Gå til innhold

13500 kr i husleie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har inn 28 000 i måneden. Er det realistisk å bruke 13500 i måneden på å leie? Ellers av utgifter har vi barnehage (pr nå 3500 - red.foreldrebetaling - men normalt sett nærmere 5000), bilforsikring til 700 kr/mnd, 2 mobilabonnementer til 400 kr/stk, mat (varierer, vi er 4 stk) og klær (varierer, større utgift ved sesongskifte). Vi har jo lav inntekt begge to, og hadde nesten vært billigere å låne penger til leilighet, men vi får ikke lån fordi jeg går på aap. Vi leier en del av et hus som nå skal selges, og vi trenger et nytt sted å bo. Så på finn at noen leier ut noe passende for 13500 kr i mnd. Hos noen kommer strøm etc i tillegg, hos andre er det inkl i prisen.

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke særlig realistisk..

Dere vil bli sittende igjen med minus hver mnd. Rundt 8000,- i boutgifter er mer sannsynlig at dere greier. Eventuelt kvitte dere med bilen. 

Finner dere ikke en slik leilighet hvor dere bor må dere vurdere å leie noe mindre et rimeligere sted.

Anonymkode: 7ea71...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og diesel til 2000 kr mnd, omtrent.

Anonymkode: cad0e...aab

2000,- i diesel?? Hva i alle dager? Det var utrolig mye!

Anonymkode: 7ea71...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke særlig realistisk..

Dere vil bli sittende igjen med minus hver mnd. Rundt 8000,- i boutgifter er mer sannsynlig at dere greier. Eventuelt kvitte dere med bilen. 

Finner dere ikke en slik leilighet hvor dere bor må dere vurdere å leie noe mindre et rimeligere sted.

Anonymkode: 7ea71...80d

Hva er de uforutsette utgiftene? 

Jeg regner ut at vi sitter igjen med 1000 jr hver måned. 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

2000,- i diesel?? Hva i alle dager? Det var utrolig mye!

Anonymkode: 7ea71...80d

Jeg runder opp ;)

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke snakk om luksus som tv/internett etc. Sånt blåser vi i - vi må bare ha et sted å bo. Det er ingenting billigere her. Har sett i 3 fylker.

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Uforutsette utgifter er barnebursdager, vaskemaskin som blir ødelagt, bil som må på verksted, klær som må byttes ut. Osv osv...

Internett måneder ha når barna begynner på skolen. Her er mye internettlekser, og barna måtte også ha sin egen PC fra 4. klasse.

Jeg har gitt deg råd, og du velger selv hva du gjør 😊

Hilsen ei som selv sitter i økonomisk knipe etter at oljeindustrien røyk...

Anonymkode: 7ea71...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere måteholdene går det. Av det du ramser opp er de faste utgiftene 20500,- Fa sitter dere igjen med 7500,- til mat, klær og fritid. Det bør gå fint, men det blir null ferie og fest.

Anonymkode: 2a403...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det høres 100% urealistisk ut.

Anonymkode: 11756...26a

Fordi? Det er ikke noe godt svar å komme med 4 ord og 1 ubegrunnet tall :)

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er dere måteholdene går det. Av det du ramser opp er de faste utgiftene 20500,- Fa sitter dere igjen med 7500,- til mat, klær og fritid. Det bør gå fint, men det blir null ferie og fest.

Anonymkode: 2a403...c5a

Men det er null ferie og fest fra før. Røyker ikke. Drikker ikke. Shopper ikke. Reiser ikke. Jeg får igjen 10 000 kr på skatten og mannen får igjen 3000-4000 hvert år som går til en liten ferie. 

Som sagt handler det ikke om at vi voksne skal kunne unne oss noe ekstra, det handler om å tilby barna et godt nok sted å bo. 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna? Uforutsette utgifter er barnebursdager, vaskemaskin som blir ødelagt, bil som må på verksted, klær som må byttes ut. Osv osv...

Internett måneder ha når barna begynner på skolen. Her er mye internettlekser, og barna måtte også ha sin egen PC fra 4. klasse.

Jeg har gitt deg råd, og du velger selv hva du gjør 😊

Hilsen ei som selv sitter i økonomisk knipe etter at oljeindustrien røyk...

Anonymkode: 7ea71...80d

De er så små at barnebursdager er uaktuelt i noen år fremover. Bilen kan ryke, ja, men vi kjenner en mekaniker som gjør det meste gratis. Og har mulighet for å låne penger hvis bilen må på verksted. 

Jeg har nok klær til noen år fremover og kjøper det meste på salg. 

Jeg prøver å finne løsninger.

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spør du om råd? Lei den leiligheten, det har du tydeligvis tenkt til uansett. Jeg har jobbet med økonomi, og har rådet dere til å finne noe rimeligere eller øke inntektene. Er du syk en mnd og trenger antibiotika og paracetter så har du allerede overskredet budsjettet ditt. Hva med forsikring? Skal barna dine feire bursdag? Alle småting inngår i budsjettet på 7500,-, og det tømmes fort.

Anonymkode: 7ea71...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går du på AAP, får ikke du barnetilsyn til å dekke barnehage? Da betaler du bare rundt 600 kr selv for en barnehageplass. Er strøm inkludert i prisen på leiligheten? For strøm kan jo komme på 2000 kr i måneden, de kaldeste månedene.

Og siden du går på AAP, har du ekstra utgifter til behandling, lege og medisiner?

Jeg synes det høres veldig knapt ut. Det er ca det jeg og mine 2 barn lever av, og vi har boutgifter på 8000 uten strøm. Og det er lite jeg får spart hver måned.

