Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 Jeg blir bekymret på menns vegne når anklager fra kvinner gjør at de mister jobben og blir hengt ut offentlig, uten noen som helst bekreftelse på at anklagene er sanne. Her er det menn som mister hele sitt levebrød uten noen som helst etterforskning og dom i rettssystemet. Jeg synes dette er meget bekymringsverdig. Anonymkode: 75c5b...291
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #2 Skrevet 25. november 2017 Jepp. Helt enig! Trakassering er forkastelig men vi kan ikke ha en situasjon som i praksis er en gapestokk hvor lov og dom er ikke-eksisterende. Har virkelig media ikke lært av tidligere saker som f.eks har resultert i selvmord.... Anonymkode: a61e8...f65
Hjertefru Skrevet 25. november 2017 #3 Skrevet 25. november 2017 Hvis det du sier har skjedd er tilfelle er det ikke bra. Jeg har helt ærlig fått metoo-hypen opp i vrangen.... er null imponert over alle som står frem med mer eller mindre alvorlige hendelser. Hvem har ikke opplevd noe slikt liksom? Uavhengig av kjønn og bransje... Folk som har opplevd voldtekt og forferdelige ting får sine traumer minimisert av de som har fått klaps på rumpa på julebordet... Null interessant, og tar fokus bort fra de viktige ofrene er min mening.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #4 Skrevet 25. november 2017 2 minutter siden, Hjertefru skrev: Hvis det du sier har skjedd er tilfelle er det ikke bra. Jeg har helt ærlig fått metoo-hypen opp i vrangen.... er null imponert over alle som står frem med mer eller mindre alvorlige hendelser. Hvem har ikke opplevd noe slikt liksom? Uavhengig av kjønn og bransje... Folk som har opplevd voldtekt og forferdelige ting får sine traumer minimisert av de som har fått klaps på rumpa på julebordet... Null interessant, og tar fokus bort fra de viktige ofrene er min mening. Det er nettopp din holdning som er så farlig og som vi må få has på. I samme sekund som vi bagatelliserer trakasseringen åpner vi også for uklare grenser og mulighet for mer alvorlige overgrep. Selv et klaps på rumpen neppe gir traumer for kvinner flest, sier det klapset litt for mye om holdningen menn har til kvinner (og omvendt i enkleste tilfeller). For det er nettopp en holdningsendring som først og fremst må til. Menn må slutte å tro at det er deres gudegitte rett å klapse på damerumper, stirre på pupper eller komme med upassende forslag og hentydninger. For veien fra dette til overgrep er fryktelig kort. Selv om mee-to kan virke litt "overdreven", er den uhyre viktig. Det MÅ rettes fokus mot dårlige holdninger og det MÅ et oppgjør til for å skape en endring. Først når alle menn ser på kvinner med respekt (og omvendt) er det sannsynlig at raten for alvorlige overgrep går ned. Det ser vi f.eks. på arbeidet i enkelte afrikanske land hvor de har redusert antall voldtekter med opp mot 40-60% bare ved å innføre holdningskurs for unge gutter og kurs for selvforsvar og selvfølelse for jenter. Derfor er du med på å opprettholde en fare for voldtekt og overgrep ved å latterliggjøre første steg i riktig retning for å få fokuset på holdninger. Og til HI, de sakene jeg har hørt om er undersøkt grundig. De mister ikke jobben uten grunn. I flere av tilfellene finnes det f.eks. bilder ol. Anonymkode: ba951...8e5
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #5 Skrevet 25. november 2017 Hva med fremtiden til alle de jenter som har gitt opp sitt levebrød nettopp fordi de er blitt trakassert eller ikke lenger orket å bli befølt her og der. Mange som har rapportert om sjikane på arbeidsplassen har jo selv mistet jobben. Anonymkode: 1717f...55a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #6 Skrevet 25. november 2017 Menn mister ikke jobben pga en tweet eller et innlegg på FB. Hvorfor er fokus på overgriper, og ikke offer? Urettmessige oppsigelser er selvsagt ille i den grad det skjer, men det er et forsvinnende lite problem i forhold til seksuell vold mot og trakassering av kvinner. Anonymkode: 6653e...fb4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #7 Skrevet 25. november 2017 Jeg velger å stole på at ingen mister jobben uten grunn pga falske anklager. Om de blir outet har de skyld i det selv. De kunne latt være å trakassere. Enkelt og greit. Mange har fått holde på for lenge og det er på høy tid med endring i stilltiende aksept. Anonymkode: e4e6e...07a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #8 Skrevet 25. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Menn mister ikke jobben pga en tweet eller et innlegg på FB. Hvorfor er fokus på overgriper, og ikke offer? Urettmessige oppsigelser er selvsagt ille i den grad det skjer, men det er et forsvinnende lite problem i forhold til seksuell vold mot og trakassering av kvinner. Anonymkode: 6653e...fb4 Eh jo..... Kevin Spacey mistet faktisk jobben pga en tweet...... og deretter flere andre tweet. Han er hverken anmeldt for ulovlige forhold eller dømt for noe dom helst! Anonymkode: a61e8...f65
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 Menn i usa gjør det. I tv serier. Uten at det er ferdig etterforsket og bevist. Og ja jeg er også litt lei den kampanjen . Damer sidestiller et klask på rumpa på utested som voldtekt nesten. Og spesielt synd i de sakene hvor damer lyver på seg noe de var med på. Eks nick carter fatter ikke bæret etter ei som gav han blow job og lå med han nå klandrer han for voldtekt. Anonymkode: 1f1a4...d60
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 Ed Westwick fra Gossip Girl har også blitt tatt ut av serien/ lagt på vent den Nye britiske serien han er med i nå. Noenganger er det faktisk skummelt å være mann også. Anonymkode: 1f1a4...d60
Hjertefru Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nettopp din holdning som er så farlig og som vi må få has på. I samme sekund som vi bagatelliserer trakasseringen åpner vi også for uklare grenser og mulighet for mer alvorlige overgrep. Selv et klaps på rumpen neppe gir traumer for kvinner flest, sier det klapset litt for mye om holdningen menn har til kvinner (og omvendt i enkleste tilfeller). For det er nettopp en holdningsendring som først og fremst må til. Menn må slutte å tro at det er deres gudegitte rett å klapse på damerumper, stirre på pupper eller komme med upassende forslag og hentydninger. For veien fra dette til overgrep er fryktelig kort. Selv om mee-to kan virke litt "overdreven", er den uhyre viktig. Det MÅ rettes fokus mot dårlige holdninger og det MÅ et oppgjør til for å skape en endring. Først når alle menn ser på kvinner med respekt (og omvendt) er det sannsynlig at raten for alvorlige overgrep går ned. Det ser vi f.eks. på arbeidet i enkelte afrikanske land hvor de har redusert antall voldtekter med opp mot 40-60% bare ved å innføre holdningskurs for unge gutter og kurs for selvforsvar og selvfølelse for jenter. Derfor er du med på å opprettholde en fare for voldtekt og overgrep ved å latterliggjøre første steg i riktig retning for å få fokuset på holdninger. Og til HI, de sakene jeg har hørt om er undersøkt grundig. De mister ikke jobben uten grunn. I flere av tilfellene finnes det f.eks. bilder ol. Anonymkode: ba951...8e5 Hvor ser du at jeg latterliggjør overgrep? Det gjør jeg ikke. Sier bare at det er forskjell på alvorlighetsgraden, og at det etter min mening overdrevne fokuset på de små overgrep tar bort fokuset fra de som har blitt utsatt for de store.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir bekymret på menns vegne når anklager fra kvinner gjør at de mister jobben og blir hengt ut offentlig, uten noen som helst bekreftelse på at anklagene er sanne. Her er det menn som mister hele sitt levebrød uten noen som helst etterforskning og dom i rettssystemet. Jeg synes dette er meget bekymringsverdig. Anonymkode: 75c5b...291 Har du noen konkrete eksempler, utenom Harvey Weinstein...? Anonymkode: 88c27...426
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eh jo..... Kevin Spacey mistet faktisk jobben pga en tweet...... og deretter flere andre tweet. Han er hverken anmeldt for ulovlige forhold eller dømt for noe dom helst! Anonymkode: a61e8...f65 Han innrømte jo hendelsen selv. Og han ble vel heller ikke "outet" av en kvinne; det han gjorde var et overgrep mot en 14-åring. Anonymkode: 88c27...426
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du noen konkrete eksempler, utenom Harvey Weinstein...? Anonymkode: 88c27...426 Ja, det er mange som har mistet jobben i sverige... Anonymkode: 75c5b...291
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #15 Skrevet 25. november 2017 Hele Metoo kampanjen begynner å bli latterlig og det er faktisk veldig synd. Det siste nå er at noen mener Tornerose eventyret må ut av skolen fordi det er uheldige seksuelle antydninger når prinsen kysser Tornerose når hun sover. Altså det er å dra ting for langt, og det skaper kun en uheldig vinkling på debatten som ikke gagner de som faktisk har alvorlige historier å fortelle. Anonymkode: 5061f...c2f
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #16 Skrevet 25. november 2017 1 time siden, Hjertefru skrev: Hvis det du sier har skjedd er tilfelle er det ikke bra. Jeg har helt ærlig fått metoo-hypen opp i vrangen.... er null imponert over alle som står frem med mer eller mindre alvorlige hendelser. Hvem har ikke opplevd noe slikt liksom? Uavhengig av kjønn og bransje... Folk som har opplevd voldtekt og forferdelige ting får sine traumer minimisert av de som har fått klaps på rumpa på julebordet... Null interessant, og tar fokus bort fra de viktige ofrene er min mening. Men du tar jo helt feil i dette (uthevet område). Det er tvert imot en fordel at flest mulig kommer fram med store OG små episoder. Jeg er blant dem som har vært utsatt for mange stygge ting, og jeg er BARE lettet og takknemlig over at flest mulig historier kommer på bordet - selv om de er hjerteskjærende å lese. Min lidelse blir på ingen måte mindre av det! For vet du hva: fortielsene og tabuet omkring dette er det mest skadelige av alt! Og når mange, mange episoder nå kommer for en dag, da slutter vi å føle oss ensomme og unike i dette. Vi slutter å tro at alle episodene skjedde fordi vi gjorde noe feil eller så ut på en feil måte. Vi begynner å innse at de skjedde kun fordi samfunnet tillater det, og fordi det er mer skambelagt å fortelle om disse tingene enn å faktisk være den som utfører overgrepene! Her er min historie - jeg har ikke fortalt den under #metoo-knaggen og heller ikke under #jegharopplevd, men jeg har meldt den inn til Dixi. Alle episodene er med i statistikken der. Jeg har opplevd mange seksuelle overgrep. I tillegg til utallige klyp i rumpa eller på puppene, på dansegulvet, på gata, på en overfylt buss, har det vært noen mer alvorlige episoder. Jeg har aldri anmeldt noen av dem.Det var ulike opplevelser med beføling, tafsing, avkledning osv da jeg var liten, fra jeg var 7-12 år, som til slutt endte med et forsøk på penetrering. Den ene gutten fikk med seg kamerater til å plage meg, kle av meg, holde meg fast og pille meg i skjeden. Han var ca 5 år eldre enn meg. Jeg er født i 1971, så dette skjedde mellom 1977-1983. Det var to aktive gutter i dette, og en del mer "passive" (som bare holdt eller kikket). Begge var litt eldre enn meg.I samme periode, rundt 1980, ble jeg også befølt av to voksne menn. Jeg var 9 år. Den ene var en nabo på 55-60 år, som var farfaren til en av mine venninner. Han befølte meg innenfor buksa en gang da jeg var med i fjøset for å hjelpe ham å mate sauer. En annen var en venn av familien, og befølte meg utapå trusa mens jeg lå og sov (familien var på overnattingsbesøk.) Jeg våknet av det.Senere opplevde jeg gjentatte misbruksepisoder med en "kjæreste" (voksen mann) da jeg var 14-15. Det var fra 1985-86. Han brukte ikke vold, men manipulering. Han var 23, og jeg ble manipulert til mange samleier og oralsex. Jeg vil kalle det voldtekter likevel, selv om han verken slo eller tok kvelertak, fordi jeg var så ung, og fordi han brukte noen nakenbilder av meg som pressmiddel. Han ville sende dem til foreldrene mine hvis jeg ikke godtok å bli i "forholdet". Som 17-åring, i 1988, tjente jeg lommepenger ved å sitte barnevakt. Da fikk jeg en oppredd seng på et eget rom, fordi foreldrene som var på fest gjerne ville slippe å stå opp med barnet neste morgen. En gang var kun faren i huset hjemme. Han var nærgående mot meg dagen etter, da jeg var på badet og stelte meg. Treåringen så på film i stua, mens faren inne på badet tok meg på brystene og presset lemmet sitt mot rumpa mi. Jeg ble for sjokkert til å reagere, men han slapp taket da barnet hans kom inn i rommet. Jeg tok aldri på meg flere oppdrag hos dem. Jeg har også opplevd to forsøk som kunne ha blitt voldtekter, men der jeg klarte å vri meg unna. Første gang var da en bekjent oppsøkte meg hjemme. Det var i 1996, så jeg var ca 25 år. Han hadde fått vite at mitt forhold til en tidligere kjæreste var slutt, og siden min ekskjæreste var en kompis av ham, regnet han meg som ledig på torget. Ingen av oss hadde drukket. Han var flørtete og ville ikke gå hjem. Han holdt meg fast på senga og befølte meg. Jeg måtte fysisk kjempe med ham og få ham ut av senga mi. Vi hadde begge to klær på, men hvis jeg ikke hadde vært så sterk, tror jeg han hadde fortsatt. Det ville ha vært en voldtekt selv om ikke truende ord ble brukt. For det skal ikke være nødvendig å måtte være sterkere enn en mann for å slippe å ligge med ham! En lignende episode hadde jeg på nachspiel med en annen bekjent. Vi var på hans hotellrom. Vi hadde vært på fest sammen og satt og snakket på hans rom. Det var i 2009, da var jeg 38. Han holdt meg også fast på senga og befølte meg. Jeg klarte å snakke meg ut av det ved å love å hente mer brennevin. Jeg stakk av og gikk til mitt eget rom for å låse meg inn. Mannen er lege og jobber i internasjonale prosjekter der han er ansatt av en bistandsorganisasjon. Alle typer menn kan visst bli overgripere... For ikke lenge siden var jeg med en venninne på byen og tok noen øl. Tre fyrer satte seg ved siden av oss, hun kjente den ene. En av de andre prøvde seg gjentatte ganger på meg, men fikk ikke napp. Han framsto som brautende, og jeg ønsket ingen nærhet til ham. Da vi gikk derfra var han så rasende at han brølte hore til meg på åpen gate, ikke bare én gang, men sikkert ti. Skrek og kjeftet på oss begge, og sparket til slutt overende min venninnes sykkel, så hun falt og skadet seg og måtte på legevakten. I lys av den siste der: når slutter en episode å være en bagatell, og går over til å bli "mer alvorlig"? Hvor gammel var f eks du selv, da du lærte deg å unngå de som virket brautende? Da du begynte å sile ut hvem du kunne ha blikkontakt med? Hvem du prøvde å holde avstand til? For han fyren her blinket på radaren min nettopp fordi jeg har så mange ubehagelige