Gå til innhold

Hva MÅ du spise når det er jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager handleliste, og vil gjerne ha inspirasjon. Hva hører julen til? For min del er det bl.a. Edamerost, Twist, konfekt, røkt laks, eggerøre og rundstykker. 

Anonymkode: 86463...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sylte og lefse. 

Det MÅ jeg ha, ellers kan det være med hele jula. 

Anonymkode: 317e8...9a7

Skrevet

Pepperkaker, klementiner, After eight, kakao med krem, fenalår. ☺️

Anonymkode: 8c45c...8a6

Skrevet

Pepperkaker, klementiner, twist, marsipan, pinnekjøtt, julegrøt, riskrem, julebrus, julebrunost, edamerost, multesyltetøy og ikke minst kjøttrull er jul for meg. 

Anonymkode: 9c5b6...844

Skrevet

Det absolutt viktigste er pinnekjøttmiddagen. Bare jeg får det er jeg fornøyd.

Alt annet er mindre viktig. Men jeg skulle ønske at jeg fikk tak i bestemors oppskrift på fårerull, men den nekter de som sitter på den å gi meg (jepp, hyggelig familie...). Den fårerullen var jul for meg. Ellers synes jeg fenalår og røykalaks hører med. Og søst. Gjerne lefse også.

Spiser nesten ikke kaker, men liker sirupsnipper eller pepperkaker og kokosmakroner. Tar gjerne en sånn Anton Bergs plomme i madeira.

Jeg er ikke særlig storforlangende hva jul angår, det er julemiddagen som er absolutt viktigst for meg. Spiser heller ikke noe mer i løpet av julen enn jeg gjør ellers.

Anonymkode: b653b...340

Skrevet

Uten tvil pinnekjøtt. 

Spiser alltid klad ribbe i lefse 1 juledag :) namnam. Rødbeter blir også kjøpt inn til jul

Anonymkode: 881f0...029

Skrevet

Ribbemiddagen på julaften er høydepunktet! 

Ellers må jeg ha skumnisser, Dahls julebrus, min hjemmelagde rocky road, min mors bakte sirupsbrød og multesyltetøy som min mor lager. 

Skrevet

Pinnekjøt med tilbehør (rabbe, poteter, rødkål svinemør)

Lutefisk med tilbehør

Edamer

Røykelaks

Juleøl

Oppdaga tilfeldig i fjor at eg faktisk likar akevitt.

Skrevet

Ribbe, riskrem med rødsaus, clementiner, hjemmelagede fløtekarameller med havsaltflak, hjemmelaget sjokoladekonfekt, julebrus, pepperkaker, juleskinke, dadler, edamer og sist, men ikke minst; lefse med sennep, edamer og juleskinke.

Skrevet
3 minutter siden, Pengetreet skrev:

Ribbe, riskrem med rødsaus, clementiner, hjemmelagede fløtekarameller med havsaltflak, hjemmelaget sjokoladekonfekt, julebrus, pepperkaker, juleskinke, dadler, edamer og sist, men ikke minst; lefse med sennep, edamer og juleskinke.

Så spennende :) Hvordan lager du sjokoladekonfekt? Og hvilke lefser bruker du til juleskinken?

Skrevet

Ribbe, medisterkaker, surkål og saus. Masse saus!

Sylteflesk, lefse, pappas hjemmebakte brød, hjemmelaget tomatsild, berlinerkranser, delfiakake og kremtopper. 

Skrevet

Pinnekjøtt, riskrem (riktig riskrem, den med vaniljesukker osv kan du få beholde selv :P ), klementiner, pepperkaker, julesylte med grov sennep og marsipan. Det er det jeg MÅ ha i julen, ellers er det ikke jul ;)

Anonymkode: 2767e...655

Skrevet

Ribbe, bayonneskinke, egenplukkede multer med fløte og riskrem. 

Pinnekjøtt, persetorsk og kalkun er også godt, men ikke tvingende nødvendig.

Anonymkode: 18092...c10

Skrevet

Svinemør med kålrabistappe og surkål!

Og sjølvsagt heimelaga riskrem/raud saus og karamellpudding med piska krem. 👅

Anonymkode: a12e5...5d3

Skrevet

ALT! Om jeg egentlig liker det eller ei spiller ingen kaserolle! Feirer hos min søster som bare har ALT og litt til på bordet, i skaper, kjøleskap og fryser. GLEDER MEG!!!!

Men må jeg velge en ting? Mammas medisterkaker...mmmm....

Anonymkode: 4199e...da5

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så spennende :) Hvordan lager du sjokoladekonfekt? Og hvilke lefser bruker du til juleskinken?

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/white-chocolate-christmas-fudge

Denne må jeg ha hvert år

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/melkesjokoladetrofler-med-kokos-og-glitter

Disse skal jeg forsøke første gang i år.

Jeg kjøper bare vanlig potetlefse i butikken :)

Skrevet

Pinnekjøtt 

Bayonneskinke

Fenalår 

Lyse kakemenn (elsker butikkbakte kakemenn, har spist en haug allerede)

Skrevet

Hjemmelaget rekesalat 

Hvite kakemenn

Bacondadler

Ribbemiddag

Anonymkode: 485d7...a95

Skrevet

Surkål, mer surkål og ribbe og medisterkaker og julepølse og tyttebær og sjy og potet

Og så mer surkål.

Skrevet

Pinnekjøtt med tilbehør, riskrem med rød saus, klementiner, julebrus, hjemmelaget sylteflesk, Oksetunge, kveite, lammerull, delfiakake, quality street sjokolade, gräddost og juleskinke :)

Skrevet

Marsipan. Rakfisk. Julepølse med sennep og smør i lompe. Sirupstynnkake. Pinnekjøtt. Ribbe. Og så begynn forfra igjen. 

Skrevet

Gravlaks

Leverpostei med rødbeter

Tine kremoster

Graddost

Julebrød

Jule-te

Klementiner

Pinnekjøtt

Karameller, hjemmelagde

Karamellpopkorn

Hjemmelaget daim

Riskrem med rødsaus

Kokoskuler

Chocolate chip cookies

Anonymkode: 127a1...4d2

Skrevet

Og desserten MÅ være fruktcoctail på boks med krem til. Ingenting annet er i nærheten av aktuelt.

Sånn ellers - julepostei med rødbetsalat, mammas sylte med grov sennep, tunge (skal koke selv i år), og hjemmebakte rundstykker, og så snoping av julekaker innimellom alle måltider. Jula er tid for å bli akkurat så feit som man blir, og så går det over igjen.

Skrevet
19 minutter siden, sug lut skrev:

Og desserten MÅ være fruktcoctail på boks med krem til. Ingenting annet er i nærheten av aktuelt.

Sånn ellers - julepostei med rødbetsalat, mammas sylte med grov sennep, tunge (skal koke selv i år), og hjemmebakte rundstykker, og så snoping av julekaker innimellom alle måltider. Jula er tid for å bli akkurat så feit som man blir, og så går det over igjen.

Jeg må også ha tunge. Koker selv:) ser grotesk ut, men er så nydelig. Godt brød med tunge, majones og rødbeter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...