Anonymkode: ef108...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor spør du om råd? Lei den leiligheten, det har du tydeligvis tenkt til uansett. Jeg har jobbet med økonomi, og har rådet dere til å finne noe rimeligere eller øke inntektene. Er du syk en mnd og trenger antibiotika og paracetter så har du allerede overskredet budsjettet ditt. Hva med forsikring? Skal barna dine feire bursdag? Alle småting inngår i budsjettet på 7500,-, og det tømmes fort.

Anonymkode: 7ea71...80d

Jeg har frikort, men i jan/feb kommer det en utgift der på 2000 kroner (frem til jeg får frikort). Så det er korrekt. Barna feirer bursdag med familie og det koster ikke mye. Nettopp feira bursdag så det vet jeg. 

Forresten får mannen 3000-5000 kr høyere lønn (hver mnd) fra nyåret. 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men går du på AAP, får ikke du barnetilsyn til å dekke barnehage? Da betaler du bare rundt 600 kr selv for en barnehageplass. Er strøm inkludert i prisen på leiligheten? For strøm kan jo komme på 2000 kr i måneden, de kaldeste månedene.

Og siden du går på AAP, har du ekstra utgifter til behandling, lege og medisiner?

Jeg synes det høres veldig knapt ut. Det er ca det jeg og mine 2 barn lever av, og vi har boutgifter på 8000 uten strøm. Og det er lite jeg får spart hver måned.

Anonymkode: ef108...a0c

Nei? Ikke hørt noe om det. Skal man søke om barnetilsyn? Strøm etc skal være inkl. Har ingen ekstra utgifter utover de 2000 som er frikortgrensen. 

Jeg vet at det kn høres knapt ut. Men du skjønner, jeg er desperat. Leser at kommunen ikke plikter å stille med kommunal bolig - og det er faktisk ikke egnede boenheter til leie på markedet til under 1200-13500 her jeg bor. Er jo rimeligere med 13500 alt inkludert enn 10 000 + strøm og kommunale avgifter etc.

Som sagt. Jeg prøver bare å finne løsninger, utfra hva boligmarkedet/leiemarkedet kan tilby 

Anonymkode: cad0e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna? Uforutsette utgifter er barnebursdager, vaskemaskin som blir ødelagt, bil som må på verksted, klær som må byttes ut. Osv osv...

Internett måneder ha når barna begynner på skolen. Her er mye internettlekser, og barna måtte også ha sin egen PC fra 4. klasse.

Jeg har gitt deg råd, og du velger selv hva du gjør 😊

Hilsen ei som selv sitter i økonomisk knipe etter at oljeindustrien røyk...

Anonymkode: 7ea71...80d

Du er klar over at skolen ikke kan pålegge dere disse utgiftene? Det strider med gratisskoleprinsippet. Her har de også internettlekser, men da vi var nettløse en periode få fikk hun egne lekser. Er bare å snakke med dem. 

Anonymkode: 810bb...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så høy husleie er dere jo evt i stand til å betjene et ok huslån. Vi betaler mindre enn det for et lån på 2.8.

Hvis barna dine er så små at det er uaktuelt med bursdager,  vil jeg anta at de er 1-3 år. I så fall ville jeg leita etter mindre leilighet for et par år, og prøvd å spart opp litt egenkapital til boliglån. 

Anonymkode: c30b3...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2000,- i diesel?? Hva i alle dager? Det var utrolig mye!

Anonymkode: 7ea71...80d

Det har nok vi også. Minst. I drivstoff da, ikke bare diesel. Bor man usentralt og begge har noen mil til jobb, og noen mil til barnas aktiviteter, så blir det fort mye penger i drivstoff. 

Anonymkode: d2000...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei? Ikke hørt noe om det. Skal man søke om barnetilsyn? Strøm etc skal være inkl. Har ingen ekstra utgifter utover de 2000 som er frikortgrensen. 

Jeg vet at det kn høres knapt ut. Men du skjønner, jeg er desperat. Leser at kommunen ikke plikter å stille med kommunal bolig - og det er faktisk ikke egnede boenheter til leie på markedet til under 1200-13500 her jeg bor. Er jo rimeligere med 13500 alt inkludert enn 10 000 + strøm og kommunale avgifter etc.

Som sagt. Jeg prøver bare å finne løsninger, utfra hva boligmarkedet/leiemarkedet kan tilby 

Anonymkode: cad0e...aab

Man kan få støtte til barnehagen om man er i tiltak, altså arbeidstrening eller skole. Om du "bare" går hjemme og er syk får du det ikke.

Hvor små er barna om det er flere år til barneselskaper er aktuelt, her begynner de med det rundt 3 år.

Så er det andre utgifter som tannlege, frisør, EU-kontroll på bil osv.

 

Anonymkode: 14117...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette hørtes knapt ut, men ser ut som du alt har bestemt deg. Når det er sagt så har dere dyre mobilabonnent, betaler selv 500 kr i mnd for 2 stykk.  

Anonymkode: bb733...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er klar over at skolen ikke kan pålegge dere disse utgiftene? Det strider med gratisskoleprinsippet. Her har de også internettlekser, men da vi var nettløse en periode få fikk hun egne lekser. Er bare å snakke med dem. 

Anonymkode: 810bb...70b

Ja, er klar over det, men vi fant en rimelig PC på nett til 700,- som hun fikk til jul. Egner seg helt topp til lekser. Internett har vi uansett.

(Nå går de på privatskole, men samme skjedde på offentlig skole)

Anonymkode: 7ea71...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...