Gå til innhold

Smålig kommentar til ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg reagerer på,er at de som er uføre orker å ha barn.Da snakker jeg om de som får barn ETTER at de er er blitt uføre.Har inntrykk av at det er veldig vanskelig å bli ufør og at man skal være svært syk.Nesten rart at det er forenlig med å ha barn.Mange har en mann som kan hjelpe til,men endel er også alene med flere barn.Hvis de er så syke som man får inntrykk av,så er det rart at de klarer det!

Anonymkode: d0361...5fa

Si meg, hvor mange vet du av som er både veldig syke, og alene med flere barn, OG satte disse barna til verden alene etter sykdomsframbruddet...?!?!

Anonymkode: 36151...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lage en pissekonkuranse av det? Hvorfor ikke akseptere at det er sårt for syke å få slike kommentarer på lik linje med at det er sårt å føle at man ikke har tid og energi til å kunne gjøre alt man skulle ønske man kunne med barna og familien? 

Anonymkode: 1079a...389

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

hcvis man er i mammapermisjon så er man vel ikke syk

Anonymkode: 18e10...0a4

Sant, da er det ikke rart at de klarer å både være på kafé og bake..

Anonymkode: f8bda...773

Skrevet

Vel, jeg kjenner 3 uføre, og vil si at jeg ser saken fra begges side. Ene jobber svart i gode perioder og har masse overskudd til å gjøre det han selv vil. Ei er ufør og klager hele tiden på at hun er sliten og ikke kan jobbe, men frivillig arbeid 2 dager i uka klarer hun, reise på ferie i uker av strekken og være barnepass i ukesvis på dagtid for familie går helt fint...Den siste er også ufør og jobber frivillig 2 dager i uka. Hun har energi til akkurat det hun selv vil. Jeg skjønner at man kan være syk, men kan man jobbe frivillig et sted, jobbe svart eller ha masse tid til hobbyer så kan man jammen meg jobbe litt også!

Anonymkode: ca68b...522

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg kjenner 3 uføre, og vil si at jeg ser saken fra begges side. Ene jobber svart i gode perioder og har masse overskudd til å gjøre det han selv vil. Ei er ufør og klager hele tiden på at hun er sliten og ikke kan jobbe, men frivillig arbeid 2 dager i uka klarer hun, reise på ferie i uker av strekken og være barnepass i ukesvis på dagtid for familie går helt fint...Den siste er også ufør og jobber frivillig 2 dager i uka. Hun har energi til akkurat det hun selv vil. Jeg skjønner at man kan være syk, men kan man jobbe frivillig et sted, jobbe svart eller ha masse tid til hobbyer så kan man jammen meg jobbe litt også!

Hun gjør jo det.

Anonymkode: 1e20e...9d6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

DER!!!!! Endelig noen som traff spikeren på hodet!!! Jeg forstår at det ikke er enkelt å være syk, ha smerter, være utenfor arbeidslivet, ha dårlig økonomi, ensom osv.....og at et er sårende å høre slike kommentarer som HI viser til. Og jeg misunner ikke denne situasjonen eller ønsker at jeg hadde det slik. Jeg har dyp medfølelse for dem som er skikkelig syke!

Men.....det er slitsomt å være i 100 % jobb med unger. Det er driiittøft å gi maks på jobben, for så å komme hjem, lage et eller annet raskt i en gryte, spise middag sammen for så å leke eller kose seg med ungene i en time før vi begynner på legging. Det blir helt uvirkelig å da lese...."så setter jeg på en klesvask, hviler. lager middag....hviler..." Og..."jeg kan ikke jobbe for jeg må gi alt overskuddet til ungene". Mange dager etter jobb har jeg ikke mye å gi etter endt arbeidsdag! Og jeg tror mange som er utenfor arbeidslivet overhode ikke forstår hvor tøft det faktisk er å kombinere jobb, med unger og hus+++

Anonymkode: 82a12...e57

Her viser du bare én ting - at du ikke forstår hvordan det er å være veldig syk, for syk til å jobbe.

De aller, aller fleste som faller utenfor arbeidslivet har jo først stått i arbeidslivet, så å anta at de som er syke ikke vet hvordan det er å stå i full jobb og ha alt ansvar eller, det blir bare litt... uvitende.

Anonymkode: bac23...e73

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han som jobber svart melder du selvfølgelig til Nav. Gjør du ikke det så støtter du jo det han gjør.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han som jobber svart melder du selvfølgelig til Nav. Gjør du ikke det så støtter du jo det han gjør.

Hun kan da virkelig ikke vite hva han skriver på meldekortene! 😂

På AAP eller på uføretrygd må man melde inn hvor mange timer man har jobbet siste to uker. Der fører jeg opp alt jeg har jobba, og ytelsen avkortes tilsvarende. Jeg får bare penger for de timene jeg ikke har jobbet, for hvis jeg har jobbet skal jeg jo ha lønn/honorar. 

Så hvem som helst kan se meg jobbe - men de aner virkelig ikke om jeg jobber "svart" eller ikke.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan da virkelig ikke vite hva han skriver på meldekortene! 😂

På AAP eller på uføretrygd må man melde inn hvor mange timer man har jobbet siste to uker. Der fører jeg opp alt jeg har jobba, og ytelsen avkortes tilsvarende. Jeg får bare penger for de timene jeg ikke har jobbet, for hvis jeg har jobbet skal jeg jo ha lønn/honorar. 

Så hvem som helst kan se meg jobbe - men de aner virkelig ikke om jeg jobber "svart" eller ikke.

Du leste det at hun skrev hun visste at han jobbet svart? Og uføre leverer ikke meldekort.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du leste det at hun skrev hun visste at han jobbet svart? Og uføre leverer ikke meldekort.

Hun kan ikke vite hva han melder inn til Skatteetaten heller, med mindre hun sitter og holder ham i hånden i april når han leverer selvangivelsen.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan ikke vite hva han melder inn til Skatteetaten heller, med mindre hun sitter og holder ham i hånden i april når han leverer selvangivelsen.

Selvfølgelig kan hun det. Jeg tar utgangspunkt i det hun sier og at hun derfor vet det. Uføre kan også jobbe litt, men jeg går ut fra at når hun sier han jobber svart så vet hun det. En del av de som jobber svart forteller jo om det selv også, eller man kan ha fått kjennskap om det på andre måter, at vedkommende jobber, men ikke gir kvitteringer, at personen er kjent for å ta på seg oppdrag svart osv.

Poenget er - vet man sikkert at noen jobber svart så melder man fra.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det her var ganske ensidig

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange jobber svart. Innse det. 

Meld ham inn, så ordner nav opp

Anonymkode: f8bda...773

Skrevet

Vi må jo alle prioritere i alt vi foretar oss, for å få den beste balansen for oss og vår familie. Vi forsaker jo ulike ting alle sammen. 

Å være smålig ovenfor alvorlig syke, bør en derimot holde seg for god for. Det er helt uten sammenligning. Mistet litt respekt der, for en jeg tidligere har sett på som en flott å oppegående dame. 

Hi

Anonymkode: 66563...3e5

Skrevet

Jeg kunne ha skjenket en sånn kommentar til to av de uføre jeg kjenner. Ei av dem sitter i FAU og forventer at alle mødre og fedre som jobber 100 % engasjerer seg masse og bruker flere timer i uka på frivillig arbeid som loppesamling, møter og sånt. Hun har flere ganger sagt at hun er skuffet over at så få møter opp på disse møtene, at man kan jo faktisk prioritere bedre (!) og sånne andre stikk til oss som jobber fullt. Dama er ikke sengeliggende og sitter ofte på kafe og skravler. Hvis hun hadde latt være å kreve og dømme oss som jobber fullt, ville jeg aldri ha dømt henne igjen.

Ei annen ei skriver i det vide og brede på Facebook HVER dag hvor mye hun gjør. Hver bidige dag er det baking til seg selv og familien, hun vasker huset til sin voksne sønn en gang i uka, hun syr på bestilling, hun strikker til barnebarn, hun pusser opp og hjelper til på venninnas gård (melking, arbeid i møkkakjelleren, reparasjon av gjerdet, foring og sånt). Så skriver hun hver kveld hvor sliten hun er og hvor mye vondt hun har. Altså, når du har holdt på i møkkakjelleren i 3 timer, bakt 10 brød, sydd en kjole, snekret en kommode og vasket et hus i løpet av EN dag, så er du ikke for syk til å jobbe. Hvis sånne skippertak hadde vært en gang i måneden - greit, men det er sånn hver dag, og alt legges ut på Facebook. Så her mistenker jeg at hun ikke er syk i det hele tatt, eventuelt så lite syk at hun kan jobbe noe. Jeg er 100 % frisk og hadde aldri orket det kjøret som hun holder på med.

Anonymkode: 2c369...f07

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne ha skjenket en sånn kommentar til to av de uføre jeg kjenner. Ei av dem sitter i FAU og forventer at alle mødre og fedre som jobber 100 % engasjerer seg masse og bruker flere timer i uka på frivillig arbeid som loppesamling, møter og sånt. Hun har flere ganger sagt at hun er skuffet over at så få møter opp på disse møtene, at man kan jo faktisk prioritere bedre (!) og sånne andre stikk til oss som jobber fullt. Dama er ikke sengeliggende og sitter ofte på kafe og skravler. Hvis hun hadde latt være å kreve og dømme oss som jobber fullt, ville jeg aldri ha dømt henne igjen.

