Gå til innhold

Valgte dere 80 eller 100% dekningsgrad i svangerskapspermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig usikker....

Anonymkode: 3e559...385

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tok 100 % dekningsgrad og tillegg av ulønnet permisjon. Noe annet ville ruinert oss mtp min manns lønn. 

Anonymkode: c4def...859

Skrevet

Vi tok 100% dekningsgrad etterfulgt av ulønnet permisjon.  

Anonymkode: 5a049...905

Skrevet

100%

Men jeg sparte 20% av lønna hele svangerskapet og hele permisjonen da, og når min permisjon var over tok mannen fedrekvoten som tidskonto og var på jobb tre dager i uken og hjemme to dager i uken (han er selvstendig næringsdrivende og kan ikke ta helt fri uten at det får litt for store konsekvenser).

Jeg tok da tre dager i uken ulønnet permisjon så jeg var hjemme når han var på jobb også jobbet jeg de to dagene i uken han var hjemme.

Anonymkode: 46e46...30c

Skrevet

80% og ulønnet i tilleg ett år etterpå 😃

Anonymkode: 055a9...b33

Skrevet

Tenk deg godt om før du evt tar helt ulønnet permisjon.

Jeg har en bekjent som fikk brystkreft da hun hadde ulønnet permisjon, helt uten krav på sykepenger... Hun var ute av arbeidslivet pga behandling osv i over et år, kan du klare noe sånt uten inntekt?

Det er mye av grunnen til at jeg tok bare delvis ulønnet permisjon og jobbet litt, da hadde jeg krav på sykepenger og skulle jeg bli så langvarig syk at jeg måtte på aap ville gjennomsnittslønn fra siste tre år bli brukt. Jeg turte ikke ta sjansen på å falle helt utenfor trygdesystemet vi har.

Anonymkode: 46e46...30c

Skrevet

80. Lengst mulig hjemme med barna var viktigst for meg ❤️

Anonymkode: 74ba7...0fa

Skrevet

100% og ulønnet i etterkant.

Skrevet

Du må hvert fall tenke deg godt om dersom du velger 100% etterfulgt av ulønnet permisjon. Som en over her sier kan du risikere å miste dine trygderettigheter. Dersom du velge ulønnet permisjon rett etter din foreldrepermisjon vil du kun ha krav på 65% lønn fra 15. dagen dersom du blir syk før du gjenopptar arbeidet. Dette gjelder dog kun dersom du har avtalt når du skal gjenoppta ditt arbeid igjen. Dersom det ikke forelegger noen avtale vil du ikke ha krav på sykepenger.

Ser dessverre mange som havner i knipe etter ulønnet permisjon. Heldigvis for de ansatt her jeg jobber så har arbeidsplassen sikret de gjennom gode overenskomster slik det er arbeidsgiver som mister penger og ikke de ansatte.

Anonymkode: f8b4d...a83

Skrevet

100% og tilbake i jobb/studier etter permisjon begge ganger.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må hvert fall tenke deg godt om dersom du velger 100% etterfulgt av ulønnet permisjon. Som en over her sier kan du risikere å miste dine trygderettigheter. Dersom du velge ulønnet permisjon rett etter din foreldrepermisjon vil du kun ha krav på 65% lønn fra 15. dagen dersom du blir syk før du gjenopptar arbeidet. Dette gjelder dog kun dersom du har avtalt når du skal gjenoppta ditt arbeid igjen. Dersom det ikke forelegger noen avtale vil du ikke ha krav på sykepenger.

Ser dessverre mange som havner i knipe etter ulønnet permisjon. Heldigvis for de ansatt her jeg jobber så har arbeidsplassen sikret de gjennom gode overenskomster slik det er arbeidsgiver som mister penger og ikke de ansatte.

Men tar du 80% og blir sykemeldt/permittert,  får du sykepenger o.l fra 80% lønn. Så fordeler og ulemper ved begge.

Skrevet

Jeg tok 80 % dekningsgrad med første, og 100% dekningsgrad med andre.

Har allerede planlagt permisjonen om jeg skulle bli gravid igjen, da jeg var gravid og mistet. 

Har da tenkt 100% dekningsgrad, ferie og muligens et par uker ulønnet permisjon.

Anonymkode: 67ce5...17a

Skrevet

Valgte 80% lønn med første og det fikk jeg angre på. Vi måtte flytte og jeg fikk meg ikke ny jobb med en gang. 63% dagpenger av 80% lønn er virkelig ikke mye.

Valgte 100% lønn med neste

Anonymkode: da149...1ab

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi tok 100 % dekningsgrad og tillegg av ulønnet permisjon. Noe annet ville ruinert oss mtp min manns lønn. 

Hvorfor det? Er vel ikke så mye å vinne på det? Eller?

Anonymkode: af36f...b47

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Er vel ikke så mye å vinne på det? Eller?

Jo, når jeg på den tiden (4 år siden) tjente 360 009 ig min mann da tjente 1,2 mill, så var det mye å tjene på det. Vet ikke hvordan det er nå, men DA var det i alle fall sånn at om jeg valgte 80 %, så fikk automatisk mannen det også. 80 % av min lønn kunne vi fint ha levd med, men 80 % av hans var noe ganske annet. Så vi tok forholdsregler, og valgte 100 %. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, når jeg på den tiden (4 år siden) tjente 360 009 ig min mann da tjente 1,2 mill, så var det mye å tjene på det. Vet ikke hvordan det er nå, men DA var det i alle fall sånn at om jeg valgte 80 %, så fikk automatisk mannen det også. 80 % av min lønn kunne vi fint ha levd med, men 80 % av hans var noe ganske annet. Så vi tok forholdsregler, og valgte 100 %. 

Det er jo fortsatt bare 20% mindre? Og da er man jo kortere hjemme. Han var vel uansett ikke hjemme så mange uker?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo fortsatt bare 20% mindre? Og da er man jo kortere hjemme. Han var vel uansett ikke hjemme så mange uker?

Nei ikke når man tjener langt over 6G. Han fikk da bare 80% av det som var 6G på den tiden.

Hilsen annen anonym

Anonymkode: da149...1ab

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

20 % sv 6G er VELDIG mye mindre enn 1,2 mill jo... og jo, han var hjemme mer enn hans tilmålte 14 uker. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

20 % sv 6G er VELDIG mye mindre enn 1,2 mill jo... og jo, han var hjemme mer enn hans tilmålte 14 uker. 

Mente selvsagt 80% av 6G

Skrevet
2 timer siden, ielj skrev:

Men tar du 80% og blir sykemeldt/permittert,  får du sykepenger o.l fra 80% lønn. Så fordeler og ulemper ved begge.

Nei det stemmer ikke. Du har samme vurderingsgrunnlag som da du gikk ut i permisjon (dvs du ikke får meg eventuelle lønnsøkninger) men du vil få 100% sykepenger. Dette gjelder også for de som går fra en foreldrepermisjon til en annen. De får da ikke 80% av 80%.....

Før du legger noe ut bør du vite hva du snakker om.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det stemmer ikke. Du har samme vurderingsgrunnlag som da du gikk ut i permisjon (dvs du ikke får meg eventuelle lønnsøkninger) men du vil få 100% sykepenger. Dette gjelder også for de som går fra en foreldrepermisjon til en annen. De får da ikke 80% av 80%.....

Før du legger noe ut bør du vite hva du snakker om.

Hvis man har 80% og velger 80% i neste uten å ha opptatt arbeid, får man 80 av 80 jo. Foreldrepenger er grunnlag for beregning av foreldrepenger. Har man da 80 er grunnlaget 80. 

Anonymkode: 57060...905

Skrevet

Lev etter din egen regel :) 

Skrevet

Fra nav:

Foreldrepenger umiddelbart etter en foreldrepengeperiode

[Endret 10/07]

Ved kort tidsrom mellom fødsler og adopsjoner opphører det løpende foreldre­penge­tilfelle så snart ny fødsel eller adopsjon medfører start av ny foreldrepengeperiode. Utgangspunktet for beregningen av ”nye” foreldrepenger, vil være utbetalte foreldrepenger fra forrige stønadsperiode, dersom vedkommende ikke har hatt annen opptjening mellom stønadsperiodene. Dersom hun ved forrige periode hadde valgt 80 prosent dekningsgrad for utbetalingen, blir denne utbetalingen også utgangspunktet for ny beregning. Det er denne inntekten vedkommende nå anses å kunne godtgjøre å ha ved oppstart av ny periode med foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...