Gå til innhold

13500 kr i husleie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med så høy husleie er dere jo evt i stand til å betjene et ok huslån. Vi betaler mindre enn det for et lån på 2.8.

Hvis barna dine er så små at det er uaktuelt med bursdager,  vil jeg anta at de er 1-3 år. I så fall ville jeg leita etter mindre leilighet for et par år, og prøvd å spart opp litt egenkapital til boliglån. 

Anonymkode: c30b3...fca

Ja. Men hjelper ikke det når vi ikke får lån. Så fra jan. Sitter vi med mellom  31000 og 33 000 i mnd. Men vi får ikke lån pga meg. Var dog snakk om at et fam. medlem kunne være medeier i en bolig vi (mannen) kjøper. Vi er gift, men ser igjen fordeler med det økonomisk sett siden mine arbeidsavklaringspenger ikke eksisterer som inntekt for kommunen. Men de er jo der.. men det var snakk om enten å leie lenge (1+år) eller korttidsleie frem til vi får frigjort noe kapital ift lån. 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hi: du skriver ikke hvor mye dere betaler i leie i dag. Du må jo se hvor stor økningen blir. Hvis dere betaler 10.000 i dag, vet du jo om dere har i dag har 3.500 til overs hver måned. Hvis dere i dag betaler 8.000, må du betale 5.500 mer pr måned og må se om dere har det i dag. 

Anonymkode: 370ab...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går jeg. Det er ikke noe dere kan unne dere da, men som du selv sier så er jo ikke det målet heller. 
Høres ikke ut som om dere bor på verdens dyreste plass heller... Vi skal leie ut en leilighet nå til 10.000 i mnd, det koster å leie altså! Og vi bor litt utenfor en veldig veldig liten by!

Vi har 5000 igjen hver mnd når alt er betalt, på 5 stk. Selvom det for noen høres mye ut så er det faktisk ikke det. Og tidligere hadde vi mindre... så alt går så lenge man er innstilt på det!

Anonymkode: c22da...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke realistisk og vil ikke gå i lengden. Det er mye du ikke har tatt med i regnestykket ditt. Hva med innboforsikring? Reiseforsikring? Tannlege? Frisør? Legebesøk? Reseptfrie medisiner? Bursdagsgaver? Aktiviteter til barna? Dyrere utstyr til barna, som ski og sykler? EU-kontroll av bilen? Olje/slitedeler/dekk til bilen? Du sier dere klarer dere uten tv, men vil vel da ha Netflix eller lignende? 

 At det ikke finnes noe rimeligere alternativ enn 13500,- i måneden nekter jeg å tro. Gå ned i størrelse og la barna dele soverom.

Anonymkode: 4a41b...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette er ikke realistisk og vil ikke gå i lengden. Det er mye du ikke har tatt med i regnestykket ditt. Hva med innboforsikring? Reiseforsikring? Tannlege? Frisør? Legebesøk? Reseptfrie medisiner? Bursdagsgaver? Aktiviteter til barna? Dyrere utstyr til barna, som ski og sykler? EU-kontroll av bilen? Olje/slitedeler/dekk til bilen? Du sier dere klarer dere uten tv, men vil vel da ha Netflix eller lignende? 

 At det ikke finnes noe rimeligere alternativ enn 13500,- i måneden nekter jeg å tro. Gå ned i størrelse og la barna dele soverom.

Anonymkode: 4a41b...a10

Har allerede gjort det. For 10 000 kr får du en toroms fuktig kjellerleilighet på 50 kvm. + strøm etc.

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 13500kr på lånet.

har to barn, 2x2år.

inntekt 22000 +24000kr

bhg: 5500kr

forsikringer 2000kr

diesel 2000kr

mobil 600kr

mobil nr to + Internett betaler mannens jobb.

studielån 1200kr

kommunale + NRK lisens ca 1400kr/mnd

vi bruker ca 10 000kr på mat (kan reduseres).

klær 2000kr/mnd (til alle fire)

strøm 1300kr/mnd

sparing 1000kr

vi lever litt på grensen. Jeg jobber redusert(frivillig) . i tillegg kommer gaver til jul og bursdag. Du bør være rimelig nøye om du skal klare dette med så lav inntekt. Kan dere kvitte dere med en bil da?

Anonymkode: 46538...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi betaler 13500kr på lånet.

har to barn, 2x2år.

inntekt 22000 +24000kr

bhg: 5500kr

forsikringer 2000kr

diesel 2000kr

mobil 600kr

mobil nr to + Internett betaler mannens jobb.

studielån 1200kr

kommunale + NRK lisens ca 1400kr/mnd

vi bruker ca 10 000kr på mat (kan reduseres).

klær 2000kr/mnd (til alle fire)

strøm 1300kr/mnd

sparing 1000kr

vi lever litt på grensen. Jeg jobber redusert(frivillig) . i tillegg kommer gaver til jul og bursdag. Du bør være rimelig nøye om du skal klare dette med så lav inntekt. Kan dere kvitte dere med en bil da?

