Gå til innhold

Dere som ikke er kristne...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor feirer dere jul?

Anonymkode: 1a67c...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor feirer dere jul?

Anonymkode: 1a67c...602

Tror du jul er en kristen skikk? 

Anonymkode: e85aa...f44

Skrevet

And here we go again. En del temaer som aldri går ut på dato her inne😂😂😂

 

Anonymkode: a376b...a91

Skrevet

Fordi jeg liker det og det er kulturelt riktig. Full pakke. Jeg liker historiene og jeg liker formatet.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du jul er en kristen skikk? 

Anonymkode: e85aa...f44

Jul i Norge I DAG er kristen skikk, selv om den er utviklet fra den norrøne (også religiøse) skikken Jol. I Norge har man julegudstjeneste, julekrybba, helligdager tilknyttet jul og sånt.

Anonymkode: e17d4...119

Skrevet

Ene og alene pga tradisjonene. Familiekosen. Hyggen. Stemningen rundt det og gleden til barna. 

Anonymkode: f7cbb...208

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ene og alene pga tradisjonene. Familiekosen. Hyggen. Stemningen rundt det og gleden til barna. 

Anonymkode: f7cbb...208

Sier meg helt enig i dette! 

Anonymkode: 15e12...496

Skrevet

Hi, er det vanskelig for deg å fatte at man er kulturelt kristen selv om man ikke er religiøst kristen?

Skrevet
5 minutter siden, sug lut skrev:

Hi, er det vanskelig for deg å fatte at man er kulturelt kristen selv om man ikke er religiøst kristen?

Så så

Anonymkode: 1a67c...602

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så så

Anonymkode: 1a67c...602

Så det er det nivået du vil ha tråden din på? Jaja, lykke til med

Anonymkode: 1957d...10c

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jul i Norge I DAG er kristen skikk, selv om den er utviklet fra den norrøne (også religiøse) skikken Jol. I Norge har man julegudstjeneste, julekrybba, helligdager tilknyttet jul og sånt.

Anonymkode: e17d4...119

At kirken har tatt julen som gissel betyr da slett ikke man er tvunget til å feire kristen jul. 

Anonymkode: 2ac5c...c2d

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Argumentet om at julen IDAG først og fremst er en kristen tradisjon holder ikke. At NOEN (les:stadig færre) velger å tillegge en hedensk skikk en kristen betydning betyr IKKE at alle er nødt til å gjøre det.

Dessuten: I utlandet feirer man "kristmesse" (christmas, kristnaskon, hristos, christfest). I Norden feirer vi jul (=jól). Synes dere ikke at det er noe som skurrer? Spørsmålet er vel ikke hvorfor vi ikke-kristne feirer jul, men hvorfor KRISTNE feirer jul. Dere BURDE feire kristmesse, ikke jul!

https://forskning.no/jul-sprak/2008/12/gledileg-jol

 

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Jeg får si som naboene mine som er muslimer: Vi feirer ikke jul, vi har bare julepynt, juletre, julekaker, julemat og julegaver, for det er så koselig. :)

Anonymkode: 798bf...ba3

Skrevet

Lurte på når nokon skulle lage årets ignoransetråd. Denne er snart like tradisjonsrik som pepperkaker.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får si som naboene mine som er muslimer: Vi feirer ikke jul, vi har bare julepynt, juletre, julekaker, julemat og julegaver, for det er så koselig. :)

Anonymkode: 798bf...ba3

Det var fint!  Skal jeg begynne å si også 😊

Skrevet

Fordi det er gøy. 

Anonymkode: 881fa...f5e

Skrevet

Forbi barna tror på julenissen :)

fordi jula er herlig og koselig med nisser og julepynt. For meg har ikke jula noe med kristendommen å gjøre. Er ikke engler på juletreet mitt :)

 

 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror du jul er en kristen skikk? 

Anonymkode: e85aa...f44

Selvfølgelig er det det. MYTEN om at det ikke er en kristen skikk, er en myte :P og motbevist for lenge siden.

Anonymkode: b438b...86e

Skrevet
45 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Argumentet om at julen IDAG først og fremst er en kristen tradisjon holder ikke. At NOEN (les:stadig færre) velger å tillegge en hedensk skikk en kristen betydning betyr IKKE at alle er nødt til å gjøre det.

Dessuten: I utlandet feirer man "kristmesse" (christmas, kristnaskon, hristos, christfest). I Norden feirer vi jul (=jól). Synes dere ikke at det er noe som skurrer? Spørsmålet er vel ikke hvorfor vi ikke-kristne feirer jul, men hvorfor KRISTNE feirer jul. Dere BURDE feire kristmesse, ikke jul!

https://forskning.no/jul-sprak/2008/12/gledileg-jol

 

Men vi gjør jo det! Med engler, GAVER, JULETRE, julestjerne og veldedighet.

Hva feirer du? Ingenting. Du har misforstått hele historien. 

Anonymkode: b438b...86e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det det. MYTEN om at det ikke er en kristen skikk, er en myte :P og motbevist for lenge siden.

Anonymkode: b438b...86e

Tror du må ha noen kilder der gitt. 

Anonymkode: 2ac5c...c2d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi gjør jo det! Med engler, GAVER, JULETRE, julestjerne og veldedighet.

Hva feirer du? Ingenting. Du har misforstått hele historien. 

Anonymkode: b438b...86e

Nei, vi har ikke misforstått hele historien. Vi bare velger vekk det kristne eventyret.

Anonymkode: 2ac5c...c2d

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi gjør jo det! Med engler, GAVER, JULETRE, julestjerne og veldedighet.

Hva feirer du? Ingenting. Du har misforstått hele historien. 

Anonymkode: b438b...86e

Men hvorfor kaller du det jul? Ordet jul har jo ingenting med Jesus og gjøre. Ikke juletre heller, for den saks skyld.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jul i Norge I DAG er kristen skikk, selv om den er utviklet fra den norrøne (også religiøse) skikken Jol. I Norge har man julegudstjeneste, julekrybba, helligdager tilknyttet jul og sånt.

Anonymkode: e17d4...119

Hvert. Jævla. År.

 

Jeg vil si at julen for hundre år siden (og kanskje senere enn det) var først og fremst kristen. I dag er den et konglomerat av ulike skikker fra kristendom og hedensk tid. Fra ulike land og tidsepoker. Vi velger det som betyr mest for oss, enten det er juletrær, fjøsnisser eller salmer, og samler famile og andre kjære for å ha en raus og hyggelig tid. Slik knytter vi bånd og bygger minner. 

Tradisjoner er i evig endring, og godt er det.

Anonymkode: 62058...b1c

Skrevet

Jeg elsker julen, og er overhodet ikke kristen. Her pynter vi med nisser og jule Disney figurer. Ikke engler eller noe Jesus. 

Anonymkode: 9c10c...e86

Skrevet

Fordi det er koselig. Vi har også døpt, og han ene er konfirmert, men ingen av oss er kristne. Det er bare tradisjoner og hyggelig samlinger. Tror du for eksempel at alle ungdommene som konfirmerer seg virkelig er kristelige? 

Anonymkode: 1140b...aa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...