Gå til innhold

Har deres utflyttede barn eget telefonabonnement?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takket være at de aldri gjorde dette, er jeg veldig god på økonomi nå. Sparte 200 000 til egenkapital på bolig i løped av et år Bl.a. Og 170 000kr nå på 9mnd (gravid) slik at jeg kan ta meg 50% permisjon fra jobben neste år og bli hjemme med barna :)  Det er jo fordi jeg har lært prioriteringer og sparing tidlig.

Måtte betale husleie og øvrig selv fra jeg var ferdig på vgs, så da kunne jeg like gjerne flytte ut (og slippe husreglene hjemme i tillegg 😅) 

Har studert, men hadde fortsatt råd til husleie, mobil, mat og masse reising (backpacking). Og klart jeg tidvis hadde dårlig råd... Husker jeg pantet flasker for å ha råd til å kjøpe en stekt kylling og loff på meny (luxus!!) -Det var nemlig bursdagen min (19-åring), og da ble det feiring med fersk kylling som vi (kjæresten og jeg) spiste på en pappeske med duk på ☺️ 

Men heller selvstendig en avhengig av mamma som voksen 

Hva mobil angår så forstår jeg at noen vil ha "fri familie". Men hadde vi hatt det så skulle da alle (voksne) betalt på det til "eier"...

Anonymkode: d5201...642

Og jeg er også veldig god på økonomi selvom mine foreldre gjorde det slik. Har spart 100.000 slik jeg kan ta ulønnet permisjon slik babyen vår er 1,5 år når han begynner i bhg istedenfor 1 år. 

På de tre årene jeg studerte sparte jeg og samboeren min som også var student 425 000, dette samtidig som vi hadde et barn.

Vi er nå 31 og 33 år, har bil fra 2015 som er nedbetalt, har bolig verdt 4 mill og kun 1,5 mill i lån.

280.000kr på bufferkonto, 158.000 i fond og 100.000kr til jeg skal ta ulønnet permisjon. Så man havner ikke i luksusfellen fordi foreldrene betaler en mobilregning eller kjøper ting til deg..

Anonymkode: 4937d...def

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh... hvor i all verden har du det fra at mine foreldre var nazi? Du er fan meg ikke lite frekk! 

Anonymkode: 48f2a...4a2

Jøss. Overreaksjon. 😂😂😂

Anonymkode: 7ed13...b67

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jøss. Overreaksjon. 😂😂😂

Det sier jo mest om deg, men det ser du vel ikke selv. Du er fan meg helt patetisk. Dømmer folk basert på seks linjer på et forum og tror du vet alt om deres oppdragelse. Og mener de er nazi bare fordi de ikke gjør ting akkurat som deg? Latterlig. Rett og slett latterlig. God bedring! 

Skrevet

Takket være at de aldri gjorde dette, er jeg veldig god på økonomi nå. Sparte 200 000 til egenkapital på bolig i løped av et år Bl.a. Og 170 000kr nå på 9mnd (gravid) slik at jeg kan ta meg 50% permisjon fra jobben neste år og bli hjemme med barna :)  Det er jo fordi jeg har lært prioriteringer og sparing tidlig.

Måtte betale husleie og øvrig selv fra jeg var ferdig på vgs, så da kunne jeg like gjerne flytte ut (og slippe husreglene hjemme i tillegg 😅) 

Har studert, men hadde fortsatt råd til husleie, mobil, mat og masse reising (backpacking). Og klart jeg tidvis hadde dårlig råd... Husker jeg pantet flasker for å ha råd til å kjøpe en stekt kylling og loff på meny (luxus!!) -Det var nemlig bursdagen min (19-åring), og da ble det feiring med fersk kylling som vi (kjæresten og jeg) spiste på en pappeske med duk på ☺️ 

Men heller selvstendig en avhengig av mamma som voksen 

Hva mobil angår så forstår jeg at noen vil ha "fri familie". Men hadde vi hatt det så skulle da alle (voksne) betalt på det til "eier"...

OK, du har klart deg fint uten støtte og blitt selvstendig. 

Det er jo flott. 

Men henger ikke med på tankegangen din. Du virker fordømmende.

Jeg fikk økonomisk støtte hjemmefra til jeg var ferdig å studere. 

Gjør det meg mindre selvstendig enn deg? Er dine resultater bedre enn mine fordi du "jobbet for det selv"? Jeg ønsker virkelig et skikkelig svar fra deg rundt dette. 

Jeg klarer meg fint i dag, god jobb, hus og bil. Barnet mitt har jeg spart penger til og planlegger å yte henne samme service som jeg fikk. 

Jeg er oppriktig interessert i ditt svar og dine tanker rundt dette?

Jeg kommer forøvrig fra en middelklasse familie. Pappa var tømrer og mamma sykepleier. Pappa kom fra svært fattige kår, mamma fra en "normal familie" De har lært meg verdien av penger, jobbet hardt og spart i alle år. Feriene våre var med telt og campingvogn. Vi kjørte Volvo. Jeg fikk aldri dyre merkeklær eller annet utstyr. Og de levde et sparsommelig liv. Pappa skeiet aldri ut med noe, han sparte penger. Likevel så var de rause med meg og min søster når vi studerte. De ønsket å gi oss en bedre mulighet enn de hadde. La oss starte voksenlivet med minst mulig gjeld, de ønsket oss en god utdannelse. Jeg mener oppriktig jeg har fått med noen flotte verdier hjemmefra. Og jeg har tatt med meg at med hardt arbeid kan jeg bli gjeldfri rundt 50 år, samtidig som jeg også kan trygge mitt barns start på voksenlivet. Mine foreldre levde et forsiktig liv og i voksen alder ser jeg at de gjorde det for å spare til oss, min søster og meg. Hver krone vi fikk var midler oppspart i mange mange år  

Jeg er ikke en uselvstendig kvinne som trenger mamma og pappa i enhver situasjon. Jeg er derimot takknemlig for de foreldrene jeg fikk, pappa er dessverre død nå men mamma tar jeg godt vare på. Nå er det jeg som spanderer ferie på henne. Jeg tar vare på henne og skulle hun slite økonomisk nå som hun er enke så er det jeg som bidrar økonomisk. Disse verdiene har jeg fått fra mine foreldre. 

Jeg er evig takknemlig. ❤️

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier jo mest om deg, men det ser du vel ikke selv. Du er fan meg helt patetisk. Dømmer folk basert på seks linjer på et forum og tror du vet alt om deres oppdragelse. Og mener de er nazi bare fordi de ikke gjør ting akkurat som deg? Latterlig. Rett og slett latterlig. God bedring! 

Les anonymkoder. Jeg så bare din reaksjon på et svar. Ikke jeg som skrev det første svaret. 

Skrevet

Det sender ut signaler likevel - at man ikke er 100 % selvstendig.

Anonymkode: 2d520...505

Nettopp 👍 Takk. Det er en del av et større bilde.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge mine barn ønsker å studere, så skal jeg hjelpe de. For det er ikke mye de får i stipend og studielån, og det er ikke lett å få jobb ved siden av. Og bare det å leie 8 m2 i bofellskap koster jo minst 6000 kr i måneden. Og det jeg vil hjelpe med da, er gjerne telefon og månedskort, og reiser hjem.

Anonymkode: ba3f1...eef

Hvilken by studerer du i da?

Niesen min studerer i Oslo, leier studentbolig og deler kjøkken med flere, betaler 3.500 kr i måneden.

Anonymkode: dd4f8...093

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les anonymkoder. Jeg så bare din reaksjon på et svar. Ikke jeg som skrev det første svaret. 

Vel, hovedessensen i det stemmer for deg også, basert på svaret ditt. Grineler fordi jeg forsvarer mine foreldre fra å bli kalt nazi? Virkelig sjarmerende. 

Skrevet

18-åringen som bor hjemme betaler sin egen tlf. Han vil ha noe annet enn det vi andre har, så da får han ordne det selv. Han bruker stipendet på utstyr til skole, samt busskort. Han jobber og betaler derfor egne fornøyelser og luksusprodukter. Han får ikke lommepenger.

Vi betaler selvsagt alt av ting han trenger. Ellers fikser han det selv. Han har tilbud om å bo gratis hjemme mens han studerer, slik at han sparer studielån. 

Flytter han ut må han klare seg selv økonomisk, inkludert tlf.

Anonymkode: c89cd...7d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...