Gå til innhold

Er det fy fy?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke? Vi voksne deler jo seng med noen. Hvorfor skal et barn med umodent følelsesliv håndtere det alene?

Anonymkode: 51168...fcd

Eh. Håndtere hva alene? Det er ikke et redd barn det er snakk om her, men et barn som har det moro og blir frustrert over å måtte legge seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Er både med, trøtt og badet og koset, så alt ligger godt til rette for god søvn. Tror dette bare har hengt seg litt opp og at min lille søtnos er ganske kreativ og smart og vet hvordan hun skal skape action.

Anonymkode: 2626a...ca2

Hun er ikke smart. Hun er uoppdragne. 

Anonymkode: 99f98...768

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så jeg må bare legge meg halv åtte altså? Og den andre jenta mi får bare klare seg selv? Vet du hva, dette er ikke et traumatisert adoptivbarn med tilknytningsproblemer altså, dette er en trygg og viljesterk 3,5 åring som har hengt seg litt opp i en situasjon og vi har kanskje skutt oss sjøl litt i leggen ved ikke få stoppet denne galskapen for flere uker siden. Men jeg skjønner når jeg leser svarene her at det nok er vanskelig for dere å sette dere inn i situasjonen bare utfra det jeg skriver, dere måtte nok sett og hørt det. F.eks det med å sette ungen i trappa og ikke gi noen andre valg enn å sitte der eller legge seg. Hva da når det bare er HAHAHA og ungen ikke blir et sekund i trappa, gir seg selv mange valg for å si det sånn? Jeg kan snakke og avtale og gi beskjed, men det hjelper ikke akkurat i den situasjonen og alderen og humøret hun er i når dette pågår..

Anbefaler klistremerkebelønning, det hjalp oss.

Skrevet

Vi har to barn, ingen av dem sovner nevneverdig enkelt, eller sover mye i det hele tatt, men vi har løst mye med en blanding av mye nærhet og trygghet og det å være helt konsekvent. De legges samtidig, og har blitt lagt samtidig helt siden nr 2 kom til - i starten krevde det begge oss voksne, men det varte ikke så lenge før det gikk helt fint å legge dem sammen. Samme kveldsrutiner for begge, samme leggetid. Og samme seng - de sover bedre når de først sover dersom de har hverandre der, så vi har dobbeltseng på barnerommet, der er det god plass til en voksen også ved behov. 

Vi ser på Barne-TV, ferdig halv sju, spiser kveldsmat, opp på badet, i seng halv åtte. Ungene velger en bok hver; minste var ikke veldig gammel før han skjønte konseptet med å velge en bok, men i starten valgte eldste to. Ferdig med lesing ca kvart på åtte, begge sover ideelt innen åtte. Og det funker hvis vi passer på alle rutiner, nok frisk luft i løpet av dagen, og hvis noen prøver å tulle mens den voksne er der, går vi ut. Folk løser det forskjellig; for oss er det ikke noe problem å ligge i senga et kvarter sammen med dem mens de sovner, men hvis det blir herjing, tull og turning, sier vi at nei, jeg vil ikke være her når du tuller. Hvis jeg skal være her, skal vi ligge ned, og du skal sove. Hvis du tuller, må du være alene. Det har fungert veldig godt her, på våre to som så gjerne vil vi skal være der mens de sovner. Minste er som sagt litt liten ennå, to år, men han skjønner konseptet helt fint og slutter med tulling hvis jeg reiser meg for å gå. 

Jeg ser utfordringen hvis dere har et eldre barn som trenger dere lenger på kvelden. Våre to er såpass tette at de kan ha samme leggetid, det gjør ting enklere. 

Skrevet
16 minutter siden, LilleVilje skrev:

Vi har to barn, ingen av dem sovner nevneverdig enkelt, eller sover mye i det hele tatt, men vi har løst mye med en blanding av mye nærhet og trygghet og det å være helt konsekvent. De legges samtidig, og har blitt lagt samtidig helt siden nr 2 kom til - i starten krevde det begge oss voksne, men det varte ikke så lenge før det gikk helt fint å legge dem sammen. Samme kveldsrutiner for begge, samme leggetid. Og samme seng - de sover bedre når de først sover dersom de har hverandre der, så vi har dobbeltseng på barnerommet, der er det god plass til en voksen også ved behov. 

Vi ser på Barne-TV, ferdig halv sju, spiser kveldsmat, opp på badet, i seng halv åtte. Ungene velger en bok hver; minste var ikke veldig gammel før han skjønte konseptet med å velge en bok, men i starten valgte eldste to. Ferdig med lesing ca kvart på åtte, begge sover ideelt innen åtte. Og det funker hvis vi passer på alle rutiner, nok frisk luft i løpet av dagen, og hvis noen prøver å tulle mens den voksne er der, går vi ut. Folk løser det forskjellig; for oss er det ikke noe problem å ligge i senga et kvarter sammen med dem mens de sovner, men hvis det blir herjing, tull og turning, sier vi at nei, jeg vil ikke være her når du tuller. Hvis jeg skal være her, skal vi ligge ned, og du skal sove. Hvis du tuller, må du være alene. Det har fungert veldig godt her, på våre to som så gjerne vil vi skal være der mens de sovner. Minste er som sagt litt liten ennå, to år, men han skjønner konseptet helt fint og slutter med tulling hvis jeg reiser meg for å gå. 

Jeg ser utfordringen hvis dere har et eldre barn som trenger dere lenger på kvelden. Våre to er såpass tette at de kan ha samme leggetid, det gjør ting enklere. 

Høres koselig og praktisk ut det, men her har vi en på 3 og en på 10 og med såpass aldersforskjell må vi ha litt forskjellige tider og rutiner. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er ikke smart. Hun er uoppdragne. 

Anonymkode: 99f98...768

Neida, hun er ikke uoppdragen, hun er bare veldig irriterende og krevende i denne situasjonen og jeg tror vi har kommet i en ond sirkel som vi strever litt med å håndtere. Hun er en hyggelig, hjelpsom og god jente. Selvom du oppdrar barna dine godt er det ikke dermed sagt at du aldri får problemer. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Høres koselig og praktisk ut det, men her har vi en på 3 og en på 10 og med såpass aldersforskjell må vi ha litt forskjellige tider og rutiner. 

Ja, det skjønner jeg godt. Ikke så lett å legge tiåringen samtidig med treåringen 😄 Det går likevel an å prøve at dere er der inne (hos treåringen) så lenge hun ikke tuller og tøyser, da, men går ut med en gang hun begynner med det. Verdt et forsøk - da får hun positiv oppmerksomhet på å ligge rolig i senga, og ingen oppmerksomhet (som hun ønsker) når hun tøyser. Det tar kanskje noen kvelder, men det burde virke; det er jo akkurat det med at det er stas å tulle med dere det er viktig å få slutt på. Samtidig som dere sier dere gjerne vil avslutte en ellers fin dag positivt. Det får dere gjort hvis dere er der så lenge hun ligger rolig med dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...