Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #1 Skrevet 15. november 2017 Hva gjør man ? Før vi skaffet oss hund så var det et familiemøte der alle var enige om at vi ønsket et nytt familie medlem. Alle var veldig gira og gledet seg, alt gikk bra i månedsvis men nå sitter jeg her og er usikker på hva jeg skal gjøre videre. 18 åringen pleier å ta turen kl 15, og han gjør det men i det siste så har jeg mått ringe og høre om han husket turen og mase han ut av huset. Noen ganger så er jeg ikke hjemme fra jobb før kl 19, det er for sent for hunden. Han trenger den turen kl 15 da morgenturen er kl 7.30. Han blir rastløs og piper når sønnen trenerer å ta turen, forståelig nok. I dag så ble sønnen min sint og sa at han krever at vi kvitter oss med hunden, han skal hvertfall ikke ta flere turer med han. Prøvde å snakke med han om at nå er hunden vårt ansvar og da må vi ta vare på han. Og minnet han på at han også sa ja til hund. Jeg er den som gjør mest med hunden, og er blitt veldig glad i han. Timesvis med tur, hjerne leker, lære han nye triks. Er noe som gjør meg glad. Mens sønnen nå ser på hunden bare som irritasjon. Det er snakk om at sønnen har hatt ansvaret for 30 minutters tur daglig, ellers så henger hann inne på rommet og gamer med venner eller ligger på nettet. Så syns ikke det er mye å be om at han følger opp avtalen og tar disse turene. Men nå som han nekter, så kan han tvinge meg til å selge hunden da jeg kan ikke si opp jobben for de dagene der jeg ikke kan være hjemme kl 15 selv og ta turene. Har en fleksibel jobb med hjemmekontor, og korte dager men også i perioder lange dager der jeg tar allikavel ansvaret for morgentur og kveldsturen. Syns han har hatt godt av disse daglige turene, da får han ihvertfall luftet seg litt og henger ikke bare inne etter skolen. Har også lyst til å lære han å ta ansvaret selvom det ikke alltid er så kult. Men er jeg for kravstor syns dere ? Bør jeg selge hunden siden sønnen sier han ikke vil hjelpe til lenger og det neste året er jeg avhengig av hans hjelp. Eller bør jeg forhandle med sønnen og sette ned foten og kreve at han følger opp den opprinnelige avtalen som vi gjorde før vi skaffet oss hund. Hva syns dere ? Anonymkode: 8425f...a1b
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 15. november 2017 #2 Skrevet 15. november 2017 Nei vettuhva. Det skal selvfølgelig ikke gå utover hunden at sønnen din er halvt evneveik (unnskyld uttrykket). Du er langt fra kravstor! Selvfølgelig skal han holde seg til avtalen. Han er en voksen mann, ikke et barn. Han skal følge opp, og holde seg til avtalen. Ingen diskusjon! Hvis han ikke engang kan ta et så lite ansvar nå, så blir det hardt for ham når han kommer ut i arbeidsliv/voksenliv. Dette er viktig lærdom. Ikke gi deg!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #3 Skrevet 15. november 2017 Kjenner jeg blir ordentlig provosert! Selvfølgelig skal han lufte hunden! Han bor hjemme, var enig i å skaffe hund og da har han bare å bidra med et smil! Eller så får han flytte selv. Jeg har aldri hatt hund, men en sånn oppførsel hadde jeg virkelig ikke godtatt. Ikke av et mindre barn engang. Anonymkode: 91265...247
Serepta Skrevet 15. november 2017 #4 Skrevet 15. november 2017 Enig med de over her. En 18 åring som bor hjemme SKAL bidra hjemme, og i dette tilfellet er det å lufte hunden. Det bør være et absolutt minimumskrav at han går tur.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #5 Skrevet 15. november 2017 Høres ut som en ung mann som ikke har blitt stilt nok krav til tidligere. Finnes det en måte du kan fjernstyre hans tilgang til nett og gaming? I så fall ville jeg gjort det. Høres ut som en 18-åring som trenger å få seg en jobb etter skole og begynne å ta litt ansvar for seg selv. Og nei, du skal ikke selge hunden fordi du har en udugelig sønn! Du må stille krav til sønnen, og om han ikke følger opp trekker du inn alle goder, nett/gaming, lommepenger osv. Han er myndig, for pokker, da er det på tide å begynne å oppføre seg litt mer ansvarlig enn han gjør. Her må du og mannen din stå sammen og gjøre det helt klart at så lenge sønnen bor hjemme så har han med å gjøre sine plikter. Dette er i tillegg en plikt han selv villig tok på seg. Anonymkode: 768c9...ab3
