Gå til innhold

Husvert.. kanskje lov men frekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært innlagt pga stress og har har et komplisert svangerskap og orker ikke mer 😭

Anonymkode: 87ca9...ebf

Men er det lov å ha kontrakt som sier at man bare har lov til å si opp på en bestemt dato i året? Hva sier advokaten du har snakket med, om det?

Og neste gang så vet du hva du ikke skal undertegne på

Anonymkode: 3c5f6...109

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, flytt ut! Dette er ikke sunt for hverken deg eller babyen. Si at du flytter 1.12 dette har hun visst siden august! I tilfelle hun maser for du true med advokat om hun ikke biter på det må du rett og slett bare gå til en advokat

Anonymkode: 13046...60c

Skrevet

Utleier har plikt til å gjøre sitt beste for å få inn nye fortest mulig innen oppsigelsestiden går ut.

Anonymkode: f465d...97c

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun prøver vel å presse deg til å betale leie i 5 mnd uten at du bor der.

Bruk advokat her..

Anonymkode: 199b2...d94

Det gjør jeg. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Står det i kontrakten at du har 1 måneds oppsigelse, i tillegg til at du bare kan si opp en gang i året? Når er det du har lov til å si opp da, er det en bestemt dato?

Hvis man har én måneds oppsigelse kan det være når som helst i måneden. Sier du opp den 12., gjelder det den 12. måneden etter.

Anonymkode: a6aaa...5fc

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis man har én måneds oppsigelse kan det være når som helst i måneden. Sier du opp den 12., gjelder det den 12. måneden etter.

Anonymkode: a6aaa...5fc

Nå lurte jeg mer på hva som sto i kontrakten til hi

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har slitt med å finne noen til å ta over mitt rom i en bokollektiv, er gravid og må flytte, har gitt beskjed siden august om at jeg skal flytte nå i vinter og brukt masse tid på å annonsere for rommet i leiligheten (har felles kontrakt med 2 andre, og kan bare sies opp en gang i året), har til og med malt leiligheten, brukt mye krefter på å få det til å få fint ut her, det har vært mye støy utrenfor pga pågående veiarbeid og jeg har hatt mange visninger og få intresserte.. De jeg har fått intressert i å ta over mitt rom har hun sagt nei til eller ikke godkjent, nå tilslut var det et par som ville ta over. Og veldig hyggelige, men husverten sa NEI fordi badet (Vi deler med leiligheten vedsiden av som står tom) var for lite for så mange folk. Så hun kunne ikke godkjenne at de flytter inn.. Så nå har hun sagt til de at de kan flytte inn i den tomme leiligheten (som vi deler bad med) og de skal flytte inn der nå.

Var også på husleierforeningen og forhørte meg med en ganske flink advokat, og han mente at kontrakten er ikke gyldig, mye feil med den. Og at hun hadde oppført bokollektiv som leilighet bla. flere navn på et kontrakt osv. Og sagt nei og vært usaklig til flere skal ta over rommet. Jeg kan bevise dette, også at jeg har 1 måneds oppsigelse... Husvert sa derimot jeg kunne bli boende her med babyen istedenfor og jeg er bunden til kontrakten jeg har skrevet under på. 

Jeg har snart termin og har et annet sted å bo men kan ikke flytte dit før jeg har ordnet opp her, og jeg har stresset meg ihjel med flere visninger i uken osv. Synes dere dette er helt ok?

Leietakere har etter loven tre måneds oppsigelsestid og ikke noen plikt til å finne nye leietakere. Du kan flytte. 

Anonymkode: 9bf54...2cf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Leietakere har etter loven tre måneds oppsigelsestid og ikke noen plikt til å finne nye leietakere. Du kan flytte. 

Anonymkode: 9bf54...2cf

Stemmer ikke. Det kommer an på avtalen som er inngått.

Skrevet
7 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Dessuten tror jeg det er sopp i denne gamle leiligheten, svart sånn merker på hjørner i vinduet og oppover mot vegger på kjøkkenet, veldig bra for en baby ja

Skrevet

Pratet også med naboen og de har samme kontrakt med med 2 gangers oppsigelse i året....

Skrevet

Siden du har vært i kontakt med en advokat, så hadde jeg hørt på hva han sier og ikke hva vi synser om her inne!

Anonymkode: 75592...e4c

Skrevet

Hvilken kontrakt har dere egentlig? Husleieloven er veldig klar på at huseier ikke kan lage sine egne kontrakter eller skrive noe på en standard leiekontrakt.

Anonymkode: cf172...ecc

Skrevet
12 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Det er ikke lov å skrive kontrakt som overgår de lover som finnes til utleiers fordel. Det vil si at det kun er avtaler utenom loven som går til leiers fordel som kan inngås.

Anonymkode: 6fffe...3c8

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lov å skrive kontrakt som overgår de lover som finnes til utleiers fordel. Det vil si at det kun er avtaler utenom loven som går til leiers fordel som kan inngås.

I følge loven kan finnes det muligheter til å inngå en tidsbegrenset kontrakt. Denne kontrakten må være på minimum 3 år, dvs at avtalen da avsluttes om tre år uten at noen trenger å foreta seg noe. I sånne avtaler, kan det i tillegg være en avtale om at leietager kan si opp leiligheten en gang i året. Sånne avtaler brukes gjerne i forbindelse med utleie av hybler til studenter og skoleelever, men kan også brukes i andre leieforhold.

Skrevet
4 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

I følge loven kan finnes det muligheter til å inngå en tidsbegrenset kontrakt. Denne kontrakten må være på minimum 3 år, dvs at avtalen da avsluttes om tre år uten at noen trenger å foreta seg noe. I sånne avtaler, kan det i tillegg være en avtale om at leietager kan si opp leiligheten en gang i året. Sånne avtaler brukes gjerne i forbindelse med utleie av hybler til studenter og skoleelever, men kan også brukes i andre leieforhold.

Det er mye mulig. Jeg bare refererte til at man ikke bare kan skrive en kontrakt som man vil. Den er nødt til å følge loven, ellers kan den bli ugyldig. Hvert fall det som ikke går til leietakers favør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...