Anonymkode: 46538...4be

Har bare én bil. Seriøst, bilen er ikke den som suger mest penger asså. Mannen må ha bilen til og fra jobb.

Men utfra det du skriver skal dere sitte igjen med 4000-5000 kr/mnd. Hva bruker dere det på? 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har allerede gjort det. For 10 000 kr får du en toroms fuktig kjellerleilighet på 50 kvm. + strøm etc.

Anonymkode: cad0e...aab

Da vil jeg råde deg til å flytte... Ikke sikkert dere må så langt bort før utvalget er større og prisene lavere.

Vi bor i en stor by og leier ut leilighet på 85 m2 til 9000,- i mnd (ganske nytt hus). Her finnes også utleie til 13500,-++ i mnd, men da er det typ rekkehus. Men 20 min unna her er prisene lavere igjen.

Anonymkode: 4a41b...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere ha så lav inntekt på to voksne. Selv om du får minstesats på aap blir jo det ca 16500 år mnd. Mye skatt blir det heller ikke på den inntekten.  Tjener mannen under 20.000 år mnd?

 

 

Anonymkode: 423a9...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg råde deg til å flytte... Ikke sikkert dere må så langt bort før utvalget er større og prisene lavere.

Vi bor i en stor by og leier ut leilighet på 85 m2 til 9000,- i mnd (ganske nytt hus). Her finnes også utleie til 13500,-++ i mnd, men da er det typ rekkehus. Men 20 min unna her er prisene lavere igjen.

Anonymkode: 4a41b...a10

Ja. Problemet et at dette gjelder i et svært stort geografisk område. Vi kan flytte til mannens hjemby (der er det MYE billigere enn her :) ) men da blir han arbeidsledig og vet ikke hvor bra det går. 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan dere ha så lav inntekt på to voksne. Selv om du får minstesats på aap blir jo det ca 16500 år mnd. Mye skatt blir det heller ikke på den inntekten.  Tjener mannen under 20.000 år mnd?

 

 

Anonymkode: 423a9...f9c

Nei. Minstesats aap er 12000 i mnd. Jeg får ca det utbetalt. Jeg betaler såpass med skatt at jeg får igjen 10 000 kr + hvert år. 

Mannen tjener 16 000 i mnd. Har en timelønn på 171 kr/t. 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG vi leier meget billig nå, av familie, men leieavtalen skal avsluttes. Så jeg har derfor ingen anelse om vi i det hele tatt klarer 13000 i måneden. Der går jo alt jeg får inn. Barna kan selvsagt ha red.bhg pass - de må uansett bytte barnehage når vi flytter. Så ikke sikkert den utgiften kommer med én gang.  

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bare én bil. Seriøst, bilen er ikke den som suger mest penger asså. Mannen må ha bilen til og fra jobb.

Men utfra det du skriver skal dere sitte igjen med 4000-5000 kr/mnd. Hva bruker dere det på? 

Anonymkode: cad0e...aab

Bruker nok det på dritt 😂. Neida, joda. Gjennomsnittlig bruker vi ca 1300/mnd på gaver. Bruker 12000kr på julegaver, deler du dette på 12 så 1000kr mnd. Pluss bursdager ellers.

nips og dritt. Julekalender, lys på Nille, duker og annet ræl.

300kr på parkering på jobb

spiser ute en gang i mnd ca.

bilreperasjoner, ved, plutselig må man ha nye vinterdekk og såkaldte "uforutsette" ting. Kino, teater, julebord. De siste kr forsvinner fort. Kjøpte ny fryser i går. Frisører.

Anonymkode: 46538...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bruker nok det på dritt 😂. Neida, joda. Gjennomsnittlig bruker vi ca 1300/mnd på gaver. Bruker 12000kr på julegaver, deler du dette på 12 så 1000kr mnd. Pluss bursdager ellers.

nips og dritt. Julekalender, lys på Nille, duker og annet ræl.

300kr på parkering på jobb

spiser ute en gang i mnd ca.

bilreperasjoner, ved, plutselig må man ha nye vinterdekk og såkaldte "uforutsette" ting. Kino, teater, julebord. De siste kr forsvinner fort. Kjøpte ny fryser i går. Frisører.

Anonymkode: 46538...4be

Ok :) sånt gjør ikke vi, da. Er nøysomme. Var på kino nylig, hadde gavekort så ble gratis. Men pr idag bruker vi for mye penger på mat. Så der må vi kutte. 

Men ser ut til at jeg kanskje må tenke lavere pris, ev høre med kommunen om de kan gi oss en kommunal bolig. Jeg synes det er nedverdigende, men sånn er det å være sjuk. Må ta fatt i de løsningene en har. 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Minstesats aap er 12000 i mnd. Jeg får ca det utbetalt. Jeg betaler såpass med skatt at jeg får igjen 10 000 kr + hvert år. 

Mannen tjener 16 000 i mnd. Har en timelønn på 171 kr/t. 

Anonymkode: cad0e...aab

171 kr pr time i full stilling vil si ca 25.000 pr mnd -skatt.

Minstesats for aap er 2G pr år + barnetilskudd. Det blir ca 16.500 pr mnd. 

Da har dere ca 41.500 -skatt. Det høres ut som om dere blir trukket alt for mye i skatt. Det kan dere gjøre noe med. Så kommer 1800 i barnetrygd og redusert betaling for barnehage hvis dere søker.

Da har dere en del mer å rutte med enn det først så ut som. Hvis dere lever veldig nøkternt tror jeg det kan gå, men det vil bli veldig trangt.

Anonymkode: 423a9...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

171 kr pr time i full stilling vil si ca 25.000 pr mnd -skatt.

Minstesats for aap er 2G pr år + barnetilskudd. Det blir ca 16.500 pr mnd. 

Da har dere ca 41.500 -skatt. Det høres ut som om dere blir trukket alt for mye i skatt. Det kan dere gjøre noe med. Så kommer 1800 i barnetrygd og redusert betaling for barnehage hvis dere søker.

Da har dere en del mer å rutte med enn det først så ut som. Hvis dere lever veldig nøkternt tror jeg det kan gå, men det vil bli veldig trangt.

Anonymkode: 423a9...f9c

Han har ikke full stilling før 1.1.18. Har 80% nå. Så har utbetalt 16000. Det et ikke mye å justere på skatten, 10 000 /11 mnd.

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 50% av inntekten deres skal gå til boutgifter, det er for mye i lengda. Du skriver at bilen ikke koster mye, men du må jo regne verditap og ikke minst at dere trenger nytt etterhvert. Bil mye dyrere en mange tror.

Har du lagt ut annonse på finn? Skriv noe om dere, bilde av familien og hvor mye dere kan betale.

Anonymkode: a8d30...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nesten 50% av inntekten deres skal gå til boutgifter, det er for mye i lengda. Du skriver at bilen ikke koster mye, men du må jo regne verditap og ikke minst at dere trenger nytt etterhvert. Bil mye dyrere en mange tror.

Har du lagt ut annonse på finn? Skriv noe om dere, bilde av familien og hvor mye dere kan betale.

Anonymkode: a8d30...5d2

Aldri i livet, snakk om sosialt selvmord. Jeg har sosial angst og traumer, og det er er som å be meg ta en tur til prekestolen og vippe utfor kanten 😂

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei? Ikke hørt noe om det. Skal man søke om barnetilsyn? Strøm etc skal være inkl. Har ingen ekstra utgifter utover de 2000 som er frikortgrensen. 

Jeg vet at det kn høres knapt ut. Men du skjønner, jeg er desperat. Leser at kommunen ikke plikter å stille med kommunal bolig - og det er faktisk ikke egnede boenheter til leie på markedet til under 1200-13500 her jeg bor. Er jo rimeligere med 13500 alt inkludert enn 10 000 + strøm og kommunale avgifter etc.

Som sagt. Jeg prøver bare å finne løsninger, utfra hva boligmarkedet/leiemarkedet kan tilby 

Anonymkode: cad0e...aab

Hva er det som gjør de boligene under 12000 - 13500 uegnet da?

Anonymkode: b3f77...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som gjør de boligene under 12000 - 13500 uegnet da?

Anonymkode: b3f77...fda

Toroms. 1 soverom. Kjøkken i stua. Kun for folk over 40 år uten var 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er de uforutsette utgiftene? 

Jeg regner ut at vi sitter igjen med 1000 jr hver måned. 

Anonymkode: cad0e...aab

Tannlege, lege og medisiner, eu kontroll og bilen må kanskje fikses for å gå gjennom, vaskemaskinen ryker

Du skriver bilforsikring, men dere har vel andre forsikringer som koster og?

Anonymkode: b3f77...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Toroms. 1 soverom. Kjøkken i stua. Kun for folk over 40 år uten var 

Anonymkode: cad0e...aab

Hvor bor dere siden det er så enormt dyrt?

Anonymkode: b3f77...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tannlege, lege og medisiner, eu kontroll og bilen må kanskje fikses for å gå gjennom, vaskemaskinen ryker

Du skriver bilforsikring, men dere har vel andre forsikringer som koster og?

Anonymkode: b3f77...fda

Nei.

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...