Ei annen ei skriver i det vide og brede på Facebook HVER dag hvor mye hun gjør. Hver bidige dag er det baking til seg selv og familien, hun vasker huset til sin voksne sønn en gang i uka, hun syr på bestilling, hun strikker til barnebarn, hun pusser opp og hjelper til på venninnas gård (melking, arbeid i møkkakjelleren, reparasjon av gjerdet, foring og sånt). Så skriver hun hver kveld hvor sliten hun er og hvor mye vondt hun har. Altså, når du har holdt på i møkkakjelleren i 3 timer, bakt 10 brød, sydd en kjole, snekret en kommode og vasket et hus i løpet av EN dag, så er du ikke for syk til å jobbe. Hvis sånne skippertak hadde vært en gang i måneden - greit, men det er sånn hver dag, og alt legges ut på Facebook. Så her mistenker jeg at hun ikke er syk i det hele tatt, eventuelt så lite syk at hun kan jobbe noe. Jeg er 100 % frisk og hadde aldri orket det kjøret som hun holder på med.

Anonymkode: 2c369...f07

Det som er synd med dette, er jo at de ødelegger for oss som er syke. For alle kjenner noen som er ufør, men som klarer ganske mye hver dag. Men vi som er virkelig syke, så minsker jo vårt sosiale nettverk i rasende fart, vi legger ikke ut på facebook, uff, ennå en dag liggende i senga. Så oss syke, ser dere eller hører ikke mye fra. 

Før var det lettere å bli ufør, og har du vært ufør noen år, så er det heller ikke lett å komme tilbake, spesielt for de som ikke har verken utdannelse eller arbeidserfaring. Har en nabo, som hadde en bra betalt jobb, men ingen utdannelse, så fikk han ME, han ble ufør, og fikk høyeste sats ufør, siden han hadde hatt så høy inntekt. Var veldig syk i mange år. Nå er han mye bedre, pusser opp hele tiden, jobber frivillig, går mye i skogen og er en aktiv mann. Men som han sier, så er han fortsatt ikke frisk, men han føler han har fått livet tilbake, fordi han nå orker så mye mer. Og han vet han hadde slitt med å få seg jobb, da han ikke har noe utdannelse, jobbet innen IT, og har ikke holdt seg oppdatert de 15 årene han har vært syk. Og han burde uansett ikke jobbe mer enn 50%. Og jeg tror det er mange av de, de som var syke, da de ble ufør, så har de blitt bedre, men er ikke 100% friske, og det er vanskelig å komme tilbake i jobb da.

Anonymkode: 6db1f...198

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan hun det. Jeg tar utgangspunkt i det hun sier og at hun derfor vet det. Uføre kan også jobbe litt, men jeg går ut fra at når hun sier han jobber svart så vet hun det. En del av de som jobber svart forteller jo om det selv også, eller man kan ha fått kjennskap om det på andre måter, at vedkommende jobber, men ikke gir kvitteringer, at personen er kjent for å ta på seg oppdrag svart osv.

Poenget er - vet man sikkert at noen jobber svart så melder man fra.

Poenget er tvert imot at dét kan man KUN vite hvis man er gift med personen... Å melde at "han er kjent for å jobbe svart" er jo bare ryktespredning!

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er tvert imot at dét kan man KUN vite hvis man er gift med personen... Å melde at "han er kjent for å jobbe svart" er jo bare ryktespredning!

Var samboer med han for lenge siden så nei, var ikke er rykte o.l. Jeg har ingen bevis i den forstand utover hva jeg så. Holder meg langt unna!

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

En kan jo vite det om man er en kunde, som benytter seg av hans «svarte arbeid». 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En kan jo vite det om man er en kunde, som benytter seg av hans «svarte arbeid». 

Sprer man at man kjøper svart arbeid, så er man jo ikke den skarpeste kniven i skuffen. Man kan virkelig ikke klage på den som jobber svart, når man betaler for det

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sprer man at man kjøper svart arbeid, så er man jo ikke den skarpeste kniven i skuffen. Man kan virkelig ikke klage på den som jobber svart, når man betaler for det

Touché...

Skrevet
På 28.11.2017 den 16.12, Anonym bruker skrev:

Men gjør det egentlig det for alle? For meg gjør det ikke det, jeg er mye veldig dårlig og kan ligge i senga nesten hele døgnet. Jeg hadde mye mer tid når jeg jobbet og var frisk. Så jeg synes ikke det er enkel matematikk, og hvis du selv er syk så synes jeg det er rart at du ikke ser det

Helt enig, jeg sover over halve døgnet og resten av tiden "sloss" jeg med smerter, fatigue, tinnitus og mye mer. Ligger for det meste på sofaen for bare det å reise meg og gå to skritt kan slå fullstendig knock out på meg. Så jeg har ikke et godt liv selv om jeg slipper å jobbe, er ikke ufør men det går antakelig den veien. 

Anonymkode: b5ee2...45a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...