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #6 Skrevet 15. november 2017 Går han på videregående? Hvordan finansierer han fritiden sin? Om det er du som gir han lommepenger hadde jeg snurpet igjen om han ikke vil hjelpe til hjemme! Anonymkode: 37cd0...add
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #7 Skrevet 15. november 2017 Sønnen din skal vel uansett flytte hjemmefra snart. Hvordan har dere tenkt å ordne det med lufting da? Russetid eller liknende kommer vel også snart. Hvordan har dee planlagt å gjøre det? Hunden blir vel gjerne 12-15år gammel. Skulle dette være din hund som sønnen skulle hjelpe til med eller skulle det være din hund som han skulle hjelpe til med når han var hjemme? Anonymkode: d145e...d1e
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #8 Skrevet 15. november 2017 Du gjør sønnen en bjørntjeneste om du ikke lærer han å ta ansvar her nå! Anonymkode: 602ba...e60
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #9 Skrevet 15. november 2017 Men i h***** da. Han er blitt en voksen mann på over 18 år. Jeg ville gitt klar beskjed om at han lufter hunden hver dag etter skolen (?) MED GLEDE, ellers kommer det til å bli store innskrenkninger på servicen på hjemmebane. Stenge internett, ikke betale eventuelle abonnementer, ingen lommepenger eller noe som helst. Han må faktisk bare ta seg i sammen når han er over18 år og antageligvis bor gratis. Og nei, du skal ikke forhandle med ham i denne konkrete saken. Han er gammel nok til å forstå at hunden har noen basic needs og at de ikke er mulig å forhandle om. Iblant må man kunne stille krav, enkelt og greit. Hunden skal ihvertfall ikke måtte lide fordi sønne din er en smuuuule egoistisk... Anonymkode: adec2...d83
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #10 Skrevet 15. november 2017 Hvor er resten av familien da? Du skriver jo at dere hadde familiemøte der ALLE var enige, ergo er det ikke bare dere to. Kan ikke flere bidra? Ellers ville jeg hørt med en som kunne tatt turen med hunden for litt penger de dagene du ikke er hjemme før på kvelden. Syns nemlig ikke 18 åringen kan tvinges. Anonymkode: d0f47...37e
litekreativtbrukernavn Skrevet 15. november 2017 #11 Skrevet 15. november 2017 Bytt Wi-Fi-passordet hver dag, og enten gjem det under en sten i skogen som det tar ca 20min å gå til -eller mer naturlig, si at passordet fåes av deg når turen er gått. -Men som flere sier, det å gå tur med hunden er ikke et urimelig krav. Han bor hjemme og skal bidra. Hunden er et medlem, som han selv.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #12 Skrevet 15. november 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor er resten av familien da? Du skriver jo at dere hadde familiemøte der ALLE var enige, ergo er det ikke bare dere to. Kan ikke flere bidra? Ellers ville jeg hørt med en som kunne tatt turen med hunden for litt penger de dagene du ikke er hjemme før på kvelden. Syns nemlig ikke 18 åringen kan tvinges. Anonymkode: d0f47...37e Enig i dette! Litt annen situasjon her..men har selv fått trødd ansvaret for en hund som ikke er min engang over hodet! Ikke greit å tvinge noen til å ta del i hundehold man ikke ønsker å ta del i. Anonymkode: 07a9a...c23
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #13 Skrevet 15. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig i dette! Litt annen situasjon her..men har selv fått trødd ansvaret for en hund som ikke er min engang over hodet! Ikke greit å tvinge noen til å ta del i hundehold man ikke ønsker å ta del i. Anonymkode: 07a9a...c23 Leste du ikke hi? Hun skrev at han ønsket hunden. Det er ett liv og han kan ikke ombestemme seg etter at den har flyttet inn. Da får han flytte ut og hi kan bruke pengene hun sparer på å leie hundelufter. Anonymkode: c2283...c30
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #14 Skrevet 15. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Enig i dette! Litt annen situasjon her..men har selv fått trødd ansvaret for en hund som ikke er min engang over hodet! Ikke greit å tvinge noen til å ta del i hundehold man ikke ønsker å ta del i. Anonymkode: 07a9a...c23 Han sa i utgangspunktet ja da det ble besluttet å få hund. Dersom han ska bo der gratis må han være med å dra lasset. Ifølge Hi sitter han å gamer så det er ikke sånn at han sliter seg ut... Anonymkode: adec2...d83
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #15 Skrevet 15. november 2017 Sønnen din er en latsabb. Og du er virkelig korttenkt hvis hundeholdet er avhengig av hjelp fra en ungdom som snart flytter ut. Lever ikke hunder ganske lenge? Er det ikke alltid foreldrenes ansvar til syvende og sist? Anonymkode: 37d99...c13
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #16 Skrevet 15. november 2017 Uhørt. Hadde strammet opp sønnen. Stakkars hund. Og stakkars dame som skal overta sønnen din dersom han ikke blir strammet opp rimelig kjapt😅 hadde satt litt flere krav mens du var i gang. - en jobb - organisere og betale hundelufter dersom han ikke gidder å gå en tur om dagen. -betale 1/2 av Internett og sin egen tlf regning - betale en andel i husleie (om du sparer denne til bolig eller ikke er opp til deg) - faste oppgaver i huset. Regner med han vasker sine egne klær og sitt eget rom, men kan gjerne ha ansvar for middag 2 dager i uken og noe husarbeid. Anonymkode: 0baf8...277
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #17 Skrevet 15. november 2017 Er vel foreldrenes ansvar til syvende og sist uansett og det går ikke ant å tvinge noen til å ta del i hundehold om dem ikke ønsker..men klart det går ant til å tvinges til husarbeid og husleie om man bor hjemme som 18 åring Anonymkode: 07a9a...c23
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 15. november 2017 #18 Skrevet 15. november 2017 Hvorfor kan ikke du gå tur med hunden kl 19?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #19 Skrevet 15. november 2017 "Om du ikke lufter hunden så får du ikke bruke internettet/spise middagen jeg lager/bo i huset mitt/få rene klær/skyss" osv. Enkelt og greit. Men hva skal du gjøre når han flyttet ut? Anonymkode: 65236...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #20 Skrevet 15. november 2017 Bytt wifi-passord hver dag. Så kan han ringe å få det nye hver dag etter at han har gått tur. Evt null penger hjemmefra. Han høres ut som en slabbedask! Anonymkode: f475d...af7
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #21 Skrevet 15. november 2017 14 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Hvorfor kan ikke du gå tur med hunden kl 19? Det gjør hun sikkert, men problemet er jo at hunden trenger å komme seg ut lenge før dette. Men når sønnen har flyttet så må de uansett finne en løsning som gjør at de kan ta seg av hunden på en ordentlig måte. Anonymkode: 768c9...ab3
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #22 Skrevet 15. november 2017 Til og med min 12 åring har ansvar for å gå tur med hunden hver dag. Her må hele familien ta del og gjøre oppgaver etter alder. Så jeg synes dette Er noe du kan kreve av 18 åringen Anonymkode: 18bf0...6d6
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #23 Skrevet 15. november 2017 Selg sønnen og behold hunden! Anonymkode: 760d7...0b0
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #24 Skrevet 15. november 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selg sønnen og behold hunden! Anonymkode: 760d7...0b0 En hund blir aldrig like viktig som ens barn...selg hunden! Anonymkode: 07a9a...c23
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #25 Skrevet 15. november 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selg sønnen og behold hunden! Anonymkode: 760d7...0b0 Den var god! Hi, nå er det på tide å høre fra deg? Anonymkode: f172d...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå