Gå til innhold

Hva tenker dere om å belønne gode karaktere, da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg belønning som penger, en ting barnet ønsker seg osv.

Jeg har aldri likt tanken og har aldri gjort det med mine barn.
Men noen venner lovet sin datter noe hun ønsket seg sinnssyk mye hvis hun fikk et bestemt snitt på videregående.
Og jammen gikk hun ikke fra en langt under middels elev i første gym til et kjempesnitt godt nok til å komme rett inn på en av landets mest prestisjefylte utdanninger.

Nesten så jeg vurderer det for mitt eget ungdomsskole-barn som sliter litt med motivasjonen....

Anonymkode: e89db...b1d

Videoannonse
Annonse
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg gode karakterer (stort sett Meget) uten og jobbe for det. Min bror jobbet hardt for sine G'er. Han fikk endel penger, jeg fikk en symbolsk sum. Pappa forklarte det slik:

"Din bror har jobbet hardt for sine karakterer, du har ikke måttet jobbe for dine. Vi belønner ikke etter karakterer, men etter innsats. Når du legger inn en ekstra innsats og kommer hjem med S'er, skal du få like mye som din bror."

Jeg kommer til å følge pappas eksempel😊

Skrevet

Jeg har også barn det er stor forskjell på. Eldste jobbet hardt for å få 3,9 i snitt da han gikk ut av ungdomskolen. Lillebror på 14 for 5'ere uten å omtrent løfte et øyebryn 

Eldste sleit og sleit for å holde seg over 2 i matte, lillebror ble nest best i kullet på nasjonale prøver i 8.klasse og han er typen som slurver ned leksa i friminuttet før timen for å unngå anmerkning. 

Det hadde blitt veldig urettferdig å lønne etter karakter, og veldig vanskelig å lønne etter innsats 

Nei, vi får prøve å motivere på annet vis 

Anonymkode: 13650...0c1

Skrevet

Synes det kommer litt an på barnet. Min sønn får belønning for 5-ere og 6-ere, men jeg ser at det faktisk ikke er det som motiverer han. Det å selv se at han mestrer faget er nok mye større belønning. 

Anonymkode: 065b6...8f0

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også barn det er stor forskjell på. Eldste jobbet hardt for å få 3,9 i snitt da han gikk ut av ungdomskolen. Lillebror på 14 for 5'ere uten å omtrent løfte et øyebryn 

Eldste sleit og sleit for å holde seg over 2 i matte, lillebror ble nest best i kullet på nasjonale prøver i 8.klasse og han er typen som slurver ned leksa i friminuttet før timen for å unngå anmerkning. 

Det hadde blitt veldig urettferdig å lønne etter karakter, og veldig vanskelig å lønne etter innsats 

Nei, vi får prøve å motivere på annet vis 

Virkelig uretterdig blir det den dagen smartinger får bo hjemme uten å betale under studietiden, mens den svake studenten må betale for seg som lærling.

Anonymkode: d2e7d...34a

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virkelig uretterdig blir det den dagen smartinger får bo hjemme uten å betale under studietiden, mens den svake studenten må betale for seg som lærling.

Anonymkode: d2e7d...34a

Må han det? 

Min lærling bor gratis hjemme mens han sparer halve lønnen i bsu. 

Skrevet

Ingen penger for skoleprestasjoner, belønningen er kunnskap. 

Ingen belønning for å score mål, det trengs ikke å score mål er gøy som det er. 

Ingen penger for å bidra, hjelpe til hjemme. Her hjelper vi til der det trengst. 

Yt etter evne, få etter behov! 

Anonymkode: 38e63...928

Skrevet

Vi praktiserer følgende for ungdommen her hjemme, da mobildata er veldig stort og stas. 

Snittkarakteren på skolen avgjør hvilket mobilabonnement han får til våren. 3 i snitt så beholder han det han har, 4 i snitt så øker vi til 12 GB, 5 i snitt gir 15 GB og 6 i snitt gir 40 GB. 

Så tar vi nye runde når karakterene til våren blir satt. 

Anonymkode: 13e5f...99f

Skrevet

Niks, ingen belønning. Belønningen for gode karakterer er uendelige muligheter i fremtiden hva gjelder studier.

Anonymkode: 31b6b...9ac

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi praktiserer følgende for ungdommen her hjemme, da mobildata er veldig stort og stas. 

Snittkarakteren på skolen avgjør hvilket mobilabonnement han får til våren. 3 i snitt så beholder han det han har, 4 i snitt så øker vi til 12 GB, 5 i snitt gir 15 GB og 6 i snitt gir 40 GB. 

Så tar vi nye runde når karakterene til våren blir satt. 

Anonymkode: 13e5f...99f

40 GB? Bor han på internett, eller? Hva betaler man for 40 GB?

Anonymkode: df2df...09d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

40 GB? Bor han på internett, eller? Hva betaler man for 40 GB?

Anonymkode: df2df...09d

Sikkert mye, men hva er sjansen? For å få 6 i snitt må han ha bare seksere, og det er det utrolig få som får til 😄

Jeg hadde tatt sjansen, om jeg så måtte ha levd på vann og brød dersom sønnen fikk det til 😄😂

Skrevet

Å belønne gode karakterer tar dessverre bort fokus fra selve læringsaktiviteten, og skaper en haug med sure ungdommer som vil krangle seg til en høyere karakter. Det lærer de ikke en dritt av! 

Har sansen for å belønne innsats, som noen foreslår her. 👍🏻 

Hilsen lærer

Anonymkode: a9f89...187

Skrevet
8 timer siden, Darwinia:-) skrev:

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg gode karakterer (stort sett Meget) uten og jobbe for det. Min bror jobbet hardt for sine G'er. Han fikk endel penger, jeg fikk en symbolsk sum. Pappa forklarte det slik:

"Din bror har jobbet hardt for sine karakterer, du har ikke måttet jobbe for dine. Vi belønner ikke etter karakterer, men etter innsats. Når du legger inn en ekstra innsats og kommer hjem med S'er, skal du få like mye som din bror."

Jeg kommer til å følge pappas eksempel😊

s'er? ... vokst opp i utlandet? 

Anonymkode: 4f91c...51f

Skrevet
1 time siden, ma(G)ma med to små :) skrev:

Sikkert mye, men hva er sjansen? For å få 6 i snitt må han ha bare seksere, og det er det utrolig få som får til 😄

Jeg hadde tatt sjansen, om jeg så måtte ha levd på vann og brød dersom sønnen fikk det til 😄😂

Siste året på vgs det, eller? ;)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. I gamledager😂

Anonymkode: 3b5d4...240

Skrevet

Sg Mg G Ng Lg

Har du virkelig aldri hørt «Nogen», «Nuggen», eller «Meget»? 

Skrevet

Nei. I gamledager😂

Ja, det må være lenge sida :P

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sg Mg G Ng Lg

Har du virkelig aldri hørt «Nogen», «Nuggen», eller «Meget»? 

Sa jeg at jeg aldri har hørt om det? Hvor er "S" hen, i det du nevner der? Hva er sammenhengen? Hallooo? 

Skrevet

Sa jeg at jeg aldri har hørt om det? Hvor er "S" hen, i det du nevner der? Hva er sammenhengen? Hallooo? 

Svææææært gøtt

Anonymkode: 70f79...d3e

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Skrevet (endret)
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. I gamledager😂

Jeg er 36 år gammel og gikk på ungdomsskolen for 20 år siden. Hvis det kvalifiserer til "gamledager" tipper jeg at du er.....la meg gjette......15? Og et halvt?

Endret av Darwinia:-)
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Siste året på vgs det, eller? ;)

Hæ? 🤔

Skrevet

Dette er ikke noe jeg har tatt stilling til enda egentlig. Har ett barn i 7.klasse. Han er veldig skoleflink, så aldri hatt noen behov for å måtte belønne eller motivere med fysiske ting. Når det er sagt er det mye skryt han får da;) Og når jeg tenker over det dro vi faktisk på lekebutikken for noen år siden når han kom hjem med gangesertifikatet. Dette var dog ikke noe som hab var lovt på forhånd.

Skulle han på et tidspunkt miste motivasjon av en eller annen grunn, hadde jeg lett brukt enger som virkemiddel. Det vil si jeg hadde forsøkt å lokke med det, ser ikke for meg at dette vil virke i alle situasjoner. Drop out er et stort problem, ikke minst blant gutter, og om slik motivasjon kunne hjulpet hadde det vært supert. Hva som hadde gjort at han kom gjennom skoletiden hadde vært uviktig så lenge han fullførte, og fikk karakterer som gjorde at han senere kunne komme seg videre. 

Jeg tror derimot ikke jeg ville hatt eksakte summer for hver karakter. Det er ikke kun toppkarakterer som fortjenerer ros.

Anonymkode: 64e28...6a4

Skrevet

Det er mye positivt i en mamma som sier at hun vart glad, og at hun er stolt. 

Det er faktisk 100 ganger mer positivt i dette, enn en i mamma som leverer ut en 500,- lapp.

Det er mye positivt i en manna som spør hvordan skolen har vært, hva de har hatt om på skolen, om de har lært noe. En mamma som hjelper til, om det er å snakke om parlamentarisme, når de har om demokrati, som snakker om Midtøsten konflikten og monoteistiske religioner, da en har om jødedommen. 

Det er mye annet en som forelder kan bidra med enn penger! 

Skrevet

Karakterer er jo en belønning i seg selv.. (eller straff...?) Her i huset har jeg lyst til at innsats skal belønnes når den tid kommer. 

Anonymkode: 491c6...75c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...