Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Hvorfor feirer dere jul? Anonymkode: 1a67c...602
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor feirer dere jul? Anonymkode: 1a67c...602 Tror du jul er en kristen skikk? Anonymkode: e85aa...f44
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 And here we go again. En del temaer som aldri går ut på dato her inne😂😂😂 Anonymkode: a376b...a91
sug lut Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 Fordi jeg liker det og det er kulturelt riktig. Full pakke. Jeg liker historiene og jeg liker formatet.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du jul er en kristen skikk? Anonymkode: e85aa...f44 Jul i Norge I DAG er kristen skikk, selv om den er utviklet fra den norrøne (også religiøse) skikken Jol. I Norge har man julegudstjeneste, julekrybba, helligdager tilknyttet jul og sånt. Anonymkode: e17d4...119
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 Ene og alene pga tradisjonene. Familiekosen. Hyggen. Stemningen rundt det og gleden til barna. Anonymkode: f7cbb...208
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ene og alene pga tradisjonene. Familiekosen. Hyggen. Stemningen rundt det og gleden til barna. Anonymkode: f7cbb...208 Sier meg helt enig i dette! Anonymkode: 15e12...496
sug lut Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 Hi, er det vanskelig for deg å fatte at man er kulturelt kristen selv om man ikke er religiøst kristen?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #9 Skrevet 22. november 2017 5 minutter siden, sug lut skrev: Hi, er det vanskelig for deg å fatte at man er kulturelt kristen selv om man ikke er religiøst kristen? Så så Anonymkode: 1a67c...602
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #10 Skrevet 22. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så så Anonymkode: 1a67c...602 Så det er det nivået du vil ha tråden din på? Jaja, lykke til med Anonymkode: 1957d...10c
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #11 Skrevet 22. november 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jul i Norge I DAG er kristen skikk, selv om den er utviklet fra den norrøne (også religiøse) skikken Jol. I Norge har man julegudstjeneste, julekrybba, helligdager tilknyttet jul og sånt. Anonymkode: e17d4...119 At kirken har tatt julen som gissel betyr da slett ikke man er tvunget til å feire kristen jul. Anonymkode: 2ac5c...c2d
Gjest Darwinia:-) Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 (endret) Argumentet om at julen IDAG først og fremst er en kristen tradisjon holder ikke. At NOEN (les:stadig færre) velger å tillegge en hedensk skikk en kristen betydning betyr IKKE at alle er nødt til å gjøre det. Dessuten: I utlandet feirer man "kristmesse" (christmas, kristnaskon, hristos, christfest). I Norden feirer vi jul (=jól). Synes dere ikke at det er noe som skurrer? Spørsmålet er vel ikke hvorfor vi ikke-kristne feirer jul, men hvorfor KRISTNE feirer jul. Dere BURDE feire kristmesse, ikke jul! https://forskning.no/jul-sprak/2008/12/gledileg-jol Endret 22. november 2017 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 Jeg får si som naboene mine som er muslimer: Vi feirer ikke jul, vi har bare julepynt, juletre, julekaker, julemat og julegaver, for det er så koselig. Anonymkode: 798bf...ba3
☆☆☆ Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 Lurte på når nokon skulle lage årets ignoransetråd. Denne er snart like tradisjonsrik som pepperkaker.
Hurrahei Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg får si som naboene mine som er muslimer: Vi feirer ikke jul, vi har bare julepynt, juletre, julekaker, julemat og julegaver, for det er så koselig. Anonymkode: 798bf...ba3 Det var fint! Skal jeg begynne å si også 😊
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #16 Skrevet 22. november 2017 Fordi det er gøy. Anonymkode: 881fa...f5e
Kaffekanne Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 Forbi barna tror på julenissen fordi jula er herlig og koselig med nisser og julepynt. For meg har ikke jula noe med kristendommen å gjøre. Er ikke engler på juletreet mitt
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #18 Skrevet 22. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tror du jul er en kristen skikk? Anonymkode: e85aa...f44 Selvfølgelig er det det. MYTEN om at det ikke er en kristen skikk, er en myte og motbevist for lenge siden. Anonymkode: b438b...86e
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #19 Skrevet 22. november 2017 45 minutter siden, Darwinia:-) skrev: Argumentet om at julen IDAG først og fremst er en kristen tradisjon holder ikke. At NOEN (les:stadig færre) velger å tillegge en hedensk skikk en kristen betydning betyr IKKE at alle er nødt til å gjøre det. Dessuten: I utlandet feirer man "kristmesse" (christmas, kristnaskon, hristos, christfest). I Norden feirer vi jul (=jól). Synes dere ikke at det er noe som skurrer? Spørsmålet er vel ikke hvorfor vi ikke-kristne feirer jul, men hvorfor KRISTNE feirer jul. Dere BURDE feire kristmesse, ikke jul! https://forskning.no/jul-sprak/2008/12/gledileg-jol Men vi gjør jo det! Med engler, GAVER, JULETRE, julestjerne og veldedighet. Hva feirer du? Ingenting. Du har misforstått hele historien. Anonymkode: b438b...86e
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #20 Skrevet 22. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig er det det. MYTEN om at det ikke er en kristen skikk, er en myte og motbevist for lenge siden. Anonymkode: b438b...86e Tror du må ha noen kilder der gitt. Anonymkode: 2ac5c...c2d
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #21 Skrevet 22. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men vi gjør jo det! Med engler, GAVER, JULETRE, julestjerne og veldedighet. Hva feirer du? Ingenting. Du har misforstått hele historien. Anonymkode: b438b...86e Nei, vi har ikke misforstått hele historien. Vi bare velger vekk det kristne eventyret. Anonymkode: 2ac5c...c2d
Gjest Darwinia:-) Skrevet 22. november 2017 #22 Skrevet 22. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men vi gjør jo det! Med engler, GAVER, JULETRE, julestjerne og veldedighet. Hva feirer du? Ingenting. Du har misforstått hele historien. Anonymkode: b438b...86e Men hvorfor kaller du det jul? Ordet jul har jo ingenting med Jesus og gjøre. Ikke juletre heller, for den saks skyld.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #23 Skrevet 22. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jul i Norge I DAG er kristen skikk, selv om den er utviklet fra den norrøne (også religiøse) skikken Jol. I Norge har man julegudstjeneste, julekrybba, helligdager tilknyttet jul og sånt. Anonymkode: e17d4...119 Hvert. Jævla. År. Jeg vil si at julen for hundre år siden (og kanskje senere enn det) var først og fremst kristen. I dag er den et konglomerat av ulike skikker fra kristendom og hedensk tid. Fra ulike land og tidsepoker. Vi velger det som betyr mest for oss, enten det er juletrær, fjøsnisser eller salmer, og samler famile og andre kjære for å ha en raus og hyggelig tid. Slik knytter vi bånd og bygger minner. Tradisjoner er i evig endring, og godt er det. Anonymkode: 62058...b1c
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #24 Skrevet 22. november 2017 Jeg elsker julen, og er overhodet ikke kristen. Her pynter vi med nisser og jule Disney figurer. Ikke engler eller noe Jesus. Anonymkode: 9c10c...e86
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #25 Skrevet 22. november 2017 Fordi det er koselig. Vi har også døpt, og han ene er konfirmert, men ingen av oss er kristne. Det er bare tradisjoner og hyggelig samlinger. Tror du for eksempel at alle ungdommene som konfirmerer seg virkelig er kristelige? Anonymkode: 1140b...aa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå