Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Har en rabagast som har holdt på å herje og styre på kveldene i ukesvis, prøvd "alt" fra ligge ved siden og kose (tar lenger tid for hver kveld, kan faktisk ikke ligge og klappe barn fra 19.30-21.30 hver kveld) til å være streng. Prøvd å sitte inne på rommet hos barnet, men føler det virker mot sin hensikt fordi ungen bare tuller, klatrer på, dytter på og slår og banker på den av oss som sitter der, gjør masse tull forvå få oppmerksomhet osv (som å rive i gardiner, leke med lysbryter, spytte på gulvet osv) Føler ungen bare tester oss og styrer, er ikke redd eller engstelig. Har sagt til samboer at jeg synes vi må sette en grense en gang for alle at nå er det nok og sette oss utenfor døra slik at ungen ikke får oppmerksomhet eller noen å bølle med. Samboer gikk i fistel og mener dette er forbudt ift norsk lov og fyra seg skikkelig opp, mener det er helt forferdelig å sette seg utenfor døra. Er det så ille altså? Synes det er helt innafor i denne situasjonen jeg....🤤 Anonymkode: 2626a...ca2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #3 Skrevet 26. november 2017 Ja det er ille. Dere får bruke den tiden det tar. Det varer ikke evig. Anonymkode: 936db...ee0
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 Nei, samboeren din har misforstått. Det som er ulovlig er å ikke respondere på barnet. Så å si god natt og gå ut er helt ok så lenge dere går inn igjen hvis barnet begynner å gråte. Da er det samme prosedyre, natta og gå ut igjen og inn igjen og ut igjen. Ikke noe mer dikkedarier. Ellers har jeg god effekt av sprinkel seng og så legge seg et godt stykke unna sengen og ikke respondere på noe som helst av tull fra barnet, bare gjenta innimellom at nå er det natta, nå må du sove og så bare lukke egne øyne og late som om man sover. Anonymkode: 30464...b3c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #5 Skrevet 26. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, samboeren din har misforstått. Det som er ulovlig er å ikke respondere på barnet. Så å si god natt og gå ut er helt ok så lenge dere går inn igjen hvis barnet begynner å gråte. Da er det samme prosedyre, natta og gå ut igjen og inn igjen og ut igjen. Ikke noe mer dikkedarier. Ellers har jeg god effekt av sprinkel seng og så legge seg et godt stykke unna sengen og ikke respondere på noe som helst av tull fra barnet, bare gjenta innimellom at nå er det natta, nå må du sove og så bare lukke egne øyne og late som om man sover. Anonymkode: 30464...b3c Ja det er det jeg også mener, bare at det er jo mye vanskeligere nå fordi nå er barnet 3,5 år. Gråter ikke, men blir jo ikke i senga i det hele tatt, bare styrer og herjer. Sprinkelseng tiden er over for lengst, klatrer over fra 18 mnd (men har stort sett lagt seg ganske greit likevel). Men nå har dette holdt på i mange uker og blir verre og verre og jeg tror det er på tide å sette med foten og vise ungen at dette nytter ikke. Så lenge en voksen er der inne så er det så innmari festlig.... Anonymkode: 2626a...ca2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #6 Skrevet 26. november 2017 Og dette siste dette barnet trenger er foreldre som ikke er enige og gjør ting på hver sin måte....😩 Anonymkode: 2626a...ca2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #7 Skrevet 26. november 2017 44 minutter siden, cherry coke skrev: Hvor gammel? 3,5 år. Anonymkode: 2626a...ca2
LilleVilje Skrevet 26. november 2017 #8 Skrevet 26. november 2017 Finn ut hvorfor. Hva er det som gjør at barnet har denne atferden ved leggetid? Han er åpenbart ikke trøtt, hvis han sover på dagen kutter dere ut det, og så må dere finne ut hva annet det er som kan gjøre det. Jeg har en rabagast selv, han sovner fint de dagene han har fått være mye ute, leke, oppleve ting og blitt sliten. Har vi vært inne og ikke gjort noe spesielt, kan han fint turne i senga til både halv ti og ti, for han er rett og slett ikke trøtt. Han er 2,5 og har ikke sovet på dagen siden han var halvannet. En av oss legger oss alltid sammen med ham og blir der til han sovner, enten han turner eller ei. Men er han ikke trøtt, får han ikke noe respons på noe, vi ligger bare i senga og er kjedelige og halvsover selv. Det er ganske sjelden det skjer nå, siden vi vet hva han trenger for å sove, og da pleier han å sovne greit på en halvtime. Så jobben deres er å komme til bunns i hvorfor, og så hjelpe ham med å regulere det. Det er jo det han trenger, små barn trenger hjelp med å regulere og håndtere følelser og inntrykk og situasjoner ganske lenge, til de er ganske store. Og hvis det er noe som har kommet i det siste, har vart noen uker og har blitt verre, så er det nok en grunn til det. En treåring gjør sjelden noe slikt for å være slem, for å si det sånn...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #9 Skrevet 26. november 2017 Sover ikke på dagen, går i barnehage og er masse ute og er også mye ute på tur og andre aktiviteter med oss i helgene. Er åpenbart trøtt, det er det som gjør det så frustrerende. Vi har holdt på endel med å ligge sammen med barnet til hun sovner nå i det siste for å prøve å unngå negativ avslutning på en ellers fin dag, men det er ikke en løsning over tid synes jeg, hun må også kunne sovne selv og har jo pleid å kunne det før. Det tar dessuten stadig lengre tid før hun sovner når vi er der, hun herjer veldig med den av oss som sitter inne hos henne (klatrer på oss, dytter og dunker, peller oss i nesa osv slik at man må reagere eller gjøre noe). Grunnen til det hele tror jeg rett og slett er bare det at dette har blitt en ond sirkel og hengt seg opp. Hun er ellers en frisk, glad og trygg jente, tidlig ute utviklingsmessig, gått i samme bhg hele tiden og trives, har ikke fått småsøsken (har et eldre søsken). Ingenting som er annerledes eller virker å plage henne i det siste. Anonymkode: 2626a...ca2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #10 Skrevet 26. november 2017 Det er faktisk ikke unormalt, strengt eller slemt å si god natt, slå av lyset, gå ut av rommet og lukke døra. Jeg vil heller si at det er den normale måten å legge et barn på. Men hva skjer hvis dere gjør det? Jeg mener selvsagt ikke at dere skal overse hva som helst etter det, men det er helt greit å ikke sitte inne på rommet til et barn etter at det har lagt seg. Anonymkode: f4c8a...f90
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #11 Skrevet 26. november 2017 Gi henne to valg. 1: Ligg i senga til du sovner 2 Sitt i trappa,hjørnet en stol eller et annet sted som er kjedelig. Sammen med en voksen. Etter noen kvelder er jeg ganske sikkert på at hun velger senga.... Anonymkode: 129ed...fdf
LilleVilje Skrevet 26. november 2017 #12 Skrevet 26. november 2017 Nei, det er ofte gjetting med de små... Men samtidig er hun stor nok til at dere kan snakke med henne, prøve å lage avtaler. Eldste her var også rabagast (ingen av mine har vært soveunger), men da hun bikket 3,5, kunne vi si f. eks. at «nå skal mamma være her og lese en bok og fortelle en historie, og så ligger jeg her sammen med deg frem til den store viseren kommer opp til 12 (vi sa klokka åtte, da var vi i seng halv åtte og det tok et kvarter med bok og fortelling). Så hvis du vil sovne mens mamma er her, må du komme og ligge her sammen med meg nå, for klokka åtte går jeg, og da må du sovne alene.» Det fungerte godt på eldste, og jeg skal definitivt gjøre det samme med yngste når han bare blir litt eldre og kan forstå det. Da gir du dem muligheten til nærhet hvis de ønsker, og så Men snakk med henne på dagtid også, spør om det er noe i veien, det kan være et utvikingssprang som gjør at hun er urolig uten å kunne forklare det. Og forresten, de gangene jeg har reist meg for å gå fra senga og ungen ikke har sovnet, har det vært full katastrofe fordi jeg har skullet gå. Og da har jeg tatt hensyn til det, jeg ser det er alvor, og da har jeg sagt at OK, mamma kan være her litt til, men bare hvis du sover. Da har det vært soving på fem minutter etter det.