erfaringer. Hva om jeg tok den naive tonen som mange tar i disse tider; at "det må jo være lov med klønete flørting"? Jeg kunne ha gått på en skikkelig smell der. Han tilhørte jo åpenbart den rasen av menn som tror de fortjener ett eller annet av kvinner som belønning bare for at de er menn. Hva om jeg hadde latt ham kjøpe drinker til meg? Hva ville han ha krevd i gjengjeld? Jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg nå får se omfanget av disse strukturene. Samtidig ser vi hvor perverst "normalt" vi er oppdratt til å tro dette er. Han fyren som ropte hore, hore, hore hadde jeg faktisk glemt. Så han gjorde jo ikke skade på meg i den forstand (bare på venninna mi). Men han er en glimrende eksponent for hvordan samfunnet tillater at kvinner behandles. Ingen gikk innom stoppet ham. Kameratene fulgte oss på legevakta, og innrømte at de syntes han var atal, men grep ikke inn på forhånd. Det hele er så vanlig. Da kan det virke fryktelig banalt, men alle opplevelsene befinner seg på ulike steder i et eneste bredt spekter, der fellesnevneren er "hva menn kan tillate seg overfor kvinner som ikke ønsker det." Anonymkode: 88c27...426
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #17 Skrevet 25. november 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er mange som har mistet jobben i sverige... Anonymkode: 75c5b...291 Hvem? Anonymkode: 88c27...426
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #18 Skrevet 25. november 2017 1 time siden, Hjertefru skrev: Hvis det du sier har skjedd er tilfelle er det ikke bra. Jeg har helt ærlig fått metoo-hypen opp i vrangen.... er null imponert over alle som står frem med mer eller mindre alvorlige hendelser. Hvem har ikke opplevd noe slikt liksom? Uavhengig av kjønn og bransje... Folk som har opplevd voldtekt og forferdelige ting får sine traumer minimisert av de som har fått klaps på rumpa på julebordet... Null interessant, og tar fokus bort fra de viktige ofrene er min mening. Hva???? Mener du virkelig at siden dette er ganske vanlig og fordi noen har opplevd noe verre så er seksuell trakassering noe som ikke fortjener oppmerksomhet??? Jeg har opplevd begge deler; både seksuell trakassering og seksuelt misbruk. Og det er i grunn to sider av samme sak. Menn mangler respekt for kvinner. De ser på dem som seksuelle objekter. Og fordi dette er ok, for deg og mange andre kvinner og menn, så får det fortsette. Hvis du tror at kampanjen bare handler om de handlingene som beskrives i kampanjen tar du feil. Den handler om menns holdning til kvinner. Og sånne folk som deg er de verste, de som bagatelliserer denne holdningen og sier at vi ikke skal gnåle om det. Bare finne oss i det. For så lenge denne holdningen får lov til å eksistere vil kvinner, som meg eller mine eller dine døtre fortsatt oppleve seksuelt misbruk og voldtekt. Anonymkode: 0b478...e41
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #19 Skrevet 25. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva???? Mener du virkelig at siden dette er ganske vanlig og fordi noen har opplevd noe verre så er seksuell trakassering noe som ikke fortjener oppmerksomhet??? Jeg har opplevd begge deler; både seksuell trakassering og seksuelt misbruk. Og det er i grunn to sider av samme sak. Menn mangler respekt for kvinner. De ser på dem som seksuelle objekter. Og fordi dette er ok, for deg og mange andre kvinner og menn, så får det fortsette. Hvis du tror at kampanjen bare handler om de handlingene som beskrives i kampanjen tar du feil. Den handler om menns holdning til kvinner. Og sånne folk som deg er de verste, de som bagatelliserer denne holdningen og sier at vi ikke skal gnåle om det. Bare finne oss i det. For så lenge denne holdningen får lov til å eksistere vil kvinner, som meg eller mine eller dine døtre fortsatt oppleve seksuelt misbruk og voldtekt. Anonymkode: 0b478...e41 Enig! Det ene får lov å skje fordi det andre blir feid under teppet! Anonymkode: 88c27...426
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #20 Skrevet 25. november 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem? Anonymkode: 88c27...426 Ta og les svenske aviser du, hvis du ikke tror meg. Anonymkode: 75c5b...291
Hjertefru Skrevet 25. november 2017 #21 Skrevet 25. november 2017 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du tar jo helt feil i dette (uthevet område). Det er tvert imot en fordel at flest mulig kommer fram med store OG små episoder. Jeg er blant dem som har vært utsatt for mange stygge ting, og jeg er BARE lettet og takknemlig over at flest mulig historier kommer på bordet - selv om de er hjerteskjærende å lese. Min lidelse blir på ingen måte mindre av det! For vet du hva: fortielsene og tabuet omkring dette er det mest skadelige av alt! Og når mange, mange episoder nå kommer for en dag, da slutter vi å føle oss ensomme og unike i dette. Vi slutter å tro at alle episodene skjedde fordi vi gjorde noe feil eller så ut på en feil måte. Vi begynner å innse at de skjedde kun fordi samfunnet tillater det, og fordi det er mer skambelagt å fortelle om disse tingene enn å faktisk være den som utfører overgrepene! Her er min historie - jeg har ikke fortalt den under #metoo-knaggen og heller ikke under #jegharopplevd, men jeg har meldt den inn til Dixi. Alle episodene er med i statistikken der. Jeg har opplevd mange seksuelle overgrep. I tillegg til utallige klyp i rumpa eller på puppene, på dansegulvet, på gata, på en overfylt buss, har det vært noen mer alvorlige episoder. Jeg har aldri anmeldt noen av dem.Det var ulike opplevelser med beføling, tafsing, avkledning osv da jeg var liten, fra jeg var 7-12 år, som til slutt endte med et forsøk på penetrering. Den ene gutten fikk med seg kamerater til å plage meg, kle av meg, holde meg fast og pille meg i skjeden. Han var ca 5 år eldre enn meg. Jeg er født i 1971, så dette skjedde mellom 1977-1983. Det var to aktive gutter i dette, og en del mer "passive" (som bare holdt eller kikket). Begge var litt eldre enn meg.I samme periode, rundt 1980, ble jeg også befølt av to voksne menn. Jeg var 9 år. Den ene var en nabo på 55-60 år, som var farfaren til en av mine venninner. Han befølte meg innenfor buksa en gang da jeg var med i fjøset for å hjelpe ham å mate sauer. En annen var en venn av familien, og befølte meg utapå trusa mens jeg lå og sov (familien var på overnattingsbesøk.) Jeg våknet av det.Senere opplevde jeg gjentatte misbruksepisoder med en "kjæreste" (voksen mann) da jeg var 14-15. Det var fra 1985-86. Han brukte ikke vold, men manipulering. Han var 23, og jeg ble manipulert til mange samleier og oralsex. Jeg vil kalle det voldtekter likevel, selv om han verken slo eller tok kvelertak, fordi jeg var så ung, og fordi han brukte noen nakenbilder av meg som pressmiddel. Han ville sende dem til foreldrene mine hvis jeg ikke godtok å bli i "forholdet". Som 17-åring, i 1988, tjente jeg lommepenger ved å sitte barnevakt. Da fikk jeg en oppredd seng på et eget rom, fordi foreldrene som var på fest gjerne ville slippe å stå opp med barnet neste morgen. En gang var kun faren i huset hjemme. Han var nærgående mot meg dagen etter, da jeg var på badet og stelte meg. Treåringen så på film i stua, mens faren inne på badet tok meg på brystene og presset lemmet sitt mot rumpa mi. Jeg ble for sjokkert til å reagere, men han slapp taket da barnet hans kom inn i rommet. Jeg tok aldri på meg flere oppdrag hos dem. Jeg har også opplevd to forsøk som kunne ha blitt voldtekter, men der jeg klarte å vri meg unna. Første gang var da en bekjent oppsøkte meg hjemme. Det var i 1996, så jeg var ca 25 år. Han hadde fått vite at mitt forhold til en tidligere kjæreste var slutt, og siden min ekskjæreste var en kompis av ham, regnet han meg som ledig på torget. Ingen av oss hadde drukket. Han var flørtete og ville ikke gå hjem. Han holdt meg fast på senga og befølte meg. Jeg måtte fysisk kjempe med ham og få ham ut av senga mi. Vi hadde begge to klær på, men hvis jeg ikke hadde vært så sterk, tror jeg han hadde fortsatt. Det ville ha vært en voldtekt selv om ikke truende ord ble brukt. For det skal ikke være nødvendig å måtte være sterkere enn en mann for å slippe å ligge med ham! En lignende episode hadde jeg på nachspiel med en annen bekjent. Vi var på hans hotellrom. Vi hadde vært på fest sammen og satt og snakket på hans rom. Det var i 2009, da var jeg 38. Han holdt meg også fast på senga og befølte meg. Jeg klarte å snakke meg ut av det ved å love å hente mer brennevin. Jeg stakk av og gikk til mitt eget rom for å låse meg inn. Mannen er lege og jobber i internasjonale prosjekter der han er ansatt av en bistandsorganisasjon. Alle typer menn kan visst bli overgripere... For ikke lenge siden var jeg med en venninne på byen og tok noen øl. Tre fyrer satte seg ved siden av oss, hun kjente den ene. En av de andre prøvde seg gjentatte ganger på meg, men fikk ikke napp. Han framsto som brautende, og jeg ønsket ingen nærhet til ham. Da vi gikk derfra var han så rasende at han brølte hore til meg på åpen gate, ikke bare én gang, men sikkert ti. Skrek og kjeftet på oss begge, og sparket til slutt overende min venninnes sykkel, så hun falt og skadet seg og måtte på legevakten. I lys av den siste der: når slutter en episode å være en bagatell, og går over til å bli "mer alvorlig"? Hvor gammel var f eks du selv, da du lærte deg å unngå de som virket brautende? Da du begynte å sile ut hvem du kunne ha blikkontakt med? Hvem du prøvde å holde avstand til? For han fyren her blinket på radaren min nettopp fordi jeg har så mange ubehagelige erfaringer. Hva om jeg tok den naive tonen som mange tar i disse tider; at "det må jo være lov med klønete flørting"? Jeg kunne ha gått på en skikkelig smell der. Han tilhørte jo åpenbart den rasen av menn som tror de fortjener ett eller annet av kvinner som belønning bare for at de er menn. Hva om jeg hadde latt ham kjøpe drinker til meg? Hva ville han ha krevd i gjengjeld? Jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg nå får se omfanget av disse strukturene. Samtidig ser vi hvor perverst "normalt" vi er oppdratt til å tro dette er. Han fyren som ropte hore, hore, hore hadde jeg faktisk glemt. Så han gjorde jo ikke skade på meg i den forstand (bare på venninna mi). Men han er en glimrende eksponent for hvordan samfunnet tillater at kvinner behandles. Ingen gikk innom stoppet ham. Kameratene fulgte oss på legevakta, og innrømte at de syntes han var atal, men grep ikke inn på forhånd. Det hele er så vanlig. Da kan det virke fryktelig banalt, men alle opplevelsene befinner seg på ulike steder i et eneste bredt spekter, der fellesnevneren er "hva menn kan tillate seg overfor kvinner som ikke ønsker det." Anonymkode: 88c27...426 Uff. Fæl lesning. Det er klart at det er noe feil med holdningene til slike "menn", og absolutt på tide at det blir satt fokus på. Men er usikker på om metoo er rette måten. Har opplevd ting selv, men etter metoo-hypen har jeg fått enda mindre lyst til å snakke om det. Føler bare at det blir feil at absolutt alt skal fortelles om, uansett alvorlighetsgrad. Men, det er sikkert bare jeg som er rar....
Hjertefru Skrevet 25. november 2017 #22 Skrevet 25. november 2017 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva???? Mener du virkelig at siden dette er ganske vanlig og fordi noen har opplevd noe verre så er seksuell trakassering noe som ikke fortjener oppmerksomhet??? Jeg har opplevd begge deler; både seksuell trakassering og seksuelt misbruk. Og det er i grunn to sider av samme sak. Menn mangler respekt for kvinner. De ser på dem som seksuelle objekter. Og fordi dette er ok, for deg og mange andre kvinner og menn, så får det fortsette. Hvis du tror at kampanjen bare handler om de handlingene som beskrives i kampanjen tar du feil. Den handler om menns holdning til kvinner. Og sånne folk som deg er de verste, de som bagatelliserer denne holdningen og sier at vi ikke skal gnåle om det. Bare finne oss i det. For så lenge denne holdningen får lov til å eksistere vil kvinner, som meg eller mine eller dine døtre fortsatt oppleve seksuelt misbruk og voldtekt. Anonymkode: 0b478...e41 For ordens skyld; jeg har tre døtre og syns absolutt at menns dårlige holdning er noe det skal settes fokus på. Du får det til å høres ut som jeg støtter seksuelle overgrep og da tar du skammelig feil. Noen menn trenger å lære ordentlig oppførsel, samtidig som vi må lære barna våre å sette tydelige grenser. Syns bare at metoo-kampanjen er i ferd med å spore av. Vi drukner i opplevelser på skalaen fra døve sjekkeforsøk til fullbyrdet voldtekt. Blir helt svett, og velger å holde kjeft.
the amazing spidermamma Skrevet 25. november 2017 #23 Skrevet 25. november 2017 Det at metoo-kampanjen er såpass omfattende, viser jo hvor stort og omfattende dette er. Og det er kanskje nødvendig å rope så høyt, nettopp fordi man tidligere har kunnet si eller tenke at det ikke skjer så ofte, og ikke er så vanlig (og kanskje til og med at dem det skjer med har lagt opp til det selv). Jeg tror mange, og særlig menn har blitt overrasket hvor mange kvinner som har opplevd slike ting, enten de er 'små' eller 'store'.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #24 Skrevet 25. november 2017 1 time siden, Hjertefru skrev: Uff. Fæl lesning. Det er klart at det er noe feil med holdningene til slike "menn", og absolutt på tide at det blir satt fokus på. Men er usikker på om metoo er rette måten. Har opplevd ting selv, men etter metoo-hypen har jeg fått enda mindre lyst til å snakke om det. Føler bare at det blir feil at absolutt alt skal fortelles om, uansett alvorlighetsgrad. Men, det er sikkert bare jeg som er rar.... Den ene måten er ikke rarere enn den andre, der fins ingen riktig eller feil måte å ta det på. Jeg snakker jo heller ikke om min egen opplevelse i avisen. Men jeg sitter ikke heller og furter over at andres "små" opplevelser devaluerer mine "store". Jeg er forbanna på vegne av alle jenter og kvinner som ikke får gå i fred, enten de bare får en klaps i rumpa eller en voldtekt. Noen set ut til å tro at en slik kampanje gjør at "offersympatien" blir for tynt spredd. Men det funker ikke sånn. Der er nok til alle, og vi er uansett ikke ute etter trøst, vel? Vi er ute etter holdningsendring. Anonymkode: 88c27...426
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #25 Skrevet 25. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Han innrømte jo hendelsen selv. Og han ble vel heller ikke "outet" av en kvinne; det han gjorde var et overgrep mot en 14-åring. Anonymkode: 88c27...426 Virkelig??Det er jo nettopp dette som viser at slike kampanjer er farlige!! KC har ikke innrømmet noe som helst. Anthony Rapp gikk ut i mediene, i lys av meetoo, om hevdet at KC hadde lagt an på han (made a pass at) da han var 14. KC har svart at han ikke husker hendelsen men at han beklager dersom det har skjedd og dersom AR oppleve det ubehagelig. Videre skal den aktuelle hendelsen være over 30 år gammel, den ble ikke anmeldt da og den er ikke anmeldt nå. Den er heller ikke etterforsket på noen måte. Det er ikke noen innrømmelse, enighet, forlik eller andre ting i denne saken. KC han fint være en skikkelig drittsekk for alt jeg vet. Men her er det altså en person som helt plutselig drar fram en hendelse som er over 30 år gammel. Og hvor det heller ikke er snakk om trakassering eller misbruk. Det er snakk om en person som angivelig lagt an på en annen. Og altså helt uten anmeldelse, etterforskning, dom eller innrømmelse har ennoerson for alltid mistet muligheten til jobb i filmindustrien!! Anonymkode: a61e8...f65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå