blir 67, blir dere jo minstepensjonister, og det er neppe noe igjen til barna. Å venne dem til en luksuriøs livsstil er derfo neppe så lurt. Det vil de nok oppleve som et slag i trynet den dagen pengene er borte og de må bli voksne:

Anonymkode: 5efcd...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har MYE penger, mye mer enn 40 millioner. 

 

Vi har valgt å jobbe, trives i jobben vår, men vi jobber begge med mennesker og trives veldig godt med det.

 

ungene våre aner ikke at vi har mye penger. De må spare penger om de ønsker seg noe. Vi har nok dyre ferier og reiser mye, men ingen rundt oss reagerer på det da vi begge har godt betalte jobber.

 

vi donerer også større beløp til diverse lokale organisasjoner. 

 

Vi kjenner noen som klarte bruke opp ca 15 millioner som de vant. Spill på nett, mye tullekjøring og bytting av biler gjorde at etter ca 1 år var kontoen tom.

Anonymkode: 8d52c...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...