Gå til innhold

Har deres utflyttede barn eget telefonabonnement?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller fortsatt på deres regning? Eldste har flyttet ut, vi betaler fortsatt telefonregninga, men lurer på om hun bør ta over selv. Hvordan gjør dere det? Hun er 19, jobber, skal på høyskole neste år.

Anonymkode: 1eff8...2fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow. På tide å koste litt mindre curlingmamma..

Selvsagt skal hun betale selv

Anonymkode: 7e280...b8b

Skrevet

Selvfølgelig bør hun betale det selv

Anonymkode: e9144...07e

Skrevet

Vi betaler for forsikringer til de er 26 år. 

Anonymkode: 01064...39f

Skrevet

Ler litt her nå, for i en alder av 26 tar foreldrene mine telefon regninga mi enda :legrine:

Som egentlig er merkelig, spesielt av dem da de alltid har vært nøye på pengebruken og vært opptatt av at vi måtte tjene egne penger. Arbeidet i skogen sammen med faren min fra jeg var 7 år og fikk timelønn. Aldri mer enn det. :)

Anonymkode: c18cf...a19

Skrevet

Så lenge hun er student betaler jeg hennes mobilregning og forsikringer. Får også penger ved behov. Liten utgift for meg de årene det gjelder. 

Skrevet

Er 36 og pappa betaler mitt😂 har familieabonnement med mamma og regningen kommer til pappa....

Anonymkode: a33a2...595

Skrevet

Mens jeg studerte betalte mamma telefonregningen var på 200kr om den kom på mer måtte jeg betale for det ekstra jeg hadde brukt. Da jeg var ferdig med å studere valgte jeg å få mitt eget abonnement å betale mine egen telefonregningen. Er ingen fasit på det, dere burde gjøre det slik dere selv syntes er greit tenker jeg. 

Anonymkode: 38a88...e29

Skrevet

Mine foreldre har aldri betalt min telefon, busskort eller annen"luksus" noen gang...og dette var "rike bærumsforeldre". Gjør virkelig foreldre det for voksne barn også?! 😳🤦🏻‍♀️ Hva lærer de om økonomi da? 

Nei skulle vi ha telefon måtte vi klare å betale selv. -Og i allefall voksne folk! Hjelpes.

Anonymkode: d5201...642

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine foreldre har aldri betalt min telefon, busskort eller annen"luksus" noen gang...og dette var "rike bærumsforeldre". Gjør virkelig foreldre det for voksne barn også?! 😳🤦🏻‍♀️ Hva lærer de om økonomi da? 

Nei skulle vi ha telefon måtte vi klare å betale selv. -Og i allefall voksne folk! Hjelpes.

Som student har man ofte ikke så veldig god råd. Ser ikke problemet med at foreldrene hjelper til litt her og der, havner ikke på luksusfellen bare fordi man får litt hjelp. 

Mine foreldre betalte mobil og busskort for meg til jeg var ferdig på høyskolen. Bodde i kjellerleiligheten og betalte 4000kr i mnd i husleie, ink strøm og Internett. Da jeg var ferdig utdannet fikk jeg disse pengene tilbake, de hadde spart de for meg uten at jeg visste det og plutselig hadde jeg 150.000 mer i egenkapital. 

Mamma kan finne på å kjøpe ting for meg eller barna, ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi hun vil. Sist helg var de to eldste (7 og 9 år) på overnatting. Hun visste de trengte nye vinterjakker og bukser så da gikk hun ut med de og kjøpte. Yngstemann(baby) fikk nylig masse ullklær av mamma og pappa. Og rett før jeg fikk sistemann så kjøpe de vugge til babyen. 

Jeg er likedan. Jeg kan godt finne på å kjøpe noe jeg vet min mor eller far kunne tenkt seg, eller invitere de med ut på restaurant o.l. Hvorfor ikke? 

Anonymkode: 4937d...def

Skrevet

Jeg betalte selv da jeg flyttet ut. Og jeg synes det er snodig at foreldre betaler abonnement til voksne barn. Men som andre sier, som student på høyskole/universitet, så er det jo flott hvis foreldre har mulighet for å hjelpe litt.

Anonymkode: c3ae0...44f

Skrevet

Så lenge de er på min frifamilie gavner det jo meg, siden jeg da kan ringe og tekste gratis med dem. Når de ikke vil det mer får de betale selv.

Forsikringer betaler jeg gladelig.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betalte selv da jeg flyttet ut. Og jeg synes det er snodig at foreldre betaler abonnement til voksne barn. Men som andre sier, som student på høyskole/universitet, så er det jo flott hvis foreldre har mulighet for å hjelpe litt.

Anonymkode: c3ae0...44f

Konsekvensen av sånt blir jo som i den tråden i går, der en 24-åring skal bestemme hvem mor skal besøke, lage drama og himle med øyne. Samtidig som hun bor hos mora i voksen alder. Her er barna i min fri familie, men vil de bruke telefon utover det, må de betale fra egne ukepenger. De er 10 og 13.

Anonymkode: 2d520...505

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konsekvensen av sånt blir jo som i den tråden i går, der en 24-åring skal bestemme hvem mor skal besøke, lage drama og himle med øyne. Samtidig som hun bor hos mora i voksen alder. Her er barna i min fri familie, men vil de bruke telefon utover det, må de betale fra egne ukepenger. De er 10 og 13.

Så hvis de ringer noen andre enn deg må de betale sjøl?

Skrevet
Akkurat nå, sug lut skrev:

Så hvis de ringer noen andre enn deg må de betale sjøl?

Nei. De får betalt abonnement med inkluderte minutter og data. Vil de bruke mer data eller mms, må de selv betale dette. Det er ganske mye inkludert, og det er ikke meninga at et barn på 10 år skal bruke 10 GB data i måneden på mobil.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som student har man ofte ikke så veldig god råd. Ser ikke problemet med at foreldrene hjelper til litt her og der, havner ikke på luksusfellen bare fordi man får litt hjelp. 

Mine foreldre betalte mobil og busskort for meg til jeg var ferdig på høyskolen. Bodde i kjellerleiligheten og betalte 4000kr i mnd i husleie, ink strøm og Internett. Da jeg var ferdig utdannet fikk jeg disse pengene tilbake, de hadde spart de for meg uten at jeg visste det og plutselig hadde jeg 150.000 mer i egenkapital. 

Mamma kan finne på å kjøpe ting for meg eller barna, ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi hun vil. Sist helg var de to eldste (7 og 9 år) på overnatting. Hun visste de trengte nye vinterjakker og bukser så da gikk hun ut med de og kjøpte. Yngstemann(baby) fikk nylig masse ullklær av mamma og pappa. Og rett før jeg fikk sistemann så kjøpe de vugge til babyen. 

Jeg er likedan. Jeg kan godt finne på å kjøpe noe jeg vet min mor eller far kunne tenkt seg, eller invitere de med ut på restaurant o.l. Hvorfor ikke? 

Anonymkode: 4937d...def

Takket være at de aldri gjorde dette, er jeg veldig god på økonomi nå. Sparte 200 000 til egenkapital på bolig i løped av et år Bl.a. Og 170 000kr nå på 9mnd (gravid) slik at jeg kan ta meg 50% permisjon fra jobben neste år og bli hjemme med barna :)  Det er jo fordi jeg har lært prioriteringer og sparing tidlig.

Måtte betale husleie og øvrig selv fra jeg var ferdig på vgs, så da kunne jeg like gjerne flytte ut (og slippe husreglene hjemme i tillegg 😅) 

Har studert, men hadde fortsatt råd til husleie, mobil, mat og masse reising (backpacking). Og klart jeg tidvis hadde dårlig råd... Husker jeg pantet flasker for å ha råd til å kjøpe en stekt kylling og loff på meny (luxus!!) -Det var nemlig bursdagen min (19-åring), og da ble det feiring med fersk kylling som vi (kjæresten og jeg) spiste på en pappeske med duk på ☺️ 

Men heller selvstendig en avhengig av mamma som voksen 

Hva mobil angår så forstår jeg at noen vil ha "fri familie". Men hadde vi hatt det så skulle da alle (voksne) betalt på det til "eier"...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. De får betalt abonnement med inkluderte minutter og data. Vil de bruke mer data eller mms, må de selv betale dette. Det er ganske mye inkludert, og det er ikke meninga at et barn på 10 år skal bruke 10 GB data i måneden på mobil.

Det er jo helt greit.

Skrevet
26 minutter siden, sug lut skrev:

Så lenge de er på min frifamilie gavner det jo meg, siden jeg da kan ringe og tekste gratis med dem. Når de ikke vil det mer får de betale selv.

Forsikringer betaler jeg gladelig.

Det finnes vel ikke et eneste abonennement lenger som ikke inkluderer gratis ringing og sms?

Men ellers enig, jeg betaler både telefon og forsikring så lenge de studerer, når de har fått seg full jobb og etablert seg selv skal de selvfølgelig ta over disse regningene også, så kan heller jeg stikke til dem litt hjelp hist og her når jeg har lyst til det (gleder meg allerede til å stikke til dem litt penger så de kan kjøpe vinterdress til barnebarna mine osv ;))

Jeg er 43 og kan fremdeles få litt av f.eks svigermor, hun har stor glede av det så hvorfor ikke. Hun kommer over kjøttdeig på tilbud og kjøper med 4 pk til meg som jeg kan putte i fryseren, synes det er både omtenksomt og koselig, sånt vil jeg også gjøre.

Anonymkode: dd4f8...093

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takket være at de aldri gjorde dette, er jeg veldig god på økonomi nå. Sparte 200 000 til egenkapital på bolig i løped av et år Bl.a. Og 170 000kr nå på 9mnd (gravid) slik at jeg kan ta meg 50% permisjon fra jobben neste år og bli hjemme med barna :)  Det er jo fordi jeg har lært prioriteringer og sparing tidlig.

Måtte betale husleie og øvrig selv fra jeg var ferdig på vgs, så da kunne jeg like gjerne flytte ut (og slippe husreglene hjemme i tillegg 😅) 

Har studert, men hadde fortsatt råd til husleie, mobil, mat og masse reising (backpacking). Og klart jeg tidvis hadde dårlig råd... Husker jeg pantet flasker for å ha råd til å kjøpe en stekt kylling og loff på meny (luxus!!) -Det var nemlig bursdagen min (19-åring), og da ble det feiring med fersk kylling som vi (kjæresten og jeg) spiste på en pappeske med duk på ☺️ 

Men heller selvstendig en avhengig av mamma som voksen 

Hva mobil angår så forstår jeg at noen vil ha "fri familie". Men hadde vi hatt det så skulle da alle (voksne) betalt på det til "eier"...

Jepp. Å få dekket telefonregningen hadde nok kræsjet hele den selvstendigheten 😂

Anonymkode: 829ba...359

Skrevet

Jeg fikk aldri slik hjelp, og det vil ikke min datter heller få. Det jeg fikk da jeg som 17-åring måtte flytte hjemmefra for å gå på skole, var tre ettermiddager sammen med min far hvor vi satte opp budsjett for det kommende skoleåret. Når jeg kom hjem på helgebesøk innimellom fikk jeg med meg hjemmebakt brød for å avhjelpe økonomien. 

Anonymkode: 48f2a...4a2

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp. Å få dekket telefonregningen hadde nok kræsjet hele den selvstendigheten 😂

Anonymkode: 829ba...359

Det sender ut signaler likevel - at man ikke er 100 % selvstendig.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk aldri slik hjelp, og det vil ikke min datter heller få. Det jeg fikk da jeg som 17-åring måtte flytte hjemmefra for å gå på skole, var tre ettermiddager sammen med min far hvor vi satte opp budsjett for det kommende skoleåret. Når jeg kom hjem på helgebesøk innimellom fikk jeg med meg hjemmebakt brød for å avhjelpe økonomien. 

Det går virkelig an å lære barn økonomi uten å være så nazi. Det er beintøft å komme inn på boligmarked etc. Jeg ser faktisk ikke poenget med å ha det regime der pga. prinsipp slik jeg tolker det. Jeg både lærer mine barn og lærte selv økonomi ved at mine foreldre hjalp meg i studietiden.

Anonymkode: 6a6d9...2d5

Skrevet

Har du råd og ønsker å betale hvorfor ikke?

Selvsagt ikke regner med vanvittige kostnader men innenfor normalen hadde jeg dekket. 

Nå er ikke mitt barn så stort men jeg har spart over 300 000,- for å kunne bidra økonomisk når hun begynner å studere. Jeg er selv vokst opp med slik støtte og er evig takknemlig. Ønsker å gi eget barn denne tryggheten også. 

Synes det er helt OK å bidra til livsopphold for utflyttede barn så lenge de bruker tiden sin fornuftig. Jobb og studier. 

Anonymkode: 7ed13...b67

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går virkelig an å lære barn økonomi uten å være så nazi. Det er beintøft å komme inn på boligmarked etc. Jeg ser faktisk ikke poenget med å ha det regime der pga. prinsipp slik jeg tolker det. Jeg både lærer mine barn og lærte selv økonomi ved at mine foreldre hjalp meg i studietiden.

Anonymkode: 6a6d9...2d5

Eh... hvor i all verden har du det fra at mine foreldre var nazi? Du er fan meg ikke lite frekk! 

Skrevet

Så lenge mine barn ønsker å studere, så skal jeg hjelpe de. For det er ikke mye de får i stipend og studielån, og det er ikke lett å få jobb ved siden av. Og bare det å leie 8 m2 i bofellskap koster jo minst 6000 kr i måneden. Og det jeg vil hjelpe med da, er gjerne telefon og månedskort, og reiser hjem.

Anonymkode: ba3f1...eef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...