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #13 Skrevet 26. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk ikke unormalt, strengt eller slemt å si god natt, slå av lyset, gå ut av rommet og lukke døra. Jeg vil heller si at det er den normale måten å legge et barn på. Men hva skjer hvis dere gjør det? Jeg mener selvsagt ikke at dere skal overse hva som helst etter det, men det er helt greit å ikke sitte inne på rommet til et barn etter at det har lagt seg. Anonymkode: f4c8a...f90 Enig. Helt normalt og greit for en snart 4 åring. Løper barnet ut, følg det tilbake i seng uten å snakke/ diskutere. Anonymkode: c5185...168
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #14 Skrevet 26. november 2017 45 minutter siden, LilleVilje skrev: Finn ut hvorfor. Hva er det som gjør at barnet har denne atferden ved leggetid? Han er åpenbart ikke trøtt, hvis han sover på dagen kutter dere ut det, og så må dere finne ut hva annet det er som kan gjøre det. Jeg har en rabagast selv, han sovner fint de dagene han har fått være mye ute, leke, oppleve ting og blitt sliten. Har vi vært inne og ikke gjort noe spesielt, kan han fint turne i senga til både halv ti og ti, for han er rett og slett ikke trøtt. Han er 2,5 og har ikke sovet på dagen siden han var halvannet. En av oss legger oss alltid sammen med ham og blir der til han sovner, enten han turner eller ei. Men er han ikke trøtt, får han ikke noe respons på noe, vi ligger bare i senga og er kjedelige og halvsover selv. Det er ganske sjelden det skjer nå, siden vi vet hva han trenger for å sove, og da pleier han å sovne greit på en halvtime. Så jobben deres er å komme til bunns i hvorfor, og så hjelpe ham med å regulere det. Det er jo det han trenger, små barn trenger hjelp med å regulere og håndtere følelser og inntrykk og situasjoner ganske lenge, til de er ganske store. Og hvis det er noe som har kommet i det siste, har vart noen uker og har blitt verre, så er det nok en grunn til det. En treåring gjør sjelden noe slikt for å være slem, for å si det sånn... Men har dere bare han? Her er det nemlig et barn til. Jeg er ofte alene med de om kveldene, det samme er samboer og er da opptatt med den lilles leggeritualer fra 18.30-19.30. Etter det er det egentlig meningen at vi skal tilbringe litt tid med den eldste, sjekke lekser, prate litt og lese litt på senga for henne også. Hun er veldig forståelsesfull og det går fint at vi av og til er opptatt med minsten lenger, men nå er sånn hver eneste kveld og det er ikke greit. Bare cirka 1-2 ukedager vi begge er hjemme om kvelden og kan dele på oss, men det bør være mulig for 1 voksen å legge 2 barn, man skal ikke være nødt til å ligge hos yngste i opptil 2 timer. Det fungerer dessuten ikke heller fordi minsten synes det er så innmari morsomt at vi er der og tuller og herjer så fælt at det blir et sirkus. Anonymkode: 2626a...ca2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #15 Skrevet 26. november 2017 Selvfølgelig går dere ut. Slik drittunge- oppførsel hadde ikke jeg akseptert fra en snart 4- åring. Spytter på gulvet? Grøss! Og hvorfor ligger ikke barnet i sengen, men leker med lysbryter? Bare vent, om noen år er du både bitch og høre, i følge din datter. Anonymkode: 99f98...768
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 2 timer siden, LilleVilje skrev: Finn ut hvorfor. Hva er det som gjør at barnet har denne atferden ved leggetid? Han er åpenbart ikke trøtt, hvis han sover på dagen kutter dere ut det, og så må dere finne ut hva annet det er som kan gjøre det. Jeg har en rabagast selv, han sovner fint de dagene han har fått være mye ute, leke, oppleve ting og blitt sliten. Har vi vært inne og ikke gjort noe spesielt, kan han fint turne i senga til både halv ti og ti, for han er rett og slett ikke trøtt. Han er 2,5 og har ikke sovet på dagen siden han var halvannet. En av oss legger oss alltid sammen med ham og blir der til han sovner, enten han turner eller ei. Men er han ikke trøtt, får han ikke noe respons på noe, vi ligger bare i senga og er kjedelige og halvsover selv. Det er ganske sjelden det skjer nå, siden vi vet hva han trenger for å sove, og da pleier han å sovne greit på en halvtime. Så jobben deres er å komme til bunns i hvorfor, og så hjelpe ham med å regulere det. Det er jo det han trenger, små barn trenger hjelp med å regulere og håndtere følelser og inntrykk og situasjoner ganske lenge, til de er ganske store. Og hvis det er noe som har kommet i det siste, har vart noen uker og har blitt verre, så er det nok en grunn til det. En treåring gjør sjelden noe slikt for å være slem, for å si det sånn... "Hvorfor"? Hallooooo... Det er kjedelig å legge seg! Anonymkode: a59ed...90a
Mostly Harmless Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 Minstekravet må nå være at hun ikke får lov til å plage dere. Man kan fint forklare en treåring betingelsene for at dere skal sitte inne med henne, og pirking i nesa eller herjing, hadde fått meg til å gå ut omgående. Det er langt fra slemt. Høres ut som jenta prøver å holde seg våken med alle midler. Hun trenger hjelp til å finne roen, og hvis det virker mot sin hensikt å sitte inne hos henne, ville jeg latt være. Kanskje roer hun seg ikke alene heller, men jeg ville i alle fall ikke blitt med på noen lek som går ut på å klatre på og dunke i mamma. Skal dere være der, får hun ligge i ro i senga.
Hjertefru Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 Samboer er jo helt på jordet, må være lov å sette grenser til et så stort barn. Skulle vært enig med ham hvis det var snakk om baby. Trasig når man har kommet inn i et uheldig mønster ift legging og søvn. At dere ikke er enige øker stresset enormt. Enig med hun som sier at det må gå an å snakke/gjøre avtaler med barnet. I tillegg til å sørge for at hun er trøtt/ mett etc.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 Dette er som å høre om min datter på 3,5. Hun kan klore, bite, springe rundt i trusa og le når jeg forsøker å få henne oppi senga si igjen. Litt bajas kan du si. Dette er vårt tredje barn og de to andre hører mye mer etter (en eldre og en tvilling) så det er ingen tvil om at barn er forskjellige og at de trenger ulik respons fra foreldrene! Jeg synes det høres ut som hun lager show og kaos bare fordi hun kan, og det utsetter den kjedelige sovingen. Det er HELT innafor å sette grenser! Jeg sier til min jente at jeg kan sitte på rommet hennes og synge for henne HVIS hun legger seg på puta. Blir det tull går jeg ut av rommet og «rydder på badet» - dvs holder meg i nærheten uten at hun får styre meg. Går inn igjen ved gråt etc, og koser gjerne hvis hun vil ha det. Men gidder ikke dille og dalle. Hun blir ofte rasende, men sinne er ikke det samme som at hun er redd De har ikke godt at å ha for mye makt over foreldrene. Anonymkode: bb46f...ddb
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #20 Skrevet 27. november 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk ikke unormalt, strengt eller slemt å si god natt, slå av lyset, gå ut av rommet og lukke døra. Jeg vil heller si at det er den normale måten å legge et barn på. Men hva skjer hvis dere gjør det? Jeg mener selvsagt ikke at dere skal overse hva som helst etter det, men det er helt greit å ikke sitte inne på rommet til et barn etter at det har lagt seg. Anonymkode: f4c8a...f90 Er det ikke? Vi voksne deler jo seng med noen. Hvorfor skal et barn med umodent følelsesliv håndtere det alene? Anonymkode: 51168...fcd
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #21 Skrevet 27. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke? Vi voksne deler jo seng med noen. Hvorfor skal et barn med umodent følelsesliv håndtere det alene? Anonymkode: 51168...fcd Enig med deg her.. Anonymkode: 86087...e11
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #22 Skrevet 27. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig med deg her.. Anonymkode: 86087...e11 Så jeg må bare legge meg halv åtte altså? Og den andre jenta mi får bare klare seg selv? Vet du hva, dette er ikke et traumatisert adoptivbarn med tilknytningsproblemer altså, dette er en trygg og viljesterk 3,5 åring som har hengt seg litt opp i en situasjon og vi har kanskje skutt oss sjøl litt i leggen ved ikke få stoppet denne galskapen for flere uker siden. Men jeg skjønner når jeg leser svarene her at det nok er vanskelig for dere å sette dere inn i situasjonen bare utfra det jeg skriver, dere måtte nok sett og hørt det. F.eks det med å sette ungen i trappa og ikke gi noen andre valg enn å sitte der eller legge seg. Hva da når det bare er HAHAHA og ungen ikke blir et sekund i trappa, gir seg selv mange valg for å si det sånn? Jeg kan snakke og avtale og gi beskjed, men det hjelper ikke akkurat i den situasjonen og alderen og humøret hun er i når dette pågår.. Anonymkode: 2626a...ca2
sug lut Skrevet 27. november 2017 #23 Skrevet 27. november 2017 Det er ikke farlig å bli sint. Det er ikke farlig å være konsekvent. Det er ikke farlig å si lese, kose, si godnatt og gå ut og deretter er det slutt, det eneste som skjer deretter er at hun blir lagt ublidt ned igjen uten et ord og dere går igjen.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #24 Skrevet 27. november 2017 9 timer siden, Hjertefru skrev: Samboer er jo helt på jordet, må være lov å sette grenser til et så stort barn. Skulle vært enig med ham hvis det var snakk om baby. Trasig når man har kommet inn i et uheldig mønster ift legging og søvn. At dere ikke er enige øker stresset enormt. Enig med hun som sier at det må gå an å snakke/gjøre avtaler med barnet. I tillegg til å sørge for at hun er trøtt/ mett etc. Takk! Er både med, trøtt og badet og koset, så alt ligger godt til rette for god søvn. Tror dette bare har hengt seg litt opp og at min lille søtnos er ganske kreativ og smart og vet hvordan hun skal skape action. Anonymkode: 2626a...ca2
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #25 Skrevet 27. november 2017 Hvor mye tid bruker dere med barnet før dere legger han? av erfaring er min treåring tyngre å legge om hun ikke har fått tilstrekkelig kos og oppmerksomhet etter barnehagen. Selvsagt skal ikke barnet underholdes fra det kommer hjem til det legger seg, men hun trenger både kos og litt lek. I dag hadde vi feks "dansefest" på kjøkkenet. Spiller musikk og danser og hopper og har det gøy. Da blir hun også sliten. Så leser vi bok i sofaen (lese på senga fungerer ikke) etter det er det pysj og fem minutter sang og kos i senga. Da sovner hun på fem minutter. Har jeg det travelt med middag når vi kommer hjem og ikke har tiden til henne før leggetid kan leggingen ta opp til en time. Da er hun bajas, roper på vann, tisse, og har au over alt. Ikke sikkert dette er tilfellet hos dere da, men det var mitt tips. 😊 Anonymkode: e1dd8...36d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå