LisK Skrevet 16. november 2017 #26 Skrevet 16. november 2017 Fylkeslegen tar slike saker da det ALDRI er greit av lege å skjelle ut pasienter, uansett. i forhold til vannkopper er det forskjellig praksis skjønner jeg. Noen (få) leger mener at man skal holde seg unna om man har det, men de skal da oppføre seg likevel. I forhold til å skjelle ut pasient med henhold til netttrollet/hormontrollet er det som flere og jeg over her skrev ikke greit uansett. Nå har det seg sånn at det var vel forsåvidt greit å dra til legen etter bar noen dager da vedkommende faktisk følte seg dårlig og det viste seg det var vannkopper og det er rimelig alvorlig å få som voksen! Regner med vedkommende selv ikke flyr til lege i tide og utide, men kjenner etter om det virkelig er nødvendig, men er det noe å henge seg opp i?! Du har din mening om slike ting og andre har sin. Sånn bare for å også være bittelitt barnslig jeg også; det kan være rimelig dumt å vente i mange uker med å dra til legen også da det finnes de tilstandene som bør behandles raskt... I hovedsak har du forsåvidt rett med hovedpoenget bak surheta, man flyr ikke til legen av den minste lille ting, men det er vel ikke din sak å kritisere andre sin praksis ved dette?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #27 Skrevet 16. november 2017 13 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Jo, det kan være mange grunner til å gå til legen etter 2-3 dager! Feks om man trenger sykemelding. Fastlegen er ikke kun til for alvorlig sykdom! Ja det kan jo selvfølgelig tenkes at du blir syk tirsdag og bruker tre egenmeldingsdager. Da ringer du legen dag 4 og forklarer at du trenger sykmelding. Brir du syk onsdag trenger du evt ikje kontakte legen før mandag, altså på dag 6. Sannsynligheten for at du er frisk etter 6 dager er imidlertid veldig stor, med mindre det er snakk om mer alvorlig sykdom som krever legebehandling. Men ja, sykmelding kan være en grunn. Men mange?? Anonymkode: 1fad4...33f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #28 Skrevet 16. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes tid. Hva var tannlegen sint for? Har du vært hos han igjen? Det tror jeg ikke at jeg hadde klart Anonymkode: 1c313...09e Han var sint fordi han så på pc'n sin at jeg bare hadde vært til akutt timer(noe som skyldes tannlegeskrekk) og at tanna var i så dårlig forfatning 😯 han var helt ekstremt frekk i ordvalgene sine 😨 gikk ikke tilbake til han etterpå nei Anonymkode: b65b1...306
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #29 Skrevet 16. november 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK, hvorfor skal man dra til legen da?? Jeg lurer helt oppriktig! Hvis alke som er litt syke i 2 dager skal fly til fastlegen uten noen spesiell grunn så er det ikke rart det er vanskelig å få time kår man trenger det. Man trenger legetime hvis msn mistenker alvorlig sykdom eller hvis man trenger behandling ned reseptbelagte medisiner. Jeg kan virkelig ikke se behovet for å hå til legen etter et par dager vare fordi jeg er syk... Anonymkode: 1fad4...33f Regner med at du ikke har hatt vannkopper som voksen? Man kan bli veldig syk av vannkopper som voksen. Hi hadde vært dårlig et par-tre dager, uten at hun hadde noe som hun tolket som vannkopper. Er det så vanskelig å forstå at Hi vurderte sin allmenntilstand og sykdomstilstand slik at hun burde gå til legen? Og med den diagnosen hun fikk så er det ikke rart hun var syk. Du sier at man ikke skal fly til legen uten noen spesiell grunn. Leste du det Hi skrev? Hun hadde følt seg syk i 2-3 dager og vurderte det slik at hun trengte en legetime. Hvorfor mener du - som ikke vet hvem Hi er, ikke vet hvor syk hun faktisk er - at du vet bedre enn Hi om hun var så syk at hun burde til lege? At du ikke ser behovet for å gå til lege etter et par dager, det forteller jo bare en ting - du har ikke vært så syk at du har hatt behov for å gå til legen etter et par dager. Av og til må man til lege raskere, og det er bare hver enkelt som kan bedømme det. Den gangen jeg fikk vannkopper var jeg så dårlig at de vurderte å hente meg i ambulanse den første natten. En annen gang ble jeg også dårlig en kveld, ringte legevakten på natten, de ba meg også da dra til legen så fort som mulig på morgenen - hadde det gått få timer mer før jeg fikk antibiotika den gangen så hadde jeg blitt innlagt på sykehus, hadde jeg ventet to-tre dager til hadde jeg kunnet dødd. Hi er voksen, hun følte hun var så syk at hun trengte en legetime, helsesekretæren som ga henne time mente tydeligvis det samme, og legen bekreftet jo at Hi var så syk at en sykemelding var på sin plass. Jeg lurer oppriktig på hvordan du mener du da er bedre enn Hi og to fagpersoner til å bedømme om hun trengte lege? Anonymkode: 7f7f1...16a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #30 Skrevet 16. november 2017 Bytt fastlege. Anonymkode: 09221...b8a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #31 Skrevet 16. november 2017 Hi her Jeg hadde høy feber, fikk ikke i meg noe særlig med drikke og følte meg rett og slett helt elendig. Ante ikke hva det kunne være og ble derfor bekymret. Sovet i hele dag. Sove igjen nå. Glemte helt sykemelding 🤔 Anonymkode: d02a3...1de
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #32 Skrevet 16. november 2017 Fikk antibiotika da Sove nå og ringe etter sykemelding i morgen, da jeg har vakter hele helgen Anonymkode: d02a3...1de
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #33 Skrevet 16. november 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Regner med at du ikke har hatt vannkopper som voksen? Man kan bli veldig syk av vannkopper som voksen. Hi hadde vært dårlig et par-tre dager, uten at hun hadde noe som hun tolket som vannkopper. Er det så vanskelig å forstå at Hi vurderte sin allmenntilstand og sykdomstilstand slik at hun burde gå til legen? Og med den diagnosen hun fikk så er det ikke rart hun var syk. Du sier at man ikke skal fly til legen uten noen spesiell grunn. Leste du det Hi skrev? Hun hadde følt seg syk i 2-3 dager og vurderte det slik at hun trengte en legetime. Hvorfor mener du - som ikke vet hvem Hi er, ikke vet hvor syk hun faktisk er - at du vet bedre enn Hi om hun var så syk at hun burde til lege? At du ikke ser behovet for å gå til lege etter et par dager, det forteller jo bare en ting - du har ikke vært så syk at du har hatt behov for å gå til legen etter et par dager. Av og til må man til lege raskere, og det er bare hver enkelt som kan bedømme det. Den gangen jeg fikk vannkopper var jeg så dårlig at de vurderte å hente meg i ambulanse den første natten. En annen gang ble jeg også dårlig en kveld, ringte legevakten på natten, de ba meg også da dra til legen så fort som mulig på morgenen - hadde det gått få timer mer før jeg fikk antibiotika den gangen så hadde jeg blitt innlagt på sykehus, hadde jeg ventet to-tre dager til hadde jeg kunnet dødd. Hi er voksen, hun følte hun var så syk at hun trengte en legetime, helsesekretæren som ga henne time mente tydeligvis det samme, og legen bekreftet jo at Hi var så syk at en sykemelding var på sin plass. Jeg lurer oppriktig på hvordan du mener du da er bedre enn Hi og to fagpersoner til å bedømme om hun trengte lege? Anonymkode: 7f7f1...16a Jo, jeg har faktisk det😉 Og jeg vet selvfølgelig at man kan bli veldig syk av det - og av mye annet. Derfor stilte jeg HI to spørsmål: 1. Hvorfor gikk du til legen 2. Hva fortalte du til legesekretæren da du ringte og bestilte timen Dette er jo relevant i forholdtil hvorfor legen ble sint/irritert. Hvis msn bestiller time pga hodepine men kommrr inn med kroppen full av vannkopper så skjønner jeg irritasjonen. Svært mange her inne (jf tidligere innlegg) mener også at man ikke trenger å oppgi til legesejretøren hvorfor man trenger time..., Anonymkode: 1fad4...33f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #34 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hi her Jeg hadde høy feber, fikk ikke i meg noe særlig med drikke og følte meg rett og slett helt elendig. Ante ikke hva det kunne være og ble derfor bekymret. Sovet i hele dag. Sove igjen nå. Glemte helt sykemelding 🤔 Anonymkode: d02a3...1de Du får ringe legen i morgen og si at siden hun kastet deg ut i dag så fikk du ikke sykemelding og at du forventer at du får det uten å måtte betale ekstra for det nå. Det at legen hadde det så travelt med å skjelle deg ut og kaste deg ut bekreftes jo bare av det at du ikke fikk sykemelding. Greit å klage på denne legen, ja. God bedring videre Anonymkode: 7f7f1...16a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #35 Skrevet 16. november 2017 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fikk antibiotika da Sove nå og ringe etter sykemelding i morgen, da jeg har vakter hele helgen Anonymkode: d02a3...1de Hvorfor fikk du antibiotika? Hadde du noe annet utenom vannkopper? Anonymkode: 883c9...cb5
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #36 Skrevet 16. november 2017 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg har faktisk det😉 Og jeg vet selvfølgelig at man kan bli veldig syk av det - og av mye annet. Derfor stilte jeg HI to spørsmål: 1. Hvorfor gikk du til legen 2. Hva fortalte du til legesekretæren da du ringte og bestilte timen Dette er jo relevant i forholdtil hvorfor legen ble sint/irritert. Hvis msn bestiller time pga hodepine men kommrr inn med kroppen full av vannkopper så skjønner jeg irritasjonen. Svært mange her inne (jf tidligere innlegg) mener også at man ikke trenger å oppgi til legesejretøren hvorfor man trenger time..., Anonymkode: 1fad4...33f Hvis du virkelig har hatt vannkopper som voksen så hadde du det enten veldig lett - ellers er spørsmålene dine helt uforståelige. Nei, det er ikke relevant hva HI sa. Legen skal oppføre seg profesjonelt - uansett. Anonymkode: 7f7f1...16a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #37 Skrevet 16. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor fikk du antibiotika? Hadde du noe annet utenom vannkopper? Anonymkode: 883c9...cb5 Fordi jeg er så dårlig, forebyggende mot komplikasjoner pga vannkopper, feks lungebetennelse Anonymkode: d02a3...1de
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #38 Skrevet 16. november 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg er så dårlig, forebyggende mot komplikasjoner pga vannkopper, feks lungebetennelse Anonymkode: d02a3...1de Jeg trodde leger var mer restriktive med å skrive ut antibiotika unødvendig Anonymkode: 1c313...09e
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #39 Skrevet 17. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg er så dårlig, forebyggende mot komplikasjoner pga vannkopper, feks lungebetennelse Anonymkode: d02a3...1de Ikke rart bakterier blir antibiotikaresistente når legene gir ut antibiotika i hytt og pine. Anonymkode: dc428...882
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #40 Skrevet 17. november 2017 Jeg har blitt det to ganger pa legevakt, kjeft fordi de har bedre ting a ta seg av, en gang for meg selv, og en gang for mitt barn. Jeg hadde begge ganger forklart inngaende til sykepeleirne hva saken gjaldt, og de sendte meg inn. Skal jeg vite bedre enn de hva de skal ta i mot pa legevakten. Jeg hadde ikke sagt noe usant. Det var visst bare at det ikke var akutt nok. Hvorfor skal jeg da fa kjeften. Jeg visste vel ikke hvordan bedomme en hver situasjon. Det er irriterende. Anonymkode: 4ca27...a43
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #41 Skrevet 17. november 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har følt meg syk de siste 2-3 dager. Kom meg til legen i dag. Viser at jeg har fått vannkopper! Ble omtrent skjelt ut av legen fordi de ikke ville ha smitten på sitt legekontor. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke skjønte at det er det jeg hadde, men ble bare avfeid og omtrent kastet ut derifra. Forstår godt at de ikke ønsker smitte, men gir det henne rett til å behandle meg slik da? Vurderer faktisk å sende en Mail til fylkeslegen. Anonymkode: d02a3...1de Det hadde jeg gjort om jeg var deg. Jeg var på til konsultasjon hos to leger på legekontoret med vannkopper (de var usikker på om det var det), og fikk beskjed om at jeg kunne dra på jobb som vanlig om jeg følte meg i form til det, for det var ikke farlig og de aller fleste er immune. Anonymkode: ac617...346
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #42 Skrevet 17. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg er så dårlig, forebyggende mot komplikasjoner pga vannkopper, feks lungebetennelse Anonymkode: d02a3...1de Tullete av legen! Vannkopper er er et virus og antibiotika hjelper ikke mot det. På grunn av slikt vil antibiotika om noen år ikke virke lenger pga alle resistensene. Anonymkode: 883c9...cb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå